abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76353770
Al die mensen hier ook die zich kunnen vinden in de OP en zeggen dat het best normaal is dat je zo denkt.

Nee dat is het niet, de mens is van nature een sociaal wezen. Het is jammer dat zwakkelingen tegenwoordig opgevangen worden in onze overbeschermde leefomgeving, en hiermee in hun comfortzone blijven in plaats van dat ze zich gedwongen moeten ontwikkelen op sociaal gebied. Want dat kan wel degelijk.

[ Bericht 39% gewijzigd door Ritmo op 03-01-2010 12:48:45 ]
-
pi_76354039
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 20:04 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Niet iedereen krijgt een stijve piemel of een nat kutje van willoos achter de 5 gemeenplaatsen bier/voetbal/gadgets/auto's/lekkurûh wijvûh van popiejopie of de nieuwste sterke verhalen over jan uit de straat aanlopen. Heeft weinig met arrogantie of nerds te maken, maar alles met de onwil of het onvermogen van de zgn. sociaal vaardigen om even over de muur of verder dan hun neus te kijken (zie opmerking van Agiath die de vraag van TS gelijk weer wou linken aan nerdiness, grappig bedoeld of niet ). Vaak blijkt dat ook uit het feit dat de die-hard incrowders zich direct in hun pik/clit getrapt voelen als ze een mening/feit/ervaring die lijnrecht tegenover de heersende dogma's van het groepje in kwestie staan te horen krijgen; een bekende is de loudmouth die "kankerjunk kankerjunk" schreeuwt als hij jou eens een joint heeft weg zien paffen, en er gelijk op los wilt beuken als je hem er fijntjes wijst dat zn beste maten zojuist precies hetzelfde gedaan hebben of Mr. loudmouth zelf ook niet vies is van de harddrug genaamd ethanol. Dan is het opeens "gelul" .

En meer algemeen beschouwd natuurlijk, de mentaliteit van "je past je maar aan aan onze ongeschreven regels of anders...", inclusief de facade van omgangsvormen, (sociaal-)politieke correctheid, gemaakte vriendelijkheid en de heisa die geschopt wordt over futiele zaken die nodeloos worden overgedramatiseerd en waar niemand schade van ondervindt. Dudes, don't be so friggin' uptight and lighten up; als ik me niet druk maak om zaken die mij alleen aangaan en vanuit het grote(re) perspectief bekeken weinig boeiend zijn, waarom zou jij dan dan doen?
Een half jaar na ik wat zei, op een moment dat ik eerst moet terug lezen om te begrijpen waarom ik het zei, zou jij even weten hoe ik het bedoelde?

Goed, na even terug gelezen te hebben, kan ik met gerust hart zeggen dat je compleet verkeerd heb begrepen waar ik het over had.

Lekker groot stuk voor niks getikt dus
pi_76354522
quote:
Op zondag 19 juli 2009 13:36 schreef Mr.Cooper het volgende:
Tering je moet wel autistisch zijn om geen sociaal leven te willen, iedereen wilt vrienden hebben en contact met de medemens...

Sommige staan hier te springen om een sociale leven te willen en jij gooit het zo weg.

Ik wou net zeggen. Ik zocht op deze pagina al naar het wordt autisme en ja hoor, bingo! Alle mensen die ik ken, houden van sociaal contact. Een uitgebreid sociaal leven kan erg druk zijn, dan kun je ook kiezen voor iets minder uitbundigheid. Als je alles alleen doet, wordt het wat moeilijker om aansluiting te vinden bij de maatschappij, omdat sociaal contact nu eenmaal gangbaar is.

Mensen met autisme hebben meestal ook wel een sociaal leven, maar anders. Als zij het niet redden in de normale wereld, zoeken ze hun heil bij lotgenoten (en vinden dan veel herkenning).
pi_76355587
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:37 schreef Ritmo het volgende:
Al die mensen hier ook die zich kunnen vinden in de OP en zeggen dat het best normaal is dat je zo denkt.
Oh, volgens mij erkennen mensen de situatie maar niemand zegt dat het normaal is. Ik niet althans, ik zei zelfs dat het een probleem is.

Nogmaals; donder op.
  zondag 3 januari 2010 @ 13:58:37 #80
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_76356832
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 16:09 schreef Dethroned het volgende:
Ik denk dat veel mensen hier reageren vanuit de perceptie dat
1. Een sociaal leven verplicht is
2. Een sociaal leven alleen een last is
3. De vorm ook bepaald word door een bepaald vast beeld

Zelf heb ik een aantal goede vrienden. Ik ben lid van een fitnesssportschool en een "vecht"sportschool. Ik heb nog een deeltijd studie en een deeltijdstage en nog een bijbaantje. Ik zie en ken genoeg mensen en als ik wil kan ik met iedereen en alles gaan afspreken, maar doe dat dus absoluut niet. Ik laat het lekker gaan en zie wel wanneer ik tijd heb en wanneer vrienden tijd hebben.
Ik doe alles naast bovegenoemde eigenlijk heel onregelmatig om de spontaniteit erin te houden en heb dus geen last van "verplichtingen" of druk.

Dit dus !
als je sociale leven een last wordt doe je toch echt iets niet goed
persoonlijk zou ik echt nooit zonder vrienden kunnen, maar dat ben ik dan weer
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_76358029
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:58 schreef DeBassist het volgende:

[..]

Dit dus !
als je sociale leven een last wordt doe je toch echt iets niet goed
persoonlijk zou ik echt nooit zonder vrienden kunnen, maar dat ben ik dan weer
Nee, dat ben jij niet; dat is elk gezond mens.
-
pi_76358199
quote:
Het is jammer dat zwakkelingen tegenwoordig opgevangen worden
wat moeten we dan, zwakkelingen laten vallen?
  zondag 3 januari 2010 @ 14:40:13 #83
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_76358474
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:33 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

wat moeten we dan, zwakkelingen laten vallen?
misschien leren ze dan zelf weer om op te staan
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_76358953
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:40 schreef DeBassist het volgende:

[..]

misschien leren ze dan zelf weer om op te staan
Goed gezegd.
-
pi_76362012
Ik merk dat ik eigenlijk geen andere mensen per se nodig heb voor bevestiging, erkenning, waardering, steun, betekenis, aandacht, vermaak of gezelschap. Vind het ook prettig om wat dat betreft selfsupporting te zijn.

Maar anderen hebben soms wel mijn support en aandacht nodig. De laatste jaren was mijn sociale leven vooral gekleurd door de omgang met 85plussers, hoogbejaarden dus, en het gaat dan vooral om mijn ouders die inmiddels hulpbehoevend zijn geworden. Geen verplichting maar wel een verantwoordelijkheid.
Als ik weer thuis was na veel aandacht geven, voelde ik niet zo de behoefte om ook nog andere mensen op te zoeken en weer te luisteren en te luisteren. Lekker alleen zijn en m'n eigen dingen doen, dat is prettig.

Ik heb wel vrienden (die juist weer veel jonger zijn dan ik) maar die hebben een eigen leven waar ze nu druk mee zijn, een leven wat heel anders is dan het mijne. Vaak beperken de contacten zich tot gelegenheden. Feestjes die gegeven worden om een of andere reden. Als ik daarheen ga doe ik het voor hun, eigenlijk niet zozeer voor mezelf.

Jaren geleden toen die vrienden nog jonger waren had ik altijd een vol huis, de klok rond, enorm veel aanloop, een zoete inval. Maar wel allemaal mensen die eigenlijk in een andere levensfase zaten dan ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 03-01-2010 16:18:46 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_76363991
Ik ben op sociaal gebied mezelf ook meer gaan terugtrekken. Ik ging veel om met, in mijn ogen, oppervlakkige mensen die ik eigenlijk helemaal niet interessant vond. Maargoed, toch met die mensen in het weekend uit, een beetje lopen lallen en bier drinken.

Nu hecht ik veel meer waarde aan die paar vrienden waar ik echt een "klik" mee heb. De rest hoeft van mij niet meer.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_76364200
quote:
Op zondag 3 januari 2010 17:05 schreef Leatherneck het volgende:
Ik ben op sociaal gebied mezelf ook meer gaan terugtrekken. Ik ging veel om met, in mijn ogen, oppervlakkige mensen die ik eigenlijk helemaal niet interessant vond. Maargoed, toch met die mensen in het weekend uit, een beetje lopen lallen en bier drinken.

Nu hecht ik veel meer waarde aan die paar vrienden waar ik echt een "klik" mee heb. De rest hoeft van mij niet meer.
En nu ga je helemaal niet meer uit en heb je nog maar 1 of 2 vrienden over? Lijkt me nou ook niet echt een leuker leven zo.
-
pi_76365725
quote:
Op zondag 3 januari 2010 17:10 schreef Ritmo het volgende:

[..]

En nu ga je helemaal niet meer uit en heb je nog maar 1 of 2 vrienden over? Lijkt me nou ook niet echt een leuker leven zo.
Zo is het niet. Ik ga zo nu en dan nog uit, alleen minder al vergelijk ik het met eerdere periodes in m'n leven. Dan wel met geselecteerd gezelschap, aangezien ik niet de persoon ben die de hele avond over voetbal praat en "bier en tieten" roept, om maar een punt te maken.

In dat geval heb ik mezelf al genoeg voor de gek gehouden, aangezien ik wel iemand ben die makkelijk contact legt en praat. Echter is de beleving van binnen wel heel anders en ik zie geen reden waarom ik mezelf anders voor zou doen dan wie ik ben.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_76367482
quote:

Nee dat is het niet, de mens is van nature een sociaal wezen. Het is jammer dat zwakkelingen tegenwoordig opgevangen worden in onze overbeschermde leefomgeving, en hiermee in hun comfortzone blijven in plaats van dat ze zich gedwongen moeten ontwikkelen op sociaal gebied. Want dat kan wel degelijk.
Dan rijst vervolgens de vraag of dat komt door een daadwerkelijk gebrek aan sociale vaardigheden (onkunde) van degene die (zgn.) als einzelgänger leeft, of de neiging van peers om hun groepjes uit te dunnen of gesloten te houden door het belang van futiele ongeschreven regeltjes te overdrijven en anderen daarop af te rekenen (onwil). Als je dan ziet tot welke WhatTheFucks dit leidt kan ik me wel voorstellen dat mensen zeggen "Fuck it! Zo'n "sociaal" leven moet ik niet" en hun eigen gang gaan. Ik noemde in mn vorige post al de weekendalcoholist die de weekendblowerd een kankerjunk noemde, maar gemaakte vriendelijkheid face-to-face en elkaar afbranden achter de rug, en het aloude "hij/zij is een naäpert/homo/aandachtshoer want heeft/is <random futiliteit>"-gelul zijn ook herkenbare situaties waarbij je je af kan vragen of dat wel onder de noemer sociaal vaardig valt (not!!). Mensen die niet vuistdiep in de mores van zulke groepjes zitten, zitten daar niet op te wachten.

Maar jou kennende geef je mensen als TS liever nog een trap na omwille van zelfbevestiging. Sorry maat maar daar is weinig sociaal vaardigs aan. De mensen die zich kunnen vinden in de OP stellen ook niet dat het normaal/gezond om je daardoor te laten leiden; ze stellen alleen dat de gedachte erachter valide zijn.
  zondag 3 januari 2010 @ 19:12:42 #90
285341 Pink_Gun
....is geen speelgoed....
pi_76369098
Ik denk niet dat ieder mens élke dag zin heeft in sociaal doen.
Maar helemaal geen sociaal leven hebben is ook eenzaam.

Gewoon.
pi_76374003
quote:
Op zondag 3 januari 2010 18:38 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Dan rijst vervolgens de vraag of dat komt door een daadwerkelijk gebrek aan sociale vaardigheden (onkunde) van degene die (zgn.) als einzelgänger leeft, of de neiging van peers om hun groepjes uit te dunnen of gesloten te houden door het belang van futiele ongeschreven regeltjes te overdrijven en anderen daarop af te rekenen (onwil). Als je dan ziet tot welke WhatTheFucks dit leidt kan ik me wel voorstellen dat mensen zeggen "Fuck it! Zo'n "sociaal" leven moet ik niet" en hun eigen gang gaan. Ik noemde in mn vorige post al de weekendalcoholist die de weekendblowerd een kankerjunk noemde, maar gemaakte vriendelijkheid face-to-face en elkaar afbranden achter de rug, en het aloude "hij/zij is een naäpert/homo/aandachtshoer want heeft/is <random futiliteit>"-gelul zijn ook herkenbare situaties waarbij je je af kan vragen of dat wel onder de noemer sociaal vaardig valt (not!!). Mensen die niet vuistdiep in de mores van zulke groepjes zitten, zitten daar niet op te wachten.
Je neemt nu enkele slechte voorbeelden van slechte vrienden en daardoor kun je maar beter kiezen voor het alternatief eenzame kluizenaar? Dat is net zoiets als je tv het raam uitflikkeren omdat je er SBS6 op KAN ontvangen. Zoek andere vrienden(groepen).
quote:
Maar jou kennende geef je mensen als TS liever nog een trap na omwille van zelfbevestiging. Sorry maat maar daar is weinig sociaal vaardigs aan. De mensen die zich kunnen vinden in de OP stellen ook niet dat het normaal/gezond om je daardoor te laten leiden; ze stellen alleen dat de gedachte erachter valide zijn.
Ik vind dat iemand als de TS zich aanstelt, maar natrappen: nee hoor. Ik zou zo iemand eerder willen helpen, maar dan moet ie niet zo janken en in z'n veilige omgeving willen blijven. Ik ken ook enkele van zulke mensen: ze willen niet op een (team)sport omdat ze bang zijn het niet te kunnen en omdat ze 'niet altijd zin hebben' (non-argument, dan maak je maar een keer zin), ze gaan helemaal niet uit omdat ze de tenten waar ze vroeger alleen mee heen gingen om er bij te horen niet leuk vinden, etc.

'Jezelf zijn' wil niet zeggen dat je voor de gemakkelijkste weg moet kiezen.
-
  zondag 3 januari 2010 @ 21:03:00 #92
223428 Countess
De kater komt later. Prrrrt!
pi_76374295
quote:
Op zondag 19 juli 2009 04:04 schreef TheHolyTiamat het volgende:
Puur omdat dit veel energie kost, vriendenonderhoud, vele nep-lachen van je gezicht af kost, en puur omdat alles wat een persoon op mijn leeftijd doet saai is.
Herkend iemand dit?
Als je geen sociaal leven wilt, is er toch ook geen probleem?

Tja en dat nep-lachen....ik vind dat zoiets niks met sociaal zijn te maken heeft. Misschien dat je sociaal zijn wel kunt waarderen als je de juiste vrienden zou treffen waarbij je niet hoeft te neplachen.
Kom ook gezellig meekotsen in mijn pukeboek!
  zondag 3 januari 2010 @ 21:20:14 #93
131834 Loodje
Irresistibly sexy you!
pi_76375339
Het gevoel wat jij beschrijft heb ik een lange tijd gehad. Heb ook toen elk contact met de buitenwereld uitgesloten maar inmiddels enkele jaren verder en omdat ik zelf niet zo heel sociaal ingesteld was, toch de stoute schoenen aangetrokken en contact gaan zoeken. Eerst met vrienden, toen nieuwe contacten opgebouwd. Nu is het in balans Succes en vooral sterkte, kan idd duiden op een negatieve periode.
Be dance |Be real| Be You
pi_76375470
quote:
Op zondag 3 januari 2010 21:20 schreef Loodje het volgende:
Het gevoel wat jij beschrijft heb ik een lange tijd gehad. Heb ook toen elk contact met de buitenwereld uitgesloten maar inmiddels enkele jaren verder en omdat ik zelf niet zo heel sociaal ingesteld was, toch de stoute schoenen aangetrokken en contact gaan zoeken. Eerst met vrienden, toen nieuwe contacten opgebouwd. Nu is het in balans Succes en vooral sterkte, kan idd duiden op een negatieve periode.
Kijk, en dat is de juiste mentaliteit. Hoe heb je de nieuwe contacten opgedaan?
-
  zondag 3 januari 2010 @ 21:28:31 #95
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_76375908
quote:
Op zondag 3 januari 2010 20:58 schreef Ritmo het volgende:
Ik vind dat iemand als de TS zich aanstelt, maar natrappen: nee hoor. Ik zou zo iemand eerder willen helpen, maar dan moet ie niet zo janken en in z'n veilige omgeving willen blijven. Ik ken ook enkele van zulke mensen: ze willen niet op een (team)sport omdat ze bang zijn het niet te kunnen en omdat ze 'niet altijd zin hebben' (non-argument, dan maak je maar een keer zin), ze gaan helemaal niet uit omdat ze de tenten waar ze vroeger alleen mee heen gingen om er bij te horen niet leuk vinden, etc.
Ik vind dat je vaak goede punten maakt, maar toch draaf je ook wel eens door (goed voorbeeld je topic over het sluiten van FOK! op oudejaarsavond ). Maak jij ook onderscheid in soorten sociale activiteiten? Je noemt hier (team)sport en uitgaan, maar hoe sta je tegenover bijvoorbeeld een debatclub, of een informeel genootschap van gelijkdenkenden die elkaar begeilen met literatuur en poëzie?
pi_76377798
Ik dacht er eerst ook zo over als ts, maar hier werd ik later een lange periode erg depressief door (een jaar of 6 heb ik buiten school nauwelijks deelgenomen aan sociale activiteiten). Toen ik 19 werd (wat ik nog steeds ben) begreep ik dat het zo niet meer langer kon en e.e.a. ondernomen.

Ik ben van helaas best een saai iemand (ik ben ook in een extreem saaie omgeving opgegroeid). Maar ik geloof wel in wat Ritmo zegt, een mens kan sociaal worden mits de wil er is
pi_76378129
quote:
Op zondag 3 januari 2010 21:28 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik vind dat je vaak goede punten maakt, maar toch draaf je ook wel eens door (goed voorbeeld je topic over het sluiten van FOK! op oudejaarsavond ). Maak jij ook onderscheid in soorten sociale activiteiten? Je noemt hier (team)sport en uitgaan, maar hoe sta je tegenover bijvoorbeeld een debatclub, of een informeel genootschap van gelijkdenkenden die elkaar begeilen met literatuur en poëzie?
Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Maar niets mis mee, dat zijn toch ook gewoon sociale activiteiten?
-
  zondag 3 januari 2010 @ 22:28:31 #98
97934 ASroma
Flamboyant
pi_76379660
sociaal bezig zijn met vrienden is voor mij juist ontspannend. Omdat ik in mijn vriendengroep mezelf niet hoef te verantwoorden over bepaalde dingen, waar dat ik dat gevoel bij familie, school en werk wel veel meer heb.

Gaat de relatie met de vrienden dan heel diep? nee, maar daar heb ik eerlijk gezegd ook niet superveel behoefte aan. Van tijd tot tijd kan ik een lekker loner zijn, kleine momentjes in bijvoorbeeld de bus dat ik een binnenpretje heb, dat soort dingetjes. Of gewoon zelf er eens op uit trekken, niks mis mee.
  zondag 3 januari 2010 @ 22:33:36 #99
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_76379970
Helft van de eerste pagina gelezen; doe eens niet zo vaag ts. Je zoekt lotgenoten maar probeert zo min mogelijk zelf te vertellen.
Ik kan me wel vinden in de achterliggende gedachte van de op, maar als je als een labiel kind 'in het algemeen praat' kom je nergens..
  zondag 3 januari 2010 @ 23:05:15 #100
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_76381669
quote:
Op zondag 3 januari 2010 22:02 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Maar niets mis mee, dat zijn toch ook gewoon sociale activiteiten?
Ja, zo zie ik het ook. De soort activiteit is een kwestie van smaak, maar sociaal contact heeft iedereen behoefte aan. Ook mensen die beweren van niet. Er zijn zelfs wetenschappelijke studies gedaan die concludeerden dat te weinig sociaal contact negatieve gevolgen heeft voor de psychische én fysieke gezondheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')