quote:Op zondag 19 juli 2009 19:46 schreef Schonedal het volgende:
Ik merkte het hier al eens eerder op:
GOD HEEFT DE EVOLUTIE GESCHAPEN.
OKquote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het punt bij chaotische systemen is voornamelijk dat zeer kleine afwijkingen in initiële condities een volstrekt onvoorspelbaar gevolg kunnen hebben.
Ja, maar exacte initiële condities bestaan kwantummechanisch niet.quote:Je kunt weliswaar op basis van de exact initiële condities het gedrag in theorie voorspellen omdat het systeem deterministisch is, maar kleine afwijkingen in die initiële condities hebben volstrekt onvoorspelbare gevolgen.
QM is dan ook wat anders dan de deterministische chaos in b.v. de metereologie.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
OK
[..]
Ja, maar exacte initiële condities bestaan kwantummechanisch niet.
We hebben te maken met de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Het systeem is fundamenteel ondeterministisch.
Als de afwijkingen in de begincondities maar klein genoeg worden komen we op QM terrein.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
QM is dan ook wat anders dan de deterministische chaos in b.v. de metereologie.
Op dit moment ja. Maar ga dat aub niet hangen aan iets goddelijks.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het systeem is fundamenteel ondeterministisch.
Vaarsuvius, hoe kom je bij dat vetgedrukte? Staat dat in zijn nieuwe boek? Het verrast mij enigszins. In een stuk op zijn website laat hij namelijk zien dat het begrip theïstische evolutie helemaal niet goed gedefinieerd is. Iedereen die de evolutietheorie accepteert en in God gelooft zou je een theïstisch evolutionist kunnen noemen. Het lijkt me dus verwarrend om te spreken over iemand die in God geloof en de evolutietheorie volledig accepteert, zonder dat deze persoon een theïstische evolutionist is.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:24 schreef vaarsuvius het volgende:
koningdavid, ik ben benieuwd wat je van het boekje God én Darwin vind van Taede Smedes. hij verwerpt creationisme, Id én theistische evolutie, maar gelooft toch in God, al is het soms niet helemaal duidelijk wat die God nu precies betekent voor hem. Ik vind die Smedes erg aardig schrijven. Ik hoop dat je ooit in de gelegenheid bent om dat boek te lezen.
Francis Collins introduceerde de term BioLogos in zijn boek 'de taal van God' (The language of God), en heeft later ook een organisatie opgericht met die naam. Volgens mij is de term dus eerder geïntroduceerd. (Hier nog een lezing van Collins over zijn reis van atheisme naar het christendom en zijn kijk op de relatie geloof & wetenschap)quote:
Nee, dergelijke begincondities hebben namelijk helemaal niets te maken met QM fenomenen, maar puur met metereologische aspecten bijvoorbeeld. Er is ook wel non-deterministische chaotische dynamica, maar dat is weer een andere tak van sport.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Als de afwijkingen in de begincondities maar klein genoeg worden komen we op QM terrein.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |