quote:Robotic Technology Inc., een bedrijf in de Amerikaanse staat Maryland dat in opdracht van het Pentagon robots ontwikkelt, is bezig met de ontwikkeling van een nieuw prototype gevechtsmachine.
De Energetically Autonomous Tactical Robot, of in het kort EATR, “kan op eigen houtje biomassa in de omgeving vinden, dat opeten en de energie eruit halen. Ook conventionele en alternatieve brandstoffen als benzine, kerosine, diesel, kolen en zonne-energie kunnen het ding voeden”, aldus de website van het bedrijf.
De “biomassa” die genoemd wordt, zou niet gelimiteerd zijn tot alléén planten. Ook dieren- en mensenlijken, waar enorm veel energie in opgeslagen is, kunnen door het ding worden verteerd. Op de plek waar de robot actief ingezet zal worden – het slagveld – is daar natuurlijk een overvloed aan.
De robot wordt aangedreven door stoom. Door de verbranding van het materiaal wordt water opgewarmd en stoom gecreëerd. Volgens het bedrijf is dit slechts het begin, en zouden vanuit het EATR-platform in de toekomst ook ambulances, transportvoertuigen en zelfs hele slagschepen met de technologie aangedreven kunnen worden.
quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:28 schreef Rijpie het volgende:
Nou maar hopen dat het alleen lijken detecteert, en niet (zwaar-)gewonden
Enig idee wat de zonnestraling per vierkante meter is? Als je er 100 W uit haalt, mag je in je handen wrijven. Combineer dat met nacht, rook en vuil, en er blijft bar weinig over.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:29 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ik snap overigens niet waarom ze geen zonnencellen icm. accu's gebruiken. Lijkt mij heel wat efficiënter dan een stoommachine.
Zonnencellen en efficiency?quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:29 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad "wat" jammer zijn ja.
Ik snap overigens niet waarom ze geen zonnencellen icm. accu's gebruiken. Lijkt mij heel wat efficiënter dan een stoommachine.
Nah, meteen een crematie en een netjes opgeruimd slagveld. Ik zie alleen maar voordelen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:34 schreef Nembrionic het volgende:
Overigens vind ik het wat asociaal om lijken nog meer te gaan verminken. Maargoed.
Ja, jij wel je familielid natuurlijk niet meer terug zien en zelf begraven/cremeren. Heel begrijpelijkquote:Op donderdag 16 juli 2009 12:36 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
[..]
Nah, meteen een crematie en een netjes opgeruimd slagveld. Ik zie alleen maar voordelen.
Ah ik dacht het rendement van die dingen inmiddels al aardig vooruit was gegaan.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Enig idee wat de zonnestraling per vierkante meter is? Als je er 100 W uit haalt, mag je in je handen wrijven. Combineer dat met nacht, rook en vuil, en er blijft bar weinig over.
Lijken komen qua energiedichtheid (orde-grootte) in de buurt van kolen.
Wat is er mis met stoom? Water is goedkoop voorhanden (uitzonderingen daargelaten), stoom kan enorm veel vermogen leveren, en wordt ook in de stRoomproductie nog veelvuldig gebruikt. Niets mis mee.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:33 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik vind stoom ook een rare hoor en ik hoop dat er gewoon een "r" mist
Waar baseer je dat op? Commerciele rendementen liggen rond de 10%, ruimtevaartrendementen het dubbele. En zelfs als je hoger komt, blijft de zonne-instraling per vierkante meter enorm laag, dus er valt weinig te verbeteren voor mobiele toepassingen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:39 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ah ik dacht het rendement van die dingen inmiddels al aardig vooruit was gegaan.
DARPA denkt daar ongetwijfeld anders over. Maar zodra de vierde generatie biobrandstof in staat is om lijken direct om te zetten naar biodiesel, zullen ze dat ongetwijfeld doen.quote:Dan nog lijkt een stoommachine me in het veld niet erg praktisch.
Hierop bijvoorbeeld. (uit 2006 al) De ontwikkeling van zonnecellen staat niet stil natuurlijk.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Commerciele rendementen liggen rond de 10%, ruimtevaartrendementen het dubbele. En zelfs als je hoger komt, blijft de zonne-instraling per vierkante meter enorm laag, dus er valt weinig te verbeteren voor mobiele toepassingen.
In veel oorlogsgebieden is water juist slecht voor handen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is er mis met stoom? Water is goedkoop voorhanden (uitzonderingen daargelaten), stoom kan enorm veel vermogen leveren, en wordt ook in de stRoomproductie nog veelvuldig gebruikt. Niets mis mee.
Officieren en burgers eerst!quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:28 schreef Rijpie het volgende:
Nou maar hopen dat het alleen lijken detecteert, en niet (zwaar-)gewonden
quote:Op donderdag 16 juli 2009 13:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Officieren en burgers eerst!
Stoom wordt nogal eens onderschat. Het is behoorlijk efficient in het omzetten van warmte in beweging. Het is dat stoommotoren nog een beetje een probleem hadden met de koude start net toen benzinemotoren van een elektrische startmotor werden voorzien, anders reden we nu allemaal met stoom.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:29 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Dat zou inderdaad "wat" jammer zijn ja.
Het bericht is gewoon ook wat overdreven hoor.quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Weerzinwekkend, die Amerikanen draaien de laatste jaren ook steeds verder doorO wacht, dan krijgen de Amerikaanse soldaten natuurlijk ID-Chips onder de huid zodat deze ongemoeid worden gelaten, dat zal het wel zijn. Kan me niet voorstellen dat deze christenfundamentalisten het toelaten dat lijken worden "geconsumeerd" door robotica.
Tsja lijken zijn biomassa, maar volgens mij heeft een enthiousiaste schrijver dat er gewoon bij bedacht. Ik denk eerder dat hij gewoon resten van planten met eventueel wat resten van kleine zoogdieren, insecten en vogels die al een tijd op de grond liggen pakt. Ik denk eigenlijk dat ze dat ding wel een soort van herkenning meegeven voor gezichten. Als een lichaam nog een in herkenbare staat is zal de robot het zoeizo niet gebruiken. Niemand zit erop te wachten dat lijken van soldaten zomaar worden verplaatst en gebruikt hoor.quote:Een robot die door Cyclone Power in opdracht en met financiëring van Darpa werd ontwikkeld, kan in zijn energie voorzien door biomassa te verzamelen en om te zetten. Daarnaast zijn ook conventionele energiebronnen bruikbaar.
De robot werd ontwikkeld door Cyclone Power om gedurende lange tijd zelfstandig militaire missies uit te voeren. Net als bij elke robot is de energievoorziening een lastig probleem, dat werd opgelost met een verbrandingsoven die biomassa kan verbranden. De gevormde stoom werd voldoende geacht om een generator aan te drijven, die 16pk kan leveren. In de tweede fase van de ontwikkeling van de robot zal de energievoorziening getest worden en zal de stoom een zogenoemde waste heat engine aandrijven. Robotic Technology Inc levert de WHE en beide bedrijven verwachten binnen negentig dagen een testplatform te kunnen leveren.
De robot, die EATR of Energetically Autonomous Tactical Robot wordt genoemd, kan zelf fourageren en biomassa verzamelen voor zijn verbrandingsoven. De biomassa kan bestaan uit dierlijk of plantaardig materiaal, waarbij Cyclone Power berekent dat zo'n 70 kilo aan vegetatie genoeg energie levert om een afstand van 150 kilometer te overbruggen. Onboard computers moeten de robot een hoge mate van zelfstandigheid geven, zowel bij de keuze wat wel en niet 'eetbaar' is, als om zijn missie uit te voeren.
Naast biomassa kunnen ook conventionele brandstoffen verzameld en gebruikt worden voor de energievoorziening van de EATR. Het is overigens niet helemaal duidelijk waarom beide bedrijven en financierder Darpa kiezen voor de ingewikkelde cascade van verbrandingsmotor en WHE in plaats van een simpel zonnepaneel en accu.
Als ze er zulke zinnen er neerplempen:quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:58 schreef Megumi het volgende:
Dit is serieus?
Wat denk je dan zelf?quote:Op de plek waar de robot actief ingezet zal worden – het slagveld – is daar natuurlijk een overvloed aan.
quote:Don't mind that large robot in your front yard; it's a DARPA robot trying to feed itself having (1) identified grass as a suitable biomass for conversion. Hopefully, it will ignore your small children and pets (1), and will not try to cut them into pieces small enough to eat (2) and then subsequently convert them in to electricity (3).
quote:Evolving the NIST 4D/RCS autonomous intelligent control system for a wide variety of applications, including: Unmanned air, ground, and water vehicles; robotic swarms and cognitive collectives; driverless cars; distributed intelligence; ubiquitous intelligence and intelligent infrastructures; control of complex systems of systems; decision tools for decision makers
Intelligente, zelfbeslissende, via chain of command met elkaar communicerende robots die jarenlang zelfstandig kunnen worden ingezet voor homeland security ... ff programmeren ...quote:Commercialization of the EATR is focused on:
Developing a prototype EATR for military applications and civil applications including agriculture, forestry, and homeland security
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |