quote:*knip*...
De zones bestaan al jaren en zijn vooral te vinden in steden als Rome, Florence en Verona. De Italiaanse politie besloot vorig jaar de controles aan te scherpen.
Het probleem is dat veel toeristen niet weten wat de borden betekenen waardoor ze weken later een bon in de bus krijgen.
...*knip*
quote:Opmerkelijk is ook dat Nederlanders een hogere boete krijgen dan Italianen voor dezelfde overtreding. “Vakantiegangers krijgen een boete van 101 euro, Italianen hoeven slechts 80 euro te betalen. Dat is vreemd.”
quote:Nederlanders massaal beboet door Italiaanse politie
Uitgegeven: 17 juli 2009 09:03
Laatst gewijzigd: 17 juli 2009 09:03
AMSTERDAM – Het Ministerie van Buitenlandse Zaken wil uitleg van de Italiaanse autoriteiten nadat Nederlandse toeristen massal beboet zijn door de politie in Italië, meldt het AD.
De laatste weken regent het volgens de krant klachten bij de Nederlandse ambassade in Rome, de ANWB en rechtsbijstandverzekeraar DAS.
De bekeuringen worden uitgeschreven voor het binnenrijden van de zogenaamde Zona Traffico Limitato. Dit zijn zones waar alleen auto’s met een ontheffing mogen rijden.
Controles
De zones bestaan al jaren en zijn vooral te vinden in steden als Rome, Florence en Verona. De Italiaanse politie besloot vorig jaar de controles aan te scherpen.
Het probleem is dat veel toeristen niet weten wat de borden betekenen waardoor ze weken later een bon in de bus krijgen. “Om hier wat aan te doen, gaat onze ambassade in Rome de autoriteiten komende week om opheldering vragen”, aldus Cristoph Prommensberger van het minsterie van Buitenlandse Zaken.
Meerdere boetes
Opmerkelijk is ook dat Nederlanders een hogere boete krijgen dan Italianen voor dezelfde overtreding. “Vakantiegangers krijgen een boete van 101 euro, Italianen hoeven slechts 80 euro te betalen. Dat is vreemd.”
Verzekeraar DAS voegt nog een klacht toe aan het rijtje: “Wie een parkeerplaats zoekt, rijdt al snel langer rond in de zone en kan gemakkelijk meerdere keren worden geflitst. Dat betekent meerdere boetes per persoon.”
Berlusconi
Aanleiding voor de bonnenregen lijkt de bezuinigingsdrift van de regering Berlusconi. Die heeft gemeenten vorig jaar zomer flink op de Rijksbijdrage gekort. Daardoor proberen steden meer geld binnen te halen via het uitschrijven en innen van bekeuringen.
Het ministerie adviseert reizigers nu geen straten in te rijden waar een bord met letters ZTL staat.
wat kan jij leuke grapjes makenquote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:21 schreef vanhal het volgende:
Wat betekent het bord dan?
omdat toch bijna niemand de hele tekst leest...quote:Edit, waarom niet gewoon het hele nieuwsbericht plaatsen???
Een rond bord, met rode rand? Dat leer je als je een verkeersveiligeheid certificaat gaat halen, op de basisschool!quote:
Gewoon plaatsen voortaan, het is wel zo volledig.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:26 schreef woid het volgende:
omdat toch bijna niemand de hele tekst leest...
ja baas... ik zal het niet meer doen...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:28 schreef vanhal het volgende:
[..]
Gewoon plaatsen voortaan, het is wel zo volledig.
Zona = Zonequote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:16 schreef woid het volgende:
bron
[..]
[ afbeelding ]
sorry hoor... als je niet weet wat dat bord betekent, blijf dat ajb uit een auto weg...![]()
ennuh hoezo "Nederlanders massaal beboet"
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:38 schreef kabelhaspel het volgende:
[..]
Zona = Zone
Traffico = Verkeer
Limitato = Beperkt
Rode rand
Witte binnenkant
You do the math.
Ja, lekker makkelijk roepen dat je na moet denken als je zo'n bord ziet, maar wat italie daar doet is niet helemaal fris. Ook een hogere boete voor buitenlanders dan italianen lijkt me ook niet helemaal in de haak....quote:“Wie een parkeerplaats zoekt, rijdt al snel langer rond in de zone en kan gemakkelijk meerdere keren worden geflitst. Dat betekent meerdere boetes per persoon.”
Daarnaast, beperkt? In welk opzicht? Hoe moet je aan dat bord zien wat de beperking is?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:38 schreef kabelhaspel het volgende:
[..]
Zona = Zone
Traffico = Verkeer
Limitato = Beperkt
Rode rand
Witte binnenkant
You do the math.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:16 schreef woid het volgende:
bron
[..]
[ afbeelding ]
sorry hoor... als je niet weet wat dat bord betekent, blijf dat ajb uit een auto weg...![]()
ennuh hoezo "Nederlanders massaal beboet"
Zoals in het nieuwsbericht te lezen is, rij je in zo'n zone rond, dan loop je de kans meerdere keren geflitst te worden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:44 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik ben er dit jaar geweest in diverse steden en het is gelukkig mij nog niet overkomen, maar kan best begrijpen dat sommige Nederlanders dit bord over het hoofd heeft gezien, het kan best behoorlijk hectisch zijn in een Italiaanse stad!
Maar dat dan die Nederlanders de moeite neemt om hierover te zeiken met vakantietijd, kan ik niet begrijpen! Ze zijn gewoon fout geweest en dus moet je betalen...!
Andere kant zou ik me afvragen, waarom er geen verkeer is in die buurt/straat, dan weet je toch wel dat je verkeerd bezig bent...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:46 schreef vanhal het volgende:
[..]
Zoals in het nieuwsbericht te lezen is, rij je in zo'n zone rond, dan loop je de kans meerdere keren geflitst te worden.
Stel jij rijdt 10 minuten in zo'n zone rond en je wordt in dat kwartier 3 keer geflitst met 3 boetes als resultaat, lijkt jou dat ok? En zou jij het dan pikken dat zo'n boete hoger is dan de boete voor een italiaan?
Ik zou ook klagen.
Wanneer jij voor het eerst in Italie komt met je auto dan denk ik dat je die connectie niet zo snel gelegd hebt.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:51 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Andere kant zou ik me afvragen, waarom er geen verkeer is in die buurt/straat, dan weet je toch wel dat je verkeerd bezig bent...
Als dit nou 1 of 2 nederlanders overkomt, dan zou ik inderdaad ook zeggen, niet zeuren. Maar het regent hier blijkbaar klachten, als ik het nieuwsbericht goed lees. Het lijkt er dus op dat het veel NL-ers is overkomen. Ook begrijp ik dat er in tegenstelling tot vorige jaren dit jaar wel beboet wordt op het overtreden van dat bord. Wellicht ligt daar het probleem ook.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:51 schreef JoeThePlumber het volgende:
Andere kant zou ik me afvragen, waarom er geen verkeer is in die buurt/straat, dan weet je toch wel dat je verkeerd bezig bent...
Deden ze dat hier ook maar hogere boetes voor buitenlanders en figuren met een dubbele nationaliteit.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:41 schreef vanhal het volgende:
[..]
[..]
Ja, lekker makkelijk roepen dat je na moet denken als je zo'n bord ziet, maar wat italie daar doet is niet helemaal fris. Ook een hogere boete voor buitenlanders dan italianen lijkt me ook niet helemaal in de haak....
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:41 schreef vanhal het volgende:
[..]
[..]
Ja, lekker makkelijk roepen dat je na moet denken als je zo'n bord ziet, maar wat italie daar doet is niet helemaal fris. Ook een hogere boete voor buitenlanders dan italianen lijkt me ook niet helemaal in de haak....
dubbele boete?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:55 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Deden ze dat hier ook maar hogere boetes voor buitenlanders en figuren met een dubbele nationaliteit.
Spaghetti met tomatensaus...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:55 schreef woid het volgende:
[..]
![]()
hoezo, kan je dat niet?
weet jij niet wat
[ afbeelding ]
betekent?
Overigens mag je er wel inrijden, maar alleen met een ontheffing lees ik in het originele bericht. Het kan dus zomaar zijn dat de auto / auto's voor je gewoon die straat inrijdt (inrijden).quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:55 schreef woid het volgende:
[..]
![]()
hoezo, kan je dat niet?
weet jij niet wat
[ afbeelding ]
betekent?
Boeit het wat ik weet? Het gaat er in het nieuwsbericht waar jij een topic over opent over meerdere klachten. Het zijn dus meerdere NL-ers die blijkbaar of de betekenis van het bord niet kennen, of zich benadeeld voelen (meerdere keren geflitst in korte tijd, hogere boete dan italianen).quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:55 schreef woid het volgende:
[..]
![]()
hoezo, kan je dat niet?
weet jij niet wat
[ afbeelding ]
betekent?
nee natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:59 schreef vanhal het volgende:
[..]
Boeit het wat ik weet? Het gaat er in het nieuwsbericht waar jij een topic over opent over meerdere klachten. Het zijn dus meerdere NL-ers die blijkbaar of de betekenis van het bord niet kennen, of zich benadeeld voelen (meerdere keren geflitst in korte tijd, hogere boete dan italianen).
Dat idd.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:57 schreef Jarno het volgende:
[..]
Overigens mag je er wel inrijden, maar alleen met een ontheffing lees ik in het originele bericht. Het kan dus zomaar zijn dat de auto / auto's voor je gewoon die straat inrijdt (inrijden).
Het kan best raar lopen in Italië, even een snelweg overlopen om een trein te pakken in Rome, was mijn ervaringquote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:59 schreef vanhal het volgende:
[..]
Boeit het wat ik weet? Het gaat er in het nieuwsbericht waar jij een topic over opent over meerdere klachten. Het zijn dus meerdere NL-ers die blijkbaar of de betekenis van het bord niet kennen, of zich benadeeld voelen (meerdere keren geflitst in korte tijd, hogere boete dan italianen).
right.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:04 schreef woid het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet.
iedereen kent in NL de betekenis van dit bord.
het is een journalistisch gel*l van de hoogste plank.
alsof hele volksstammen alleen uit NL verongelijkt worden in Italie.
in dit geval: nu.nl/Colin van Hoek
http://www.anwb.nl/verkee(...)ieuzones-Itali-.htmlquote:Beperkte toegang Italiaanse steden
De ANWB waarschuwt leden om in Italiaanse stadscentra goed uit te kijken dat ze geen zones met beperkte toegang binnenrijden. Daarmee riskeert de bestuurder een boete van tenminste ¤ 90.
De toeristenbond heeft dit jaar al honderden meldingen ontvangen van leden die in Italiaanse steden zijn bekeurd. De ANWB heeft de meeste meldingen ontvangen uit Florence en Arezzo.
Deze zones worden aangegeven met een rechthoekig bord met daarop de tekst Zona traffico limitato. Het bord zelf laat het internationale bord verboden in te rijden zien. De zones zijn ingesteld om luchtvervuiling tegen te gaan en om de monumenten te beschermen. Gemotoriseerd verkeer is hier alleen toegestaan voor vergunninghouders. Doorgaans wordt er gehandhaafd met behulp van flitspalen.
De boete wordt geïnd door het incassobureau European Municipality Outsourcing dat wordt ingehuurd door de Italiaanse overheid. Bezwaar maken heeft alleen zin als de bestuurder niet ter plaatse is geweest of als de bestuurder de boete pas ontvangt als er meer dan een jaar is verstreken.
"... Het bord zelf laat het internationale bord verboden in te rijden zien..."quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:08 schreef vanhal het volgende:
[..]
right.
[..]
http://www.anwb.nl/verkee(...)ieuzones-Itali-.html
http://www.anwb.nl/verkee(...)ieuzones-Itali-.htmlquote:Beperkte toegang auto's in Italiaanse steden
ANWB Rechtshulp krijgt op dit moment veel vragen over de Italiaanse boete die leden hebben ontvangen. In het centrum van een aantal steden (bijv. Rome, Milaan en Florence) geldt een beperkte toegang voor het autoverkeer. Deze zones zijn aangegeven met een verkeersbord. Ondanks de verkeersborden is het voor de Nederlandse toerist niet altijd duidelijk dat de toegang beperkt is. Met als gevolg een boete. Wat heeft dit voor gevolgen en kan je er iets tegen doen?
Zone beperkte toegang
Hieronder vindt u een voorbeeld van een Italiaans verkeersbord die de beperkte toegang weergeeft.
Het verkeersbord geeft duidelijk een algemeen inrijverbod aan: 'zona traffico limitato'. Ook staat hierop binnen welke uren dit verbod geldt. Het onderbord geeft meer informatie over de uitzonderingen (voor wie het dus niet geldt). Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
Dit bord kondigt een gebied met beperkte toegang aan. Voorbij dit bord hangen camera's die registreren welke auto's het gebied inrijden. Er wordt een foto gemaakt van uw kenteken. Het bord zelf laat het internationale bord verboden in te rijden zien. Daarbij geven de tijden op het bord de duur van het verbod aan. De hamers naast de tijden betekenen "niet op zon- en feestdagen". Op het onderbord staan de uitzonderingen op het algemene verbod aangegeven. Dit kan per bord en zone verschillen. Let dus op, heeft u twijfels over de betekenis van het bord? Vraag bij de lokale politie om uitleg.
Zone parkeerverbod
Het verkeersbord met de tekst "zona tutelata" geeft aan dat u in deze zone niet mag parkeren.
De verkeersboete
Wat als u toch dit gebied bent ingereden? Meestal ontvangt u een brief van het ‘European Municipality Outsourcing’ (EMO). Dit is een incassobureau dat is ingeschakeld door de Italiaanse overheid. In de brief staat aangegeven welk bedrag u moet betalen en welke overtreding u heeft begaan. Bij een overtreding voor het rijden in een verboden zone wordt er vermeld: ‘The vehicle circulated in limited traffic area without authorization’. Vaak krijgt u de boete pas na een jaar thuisgestuurd.
Wilt u weten wat de bezwaarmogelijkheden zijn of nadere uitleg over de boete, neem contact op met ANWB Rechtshulp, tel. (kantooruren) 088 269 7788 (alleen voor leden).
Wat is het alternatief?
Als alternatief kunt u de auto aan de rand van de stad parkeren. Vervolgens loopt u of gebruikt het openbaar vervoer om de stad in te gaan. Op deze manier voorkomt u een boete en onduidelijke situaties.
Overige EU landen
In steeds meer landen binnen de EU zijn dergelijke beperkte toegang zones terug te vinden. Enkele voorbeelden zijn Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Groot Brittannië. Kijk voor meer gedetailleerde informatie in het landenoverzicht
Zo duidelijk als jij het over wil laten komen is het allemaal niet hoor. Maar goed, jij weet het natuurlijk allemaal wel.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:12 schreef woid het volgende:
[..]
"... Het bord zelf laat het internationale bord verboden in te rijden zien..."
eigenschuld... dikke bult
quote:Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
ik zeg het niet snel.., maar mijn hemel wat ben dom en eigenwijsquote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:13 schreef vanhal het volgende:
[..]
Zo duidelijk als jij het over wil laten komen is het allemaal niet hoor. Maar goed, jij weet het natuurlijk allemaal wel.
[..]
ZELFS DE TOERISTEN VOOR JE RIJDEN (LEGAAL!) DAT STRAATJE IN!!!!! Mijn god. Hoe onduidelijk wil je het hebben?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:21 schreef woid het volgende:
[..]
ik zeg het niet snel.., maar mijn hemel wat ben dom en eigenwijs
(samen met iedereen die zo'n bord tegen willens en wetens in negeert - internationaal staan teksten bij dit soort borden altijd voor uitzonderingen, dus als je het niet weet, blijf je lekker weg uit zon'n gebiedje, kan het ook niet mis gaan.)
lol, tsja, het is woid he?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
ZELFS DE TOERISTEN VOOR JE RIJDEN (LEGAAL!) DAT STRAATJE IN!!!!! Mijn god. Hoe onduidelijk wil je het hebben?
Geeft zo'n tomtom aan dat wanneer je hotel of parkeergarage in die zone staat je er wel in mag rijden? Of geeft die tomtom aan dat je er in andere gevallen niet in mag rijden? Of dat je je kenteken door de parkeergarage waarin je de auto moet parkeren moet laten noteren?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:23 schreef JoeThePlumber het volgende:
Een upgedate...
[ afbeelding ]
..kan ook handig zijn!
leer italiaans, dan snap je het wel.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
ZELFS DE TOERISTEN VOOR JE RIJDEN (LEGAAL!) DAT STRAATJE IN!!!!! Mijn god. Hoe onduidelijk wil je het hebben?
ga jij toch fietsen (ja da's dubbelzinnig... maar waarschijnlijk ook te onduidelijk)quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:24 schreef vanhal het volgende:
[..]
Geeft zo'n tomtom aan dat wanneer je hotel of parkeergarage in die zone staat je er wel in mag rijden? Of geeft die tomtom aan dat je er in andere gevallen niet in mag rijden? Of dat je je kenteken door de parkeergarage waarin je de auto moet parkeren moet laten noteren?
Right, iedereen behalve jij is eigenwijs.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:25 schreef woid het volgende:
leer italiaans, dan snap je het wel.
ben je ook zo eigenwijs als je in iraan (of waar dan ook) op vakantie zou gaan?
Goed argument!quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:26 schreef woid het volgende:
[..]
ga jij toch fietsen (ja da's dubbelzinnig... maar waarschijnlijk ook te onduidelijk)
Het moet ook vrij duidelijk zijn aangegeven door het hotel zelf, anders krijgen zij ook boze klanten... !quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:24 schreef vanhal het volgende:
[..]
Geeft zo'n tomtom aan dat wanneer je hotel of parkeergarage in die zone staat je er wel in mag rijden? Of geeft die tomtom aan dat je er in andere gevallen niet in mag rijden? Of dat je je kenteken door de parkeergarage waarin je de auto moet parkeren moet laten noteren?
Kolere en dan anderen eigenwijs noemen zeg.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:25 schreef woid het volgende:
[..]
leer italiaans, dan snap je het wel.
ben je ook zo eigenwijs als je in bv iran (of waar dan ook) op vakantie zou gaan?
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:29 schreef SicSicSics het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel. De 'Ja maar ik snapte het niet' verdediging kun je echt niet meer mee aankomen!
Als je naar een land gaat hoor je te weten welke regels er gelden en welke regels je aan moet voldoen, doe je dat niet. Jammer.
quote:Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
heb ik jou iets aangedaan in een vorig leven ofzo?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:26 schreef vanhal het volgende:
[..]
Goed argument!![]()
Nee, jij bent echt sterk in discusseren!!
Trouwens, al gelezen hoe diep dat vliegtuig op de bodem van de zee ligt? Jij was het toch die zei dat dat vliegtuig zou blijven drijven?
nogmaals, een buitenlander beboet in NL heeft dus gelijk?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:30 schreef Jarno het volgende:
[..]
Kolere en dan anderen eigenwijs noemen zeg..
Best wel ja! Eigenlijk is het heel duidelijk.quote:
Nee, maar jij reageert lekker in een discussie. Lees dit topic van het begin nog maar eens door, moet je kijken hoe je reageert op mensen die er een andere mening op na houden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:32 schreef woid het volgende:
heb ik jou iets aangedaan in een vorig leven ofzo?
Maar nu blijkt dat het klachten regent (zie nieuwsbericht). Het zijn dus niet 1 of 2 nl-ers die de fout in gaan, maar meerdere nl-ers. Dus blijkbaar is het niet zo simpel. Blijkbaar is er verwarring over de betekenis van het bord en wanneer je er nu wel of niet in zo'n zone mag rijden. Daarnaast vraagt men zich af waarom buitenlanders een hogere boete krijgen dan italianen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:33 schreef SicSicSics het volgende:
Best wel ja! Eigenlijk is het heel duidelijk.
Het mag niet, tenzij...
Als je niet zeker weet of er een 'tenzij' voor jou van toepassing is dan rijd je niet naar binnen om het te proberen toch?
of zoiets?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het niet duidelijk omdat er onder staat: trafico limita. Ja wat is dat dan? Geldt dat alleen voor vrachtauto's? niet-italiaanse auto's ? tussen bepaalde uren? (welke dan? ) etc.
Net zoals dat er in nederland een bord zou staan met: je mag hier 120 rijden behalve.......
terecht dat er mensen gaan zeiken
Je bedoelt dat er niet 1 of 2 maar misschien wel 300 domme mensen met een sleurhut de Alpen over trekken en er vanuit gaan dat alles hetzelfde is als hier, zich niet inlezen in welke regels er gelden en zich alleen maar bekommeren over 'wat is het weer?' en 'hoeveel kost een bakkie leut'?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:35 schreef vanhal het volgende:
Maar nu blijkt dat het klachten regent (zie nieuwsbericht). Het zijn dus niet 1 of 2 nl-ers die de fout in gaan, maar meerdere nl-ers.
Of er is niemand die zich er voor interesseert. Misschien houdt niemand zich met dit soort 'triviale kwesties' bezig totdat het geld gaat kosten, dan is het collectief piepen.quote:Dus blijkbaar is het niet zo simpel. Blijkbaar is er verwarring over de betekenis van het bord en wanneer je er nu wel of niet in zo'n zone mag rijden.
Daar kan je legio redenen voor bedenken. Jammer dat de reden niet in het bericht staat.quote:Daarnaast vraagt men zich af waarom buitenlanders een hogere boete krijgen dan italianen.
of zoiets...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het niet duidelijk omdat er onder staat: trafico limita. Ja wat is dat dan? Geldt dat alleen voor vrachtauto's? niet-italiaanse auto's ? tussen bepaalde uren? (welke dan? ) etc.
Net zoals dat er in nederland een bord zou staan met: je mag hier 120 rijden behalve.......
terecht dat er mensen gaan zeiken
Zoiets ja...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Ik vind het niet duidelijk omdat er onder staat: trafico limita. Ja wat is dat dan? Geldt dat alleen voor vrachtauto's? niet-italiaanse auto's ? tussen bepaalde uren? (welke dan? ) etc.
Net zoals dat er in nederland een bord zou staan met: je mag hier 120 rijden behalve.......
terecht dat er mensen gaan zeiken
Hoe duidelijk is dat voor een Italiaan denk je?quote:
Er kan daar wel degelijk verkeer rijden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:43 schreef JoeThePlumber het volgende:
Zoiets ja...[ afbeelding ]
maar ja, dan heb ik ook zoiets, waarom rijdt daar geen verkeer...?
vraag me overigens af hoe deze NLers geconstateerd hebben dat ze meer moeten betalen... maar dat maar terzijde.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
knip
Daar kan je legio redenen voor bedenken. Jammer dat de reden niet in het bericht staat.
en als een italiaan op de bon wordt geslingerd omdat ie erin gaat...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:44 schreef Jarno het volgende:
[..]
Hoe duidelijk is dat voor een Italiaan denk je?
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:46 schreef woid het volgende:
en als een italiaan op de bon wordt geslingerd omdat ie erin gaat...
wou jij zeggen dat je vindt dat de italiaan deze bon niet hoeft te betalen? omdat het onduidelijk is???
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:44 schreef woid het volgende:
[..]
vraag me overigens af hoe deze NLers geconstateerd hebben dat ze meer moeten betalen... maar dat maar terzijde.
Als er in één seizoen 100 Italianen de fout in gaan daar zou ik me als handhaver wel achter de oren krabben iig. Of het moet je bedoeling zijn uiteraard...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:46 schreef woid het volgende:
[..]
en als een italiaan op de bon wordt geslingerd omdat ie erin gaat...
wou jij zeggen dat je vindt dat de italiaan deze bon niet hoeft te betalen? omdat het onduidelijk is???
quote:
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:53 schreef vanhal het volgende:
[..]
Nou, wat ik niet snap is dat je aan de ene kant voorbeelden geeft van borden waarbij de betekenis niet meteen voor een buitenlander duidelijk is, zeg maar een moeilijk verkeersbord, en aan de andere kant van een nederlander verwacht dat die de betekenis van een moeilijk verkeersbord in het buitenland moet kennen.
Dat komt tegenstrijdig over als je het mij vraagt.
Dit is toch gewoon een duidelijk bord. Traffico limitato eccetto...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:43 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Zoiets ja...[ afbeelding ]
maar ja, dan heb ik ook zoiets, waarom rijdt daar geen verkeer...?
In een beetje Italiaanse stad staan er dan al 25 toeterende maffioso achter jequote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:58 schreef woid het volgende:
ik negeer het verbod... met het risico dat ik niet weet of ik bij de uitzondering hoor... en dus een boete riskeer.
of ik rijd niet door.
Nee, je gaf zelf voorbeelden van NL borden die voor een buitenlander moeilijk te begrijpen zijn. Dat was mijn punt. Tegelijkertijd vind je dat NLers in het buitenland elk moeilijk bord moeten begrijpen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:58 schreef woid het volgende:
[..]
het bord: rond, wit, rode rand is internationaal heeeeel simpel. het betekent "verboden in te rijden, ongeacht het vervoersmiddel"
vervolgens staat er een onduidelijke tekst bij (vanuitgaande ik spreek geen italiaans, is het ook onduidelijk voor mij)
dan heb ik de keuze
ik negeer het verbod... met het risico dat ik niet weet of ik bij de uitzondering hoor... en dus een boete riskeer.
of ik rijd niet door.
zo duidelijk genoeg voor je?
ja en?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
In een beetje Italiaanse stad staan er dan al 25 toeterende maffioso achter je.
Ik geef alleen maar aan dat het niet altijd makkelijk kiezen is op dat soort moment. Het is teringdruk in die steden, je hebt een onduidelijk bord voor je kanis en het is 35 graden in een te krappe huurauto. Ik denk dat er aardig wat mensen doorrijden dan.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:01 schreef woid het volgende:
[..]
ja en?
nog ff en zij zijn de schuld dat massa's NLers beboet worden...
Ja, en dus terecht een boete krijgen. Opgelost, klaar.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:02 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan dat het niet altijd makkelijk kiezen is op dat soort moment. Het is teringdruk in die steden, je hebt een onduidelijk bord voor je kanis en het is 35 graden in een te krappe huurauto. Ik denk dat er aardig wat mensen doorrijden dan.
je weigert me gewoon te begrijpen ...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:00 schreef vanhal het volgende:
[..]
Nee, je gaf zelf voorbeelden van NL borden die voor een buitenlander moeilijk te begrijpen zijn. Dat was mijn punt. Tegelijkertijd vind je dat NLers in het buitenland elk moeilijk bord moeten begrijpen.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:21 schreef woid het volgende:
[..]
ik zeg het niet snel.., maar mijn hemel wat ben dom en eigenwijs
(samen met iedereen die zo'n bord tegen willens en wetens in negeert - internationaal staan teksten bij dit soort borden altijd voor uitzonderingen, dus als je het niet weet, blijf je lekker weg uit zon'n gebiedje, kan het ook niet mis gaan.)
Ik lees dat het klachten regent. Zo simpel als jij het stelt is het blijkbaar niet. Los van wat ik er persoonlijk van vind. Maar goed, woid en jij zjin natuurlijk weer de beste stuurlui die aan wal staan.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:03 schreef SicSicSics het volgende:
Ja, en dus terecht een boete krijgen. Opgelost, klaar.
en dat is voor jou vakantie? mijn hemel, dan moet je bij komen als je weer thuis bent....quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:02 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan dat het niet altijd makkelijk kiezen is op dat soort moment. Het is teringdruk in die steden, je hebt een onduidelijk bord voor je kanis en het is 35 graden in een te krappe huurauto. Ik denk dat er aardig wat mensen doorrijden dan.
Je mag toch bezwaar maken tegen onduidelijke situaties of (in jouw ogen) onterechte (want ongelijke of onredelijk veel) bekeuringen? Die zwart/wit wereld van jou zou ik niet graag in leven.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, en dus terecht een boete krijgen. Opgelost, klaar.
Ja, maar ja! net wat je zei! go with the flow! als je weet dat je in die straat moet rijden met achter je, auto's volop 80 km/h! En dan zie je dan niet die bord...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 10:58 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon een duidelijk bord. Traffico limitato eccetto...
Staat gewoon onder wat hier uitgezonderd van is, dus zo moeilijk is het allemaal niet. En het argument dat andere toeristen voor je er wel in rijden, dus waarom jij niet is natuurlijk belachelijk. Je kan toch gewoon zelf nadenken, ga je dan ook 80 km/h in de bebouwde kom rijden in Rome als iemand voor je dat doet.
Ben het wel eens met de klachten over de hoogte van de boete en het aantal keren dat er geflitst wordt, dat is natuurlijk niet netjes.
Je punt. Ik mis het.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:05 schreef woid het volgende:
[..]
en dat is voor jou vakantie? mijn hemel, dan moet je bij komen als je weer thuis bent....
op de spelfouten na is het wel duidelijk wat er staat. En als je geen nederlands kan kun je het nog opzoeken in een boekje.quote:
quote:
Nee, natuurlijk niet. Maar klagen dat je hiervoor een boete krijgt slaat natuurlijk nergens op. Het mag gewoon niet en het zal de Italianen wat uitmaken dat zo'n bord onduidelijk is voor toeristen. Jij bent daar op vakantie, dus enige kennis van het land en taal is toch wel gewenst. En een wit bord met een rode rand (internationaal bord!) met traffico limitato (lijkt me voor de grootste knuppel nog wel te begrijpen) lijkt me duidelijk genoeg.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:06 schreef JoeThePlumber het volgende:
Ok, dan maar een boete, maar moet dat je vakantietijd bederven?
Joh, flikker toch op.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:09 schreef woid het volgende:
[..]
dat als je er niet tegen kan, dat je zenuwachtig wordt achter het stuur, daarmee de regels negeert en een bon krijgt, er weinig overblijft om te klagen.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
op de spelfouten na is het wel duidelijk wat er staat. En als je geen nederlands kan kun je het nog opzoeken in een boekje.
Bij dat bord in de OP staat er helemaal niks bij.
'
Dit zou ook het belangrijkste onderdeel van hun klacht moeten zijn denk ik, geeft de grootste kans op succes. De boete an sich is lastig tegenop te boxen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:10 schreef zjroentje het volgende:
Dat ze klagen over de hoogte van de boete en het aantal vind ik terecht
Wat nou als jouw parkeergarage in zo'n zone ligt en de parkeergarage vergeet jouw kenteken te noteren?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:10 schreef zjroentje het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Maar klagen dat je hiervoor een boete krijgt slaat natuurlijk nergens op. Het mag gewoon niet en het zal de Italianen wat uitmaken dat zo'n bord onduidelijk is voor toeristen. Jij bent daar op vakantie, dus enige kennis van het land en taal is toch wel gewenst. En een wit bord met een rode rand (internationaal bord!) met traffico limitato (lijkt me voor de grootste knuppel nog wel te begrijpen) lijkt me duidelijk genoeg.
Dat ze klagen over de hoogte van de boete en het aantal vind ik terecht, maar toch niet over de boete an sich. Want die is gewoon terecht.
jij... "In een beetje Italiaanse stad staan er dan al 25 toeterende maffioso achter je"quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:10 schreef Jarno het volgende:
[..]
Joh, flikker toch op.. Wie heeft het over zenuwachtig? Het zijn gewoon andere omstandigheden als hier.
Staat gewoon nog een bord onder, wat niet op de foto staat. Daar zullen dus wel de uitzonderingen op staan, net zoals op dat andere bord dat in dit topic is geplaatst.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
op de spelfouten na is het wel duidelijk wat er staat. En als je geen nederlands kan kun je het nog opzoeken in een boekje.
Bij dat bord in de OP staat er helemaal niks bij.
'
de regels volgen van het gastland... niet eigen regels bedenken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:11 schreef vanhal het volgende:
[..]
Wat nou als jouw parkeergarage in zo'n zone ligt en de parkeergarage vergeet jouw kenteken te noteren?
Wel eens bedacht dat je dan misschien geeneens achteruit kúnt?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:12 schreef woid het volgende:
[..]
jij... "In een beetje Italiaanse stad staan er dan al 25 toeterende maffioso achter je"
Dan teken je toch gewoon bezwaar aan?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:11 schreef vanhal het volgende:
[..]
Wat nou als jouw parkeergarage in zo'n zone ligt en de parkeergarage vergeet jouw kenteken te noteren?
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:05 schreef vanhal het volgende:
Ik lees dat het klachten regent. Zo simpel als jij het stelt is het blijkbaar niet. Los van wat ik er persoonlijk van vind. Maar goed, woid en jij zjin natuurlijk weer de beste stuurlui die aan wal staan.
Natuurlijk, maar ik heb nog nergens in dit topic een geldig excuus gezien om een 'onduidelijke' situatie te kunnen excuseren.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:06 schreef Jarno het volgende:
Je mag toch bezwaar maken tegen onduidelijke situaties of (in jouw ogen) onterechte (want ongelijke of onredelijk veel) bekeuringen? Die zwart/wit wereld van jou zou ik niet graag in leven.
Nou, dan heb jij een ander topic gelezen dan ik. Je hoeft geen maatschappelijk werker te zijn om je een kleín beetje in te kunnen leven in zulke situaties waarin mensen (al dan niet bewust) de verkeerde beslissing nemen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:15 schreef SicSicSics het volgende:
Natuurlijk, maar ik heb nog nergens in dit topic een geldig excuus gezien om een 'onduidelijke' situatie te kunnen excuseren.
Eigen regels bedenken?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:13 schreef woid het volgende:
[..]
de regels volgen van het gastland... niet eigen regels bedenken.
quote:Het verkeersbord geeft duidelijk een algemeen inrijverbod aan: 'zona traffico limitato'. Ook staat hierop binnen welke uren dit verbod geldt. Het onderbord geeft meer informatie over de uitzonderingen (voor wie het dus niet geldt). Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
nee, want dan ben je telaat. je kan namelijk in deze situaties altijd achteruit/draaien.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wel eens bedacht dat je dan misschien geeneens achteruit kúnt?
Jij hebt duidelijk nog nooit in een Italiaanse stad gereden.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:21 schreef woid het volgende:
[..]
nee, want dan ben je telaat. je kan namelijk in deze situaties altijd achteruit/draaien.
(en dan noemen ze mij eigenwijs)
- Ja maar agent, ik heb een hele krappe auto zonder airco gehuurd. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:16 schreef Jarno het volgende:
Nou, dan heb jij een ander topic gelezen dan ik. Je hoeft geen maatschappelijk werker te zijn om je een kleín beetje in te kunnen leven in zulke situaties waarin mensen (al dan niet bewust) de verkeerde beslissing nemen.
Maar goed, allemaal stuurlui hier idd.. 't Zal druk zijn aan de wal!
Jij kent elke situatie daar ter plekke?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:21 schreef woid het volgende:
je kan namelijk in deze situaties altijd achteruit/draaien.
Zucht...zie eerder mijn reactie hierover, een hotel zal heus wel zijn gasten hiervoor waarschuwen bij reservering!quote:
jammer johquote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit in een Italiaanse stad gereden..
Oh ja tuurlijk. alles om je eigen gelijk aan te tonen, niet waar?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:24 schreef JoeThePlumber het volgende:
Zucht...zie eerder mijn reactie hierover, een hotel zal heus wel zijn gasten hiervoor waarschuwen bij reservering!
Tsja, als je argumenten gaat ridiculiseren kan ik ook een discussie winnen idd.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
- Ja maar agent, ik heb een hele krappe auto zonder airco gehuurd. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?
- Ja maar agent, er stonden wel 25 toeterende mafiosi achter me. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?
- Ja maar agent, het is heel warm buiten. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?
- Ja maar agent, ik snap dat bord niet. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?
- Ja maar agent, mijn Italiaans is een beetje roestig. Dan mag ik toch wel zo'n zone inrijden?
I stand corrected... Inderdaad!
Voor jou wel, want dan had je een inschatting van dergelijke situaties kunnen maken wellicht.quote:
Hoe denk je dat hotels aan gasten komen?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:25 schreef vanhal het volgende:
[..]
Oh ja tuurlijk. alles om je eigen gelijk aan te tonen, niet waar?
hallo...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:22 schreef vanhal het volgende:
[..]
Jij kent elke situatie daar ter plekke?
Waarom denk je dat er op dat soort plekken al jaren niet meer gecontroleerd werd? Wellicht bleek de handhaving toch wat lastiger dan gedacht.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:26 schreef woid het volgende:
[..]
hallo...
dat zou betekenen dat er een fuik onstaat... denk nou toch eens na.
Of aan een nep-horloge...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:27 schreef Houzer het volgende:
Jongens het gaat maar om 100 euro daarvoor kanker je hem toch lekker op de stoep in Milaan voor de Armani winkel.
Denk jij maar eens na.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:26 schreef woid het volgende:
[..]
hallo...
dat zou betekenen dat er een fuik onstaat... denk nou toch eens na.
jammer joh, als in, deze vlieger gaat niet op.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Voor jou wel, want dan had je een inschatting van dergelijke situaties kunnen maken wellicht.
Dat zou ik ook zeggen ja.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:30 schreef woid het volgende:
ik heb meer in italiaanse steden rond gereden dan jou waarschijnlijk lief is.
Ga maar eens een dagje in Bangkok rijden, en kom dan maar terug met je enorme pauperbek.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:30 schreef woid het volgende:
[..]
jammer joh, als in, deze vlieger gaat niet op.
ik heb meer in italiaanse steden rond gereden dan jou waarschijnlijk lief is.
(moet ik dan echt elk woord uit kouwen?)
Zit je om aandacht verlegen ofzo?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:31 schreef woid het volgende:
[..]
goed argument, om jouw woorden te gebruiken.
nogmaals, pm me als je graag m'n aandacht wilt.
Tsja, je leugens zijn een beetje doorzichtig knulletje.quote:
uw punt is?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:31 schreef Houzer het volgende:
[..]
Ga maar eens een dagje in Bangkok rijden, en kom dan maar terug met je enorme pauperbek.
Is het al biertijd?...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, je leugens zijn een beetje doorzichtig knulletje.
knulletje... was dat maar waarquote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, je leugens zijn een beetje doorzichtig knulletje.
Iedereen maakt in een ander land weleens de fout om verkeerd te rijden door de betreffende situatie.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:32 schreef woid het volgende:
[..]
uw punt is?
jij ook een kusje op je poezelige mondje
Het is vast zo'n vuige linkse moraalridder kneus H.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:34 schreef Houzer het volgende:
[..]
Iedereen maakt in een ander land weleens de fout om verkeerd te rijden door de betreffende situatie.
Blijkbaar werk jij bij 3VO en heb je elke situatie volledig in de hand.
Het zijn anders geen andere argumenten dan die hier werden aangedragen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:25 schreef Jarno het volgende:
Tsja, als je argumenten gaat ridiculiseren kan ik ook een discussie winnen idd.
Je snapt natuurlijk best dat onder een combinatievan bovenstaande factoren (waarbij de ene zwaarder weegt dan de ander) best begrip kan worden opgebracht voor de klacht over de boete. Waarbij dit verder niks zegt over de terechtheid van de boete. Dáár ging het namelijk om, dat naast de verschillen in hoogte van de boetes en de hoeveelheid, er wel erg makkelijk geroepen werd door de moraalridders van FOK! dat het vast weer domme Hollanders zijn die er niks van snappen en vast bewust dat ene straatje ingereden zijn (samengevat dan). Nogmaals, die zwart/witte wereld van jou is een beetje eng.
ja... en? (opmerking over waar ik werk negerend)quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:34 schreef Houzer het volgende:
[..]
Iedereen maakt in een ander land weleens de fout om verkeerd te rijden door de betreffende situatie.
Blijkbaar werk jij bij 3VO en heb je elke situatie volledig in de hand.
Natuurlijk, sterker nog. Ik rijd ook wel eens binnen Nederland straatjes in waarvan ik achteraf denk. Oops volgens mij mocht dat niet. Maar dat is dan toch geen reden om geen boete te krijgen?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:34 schreef Houzer het volgende:
Iedereen maakt in een ander land weleens de fout om verkeerd te rijden door de betreffende situatie.
Dat je je pauperbek dus moet houden Stalin.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:37 schreef woid het volgende:
[..]
ja... en? (opmerking over waar ik werk negerend)
Wel als het overduidelijk is wat het bord betekent. In dit geval laat de interpretatie van het bord blijkbaar te wensen over. Daarnaast is een duidelijke klacht de hoogte van de boete tov de boete voor de inwoners van het land zelf.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:38 schreef SicSicSics het volgende:
Natuurlijk, sterker nog. Ik rijd ook wel eens binnen Nederland straatjes in waarvan ik achteraf denk. Oops volgens mij mocht dat niet. Maar dat is dan toch geen reden om geen boete te krijgen?
met leugenachtige pauperbekquote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:36 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het is vast zo'n vuige linkse moraalridder kneus H.
Wettelijk gezien niet nee, maar ligt ook aan het soort agent wat je tegenover je hebt.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:38 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Natuurlijk, sterker nog. Ik rijd ook wel eens binnen Nederland straatjes in waarvan ik achteraf denk. Oops volgens mij mocht dat niet. Maar dat is dan toch geen reden om geen boete te krijgen?
Precies. Sterker nog, buitenlandse zaken eist zelfs opheldering. Dus dat mensen gepikeerd zijn is 1, maar dat zelfs buitenlandse zaken zich geroepen voelt opheldering te eisen, dat laat voor mij wel zien dat er het niet helemaal fris is wat onze vrienden uit italie hier doen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:41 schreef speknek het volgende:
Aan de ene kant is zo'n bord duidelijk genoeg, aan de andere kant staan die borden in Italie altijd achter een boom, aan de andere kant van een kruispunt of schuin achter een ander verkeersbord. En niemand houdt zich in Italie aan de verkeersregels, niet harder dan zestig wordt opgevat als niet langzamer dan 80, ik kan me voorstellen dat mensen gepikeerd zijn als ze dan zo'n vette boete op de mat krijgen.
Dan moet je ook niet zeiken, ga dan lekker in Nederland op vakantie...!quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:41 schreef speknek het volgende:
Aan de ene kant is zo'n bord duidelijk genoeg, aan de andere kant staan die borden in Italie altijd achter een boom, aan de andere kant van een kruispunt of schuin achter een ander verkeersbord. En niemand houdt zich in Italie aan de verkeersregels, niet harder dan zestig wordt opgevat als niet langzamer dan 80, ik kan me voorstellen dat mensen gepikeerd zijn als ze dan zo'n vette boete op de mat krijgen.
begin een beetje medelijden met je te krijgen...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat je je pauperbek dus moet houden Stalin.
Oh, dat hoeft niet hoor. Ik heb ook geen medelijden met jonge knulletje die nog bij hun moeder wonen en nog nooit in het grote boze buitenland gereden hebben.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:43 schreef woid het volgende:
[..]
begin een beetje medelijden met je te krijgen...
Ga zelf lekker in Nederland op vakantie! Daarbij is Italie ook niet echt slim als ze toeristen wegjagen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:43 schreef JoeThePlumber het volgende:
Dan moet je ook niet zeiken, ga dan lekker in Nederland op vakantie...!
Boetes zijn bedoeld om mensen tot inkeer te laten komen, maar als je zelf al oeps denkt, heeft zo'n boete toch ook geen zin?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:38 schreef SicSicSics het volgende:
Natuurlijk, sterker nog. Ik rijd ook wel eens binnen Nederland straatjes in waarvan ik achteraf denk. Oops volgens mij mocht dat niet. Maar dat is dan toch geen reden om geen boete te krijgen?
Als er 750.000 toeristen op je afkomen, had ik datzelfde gedaan...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Ga zelf lekker in Nederland op vakantie! Daarbij is Italie ook niet echt slim als de toeristen wegjagen.
http://www.ad.nl/reizen/3(...)de_bon_in_Itali.htmlquote:Bovendien krijgen sommige mensen meerdere boetes. ,,Wie een parkeerplaats zoekt, rijdt al snel langer rond in de zone en kan gemakkelijk meerdere keren worden geflitst,'' zegt Yda Matthijssen van ANWB Rechtshulp.
Dat zei je zeker ook tegen je vader toen je de stekker uit zn hartmachine trok?|quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:43 schreef woid het volgende:
[..]
begin een beetje medelijden met je te krijgen...
Wat is onduidelijk? Als je iets niet zeker weet in het buitenland, dan handel je daar toch naar?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:40 schreef vanhal het volgende:
Wel als het overduidelijk is wat het bord betekent. In dit geval laat de interpretatie van het bord blijkbaar te wensen over.
Daarom zou ik graag horen wat de reden daarvan is.quote:Daarnaast is een duidelijke klacht de hoogte van de boete tov de boete voor de inwoners van het land zelf.
De koplamp van mijn auto is stuk. Ik denk elke dag 'Oops, de koplamp van mijn auto is stuk'. Ik denk niet dat een agent ook maar een greintje rekening houdt daarmee.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Boetes zijn bedoeld om mensen tot inkeer te laten komen, maar als je zelf al oeps denkt, heeft zo'n boete toch ook geen zin?
Nu krijg ik medelijden met jou...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:48 schreef Houzer het volgende:
[..]
Dat zei je zeker ook tegen je vader toen je de stekker uit zn hartmachine trok?|
Lijkt me op zich wel duidelijk, kost extra administratie (en misschien loop je een grotere kans dat het niet geind wordt), of dat juridisch in de haak is, is een tweede.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:48 schreef SicSicSics het volgende:
Daarom zou ik graag horen wat de reden daarvan is.
Ah gossie kan je het aan?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:51 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Nu krijg ik medelijden met jou...
Was dat ook zo'n pisvlek H?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:48 schreef Houzer het volgende:
[..]
Dat zei je zeker ook tegen je vader toen je de stekker uit zn hartmachine trok?|
Dat ik of jij niet doorloopt betekent niet dat anderen ook niet doorlopen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:48 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wat is onduidelijk? Als je iets niet zeker weet in het buitenland, dan handel je daar toch naar?
Stel he, je kunt niet lezen, zou jij doorlopen als je dit bordje ziet?
http://2.bp.blogspot.com/(...)4w/S300/P1000300.JPG
Maar blijkbaar waren er veel NL-ers die toch die wegen in reden. En om al die NL-ers af te doen als dom en eigen schuld dikke bult te roepen gaat mij te ver. Blijkbaar is er meer aan de hand. Wat dan ook, maar het is klaarblijkelijk niet direct duidelijk wat het bord betekent.quote:Of denk je dan, ach, ik snap al die rare tekens niet, maar het betekend vast dat het niet voor mij geldt!
Ik denk het niet. Waarom niet? Omdat het doodshoofd een duidelijk internationaal signaal is voor: 'Pas op!'
Een wit rond bord, met rode rand is een duidelijk internationaal signaal voor verboden in te rijden. Als je dan de aanvullende informatie niet snapt. Rij je er niet in.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:48 schreef Houzer het volgende:
[..]
Dat zei je zeker ook tegen je vader toen je de stekker uit zn hartmachine trok?|
Ook nooit verder geweest dan Schrubbekutteveen maar ondertussen wel een grote bek op een internetforum zeker?quote:
wanneer heb ik dat gezegd?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:58 schreef Houzer het volgende:
[..]
Maar jij maakt blijkbaar nooit fouten?
Het is toch niet de taak van de Italiaans wetgever om dit soort borden in het Nederlands te maken omdat enkele suffe Nederlandse automobilisten niet goed kunnen nadenken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:53 schreef vanhal het volgende:
Dus maw, dat jij perfect weet wat de borden in italie betekenen, betekent niet dat iedereen maar feilloos moet weten wat die borden betekenen. En het blijkt wel, de betekenis van het bord is niet iedereen duidelijk. Het regent blijkbaar klachten bij de anwb. Zoveel dat buitenlandse zaken zich geroepen voelt opheldering te eisen.
Nou je doet jezelf voorkomen dat wanneer iemand iets niet snapt en een fout maakt blijkbaar een of andere enorme retard is.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:00 schreef woid het volgende:
[..]
wanneer heb ik dat gezegd?
zo heilig ben ik niet
(maak zowiezo al een fout door met jou in discussie te gaan)
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:01 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Het is toch niet de taak van de Italiaans wetgever om dit soort borden in het Nederlands te maken omdat enkele suffe Nederlandse automobilisten niet goed kunnen nadenken.
Als je ergens aan het verkeer deelneemt dien je gewoon op de hoogte te zijn van de regels en borden, punt. Of dat nou in Nederland, Italië of Amerika is. Ben je dat niet, dan moet je niet gaan zeuren dat je daarvoor een bekeuring krijgt.
Blijkbaar is de betekenis van het bord niet zo heel duidelijk. Dat zie je oa aan de hoeveelheid klachten, en aan deze uitleg:quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:01 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Het is toch niet de taak van de Italiaans wetgever om dit soort borden in het Nederlands te maken omdat enkele suffe Nederlandse automobilisten niet goed kunnen nadenken.
Als je ergens aan het verkeer deelneemt dien je gewoon op de hoogte te zijn van de regels en borden, punt. Of dat nou in Nederland, Italië of Amerika is. Ben je dat niet, dan moet je niet gaan zeuren dat je daarvoor een bekeuring krijgt.
Ik kan me voorstellen dat veel NL-ers die in zo'n zone hun bestemming hadden raar opkijken als ze een boete krijgen.quote:Het verkeersbord geeft duidelijk een algemeen inrijverbod aan: 'zona traffico limitato'. Ook staat hierop binnen welke uren dit verbod geldt. Het onderbord geeft meer informatie over de uitzonderingen (voor wie het dus niet geldt). Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
lees nog maar ff objectief terug.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:02 schreef Houzer het volgende:
[..]
Nou je doet jezelf voorkomen dat wanneer iemand iets niet snapt en een fout maakt blijkbaar een of andere enorme retard is.
a) Het is een internationaal bord. Er is dus geen reden waarom je het niet zou snappen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:53 schreef vanhal het volgende:
Dus maw, dat jij perfect weet wat de borden in italie betekenen, betekent niet dat iedereen maar feilloos moet weten wat die borden betekenen. En het blijkt wel, de betekenis van het bord is niet iedereen duidelijk. Het regent blijkbaar klachten bij de anwb. Zoveel dat buitenlandse zaken zich geroepen voelt opheldering te eisen.
Dat berichtje heb je nou al een aantal keren gequote, maar heb je het wel eens gelezen. We nemen de allereerste regel:quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:04 schreef vanhal het volgende:
[..]
Blijkbaar is de betekenis van het bord niet zo heel duidelijk. Dat zie je oa aan de hoeveelheid klachten, en aan deze uitleg:
[..]
Lijkt we niet echt onduidelijk, nietwaar?quote:Het verkeersbord geeft duidelijk een algemeen inrijverbod aan: 'zona traffico limitato'
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vraag me af wat voor een percentage dat van de mensen is.quote:Ik kan me voorstellen dat veel NL-ers die in zo'n zone hun bestemming hadden raar opkijken als ze een boete krijgen.
Nee, blijkbaar kunnen heel veel mensen niet goed borden lezen. Zo'n bord is altijd een 'nee, tenzij'. Dus als je niet zeker weet dat je tot de tenzij behoort, dan neem je een risico.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:04 schreef vanhal het volgende:
Blijkbaar is de betekenis van het bord niet zo heel duidelijk. Dat zie je oa aan de hoeveelheid klachten, en aan deze uitleg:
Maar weet jij dat de mensen die klagen niet behoorden tot de groep 'tenzij'?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, blijkbaar kunnen heel veel mensen niet goed borden lezen. Zo'n bord is altijd een 'nee, tenzij'. Dus als je niet zeker weet dat je tot de tenzij behoort, dan neem je een risico.
Ja, want dan zouden ze geen boete hebben gekregen. Nu kan daar iets bij misgaan, maar dat het zo vaak misgaat, zou betekenen dat het systeem echt niet werkt. En dat is voor Italië misschien niet ondenkbaar, maar vooralsnog ga ik daar niet vanuit.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:10 schreef vanhal het volgende:
Maar weet jij dat de mensen die klagen niet behoorden tot de groep 'tenzij'?
zowiezoquote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:00 schreef woid het volgende:
[..]
wanneer heb ik dat gezegd?
zo heilig ben ik niet
(maak zowiezo al een fout door met jou in discussie te gaan)
Nee, maar ik er gezien de omvang van het aantal klachten plus dat buitenlandse zaken om uitleg gaat vragen er niet van uit dat al die NL-ers dom waren en niet wisten wat het bord betekende.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, want dan zouden ze geen boete hebben gekregen. Nu kan daar iets bij misgaan, maar dat het zo vaak misgaat, zou betekenen dat het systeem echt niet werkt. En dat is voor Italië misschien niet ondenkbaar, maar vooralsnog ga ik daar niet vanuit.
En die gaat vast vanuit ANWB leden....quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:22 schreef vanhal het volgende:
[..]
Nee, maar ik er gezien de omvang van het aantal klachten plus dat buitenlandse zaken om uitleg gaat vragen er niet van uit dat al die NL-ers dom waren en niet wisten wat het bord betekende.
Het gaat er niet om dat ze het weten of niet, het gaat erom dat ze het zouden moeten weten. Als jij in Italië aan het verkeer deelneemt word je gewoon geacht de verkeersborden en de regels te kennen. Die gelden immers! Net als in Nederland. Onwetendheid is gewoon geen excuus. Een vriendelijke politieagent kan het een keer door de vingers zien als er geen gevaar is geweest, maar in principe gelden er voor iedereen dezelfde regels, en dat lijkt me ook vrij logisch, anders zou het een zootje worden qua handhaving. ‘Oh ja, dat is een Duitser, die weet misschien niet dat dit bord éénrichtingsverkeer betekent.’quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:22 schreef vanhal het volgende:
Nee, maar ik er gezien de omvang van het aantal klachten plus dat buitenlandse zaken om uitleg gaat vragen er niet van uit dat al die NL-ers dom waren en niet wisten wat het bord betekende.
Het kan erger, in Japan kan je als toerist uit het land gegooid worden, als je door rood licht rijdt! Maar ja, nu dwaal ik deels af...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat ze het weten of niet, het gaat erom dat ze het zouden moeten weten. Als jij in Italië aan het verkeer deelneemt word je gewoon geacht de verkeersborden en de regels te kennen. Die gelden immers! Net als in Nederland. Onwetendheid is gewoon geen excuus. Een vriendelijke politieagent kan het een keer door de vingers zien als er geen gevaar is geweest, maar in principe gelden er voor iedereen dezelfde regels, en dat lijkt me ook vrij logisch, anders zou het een zootje worden qua handhaving. ‘Oh ja, dat is een Duitser, die weet misschien niet dat dit bord éénrichtingsverkeer betekent.’
Het is hetzelfde als met het hesje dat je in Frankrijk in de auto moet hebben. De gendarmerie maakt ook echt geen uitzondering voor Nederlanders die dat niet weten. In sommige landen is een reservebril weer verplicht in de auto. Je doet er goed aan zo'n boekje bij de ANWB te halen waar dat soort dingen instaan, en dan voorbereid op vakantie te gaan.
Ik zie echt niet hoe onvoorbereidheid of onwetendheid een excuus kan zijn voor Nederlanders als die Italianen het, zoals het bericht zegt, duidelijk aangeven. De enige die zich er wat van kan aantrekken zou de ANWB b.v. kunnen zijn die de voorlichting wat beter maakt.
Ik begrijp je wel, hoor! maar ga dan niet zo lopen zeuren, das zo typisch Nederlands...quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:36 schreef speknek het volgende:
Ik vind onwetendheid ook geen excuus. Ben twee weken terug in Italie op vakantie geweest, en ik wist van tevoren dat het Centro Storico van het plaatsje waar ik zat een autoluwe zone had waar je waarschijnlijk niet in mag rijden. Als je dat niet weet moet je niet miepen, over zoiets moet je jezelf gewoon informeren.
Dat gezegd hebbende, verkeersborden in Italie zijn gewoon heel slecht geregeld. Iedereen die wel eens door Italie gereden heeft, heeft vast een keer meegemaakt dat ze het bord van de belangrijke afslag vijf meter na de afslag zien staan. En hetzelfde, als je in een hele stoet auto's rijdt, en je weet niet precies waar die zone begint, de andere auto's zijn wel bestemmingsverkeer en als je in Italie eventjes afremt begint iedereen keihard te toeteren... Een beetje clementie mag ook wel weer.
Ik kan het ook wel begrijpen van die toeristen, maar ik vind het toch een beetje verongelijkt. Als toerist ben je inderdaad een beetje slachtoffer (maar dat zie je in Amsterdam ook, toeristen die langs de grachten dwalen, en ongeduldig bestemmingsverkeer dat even toetert). Maar al met al moet je daar ook rekening mee houden. Het s niet alsof ik altijd mezelf aan de regels heb gehouden (bewust of onbewust) in het buitenland. Complexe betaald-parkeer-systemen in buitenlandse steden (in Nederland trouwens ook), je zoekt, en mensen toeteren, en je denkt ‘bekijk het ook maar, ik zet ’m hier neer en hopelijk mag het en anders is het dikke pech.’ Voor mij ook wel een reden om als het kan soms liever een P&R te nemen, of het laatste stukje met de metro te gaan, als die er is, dan zelf met de auto binnensteden in te gaan.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:36 schreef speknek het volgende:
Dat gezegd hebbende, verkeersborden in Italie zijn gewoon heel slecht geregeld. Iedereen die wel eens door Italie gereden heeft, heeft vast een keer meegemaakt dat ze het bord van de belangrijke afslag vijf meter na de afslag zien staan. En hetzelfde, als je in een hele stoet auto's rijdt, en je weet niet precies waar die zone begint, de andere auto's zijn wel bestemmingsverkeer en als je in Italie eventjes afremt begint iedereen keihard te toeteren... Een beetje clementie mag ook wel weer.
http://www.geldenrecht.nl(...)iet_te_ontlopen.htmlquote:Vakantieboete niet te ontlopen
Steeds meer automobilisten lopen in hun zomervakantie tegen een bekeuring aan, zeker in Italië. Gewoon betalen is meestal het verstandigst.
De Zona Traffico Limitato: Veel vakantiegangers beten zich er afgelopen jaar op hun vakantie in Italië al op stuk. De woorden duiden op het inrijverbod dat in steden als Rome en Florence voor bepaalde stadsdelen geldt. ,,Helaas zijn de borden lang niet altijd duidelijk zichtbaar,’’ zegt AD-correspondent te Rome Aart Heering. ,,Soms staat er ook alleen maar ZTL, wat veel Nederlanders niet begrijpen.’’ Maar ook Heering zelf werd onlangs nog beboet toen hij een bord ‘compleet over het hoofd’ zag.
De Zona Traffico Limitato is een voorbeeld van een verkeersregel waar onoplettende vakantiegangers gemakkelijk een boete aan overhouden. Ook in andere Europese landen wordt die kans groter, constateert de ANWB. ,,Europese landen doen steeds meer aan verkeershandhaving,’’ zegt Yda Matthijssen, medewerker op de afdeling Rechtshulp. ,,Er staan steeds meer flitspalen en de opsporingstechnieken worden beter.’’ Bovendien wisselen landen boetes beter uit. Hoe om te gaan met een buitenlandse boete? De belangrijkste vragen op een rij.
Ik ben geflitst. Hoe groot is de kans dat ik de boete thuis ontvang?
Dat hangt af van het land waar u bekeurd bent. De meeste buitenlandse bonnen komen uit buurlanden België en Duitsland. Omdat de overheid met deze landen al jaren een verdrag heeft, ontvangt u de bon via het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat in ons land de boetes int. Landen kunnen echter ook op eigen houtje boetes sturen. Tegenwoordig is de RDW verplicht adresgegevens van verkeersovertreders uit het Kentekenregister aan buitenlandse autoriteiten te verstrekken. Italië is een land dat enthousiast van deze mogelijkheid gebruikmaakt.
Bovendien kunnen EU-landen sinds 2007 gemakkelijker boetes uitwisselen. Het CJIB heeft al verdragen met Frankrijk, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Roemenië, Hongarije, Spanje, Duitsland en België. Veel landen maken volgens de ANWB nog geen gebruik van de mogelijkheid van het verdrag. Oostblokgangers die op de bon zijn geslingerd, lopen bijvoorbeeld weinig kans die boete ook thuis te krijgen.
Hoe zie ik of een boete echt is?
Als de buitenlandse boete van het CJIB komt, is deze echt. Voor boetes rechtstreeks uit het vakantieland is dat lastiger: een algemene aanwijzing is de professionaliteit van de boete en het (brief)papier. Kloppen de adressen en telefoonnummers? Bij twijfel valt het onderliggend procesverbaal en foto op te vragen bij de buitenlandse instantie. Voor Italiaanse overtredingen is dat relatief eenvoudig: dan wordt een webadres bijgeleverd waarop is in te loggen met een persoonlijk wachtwoord.
Wie zekerheid wil laat de boete op echtheid controleren via de ambassade of het consulaat van het betreffende land. ANWB-leden kunnen bellen metANWB-rechtshulp, terwijl ook rechtsbijstandsverzekeraars polishouders bijstaan. Bij de ANWB en rechtsbijstandsverzekeraar DAS zijn overigens geen gevallen van nep-boetes bekend.
Wat als ik niet betaal?
Dat is heel onverstandig. Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger. De ANWB adviseert zo snel mogelijk te betalen.
De boete is onterecht. Wat nu?
Wilt u de boete aanvechten dan is bezwaar mogelijk bij de buitenlandse instantie. In Duitsland gaat dat relatief gemakkelijk: daar ontvangen automobilisten voor de daadwerkelijke boete een vooraankondiging. Bezwaar is dan kosteloos en snel. Automobilisten kunnen ook de afdeling rechtshulp van de ANWB inschakelen (mits ze lid zijn) of zich wenden tot hun rechtshulpverzekeraar. Zo schakelt DAS bij boetes boven de 400 euro, waarbij verweer mogelijk is, één van zijn zestien Europese zustermaatschappijen in.
Zonder hulp een boete aanvechten blijft echter een heel gedoe. Betreft het een klein bedrag dan is het wellicht handig uw verlies te nemen en te betalen.
Hoe kom ik van mijn Italiaanse boete af?
Veel lezers hebben ons hierover gemaild en ook de ANWB en rechtsbijstandsverleners kennen het fenomeen al te goed. Honderden vakantiegangers meldden zich na een boete al bij hen voor advies. Helaas is de bekeuring (doorgaans ¤100) pas onterecht wanneer u met een ontheffing in de verkeersluwe zone (ZTL) was. Dat is het geval wanneer u naar een parkeergarage ging of in een hotel sliep. De garage of het hotel had de politie moeten melden dat u permissie tot de zone had. Ging dit mis dan is bezwaar mogelijk door toezending van de hotelnota of een bonnetje van de garage. Doe dat tijdig, anders wordt de boete verdubbeld.
Denk niet dat u een boete ontloopt. De Italiaanse overheid heeft voor het innen van buitenlandse boetes incassobureau EMO (European Municipality Outsourcing) ingeschakeld. Ten slotte is waarschijnlijk (Hier is onder Italiaanse juristen discussie over) onder de boete uit te komen wanneer deze meer dan 360 dagen na de overtreding is verstuurd.
quote:Op vrijdag 17 juli 2009 09:51 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Andere kant zou ik me afvragen, waarom er geen verkeer is in die buurt/straat, dan weet je toch wel dat je verkeerd bezig bent...
Je zou haast denken dat de borden al jaren opzettelijk 'verdekt' worden opgesteld .. dat is immers kassaquote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:36 schreef speknek het volgende:
Dat gezegd hebbende, verkeersborden in Italie zijn gewoon heel slecht geregeld. Iedereen die wel eens door Italie gereden heeft, heeft vast een keer meegemaakt dat ze het bord van de belangrijke afslag vijf meter na de afslag zien staan. En hetzelfde, als je in een hele stoet auto's rijdt, en je weet niet precies waar die zone begint, de andere auto's zijn wel bestemmingsverkeer en als je in Italie eventjes afremt begint iedereen keihard te toeteren... Een beetje clementie mag ook wel weer.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/03/22/R057.htmquote:In Spanje, Italië en Kroatië ondervinden weggebruikers extra veel problemen door het verkeerd neerzetten van borden. Deze verkeersborden staan vaak te dicht op de situatie waar aandacht voor wordt gevraagd of er is onvoldoende zicht op door andere borden en obstakels.
Precies. De Nederlandse blauwe P borden met daaronder "vergunninghouders" zijn ook een forse bron van bekeuringen voor toeristen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan het ook wel begrijpen van die toeristen, maar ik vind het toch een beetje verongelijkt. Als toerist ben je inderdaad een beetje slachtoffer (maar dat zie je in Amsterdam ook, toeristen die langs de grachten dwalen, en ongeduldig bestemmingsverkeer dat even toetert). Maar al met al moet je daar ook rekening mee houden. Het s niet alsof ik altijd mezelf aan de regels heb gehouden (bewust of onbewust) in het buitenland. Complexe betaald-parkeer-systemen in buitenlandse steden (in Nederland trouwens ook), je zoekt, en mensen toeteren, en je denkt ‘bekijk het ook maar, ik zet ’m hier neer en hopelijk mag het en anders is het dikke pech.’ Voor mij ook wel een reden om als het kan soms liever een P&R te nemen, of het laatste stukje met de metro te gaan, als die er is, dan zelf met de auto binnensteden in te gaan.
Vooral het verschil in bekeuring en het drie keer bekeuren vind ik om over te klagen. Maar ik denk dat Italiaanse toeristen uit een ander deel van het land net zo hard bekeurd worden als het een automatisch systeem betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |