Bacteriën zijn natuurlijk geen dieren.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die tweede volzin geldt ook al voor bacteriën.
De eerste volzin lijkt me onderscheidender: een bewustzijn van zichzelf in een omgeving zou ik een bacterie niet gauw toekennen.
Dat maakt het nog sterker: zelfs niet-dieren kunnen een ik hebben, volgens de tweede volzin. Ook planten, nu ik er over nadenk.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:27 schreef barthol het volgende:
[..]
Bacteriën zijn natuurlijk geen dieren.
Je bent de grenzen aan het opzoeken aan de hand van het te letterlijk nemen van een deel van de definitie.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat maakt het nog sterker: zelfs niet-dieren kunnen een ik hebben, volgens de tweede volzin. Ook planten, nu ik er over nadenk.
Ik vind de tweede volzin zo weinig onderscheidend tussen planten en mensen, dat ze geen zin meer heeft.quote:Op maandag 27 juli 2009 00:15 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat 'ik' is een bewustzijn van zichzelf in een omgeving, een leefomgeving waarin ook 'anderen' voorkomen.
Het 'ik' is een primair overlevingsmechanisme wat dieren instaat stelt om moeite te doen om zichzelf in stand te houden en aan de eigen behoeftes te voldoen, uitdagingen vanuit de omgeving aan te gaan, en bedreigingen vanuit de omgeving te vermijden of te ontlopen.
Natuurlijk hebben veel dieren een ik, anders zouden ze niet overleven.
OK, ik vernauwde je beschrijving. Ik bedoelde meer iets als "ervaren".quote:Op maandag 27 juli 2009 01:20 schreef barthol het volgende:
Niet alleen te zien. Er zijn allerlei zintuigelijk gewaarwordingen, bijvoorbeeld Pijn honger en dorst, drift ,zijn sensaties die vanuit het eigen lichaam komen zijn geassocieerd met het ik. Tastzin reuk gehoor zicht echolocatie, sensaties door zintuigen voor electriciteit geven een gewaarwording van de buitenwereld.
Het gaat niet om het mechanisme achter het verschijnsel, maar om het verschijnsel zelf.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 16:16 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Pijn voelen' en 'gelukkig zijn' zijn wel heel menselijke termen. Maar het mechanisme daarachter kom je ook tegen bij computers.
Volgens jou maakt het dus niet veel uit of een computer wordt mishandeld of een mens, beide beginnen op een bepaald moment vreemd gedrag te vertonen.quote:Computers met pijn laten overal foutmeldingen zien en duw zo'n rekenbak naar z'n maximum dan wordt het doodongelukkig met trage functionaliteit tot gevolg.
De pijnprikkel is niets meer dan de schreeuw 'er is iets mis'; dat zien we bij tal van nonhumane en nonorganische dingen terug.
Dat is een zijstraat. We onderzoeken of bewustzijn en bewustzijn van zichzelf, en pijn, en gelukkig zijn, puur materiële verschijnselen zijn.quote:
Niet veel. Maar zeker niet 0.quote:Op zondag 26 juli 2009 23:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Niet veel dieren hebben een 'ik' volgens mij.
Ik denk wel veel. Maar zou in een appart topic over het onderwerp wat meer ruimte voelen om er nog uitgebreider op in te gaan dan ik al heb gedaan.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet veel. Maar zeker niet 0.
Bepaalde apensoorten vertonen sterk zelfbewust gedrag.
voilaquote:Op maandag 27 juli 2009 20:59 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik denk wel veel. Maar zou in een appart topic over het onderwerp wat meer ruimte voelen om er nog uitgebreider op in te gaan dan ik al heb gedaan.
Ja, dat je dat kijkt snap ik, maar dat je dat dan ook nog concludeert, dat begrijp ik niet.quote:Op maandag 20 juli 2009 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik begrijp het juist heel goed. Dekker gelooft in de christelijke God en Dekker 'gelooft' in evolutie. Dan is het toch logisch dat je kijkt of die twee zaken 'compatible' zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |