Toen ik het las, dacht ik ook meteen aan 12...quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:00 schreef MichielPH het volgende:
Goeiedag lieve fokkertjes!
Met de '2 keer de helft' in gedachten moest ik toch even aan jullie denken! Bij zo'n reclame-IQ-test kwam ik dit tegen: Deel 30 door de helft en tel hierbij 10 op, wat krijg je dan? Ik had toch wel een seconde of twee het antwoord '12' in gedachten voordat ik 25 tussen de antwoorden zag staan. 12 stond er natuurlijk niet tussen.
dat is delen door een half, niet delen door de helftquote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Dan kan het ook nog 70 zijn...
30/½+10
Het blijkt volledig open voor interpretatie te zijn.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:10 schreef Rijpie het volgende:
[..]
dat is delen door een half, niet delen door de helft
En bij wat voor IQ-testen krijg je zulke eenvoudige vraagstukken?
Bij zulke sneue reclametestjes, waarbij je je nummer in moet vullen om een uitslag te krijgen. Goeie kans dat hij naast de OP staat als banner.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:10 schreef Rijpie het volgende:
[..]
dat is delen door een half, niet delen door de helft
En bij wat voor IQ-testen krijg je zulke eenvoudige vraagstukken?
Ja, daar dacht ik ook aan.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Dan kan het ook nog 70 zijn...
30/½+10
quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:51 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik snap er geen fuck van dat je aan 12 denkt.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breukenquote:Delen door breuken
Als we iets met 1/2 vermenigvuldigen, is dat hetzelfde als delen door 2. We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
30/15=2 2+10=12quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:51 schreef ColtZ40 het volgende:
Ik snap er geen fuck van dat je aan 12 denkt.
Nee, dit is niet 2 keer de helft, dit is delen door de helft!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |