quote:Tjsa. Ik krijg hier toch een heel sterk ‘Bijbelcode’ gevoel bij. Er iets in lezen dat er eigenlijk niet in staat. Dat er een bepaalde mate van ‘intuïtieve kennis’ was, is op zich niet gek, maar die gaat niet zover dat je kunt zeggen dat men evolutie ‘aanvoelde’. Ook de indianen met hun ‘broeder wolf’ niet.
Leuk bedacht, vooral die ‘noodsprong’ om in de vierde dag de evolutie van het oog te zien. Zonder die vondst liep het hele verhaal flink uit de rails.
Er zijn in het verleden vaker pogingen gedaan Genesis en evolutie met elkaar in overeenstemming te brengen, maar dat lijkt me vrij zinloos. Het zijn twee heel verschillende manieren om naar het onststaan van het leven te kijken. Wat deze meneer heeft bedacht, doet m.i. geen recht aan religie en niet aan wetenschap.
Volgens mij is biologos geen term, maar een organisatie die de bijbel wetenschap probeert binnen te smokkelen. Argh, ik bedoel natuurlijk het zoeken van naar een harmonie tussen het natuurlijke en het spirituele.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Daarom neemt men ook steeds vaker afstand van die term theïstische evolutie. Een term in opkomst is bijvoorbeeld biologos.
Het wordt ook gebruikt als term.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Volgens mij is biologos geen term, maar een organisatie die de bijbel wetenschap probeert binnen te smokkelen. Argh, ik bedoel natuurlijk het zoeken van naar een harmonie tussen het natuurlijke en het spirituele.
Het ene sluit mijns inziens het andere niet uit.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het alleen wel wat frappant dat dit dan opeens specifiek bij evolutionaire biologie gedaan moet worden. Waarom niet theïstische astrofysica, theïstische geologie, etcetera?
Ware het niet dat het hele argument voor intelligent design, namelijk "alles om ons heen is zo complex, het moet wel ontworpen zijn", een enorme "leap of faith" vereist. Het bewijst ook niet persé de christelijke god, want al bewijs je dat we ontworpen zijn, dan verschuift de bewijslast naar "wie heeft ons ontworpen?" Verder verschuift de vraag dan al gauw naar "hoe is god dan ontstaan?" want een echt antwoord is het natuurlijk niet. Het is eerder nog een extra schakel in de ketting waardoor het nog ingewikkelder wordt.quote:Met andere woorden: intelligent design is verenigbaar met een wetenschappelijke studie van evolutie.
Dan zul je toch echt je eigen geloof uit moeten vinden, want het staat lijnrecht tegenover de bijbel.quote:Je kunt een wetenschappelijke studie van evolutie maken en tevens geloven in Goddelijke beïnvloeding hierop.
Ik zie niet in hoe dit volgt uit wat je daarvoor hebt gezegd.quote:Het valt dus niet uit te sluiten dat een geestelijke beïnvloeding hierbij een rol speelt.
Keer op keer hebben de intelligent design "movements" aangetoond dat ze geen idee hebben hoe ze wetenschap moeten bedrijven. Constant worden onderzoeken aangehaald die soms al tientallen jaren onderuit zijn gehaald (ik heb zelf eens onderzoek gedaan naar een claim over mammoetfossielen, het stuk refereerde naar vondsten die ergens in de 80'er jaren als verzinsels zijn ontmaskerd), of worden er ineens conclusies getrokken uit bepaalde data terwijl dit niet gerechtvaardigd is. Iedere kritiek wordt afgedaan als "Ja maar de wetenschap accepteert ons sowieso nooit", wat niet waar is, het is gewoon slechte wetenschap die de ID'ers bedrijven. En de meeste mensen met een wetenschappelijke insteek zullen dit altijd met volledige onderbouwing weerleggen. De ID'ers zoeken daarna steevast een drogreden om dit soort weerleggingen in diskrediet te brengen bij hun achterban.quote:intelligent design is verenigbaar met een wetenschappelijke studie van evolutie.
Je kunt Geloven dat er een goddelijke beïnvloeding is maar de wetenschap zal nooit kunnen bevestiggen of ontkennen dat dat zo isquote:Op maandag 20 juli 2009 20:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het ene sluit mijns inziens het andere niet uit.
Je kunt een wetenschappelijke studie van evolutie maken en tevens geloven in Goddelijke beïnvloeding hierop.
Dat een systeem te complex is om met de mogelijkheden aan inzicht en rekenkracht van de huidige technologie betekent niet dat het systeem in principe onvoorspelbaar is, we kunnen alleen (nog) geen gedetailleerde voorspelling geven over een langere tijd.quote:Het is vergelijkbaar met meteorologie. Hier kun je wetenschappelijke berekeningen op los laten, en veel dingen verklaren en voorspellen, maar het systeem blijft principieel onvoorspelbaar, omdat de allerkleinste invloed enorme gevolgen kan hebben.
En het is niet uit te sluiten dat geen geestelijke beïnvloeding hierbij een rol speelt.quote:Het valt dus niet uit te sluiten dat een geestelijke beïnvloeding hierbij een rol speelt.
Met andere woorden: intelligent design is verenigbaar met een wetenschappelijke studie van evolutie.
Met meer kennis is dat wel te voorspellen. Maar daarvoor heb je absurd veel data voor nodig.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik moet hier toch opmerken dat de gangbare wetenschappelijke mening over zoiets als het weer toch is dat het per definitie niet voorspelbaar is op langere termijn, ook niet met meer kennis.
Het punt bij chaotische systemen is voornamelijk dat zeer kleine afwijkingen in initiële condities een volstrekt onvoorspelbaar gevolg kunnen hebben. Je kunt weliswaar op basis van de exact initiële condities het gedrag in theorie voorspellen omdat het systeem deterministisch is, maar kleine afwijkingen in die initiële condities hebben volstrekt onvoorspelbare gevolgen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:47 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Met meer kennis is dat wel te voorspellen. Maar daarvoor heb je absurd veel data voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |