Herkenbaar. In mijn prille leven heb ik slechts een aantal personen ontmoet die het waard zijn om te leren kennen. Ik spreek bewust niet af met personen die ik 'mwa' vind (energieverspilling). Totaal geisoleerd zijn lijkt mij verschrikkelijk.quote:Op zondag 19 juli 2009 04:04 schreef TheHolyTiamat het volgende:
Puur omdat dit veel energie kost, vriendenonderhoud, vele nep-lachen van je gezicht af kost, en puur omdat alles wat een persoon op mijn leeftijd doet saai is.
Herkend iemand dit?
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb al zo'n 10 jaar dezelfde vriendengroep en nu iedereen een vriendin heeft en/of samenwoont zie je dat alles wat uit elkaar aan het groeien is. Je merkt dat de groep uit elkaar aan het groeien is omdat iedereen zijn eigen leven aan het ontwikkelen is en zoals je zegt met verschillende interesses. Komt ook deels omdat de beschikbare vrije tijd niet meer zo veel is als vroeger in de studententijd. Ik ben sowieso erg gehecht aan tijd voor mezelf alleen, dus de contactmomenten worden hiermee automatisch steeds minder. En dan heb ik nog niet eens kinderenquote:Op zondag 19 juli 2009 04:50 schreef TheHolyTiamat het volgende:
[..]
dat is dan ook niet voornamelijk de reden. maar 1 van de redenen, waardoor ook ik mij fijner voel als ik alleen ben dan dat ik mij in gezelschap bevind. dus ik begrijp wel wat je zegt, dat je het zelf ervan maakt. maar om dan nog te gaan zoeken, uitvinden waar je "jouw mensen" vindt is kansloos.
bovendien zijn diegenen waarmee ik van jongs af aan ben opgegroeid nog steeds de enige die er zijn, en hoe ouder je wordt hoe meer je je eigen leventje ontwikkeld. interesses gaan variëren en je vind elkaar niet meer zo interessant
De kunst is dan ook om selectief te zijn. Je moet voor jezelf uitvinden wie jij bent en wat je uit het contact met anderen wilt halen. Mensen die je niet kunnen geven wat jij nodig hebt, die moet je laten varen. Dat mag hard en egoïstisch klinken, maar zo is het niet bedoeld. Het is een zaak van vraag en aanbod. Er zijn zoveel verschillende mensen in de wereld. Er bestaat geen rechtvaardiging om sociaal contact in zijn algemeenheid te verwerpen, alleen maar omdat je slechte ervaringen hebt met een aantal individuen.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:11 schreef Elohim het volgende:
[..]
Herkenbaar. In mijn prille leven heb ik slechts een aantal personen ontmoet die het waard zijn om te leren kennen. Ik spreek bewust niet af met personen die ik 'mwa' vind. Totaal geisoleerd zijn lijkt mij verschrikkelijk.
Een mens kan per definitie niet overleven zonder anderen. Overleven door samenleven is nu juist een belangrijk kenmerk van het mens-zijn.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:16 schreef Dethroned het volgende:
Ik ken eigenlijk niet veel "loners". En van diegene die ik ken, zeggen altijd dat ze het prima vinden hun eigen ding te kunnen doen en dat ze het wel "overleven" zonder anderen.
Zien de loners het idd zo ?
Volledig mee eens. Ik denk ook dat het internet hier een negatieve rol in speelt.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:05 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ja, zo zie ik het ook. De soort activiteit is een kwestie van smaak, maar sociaal contact heeft iedereen behoefte aan. Ook mensen die beweren van niet. Er zijn zelfs wetenschappelijke studies gedaan die concludeerden dat te weinig sociaal contact negatieve gevolgen heeft voor de psychische én fysieke gezondheid.
Dat denk ik ook. Het is daardoor nu veel eenvoudiger om je te onttrekken aan de buitenwereld, zonder dat dat echt consequenties heeft voor je primaire levensbehoeften. Bovendien is het volgens mij ook zo dat wanneer je online sociaal actief bent en tegelijkertijd aangeeft geen behoefte te hebben aan een sociaal leven, dat er dan eigenlijk sprake is van een tegenstrijdigheid. Eigenlijk zoek je dus wel contact.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:28 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ik denk ook dat het internet hier een negatieve rol in speelt.
Er is nogal een verschil tussen een loner en een kluizenaar. Ik zie mezelf als een loner, maar zeker geen kluizenaar. Ik werk, ik studeer en heb een relatie. De spaarzame uren die ik daarna nog te besteden heb, leg ik op een gouden weegschaaltje. Wanneer dan een vage vriend belt of een feest georganiseerd wordt, dat ik niet de moeite waard vind, dan ga ik gewoon niet. Omdat ik vaak genoeg niet naar "verplichte" feestjes ben gegaan, word je op een gegeven moment helemaal niet meer gebeld. So be it.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:28 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ik denk ook dat het internet hier een negatieve rol in speelt.
Precies. Mooi voorbeeld van de makkelijkste weg kiezen en alleen de baten willen (je browser wegklikken wanneer je geen zin meer hebt in 'contact').quote:Op zondag 3 januari 2010 23:34 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Het is daardoor nu veel eenvoudiger om je te onttrekken aan de buitenwereld, zonder dat dat echt consequenties heeft voor je primaire levensbehoeften. Bovendien is het volgens mij ook zo dat wanneer je online sociaal actief bent en tegelijkertijd aangeeft geen behoefte te hebben aan een sociaal leven, dat er dan eigenlijk sprake is van een tegenstrijdigheid. Eigenlijk zoek je dus wel contact.
Dat is inderdaad heel fijn met het internetquote:Op zondag 3 januari 2010 23:57 schreef Ritmo het volgende:
je browser wegklikken wanneer je geen zin meer hebt in 'contact'.
Later we het erop houden dat het patronen zijn die algemeen voorkomenquote:Op zondag 3 januari 2010 20:58 schreef Ritmo het volgende:
Je neemt nu enkele slechte voorbeelden van slechte vrienden en daardoor kun je maar beter kiezen voor het alternatief eenzame kluizenaar? Dat is net zoiets als je tv het raam uitflikkeren omdat je er SBS6 op KAN ontvangen. Zoek andere vrienden(groepen).
Je posthistory doet anders vermoeden :Squote:Ik vind dat iemand als de TS zich aanstelt, maar natrappen: nee hoor.
De spreekwoordelijke verbale trap onder de reet is makkelijk genoeg uitgedeeld; de gozer in kwestie op sleeptouw nemen, daar wil het nog wel eens aan schorten. Genoeg woorden daarover met oude maten gehad.quote:Ik zou zo iemand eerder willen helpen, maar dan moet ie niet zo janken en in z'n veilige omgeving willen blijven. Ik ken ook enkele van zulke mensen: ze willen niet op een (team)sport omdat ze bang zijn het niet te kunnen en omdat ze 'niet altijd zin hebben' (non-argument, dan maak je maar een keer zin), ze gaan helemaal niet uit omdat ze de tenten waar ze vroeger alleen mee heen gingen om er bij te horen niet leuk vinden, etc.
'Jezelf zijn' wil niet zeggen dat je voor de gemakkelijkste weg moet kiezen.
Je loopt nu de kans mis om nieuwe interessante mesen te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen, erg dom vind ik dat.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:37 schreef GSP het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen een loner en een kluizenaar. Ik zie mezelf als een loner, maar zeker geen kluizenaar. Ik werk, ik studeer en heb een relatie. De spaarzame uren die ik daarna nog te besteden heb, leg ik op een gouden weegschaaltje. Wanneer dan een vage vriend belt of een feest georganiseerd wordt, dat ik niet de moeite waard vind, dan ga ik gewoon niet. Omdat ik vaak genoeg niet naar "verplichte" feestjes ben gegaan, word je op een gegeven moment helemaal niet meer gebeld. So be it.
Resumé, ik merk dat ik in de jaren steeds meer aan het "ontvrienden" ben, omdat ik door mijn drukke leven steeds kritischer ben geworden op vrienden en vriendschappen. Hierdoor ben ik meer dan eens tot de conclusie gekomen dat steeds meer mensen mijn spaarzame tijd niet waard zijn om het wat ongelukkig uit te drukken. Hierdoor heb ik nog maar een halve hand vrienden over, maar dat vind ik een logisch gevolg en dus niet erg.
Hij hanteert een bepaald standaarniveau (wat betreft personen). Op werk en andere verplichte sociale activiteiten (borrels) heeft hij wellicht genoeg mogelijkheden om nuttige en interssante contacten op te doen.quote:Op maandag 4 januari 2010 08:57 schreef Deprater het volgende:
[..]
Je loopt nu de kans mis om nieuwe interessante mesen te ontmoeten en nieuwe contacten te leggen, erg dom vind ik dat.
En zulk gedrag zal je on de toekomst opbreken.
Als in een feestje nog zo saai, je weet nooit wel een leuk contact je eraan over houdt.
Ik zou dat noooooit doen
Je moet toch iets te lullen hebben.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:40 schreef ASroma het volgende:
waarom moeten mensen perse zo super interresant zijn? dat is echt van dat quasi intelligente gejank omdat je misschien gewoon sociaal een drol bent.
Het gaat toch om de gezelligheid van samen zijn, dingen doen etc.
al zijn sommige mensen zelfs met alcohol waardeloos om mee te pratenquote:Op maandag 4 januari 2010 12:42 schreef Elohim het volgende:
[..]
Je moet toch iets te lullen hebben.Okay, met alcohol is iedereen wel enigzins interessant om mee te communiceren. Jouw veronderstelling zuigt.
Die rol heb je op je werk/opleiding, neem ik aan?quote:Op maandag 4 januari 2010 00:40 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heel fijn met het internetIk heb dat soms ook. "Klik, weg ermee" ik ga slapen.
Wat ik ook fijn vind aan het internet, behalve de mogelijkheid om te studeren, is dat ik op het internet wel kan praten/discusieren over zaken die me werkelijk interesseren, me echt bezighouden en dat kan in de irl contacten (tijdens de sociale verantwoordelijkheden) niet. Daar heb ik een bepaalde rol als zorggever. Ben ik er voor de ander en gaat het even niet over mij of wat mij zoal bezighoudt. Hooguit vertel ik van mezelf die dingen die wel graag gehoord worden, koetjes en kalfjes en huis-tuin-en-keuken dingen.
Ik ben inderdaad wel blij met het internet. TV kijk ik dan weer niet, want dat is me te vaak onzinnig vermaak en tijdsverdrijf.
Dan is er toch niets aan de hand?quote:Op maandag 4 januari 2010 01:23 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Later we het erop houden dat het patronen zijn die algemeen voorkomen. Overigens heb ik het voordeel dat er nog wel een aantal mensen zijn bij wie ik bij wijze van spreken om middernacht over de vloer kan komen.
Och, ik hou van een beetje provoceren maar dat moet je ook niet al te serieus nemen op dit forum.quote:Je posthistory doet anders vermoeden :S
Dat is zo ja.quote:De spreekwoordelijke verbale trap onder de reet is makkelijk genoeg uitgedeeld; de gozer in kwestie op sleeptouw nemen, daar wil het nog wel eens aan schorten. Genoeg woorden daarover met oude maten gehad.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:37 schreef GSP het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen een loner en een kluizenaar. Ik zie mezelf als een loner, maar zeker geen kluizenaar. Ik werk, ik studeer en heb een relatie. De spaarzame uren die ik daarna nog te besteden heb, leg ik op een gouden weegschaaltje. Wanneer dan een vage vriend belt of een feest georganiseerd wordt, dat ik niet de moeite waard vind, dan ga ik gewoon niet. Omdat ik vaak genoeg niet naar "verplichte" feestjes ben gegaan, word je op een gegeven moment helemaal niet meer gebeld. So be it.
Resumé, ik merk dat ik in de jaren steeds meer aan het "ontvrienden" ben, omdat ik door mijn drukke leven steeds kritischer ben geworden op vrienden en vriendschappen. Hierdoor ben ik meer dan eens tot de conclusie gekomen dat steeds meer mensen mijn spaarzame tijd niet waard zijn om het wat ongelukkig uit te drukken. Hierdoor heb ik nog maar een halve hand vrienden over, maar dat vind ik een logisch gevolg en dus niet erg.
Nee, tenzij je vrijwilligerswerk cq informele zorg tot werk/opleiding rekent. Ik ben al wat ouder, (misschien voor fokbegrippen "bejaard"quote:Op maandag 4 januari 2010 13:16 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Die rol heb je op je werk/opleiding, neem ik aan?
Ik vraag me af hoe spontaan je het nog houd danquote:Op zondag 3 januari 2010 23:37 schreef GSP het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet lukken ?quote:Op maandag 4 januari 2010 23:10 schreef Symn het volgende:
ik heb geen vrienden, en geen leven, volgens mij is er een correlatie... overigens niet uit vrije keus. Kan geen vrienden maken, nog nooit gelukt althans.
* Tuvai.net meldt.quote:Op zondag 19 juli 2009 04:04 schreef TheHolyTiamat het volgende:
wie sluit aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |