Natuurlijk is duurder niet leuker, en zeker niet altijd en overal.
Ik durf zelfs te stellen dat iedereen een paar keer in z'n leven voor een absoluut dieptepuntbudget op vakantie moet. Zo'n eerste interrail waarbij je een nacht in de gang van de trein slaapt of een hele nacht zit te kaarten op een station omdat een hotel en een couchette te duur is...

Zeker als je jong bent (ik ben oud

) is het een geweldige manier om te reizen: je leert mensen kennen, jezelf redden en hebt de mooiste verhalen achteraf. En ik denk dat die niet te vergelijken zijn met een door pappa gesponsorde 4-sterren-hotelreis...
Dat gezegd hebbende is er (bij de meeste mensen) voor alles een plaats en een tijd. Net zoals je niet op je 40ste, net als in je studentenhuis, nog een hele week pasta met ketjup eet aan het eind van de maand, zullen de meeste mensen op een gegeven moment meer geld gaan uitgeven aan een vakantie.
Persoonlijk vind ik het nog steeds leuk om hier en daar echt low budget te reizen (of low
er budget), omdat het een leuke manier blijft om mensen te ontmoeten. De gemiddelde Laotiaan ontmoet je nu eenmaal niet als je met een airconditioned taxi naar het volgende plaatsje zoeft, maar wellicht wel in de winderige niets-kostende kippenbus. Maar nee, ik slaap niet meer op slaapzalen en ik eet graag lekker (en dat is soms een stalletje langs de weg en soms een heel goed restaurant).
Verder is het zo dat sommige lokaties zich beter lenen voor low-budget travel dan andere. Van mijn interrail destijds kan ik me nog herinneren dat ik Wenen en Venetië gewoon niet leuk vond omdat werkelijk álles duur was en er voor veel ervaringen geen goedkoop of gratis alternatief was. Als je alleen maar pasta van je campinggasje kunt eten op een camping die meer dan een uur van de stad is en waar verder niets te doen is, dan is dat wel een beetje jammer.
In mijn ervaring is het leven in hele grote steden zoals London en Parijns welliswaar duur, maar zijn er voor iemand op een budget ook genoeg dingen te doen als je niet veel geld hebt. Nee, je kunt niet naar een sterrenrestaurant en misschien niet eens naar het Louvre, maar van uren en uren door de stad slenteren, in parkjes mensen en staatmuzikanten kijken en heel veel picknicken is ook nog nooit iemand slechter geworden...
Tenslotte nog: vaak komt met meer geld minder tijd. Eigenlijk denk ik dat beperkte tijd een veel meer limiterende factor is dan beperkt geld. In twee dagen een stad "doen" inclusief sterrenrestaurant, vliegen en een hotel in de stad? Of alle tijd van de wereld hebben, wat verder weg zitten en je eten in uit de supermarkt? Tja...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.