Toen ik het las, dacht ik ook meteen aan 12...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:00 schreef MichielPH het volgende:
Goeiedag lieve fokkertjes!
Met de '2 keer de helft' in gedachten moest ik toch even aan jullie denken! Bij zo'n reclame-IQ-test kwam ik dit tegen: Deel 30 door de helft en tel hierbij 10 op, wat krijg je dan? Ik had toch wel een seconde of twee het antwoord '12' in gedachten voordat ik 25 tussen de antwoorden zag staan. 12 stond er natuurlijk niet tussen.
dat is delen door een half, niet delen door de helftquote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Dan kan het ook nog 70 zijn...
30/½+10
Het blijkt volledig open voor interpretatie te zijn.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:10 schreef Rijpie het volgende:
[..]
dat is delen door een half, niet delen door de helft
En bij wat voor IQ-testen krijg je zulke eenvoudige vraagstukken?
Bij zulke sneue reclametestjes, waarbij je je nummer in moet vullen om een uitslag te krijgen. Goeie kans dat hij naast de OP staat als banner.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:10 schreef Rijpie het volgende:
[..]
dat is delen door een half, niet delen door de helft
En bij wat voor IQ-testen krijg je zulke eenvoudige vraagstukken?
Ja, daar dacht ik ook aan.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
30/½+10
quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:51 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik snap er geen fuck van dat je aan 12 denkt.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breukenquote:Delen door breuken
Als we iets met 1/2 vermenigvuldigen, is dat hetzelfde als delen door 2. We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
30/15=2 2+10=12quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:51 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik snap er geen fuck van dat je aan 12 denkt.
Nee, dit is niet 2 keer de helft, dit is delen door de helft!quote:
jonge, 2x de helft van 30 dus 15X2=30 + 10 is 40 hoor.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:42 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nee, dit is niet 2 keer de helft, dit is delen door de helft!
Biancavia heeft toch echt gelijk..quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:45 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
jonge, 2x de helft van 30 dus 15X2=30 + 10 is 40 hoor.
Ja hoor, lees mijn quote maar nietquote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:51 schreef DeeCruise het volgende:
[..]
Biancavia heeft toch echt gelijk..
"Deel 30 door de helft en tel hierbij 10 op"
Waar zie jij een vermenigvuldiging staan in deze vraag?
Deel 30 door de heflt (heft van 30 = 15... vraag -> deel 30 door 15) = 2
Tel hierbij 10 op = 12
Nou ja, ik zou dus zeggen, deel 30 door een half (staat er niet, maar wel mijn interpretatie), dus 60 + 10 = 70.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:51 schreef DeeCruise het volgende:
[..]
Biancavia heeft toch echt gelijk..
"Deel 30 door de helft en tel hierbij 10 op"
Waar zie jij een vermenigvuldiging staan in deze vraag?
Deel 30 door de heflt (heft van 30 = 15... vraag -> deel 30 door 15) = 2
Tel hierbij 10 op = 12
Snap ik, maar ik doelde op deze reactie:quote:Op zaterdag 18 juli 2009 23:52 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou dus zeggen, deel 30 door een half (staat er niet, maar wel mijn interpretatie), dus 60 + 10 = 70.
quote:Nee, dit is niet 2 keer de helft, dit is delen door de helft!
Nee twee keer een halve taart maakt een hele taart. Maar helft keer de helft is wel een kwart.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:02 schreef beertenderrr het volgende:
maar twee keer de helft is toch ook een kwart
Of je leert normaal Nederlands, waar "delen door de helft" staat voor een halvering. Als je hier op 12 uitkomt ben je dus blijkbaar de taal niet voldoende machtig en is de eventuele puntenaftrek dus totaal gerechtvaardigd.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:49 schreef dikkekaas het volgende:
'de helft' staat geenszins voor '2'. Waarom zou 'de helft' staan voor '2'? 'De helft' is losstaand niets. Het enige waar het in deze vraagstelling op terug kan slaan is '30', dus 15. Kut IQ-test.
Wat is dan het significante verschil tussen 'een half' en 'de helft' waardoor ik 'de helft' als '2' moet interpreteren?quote:Op zondag 19 juli 2009 10:46 schreef ObviousClone het volgende:
[..]
Of je leert normaal Nederlands, waar "delen door de helft" staat voor een halvering. Als je hier op 12 uitkomt ben je dus blijkbaar de taal niet voldoende machtig en is de eventuele puntenaftrek dus totaal gerechtvaardigd.
Moet ik je nu Nederlands gaan leren? Zoek het maar op in een goed woordenboek.quote:Op zondag 19 juli 2009 11:29 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Wat is dan het significante verschil tussen 'een half' en 'de helft' waardoor ik 'de helft' als '2' moet interpreteren?
Als jij zegt dat het een Nederlandse zegswijze is waarbij 'delen door de helft' staat voor 'delen door twee', dan snap ik niet dat je tevens vindt dat ze 12 bij de antwoorden hadden moeten zetten.quote:Op zondag 19 juli 2009 12:31 schreef ObviousClone het volgende:
[..]
Moet ik je nu Nederlands gaan leren? Zoek het maar op in een goed woordenboek.
Sorrie maar deze "IQ test" is blijkbaar te moeilijk voor je
Sowieso is "het significante verschil" is dat het een Nederlandse zegswijze is en dus niets met losse interpretatie van losse woorden te maken heeft. Als je dat wel doet snap je de vraagstelling niet. En faal je de test dus automatisch.
Eigenlijk hadden ze 12 gewoon bij de antwoorden moeten zetten, filteren ze er weer een heleboel domkoppen uit. Blijkbaar.
Deze post alleen bevestigd alleen mijn voorstel al.quote:Op zondag 19 juli 2009 12:33 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Als jij zegt dat het een Nederlandse zegswijze is waarbij 'delen door de helft' staat voor 'delen door twee', dan snap ik niet dat je tevens vindt dat ze 12 bij de antwoorden hadden moeten zetten.
nee, de helft is niet hetzelfde als een halfquote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
30/½+10
op het VMBO is de helft niet eens gelijk aan tweequote:Op zondag 19 juli 2009 13:12 schreef Pietjesnotje het volgende:
Er staat 'iets door de helft delen", dat is dus delen door twee. Zo noem je dat nou eenmaal.
0,5 * 2 = 1quote:Op zondag 19 juli 2009 14:18 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Een half keer twee keer gedeeld door de helft.
Ligt eraan welke eenheid je gebruikt.quote:Op zondag 19 juli 2009 18:26 schreef vosss het volgende:
[..]
0,5 * 2 = 1
1 delen door de helft (0,5) = 2.
Dat is heul niet duur !
En als je dan je telefoonnummer in hebt gevuld wordt er neem ik aan gelijk 30 punten van je IQ afgetrokken?quote:Op maandag 20 juli 2009 10:39 schreef -J-D- het volgende:
http://nl.celldorado.com/NL/ADS/410059802/index.php
En je krijgt een "gratis" abonnement van Jamba.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:20 schreef Biancavia het volgende:
En als je dan je telefoonnummer in hebt gevuld wordt er neem ik aan gelijk 30 punten van je IQ afgetrokken?
Fout, vermenigvuldigen met de helft staat gelijk aan halvering.quote:Op zondag 19 juli 2009 10:46 schreef ObviousClone het volgende:
[..]
Of je leert normaal Nederlands, waar "delen door de helft" staat voor een halvering. Als je hier op 12 uitkomt ben je dus blijkbaar de taal niet voldoende machtig en is de eventuele puntenaftrek dus totaal gerechtvaardigd.
Piepo... net als velen: leer Nederlands! Delen door de helft staat zeker wel voor halvering. Je mág niet zomaar invullen dat 'de helft' per definitie 0,5 is. Want idd, delen door 0,5 is heel wat anders.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:18 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Fout, vermenigvuldigen met de helft staat gelijk aan halvering.
10 keer 0,5 = 5
10 delen door 0,5 = 20
Door de helft delen is nog steeds wat anders dan iets in twee helften delen. Het juiste antwoord is 12.
Je hebt gelijkquote:Op maandag 20 juli 2009 17:12 schreef Pietjesnotje het volgende:
[..]
Piepo... net als velen: leer Nederlands! Delen door de helft staat zeker wel voor halvering. Je mág niet zomaar invullen dat 'de helft' per definitie 0,5 is. Want idd, delen door 0,5 is heel wat anders.
Maar aan een ieder.... delen door de helft is wat anders dan delen of vermenigvuldigen met 0,5!!!
quote:Op maandag 20 juli 2009 16:18 schreef -Techno- het volgende:
Door de helft delen is nog steeds wat anders dan iets in twee helften delen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |