http://www.knmi.nl/cms/content/6108/noodweer_17_juli_2004quote:WEERALARM
Opgesteld door het KNMI op zaterdag 17 juli 2004, om 18.20 uur
Bericht nummer: 2
Zwaar onweer: gevaarlijk en grote overlast
Een gebied met zware onweersbuien boven het zuidwesten van het land trekt in noordoostelijke richting met een snelheid van 50 km/uur. Tijdens de buien is er kans op hagel en (zeer) zware windstoten en lokaal wateroverlast. Tegen middernacht verlaten de buien het noordoosten van het land.
Bron: KNMI, De Bilt
En dat weeralarm werd niet zonder reden afgegeven. De beelden weten we allemaal nog wel:quote:Het zware onweer van 17 juli 2004 was goed opgepikt door het nieuwe MOS verwachtingssysteem voor zwaar onweer dat het KNMI sinds dit voorjaar in gebruikt heeft. MOS staat voor Model Output Statistics en maakt onder meer gebruik van het HIRLAM weermodel van het KNMI voor weersverwachtingen op de korte termijn. Klimatologisch gemiddeld is de kans op hevig onweer 1 tot 5% maar het MOS model gaf op de ochtend van de 17e juli een kans van 52 tot 89% op zwaar onweer die avond.
Ik ook nietquote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:52 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:
ik kan mij dat niet meer herinneren
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 13:20 schreef achterop23 het volgende:
Als toevoeging, mijn foto's van 17 juli 2004
De foto hieronder is UITERST klikbaar!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:52 schreef -o0tijgertjuh0o- het volgende:
ik kan mij dat niet meer herinneren
Nicequote:Op vrijdag 17 juli 2009 23:09 schreef Againzender het volgende:
Weet het nog heel goed die dag. Hier op FOK! zaten wij de avond ervoor al te discussieren wat er zou kunne gebeuren. Oom_Agent had het achteraf erg mooi samengevat
De atmosfeer staat op ontploffen #035
Lees het topic vanaf daar verder door, en de daarop volgende delen, en je krijg weer een redelijk deja vu
Op het moment zelf had ik niet eens door dat er zo'n angstaanjagende shelf aan kwam: ik had geen uitzicht op het westen. Maar toen het overtrok keek ik omhoog, en dat was bizar! Kolkende blauw-groene luchten, leek wel sci-fi!
Leuk om terug te lezen. Jammer dat er weinig radarbeelden van toen beschikbaar zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 23:09 schreef Againzender het volgende:
Weet het nog heel goed die dag. Hier op FOK! zaten wij de avond ervoor al te discussieren wat er zou kunne gebeuren. Oom_Agent had het achteraf erg mooi samengevat
De atmosfeer staat op ontploffen #035
Lees het topic vanaf daar verder door, en de daarop volgende delen, en je krijg weer een redelijk deja vu
Op het moment zelf had ik niet eens door dat er zo'n angstaanjagende shelf aan kwam: ik had geen uitzicht op het westen. Maar toen het overtrok keek ik omhoog, en dat was bizar! Kolkende blauw-groene luchten, leek wel sci-fi!
2007 alweer, tijd stormtquote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:11 schreef Stephan1237 het volgende:
Sinds die harde wind van januari 2008 (?) van meer dan 100km per uur ben ik hier gaan posten
Ja, hier nog één.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:01 schreef Party_P het volgende:
Dat was gaaf toen ja...toen ben ik gek geworden op het weer. Sindsdien regelmatige bezoeker en poster van deze reeks
Deze misschien?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:11 schreef Stephan1237 het volgende:
Sinds die harde wind van januari 2008 (?) van meer dan 100km per uur ben ik hier gaan posten
Die bedoelde ikquote:Op dinsdag 21 juli 2009 13:30 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Deze misschien?
http://www.knmi.nl/cms/co(...)_van_18_januari_2007
en je had nog wel zo gewaarschuwdquote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:22 schreef Oom_Agent het volgende:
Haha ja dat was gaaf !! De dag begon ook zo vredelievend en eindigde in terror !
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:43 schreef verita het volgende:
[..]
Ik heb toen vergelijkbare foto's gemaakt. We waren op een bbq in Beuningen met allemaal mensen die ook van dit soort verschijnselen houden, en ineens sprong iedereen in de auto om een plek op te zoeken waar je mooie foto's kon maken. Wij reden gauw naar de Sterrenwacht Cosmos in Lattrop, en daar ben ik serieus, eigenlijk voor het eerst, bang geworden dat we een tornado zouden krijgen. Volgens kenners waren we daar ook niet zover van af, iets meer rotatie etc.
Geweldige middag die voor eeuwig op mijn netvlies gebrand staat. Iedereen helemaal uitgelaten en schreeuwend en genietend van dit verschijnsel
Gaafquote:Op donderdag 20 augustus 2009 12:47 schreef verita het volgende:
Crosspost uit ander topic:
[..]
Pjiew, nou hopelijk in het goede topic!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]