quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 13:34 schreef Zaandam1978 het volgende:Ik bevind mij in een erg moeilijke situatie. 3,5 jaar geleden heb ik een prachtvrouw ontmoet nadat ik zelf door een diep dal was gegaan. Ik heb (door toedoen van anderen) veel schulden gehad en was zo blij toen ik er eindelijk na hard werken (en op een houtje bijten in de schuldsanering) vanaf was. Toen leerde ik haar kennen en heb haar ook altijd verteld van mijn situatie. Niets aan de hand dus tot.... 2 weken geleden. Toen kwam dus naar voren dat ze heel veel schulden heeft (50.000 euro en daarboven zou nog 40000 euro komen als ze haar huis nu zou verkopen). Ik schrok hier enorm van.... Uiteraard kreeg ik te horen dat ze ze zich hiervoor schaamde en dat ze het daarom in die 3,5 jaar nooit verteld. Ik kijk daar toch wat anders tegenaan: juist aan mij had ze het kunnen vertellen en dan hadden we er wellicht nog wat aan kunnen doen (bijv. niet gaan bijlenen wat wel gebeurd is) maar wat mij meer steekt is dat we toekomst plannen hebben (samenwonen, trouwen, kinderen). Ben ik nu een klootzak dat ik twijfel aan het hebben een toekomst met haar? Liefde gaat boven alles maar wil ik de rest van ons leven (en laten we eerlijk zijn: met zulke bedragen zit je er ook heel lang aan vast) daaraan vast zitten gezien mijn eigen ervaring? Zij ziet het niet zo zwaar ... en het schaamte excuus is hetgeen wat ik keer op keer hoor. Ik voel mij wat belazerd.... Wat denken jullie? Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Hoi,
Niet geheel soort gelijk,maar wel deels herkenbaar.
Vorig jaar september leerde ik mijn huidige partner kennen,hij lag op dat moment in scheiding (inmiddels afgerond op boedelscheiding na) en vertelde mij vanaf het eerste moment dat er bij hem en zn expartner schulden waren (exact bedrag op dat moment onbekend),grotendeels door haar veroorzaakt doordat hij haar vertrouwde als zij hem om zn bankpas vroeg (hij zat en zit nog steeds voor zn werk heel veel in het buitenland) om rekeningen te betalen,rekeningen die niet betaald werden en het geld ging op aan dingen waar hij/wij geen weet van hebben.Dit speelde in 2007 ook al en toen heeft hij een financieel adviesburo in handen genomen die de schulden heeft geinventariseerd (op dat moment 14.000 euro) en afspraken met de schuldeisers heeft gemaakt,volgens het minnelijk schuldhulptraject,(dit houdt in dat je opgave doet van inkomsten,en aan de hand daarvan word bekeken wat er afgelost kan worden en wat je zelf kan houden om je vaste lasten te betalen en nog leuk van te leven),het restant bedrag word dan verdeeld over de schuldeisers en gaat middels een loonbeslag van het salaris af.
So far,so good zou je denken,maar in november/december 2008 (nadat partner uit het buitenland kwam voor zn werk) kwam hij er achter dat er in 1!!! jaar tijd voor 22.000 euro extra aan schulden was ontstaan (met dank aan expartner,waaronder een energierekening van 7200 euro,dit bedrag is inclusief afsluitkosten),zn expartner was in juni 2008 al vertrokken en had de scheiding aangevraagd die begin december 2008 officieel een feit was.
Ik heb mijn partner toen gevraagd of ik de administratie op mij mocht nemen (zelf komt hij daar niet aan toe door zn werk en daar ging hij mee accoord),en ik ben de schuldeisers gaan bellen.Met de meesten kon na uitleg van het relaas een regeling getroffen worden,dit hield wel in dat zn hele maandsalaris in de maanden november tot begin februari aan het aflossen is opgegaan (ongeveer 10.000 euro),niet leuk voor hem natuurlijk om te zien dat het geld waar hij keihard voor werkte aan schulden opging die niet nodig waren en die ook nog eens niet van hem waren.Voor ons samen was het een zware tijd,maar we hebben het gered,omdat we sinds vorig jaar ook samenwonen en hij toch veel in het buitenland werkzaam is,hebben we afgesproken dat ik gewoon onze administratie blijf doen is er nu zicht op alles en is er zelfs wat ruimte om eens uit eten te gaan oid.Voor hem was het vorige maand zelfs ff wennen dat er geld over was,ipv een dikke - op de gezamelijke bankrekening te zien.
Mijn advies aan jou,als je echt van haar houd,maak afspraken,als je dit weet te doorstaan,kan je alles aan.Zoek hulp bij een financieel adviesbureau,en beheer zelf desnoods de administratie.Ik blijf het vreemd vinden dat ze niet vanaf het eerste moment eerlijk is geweest,eerlijkheid is toch een pré in een relatie.
Mr & Mrs M..
* Parents hold their children's hands a while and their hearts forever