Maar juist in de puberteit wordt een mens zich bewust van zijn eigen 'zijn'. En daar komt dan die crisis uit voort. Hoe kan een kind vóór zijn puberteit iets afronden als het zich nog helemaal niet werkelijk bewust is van zijn individualiteit. Ik geloof dat de mensen zo rond hun zevende of achtste momenten kennen van een eerste bewustwording, de bewustwording van het hebben van een eigen ik. Maar die bewustwording is dan nog heel beperkt. Het is dus, in de psychologische ontwikkeling van mens, en dan bedoel ik gewoon de ontwikkeling van je hersenen, niet meer dan natuurlijk dat een existentiële crisis zich voordoet tijdens die puberteit. Ook waar het gaat om kritisch leren denken: dat kan zich ook pas echt ontwikkelen vanaf die periode en niet al daarvóór. Ik merk het met lesgeven heel duidelijk: brugklassers en vrijwel alle kinderen in de onderbouw hebben een nog nauwelijks ontwikkeld eigen kritisch vermogen. Dat probeer je ze juist op die leeftijd bij te brengen. Ze kunnen het pas écht een beetje in de praktijk brengen zo ongeveer vanaf hun zestiende/ zeventiende. Maakt niet uit hoe slim of dom ze zijn. Het is geen kwestie van willen, maar van een nog onvolgroeide hersenpan.quote:Op zondag 19 juli 2009 23:23 schreef zodiakk het volgende:
De existentiële crisis van een mens zou eigenlijk moeten eindigen als het de puberteit in gaat, omdat het zich dan als individu in een levenslange carrousel betreedt, waar het constant een nieuwe draai aan moet geven om in beweging te blijven en te ontwikkelen.
Is inderdaad een kant die ik onderbelicht. Laat ik mij wat verduidelijken: ik bedoelde met existentiële crisis dan ook het niet-hebben van een individualiteit (het is een constituerende crisis). De afsluiting van deze crisis is volgens mij, mede door fysieke ontwikkeling, het beginpunt van de puberteit (en gaat in gradaties). Natuurlijk verandert het kind in de eerste jaren erna met horten en stoten, maar het gezamenlijke kenmerk van al die crises (ongeacht of ze worden voortgebracht vanwege lichamelijke of sociale gebeurtenissen) is dat ze specifiek bij iemand horen: ze komen voort uit een individu, die zijn individualiteit bevecht. Natuurlijk heb je gelijk wat betreft die onvolgroeide hersenpan; neurologisch geberut er óók een hoop, maar dan nog denk ik dat in die onvolgroeide hersenpan een aanleg zit en het moment waarop deze aanleg zich vertaald naar een individualiteit ligt volgens mij aan het begin van de puberteit; dan worden de dobbelstenen voor het eerst gegooid. Alles wat daarna komt, is volgens existentieel van hetzelfde laken een pak en bij het gros eindigt dit in conformisme, maar het gaat stiekem wel je hele leven door (midlife crisis anyone?).quote:Op maandag 20 juli 2009 13:55 schreef mane het volgende:
Maar juist in de puberteit wordt een mens zich bewust van zijn eigen 'zijn'. En daar komt dan die crisis uit voort. Hoe kan een kind vóór zijn puberteit iets afronden als het zich nog helemaal niet werkelijk bewust is van zijn individualiteit. Ik geloof dat de mensen zo rond hun zevende of achtste momenten kennen van een eerste bewustwording, de bewustwording van het hebben van een eigen ik. Maar die bewustwording is dan nog heel beperkt. Het is dus, in de psychologische ontwikkeling van mens, en dan bedoel ik gewoon de ontwikkeling van je hersenen, niet meer dan natuurlijk dat een existentiële crisis zich voordoet tijdens die puberteit. Ook waar het gaat om kritisch leren denken: dat kan zich ook pas echt ontwikkelen vanaf die periode en niet al daarvóór. Ik merk het met lesgeven heel duidelijk: brugklassers en vrijwel alle kinderen in de onderbouw hebben een nog nauwelijks ontwikkeld eigen kritisch vermogen. Dat probeer je ze juist op die leeftijd bij te brengen. Ze kunnen het pas écht een beetje in de praktijk brengen zo ongeveer vanaf hun zestiende/ zeventiende. Maakt niet uit hoe slim of dom ze zijn. Het is geen kwestie van willen, maar van een nog onvolgroeide hersenpan.
Dan komen de prioriteiten héél ergens anders te liggen. Maar goed, je moet het eerst ervaren hebben. Idealen zijn ook goed. Voordat het echte leven begint.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:53 schreef Z het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de heren en dames theoretici vergaat als ze een echt kind in hun handen hebben.
Was dat niet het vriendje van Carice van Houten?quote:Op maandag 20 juli 2009 14:47 schreef mane het volgende:
Das Leben der Anderen is overigens ook zo leuk omdat Sebastian Koch erin speelt.
[ afbeelding ]
Maar dat natuurlijk terzijde.
En terecht.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:53 schreef Z het volgende:
Daar had eigenlijk een knipoog PI moeten staan maar die weiger ik te gebruiken.
Helaas zijn die films doorgaans verspild aan die leerlingen.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:43 schreef mane het volgende:
Aha, nu is het 't inderdaad duidelijker. Het bevechten van je individualiteit. Dat vind ik een mooie. Wat betekent het mens te zijn? Ik vond dat zo prachtig in de film Das leben der Anderen. Dat gaat heel erg over de vraag wat het betekent een autonoom mens te zijn en wat het is om een goed mens te zijn. Pas in lastige situaties, waarin je essentiële keuzes moet maken, zul je jezelf in dat opzicht echt leren kennen. Een collega op mijn vorige school vond die film zo goed dat hij 't bij het vak Levensbeschouwing aan leerlingen laat zien.
Trouwens, het is een klein wereldje zodiakk. Niet alleen kunnen we elkaar onverhoeds tegen het lijf lopen op het Plein, mijn ex blijkt jou te kennen. Hij is woordvoerder op jouw ministerie en tevens je naamgenoot..
quote:Op maandag 20 juli 2009 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens mij groeien de meeste mensen op in hun eigen relatief beperkte wereldje. Niets mis mee.
Volgens mij kun je daar maar het beste niet al te lang over nadenken. Ik zou bij god niet weten hoe ik een kind moet opvoeden. Ik ben typisch iemand die een kind in de auto laat liggen uit pure vergeetachtigheid.quote:Op maandag 20 juli 2009 14:53 schreef Z het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de heren en dames theoretici vergaat als ze een echt kind in hun handen hebben.
Dat lijkt me al heel wat, Thisbe! En met ogen in je achterhoofd moet je wel heel oenig zijn om je kind in de auto achter te laten.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:41 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Volgens mij kun je daar maar het beste niet al te lang over nadenken. Ik zou bij god niet weten hoe ik een kind moet opvoeden. Ik ben typisch iemand die een kind in de auto laat liggen uit pure vergeetachtigheid.
Overigens heb ik wel ogen in mijn achterhoofd, ik voel feilloos aan of kindertjes:
- ergens vanaf gaan vallen;
- naar iets breekbaars/brandbaars of kostbaars gaan graaien;
- ze honger gaan krijgen;
- ze een schone luier nodig gaan hebben binnen nu en tien minuten.
Maar dat kan niet voldoende zijn!
Dat is inmiddels alweer volkomen achterhaald. De 'nieuwste' rage is fenomenologie. Ik zou zeggen: kom eens een middagje bij Pedagogiek langs om kennis te maken met het onderzoek van mijn collega's.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:43 schreef Mainport het volgende:
Overigens prijs ik het kind gelukkig dat de projectie van Claudia's knullige levensvisie weinig zal uithalen, studies wijzen uit dat nature van veel grotere invloed is dan nurture. Je kunt iemand niet aanleren kritisch te denken.
Nou, inderdaad! Geselecteerd worden op basis van intelligentie, individueel talent en verdienste, veel schandaliger moet het niet worden.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |