abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71069140
Als een Arbo-Arts aan je klachten voorbij gaat, en dan doel ik op klachten van een man van 63 die in de bouwsector werkt (zwaarder fysiek werk) aan wie moet hij verantwoording afleggen.
En is er een tuchtcommissie die hem zijn titel af kan nemen?
I am the mountain the forest and the earth.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:33:08 #2
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71069192
De eerste stap die betreffende man moet nemen is bij het UWV een second opinion aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar dat zal het hem vast wel waard zijn.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:34:11 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71069236
In eerste instantie wat MaLo zegt, je moet wel bewijzen hebben dat de arts dingen negeert of verzwijgt. Daarnaast uitzoeken of de arts lid is van bv een beroepsvereniging die je kunnen helpen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_71069464
We hebben het deskundigenoordeel (second opinion) al aangevraagd maar mijn vader is vermoeid en valt zowat in slaap op het werk en van de arbo moest hij na een dag al weer aan het werk.
Maar zo'n oordeel kan even duren en in die tussentijd kan mijn vader niet volledig werken wat hij wel moet van de arbo.

[ Bericht 27% gewijzigd door faun op 17-07-2009 15:54:15 ]
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:49:53 #5
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_71069748
Het is niet sjiek om de naam van dat bedrijf hier te noemen. Bovendien kan dat ook later negatief uitpakken voor je pa.

Als het echt zo erg is zou ik voorstellen dat hij zich ziek meldt. Tot de second opinion binnen is.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_71069890
Ik schrijf dit mijn pa niet. Hij mocht de second opinion niet afwachten.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:58:24 #7
152789 karr-1
pi_71070100
Hij zou inderdaad kunnen overwegen om zich ziek te melden in afwachting van de second opinion. In principe moet een arbo arts beoordelen of je kunt werken of niet. Waarom is je vader vermoeid? Is het gewoon een gevolg van te weinig slaap of zijn er andere dingen aan de hand? Vermoeid zijn zegt op zich niet zo heel veel, het gaat om de oorzaak denk ik.
pi_71070487
Hij werd gepest op zijn werk doordat andere zich bedreigd voelden dat hij hun werk af zou pakken omdat ze de oudjes een beetje bij elkaar duwen. Hij raakte depressief ging een dagbehandeling volgen een keer in de week bij het GGZ en kreeg de maximale dosis anti-depressiva. Die depressie is nog steeds niet over. We hebben ook een zaak aangespannen voor dat pesten, en die loopt al twee jaar. Daar komt de vermoeidheid vandaan maar vergeet de leeftijd niet en hij werkt in twee ploegen.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 16:14:19 #9
152789 karr-1
pi_71070736
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 16:08 schreef faun het volgende:
Hij werd gepest op zijn werk doordat andere zich bedreigd voelden dat hij hun werk af zou pakken omdat ze de oudjes een beetje bij elkaar duwen. Hij raakte depressief ging een dagbehandeling volgen een keer in de week bij het GGZ en kreeg de maximale dosis anti-depressiva. Die depressie is nog steeds niet over. We hebben ook een zaak aangespannen voor dat pesten, en die loopt al twee jaar. Daar komt de vermoeidheid vandaan maar vergeet de leeftijd niet en hij werkt in twee ploegen.
Leeftijd en 2 ploegen werk is op zich minder relevant, maar de rest van het verhaal is wel van belang lijkt mij.
pi_71075748
Bij anti-depressiva komen vaak bijwerkingen voor helaas. Maar tja iemand na een dag al weer aan het werk sturen alsof hij zich aanstelt dat kan niet.
En het UWV oordeel is niet van belang heeft dat bedrijf in een brief aan mijn vader laten weten, want het is toch niet bindend. Wat heeft zo'n second opinion dan voor nut?
pi_71076067
Ik neem aan dat je vader een huisarts heeft? Die als hij zich ziek gaat melden de klachten kan onderschrijven?

Dan heeft hij in ieder geval "lucht" tot de second opinion.
pi_71114955
Een arts staat niet boven de bedrijfsarts, dat is het probleem.
  zondag 19 juli 2009 @ 14:01:53 #13
152789 karr-1
pi_71117165
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:27 schreef faun het volgende:
Bij anti-depressiva komen vaak bijwerkingen voor helaas. Maar tja iemand na een dag al weer aan het werk sturen alsof hij zich aanstelt dat kan niet.
En het UWV oordeel is niet van belang heeft dat bedrijf in een brief aan mijn vader laten weten, want het is toch niet bindend. Wat heeft zo'n second opinion dan voor nut?
Een second opinion heeft altijd nut omdat de mening van een arts nu eenmaal zwaarder geld dan die van jou als niet arts. Jij kunt namelijk niet beoordelen of een arts wel of niet dingen negeert.
pi_71138295
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:27 schreef faun het volgende:
Om met je laatste vraag te beginnen: als het tot een rechtzaak komt: heel veel, het kan voor een rechter van doorslaggevende betekenis zijn.

Ik zou "dat bedrijf" voor die rechter nog wel eens willen horen verklaren dat een deskundigenoordeel van het UWV niet van belang is; ze zullen behoorlijk zwaarwegende motieven moeten aandragen waarom ze het (niet-bindende) advies in de wind hebben geslagen. Alleen het feit dat het niet bindend is, is niet zwaarwegend.

Advies aan je pa: ziekmelden (voor zover hij dat al niet gedaan heeft, hij loopt immers al bij de bedrijfsarts) en in afwachting van het deskundigenoordeel ook het ziekzijn volhouden (kan door ziekte niet werken? dan ook thuis blijven). Het kan zijn dat hem dan ontslag aangezegd wordt, in die procedure gaat zo'n deskundigenoordeel dan die belangrijke rol spelen. Het kan er aan bijdragen dat zo'n ontslag vernietigd wordt en de werkgever veroordeeld wordt het salaris (met terugwerkende kracht) door te betalen.

Het zal echter geen makkelijke (en lange) weg worden dus sterkte voor je pa.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_71336074
bedankt voor je reactie r_one, we wachten nog steeds op de rapportages van de bedrijfsarts die verzuimt heeft die op te sturen.
Mijn vader heeft zich weer ziek moeten melden afgelopen vrijdag en moet morgen weer naar de bedrijfsarts. En het feit dat het bedrijf in een brief heeft gezet dat het niet bindend is komt bij mij over als intimidatie.
pi_71353722
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:36 schreef faun het volgende:
En het feit dat het bedrijf in een brief heeft gezet dat het niet bindend is komt bij mij over als intimidatie.
Dat komt niet alleen zo over, dat IS het ook. Maar laat je (vader) er niet door afschrikken, het feit dat ze zich hiertoe moeten verlagen geeft al aan hoe zwak ze staan, hoe klein ze hun kansen (op een hun welgevallig advies) zelf inschatten.

Sterkte ermee!
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_71353941
Is je pa aangesloten bij 'n vakbond? Misschien dat die hier en daar nog wat druk kunnen uitoefenen (of op z'n minst een beetje geruststelling bieden dat je pa hier niet alleen in staat)
pi_71364006
Wil dit graag volgen tvp dus....
En ts, sterkte gewenst in dit hele touwtrek proces.

[ Bericht 48% gewijzigd door Hilzillah op 27-07-2009 14:19:42 ]
pi_71369029
Hij is vandaag weer bij de Arbo moeten komen en is wederom aan het werk gestuurd, hij vroeg wanneer hij de rapportages kreeg die het uwv nodig hebben voor het deskundigenoordeel, daarop zei de arboarts dat hij die niet kreeg terwijl we al twee weken in de veronderstelling waren dat ze binnen zouden komen. Dus hebben we direcht het UWV gebeld en gemeld dat de Arbo die weigert te geven en nu bellen ze binnen 24 uur terug over hoe ze het dan gaan aanpakken zonder rapportages.
  maandag 27 juli 2009 @ 16:37:41 #20
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71369156
Wat raar ook van die arbo arts. Toen ik bij de arboarts moest komen werden de rapportages samen met mij opgesteld en als ik daar belangstelling voor had kon ik gewoon een printje meekrijgen...

Denk niet dat de werkgever en de arbo arts een goede beurt maken bij het uwv door te weigeren rapportages te verstrekken. Echt een vreemde gang van zaken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_71369198
Voor het afpakken van de titel arts (doorhaling in het BIG-register) moet er wel iets meer gebeuren dan een foute keuring.

Maar bedrijfsartsen zijn, zoals alle artsen, tuchtrechtelijk vervolgbaar. Als je een tuchtzaak tegen de arts wilt aanspannen kun je terecht bij je regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg.

Dat lijkt me echter niet de meest efficiente oplossing voor het probleem.
pi_71369450
Apart verhaal, tvp.
pi_71369882
Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering? Dan daar zo snel mogelijk melden!
En anders zoals gezegd is hij misschien lid van de vakbond? Die geven ook vaak juridisch advies.
In ieder geval aan de huisarts vragen schriftelijk te bevestigen dat je pa niet in staat is te werken. Huisarts heeft wel degelijk een stem in zo'n procedure, daar kunnen ze niet zomaar aan voorbij gaan. Het zal geen beslissende stem zijn (hoe gek ook, de huisarts kent je tenslotte als het goed is beter dan een Arbo-arts) maar het kan nooit kwaad.
En sowieso, als iemand op zijn werk in slaap valt, zeker in de bouw, levert dat toch hartstikke gevaarlijke situaties op? Straks valt ie van een steiger of zo, bah...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_71369970
Leuk... Arboartsen die slechts geïnteresseerd zijn in de belangen van de werkgever.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_71370373
We hebben rechtsbijstandverzekering en dit wordt waarschijnlijk weer een nieuwe zaak. Mijn vader heeft het bedrijf laten weten thuis te blijven tot er een deskundigenoordeel is gegeven. Hij loopt daarmee wel het risico mocht het in zijn nadeel zijn dat het voor die tijd geen loon krijgt maar tja wat moeten we anders.
Het belangrijkste voor mij is dat mijn vader het overleefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')