Ze kunnen je ook dwingen om met een georganiseerde reis te gaan, ze kunnen je ook dwingen na afloop een half uur in het uitvak te wachten, ze kunnen je ook dwingen een pasfoto en soort contract te ondertekenen voor de uitkaartregistratie, ze leggen je ook een identificatieplicht op, etcetera.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:04 schreef HAFC-Nijverdal het volgende:
Maar wanneer mensen naar huis willen kun je ze toch niet tegen gaan houden, ook al zou ik dat wel toejuichen want dan blijft iedereen tot het einde zitten.
Geef die gasten en stadionverbod, verpest het niet voor 99% van de mensen die niets verkeerd doen.quote:Dat de KNVB deze regels nu voorschrijft zal wel eens te maken kunnen hebben met wat incidenten langs de zijlijn, zoals het intimideren van de grensrechters.
Dat waag ik te betwijfelen, kijk maar eens naar bijvoorbeeld wielrennen. de 500.000 rondom de Ventoux hoeven echt niet per combi naar de berg gebracht te worden, etc.quote:Ik ga vrijwillig mee met de buscombi (Samen Thuis, Samen Uit) en dat bevalt me prima. Veel maatregelen zijn niet alleen voor de veiligheid maar hebben vooral met logistiek te maken.
Jij vindt het meevallen, ik vind het steeds triester worden. Jij maakt de vergelijking met Engeland, dat het daar nog erger is betekent nog niet dat het hier niet belachelijk is. Op die manier kun je alles blijven relativeren.quote:Qua veiligheidsmaatregelen valt het bij ons nog best mee. In Engeland hebben ze bijvoorbeeld speciale stewards aangesteld die ervoor moeten zorgen dat iedereen gaat zitten op hun stoeltje. Als je daar even staat komt zo'n kerel er meteen aan.
Dat heeft allemaal met uitwedstrijden te maken, waar een verhoogd veiligheidsrisico geldt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:15 schreef Blawh het volgende:
Ze kunnen je ook dwingen om met een georganiseerde reis te gaan, ze kunnen je ook dwingen na afloop een half uur in het uitvak te wachten, ze kunnen je ook dwingen een pasfoto en soort contract te ondertekenen voor de uitkaartregistratie, ze leggen je ook een identificatieplicht op, etcetera.
Onder het mom van veiligheid kunnen ze veel maken, dat klopt. Zal er mee te maken hebben dat er in het verleden veel zaken mis zijn gegaan rondom het voetbal en de bijbehorende hooligans.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:15 schreef Blawh het volgende:
Ze kunnen alles wat ze willen, welke comissie tikt ze op de vingers?
Dus we moeten stadionverboden uit gaan delen voor het uitschelden van een grensrechter of het gooien van een propje papier? Dat zou pas echt betutteling zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:15 schreef Blawh het volgende:
Geef die gasten en stadionverbod, verpest het niet voor 99% van de mensen die niets verkeerd doen.
Tja, wielrennen is totaal niet te vergelijken met voetbal. Daarnaast is er op de Ventoux natuurlijk niet genoeg ruimte voor al die bussen!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:15 schreef Blawh het volgende:
Dat waag ik te betwijfelen, kijk maar eens naar bijvoorbeeld wielrennen. de 500.000 rondom de Ventoux hoeven echt niet per combi naar de berg gebracht te worden, etc.
In de eredivisie gelden nu eenmaal meer veiligheidsmaatregelen, soms is het overdreven zoals deze actie maar zo'n vaart zal het niet gaan lopen verwacht ik.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:15 schreef Blawh het volgende:
Jij vindt het meevallen, ik vind het steeds triester worden. Jij maakt de vergelijking met Engeland, dat het daar nog erger is betekent nog niet dat het hier niet belachelijk is. Op die manier kun je alles blijven relativeren.
Klopt, maar al die zaken waren er 15 jaar geleden nog niet of in veel mindere mate. Het is wel allemaal opgedrongen door de KNVB.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:28 schreef HAFC-Nijverdal het volgende:
[..]
Dat heeft allemaal met uitwedstrijden te maken, waar een verhoogd veiligheidsrisico geldt.
Harder straffen zal een stuk schelen.quote:Onder het mom van veiligheid kunnen ze veel maken, dat klopt. Zal er mee te maken hebben dat er in het verleden veel zaken mis zijn gegaan rondom het voetbal en de bijbehorende hooligans.
Daar heb ik het niet over gehad. Maar Flügel flesjes naar een assistent scheidsrechter gooien mag van mij best met een 10-jarig stadionverbod bestraft worden ja.quote:Dus we moeten stadionverboden uit gaan delen voor het uitschelden van een grensrechter of het gooien van een propje papier? Dat zou pas echt betutteling zijn.
De toeschouwers bij beide sporten zijn van exact hetzelfde ras, namelijk de mensheid. Bovendien staat natuurlijk niet iedereen op de top en moet een groot deel een stukkie lopen om op de gewenste plek te komen te staan. Supporters van de bezoekende club kunnen ook best een stukje lopen naar het stadion, ze hoeven niet per se voor de deur gedropt te worden. Bovendien praat je in de meeste gevallen over maximaal 250 auto's gevuld met uitpubliek, daar is rondom (straal van 1 km) het stadion echt wel plek voor.quote:Tja, wielrennen is totaal niet te vergelijken met voetbal. Daarnaast is er op de Ventoux natuurlijk niet genoeg ruimte voor al die bussen!
quote:In de eredivisie gelden nu eenmaal meer veiligheidsmaatregelen, soms is het overdreven zoals deze actie maar zo'n vaart zal het niet gaan lopen verwacht ik.
Que?quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:16 schreef HAFC-Nijverdal het volgende:
Ze zijn heus niet beiden op vakantie, daar geloof ik niks van. In zo'n kleine organisatie laat je je twee belangrijkste mensen niet gelijk op vakantie gaan, zeker niet tijdens de drukste periode van het seizoen.
Zelfs de scouting is op vakantie en blijkbaar niemand op het lijstje, ongelooflijk.quote:Verbonden aan een missie in Almelo
Hij heeft getekend voor drie jaar. Maar als over twee jaar blijkt dat er geen schot zit in de ambitieuze doelstellingen van Heracles is Gertjan Verbeek weg uit Almelo. Het doel is helder. En wat hem betreft de middelen ook. De nieuwe trainer van Heracles over de noodzakelijke mentale en organisatorische omslag in het Polman Stadion.
ALMELO – Jazeker, Gertjan Verbeek was aangenaam verrast toen hij begin juni bij zijn comeback in Almelo een rondleiding kreeg door het Polman Stadion. De club was zichtbaar gegroeid sinds hij er in 2004 was vertrokken. Nieuwe kantoren, meer ruimtes, gedreven medewerkers en voelbare ambitie.
Maar bijna twee maanden later heeft hij ook al een paar andere conclusies getrokken.
„We zitten in de laatste week van de voorbereiding, een paar dagen voor de competitiestart en iedereen is hier met vakantie. De voorzitter, de directeur, de perschef. Hele afdelingen zijn onderbezet. Onbegrijpelijk, dat kan niet in deze fase. Er moesten deze week handtekeningen worden gezet onder het contract van Antoine van der Linden. Er was niemand die kon tekenen. Ik heb die bevoegdheid niet. Toevallig was de vicevoorzitter nog in de buurt. Het is opgelost.”
Dat punt is gemaakt door Gertjan Verbeek. En hij heeft er nog wel een paar. De perskamer biedt deze donderdagmiddag weinig rust voor een interview. De keuken wordt gepoetst, de stadionmonteur komt een kraan vervangen en de vaste bezoekers van het Polman Stadion lopen vrolijk in en uit. Het is de alledaagse gezelligheid bij Heracles. Verbeek: „Moet ik dan de deuren op slot doen?”
Een andere rustige ruimte is er niet, want de hoofdtrainer heeft bij Heracles geen eigen kantoor: „ Als ik hier met spelers wil praten, moet ik naar een skybox.....”
Toch is de trainer er eerder op de middag in geslaagd diezelfde persruimte min of meer hermetisch af te sluiten voor een praatsessie met de selectie. Broodnodig, want over twee dagen begint de competitie. Tegenstander: landskampioen AZ. Alle hens aan dek dus.
Nee, het ging niet alleen over techniek, tactiek en speelwijze. Het ging vooral ook over mentale weerbaarheid van de spelers. Want met de diehard Gertjan Verbeek is niet alleen een zeer gedreven voetbaltrainer het Polman Stadion binnengestapt. Ook de mental coach is geland aan de oevers van de Weezebeek.
Het voetbaldier uit Jubbega wil een andere wind laten waaien door het Almelose kunstgras. De tijd van louter kille voetbalinstructies is voorbij. Niet alleen de benen bepalen het succes. Een massage tussen de oren is minstens zo belangrijk. Verbeek: „Met techniek, tactiek en fysieke inspanning alleen red je het niet meer als fullprof. Je kunt je onderscheiden door goed om te gaan met spanning, druk en verwachtingspatroon. Dat doe je door jezelf mentaal te harden, zelfvertrouwen te kweken en door een goede manier van succesbeleving. Niet de trainer geeft een speler het vertrouwen, dat komt van de speler zelf. Daar probeer ik ze bewust van te maken. Mental coaching is niets anders dan bewustwording. Een speler moet niet aan een wedstrijd beginnen met het idee: de trainer zegt dat ik dit moet doen. Nee, die verantwoordelijkheid ligt bij hemzelf. Hij bepaalt hoe sterk hij is. De speler moet zelf nadenken en moet zich tot het eindsignaal op de wedstrijd focussen. Dus niet kijken: hoe lang moeten we nog. Dan ben je afgeleid, uit het proces, uit je concentratie.”
Over dat soort dingen heeft Verbeek deze donderdagmiddag gepraat met de mannen. En niet volgens de klassieke methode: de leraar vertelt, de leerling luistert. Maar interactief.
Verbeek: „ Als je alleen instructies geeft, haal je de verantwoordelijkheid weg bij de speler. Ik dicteer niet, ik vraag. Zodat ze meedoen. Ik vroeg Everton opeens mijn verhaal samen te vatten. Dat deed hij. Maar ze keken even verschrikt op en realiseerden zich: dadelijk ben ik aan de beurt.”
En zo maakt Heracles opnieuw kennis met Gertjan Verbeek, die al eens een seizoen in Almelo voetbalde (1986/1987), er ook al eens trainer was ( 2001- 2004), maar zich nadien vooral als hoofdcoach van SC Heerenveen sterk ontwikkelde. Feyenoord werd geen succes, maar dat boek heeft de in Deventer geboren en in Enschede getogen trainer al lang dichtgeslagen.
Sans rancune, hij wil er niets meer over zeggen, leeft niet in het verleden. Want zo is Gertjan Verbeek.
De coach: „ Ik heb nu met Heracles een mooie nieuwe uitdaging. De club heeft een goed verhaal. Ik heb me verbonden aan de ambities. Dat betekent wel dat dat nieuwe stadion er over twee jaar moet staan, zodat er een begroting komt van rond de 13 miljoen. Alleen dan kun je een stabiele club in de eredivisie worden. Ik heb voor drie jaar getekend. Over twee jaar is er een evaluatiemoment. Als dan blijkt dat het te lang duurt met dat stadion kan ik weg. Die clausule is er. Anderzijds: mocht Heracles degraderen, kunnen ze kosteloos van mij af.”
Heracles Almelo en Gertjan Verbeek weten dus precies wat ze aan elkaar hebben. De man uit Jubbega heeft een helder profiel. Rationalist, realist, no-nonsensefiguur: „Ik speel geen toneel, dan hou je jezelf voor de gek.”
Kan zichzelf zijn op de Zwarte Cross in Lichtenvoorde of rijdend op een motor door Amerika. Houdt van de extremen die het leven biedt, maar is hard voor zichzelf. Brak in het voorjaar zijn sleutelbeen bij een val met de motor op de Route 66 in Californië: „Ik was met twee vrienden die allebei hetzelfde hadden meegemaakt. Ze adviseerden: daar doen ze toch niks aan, je moet gewoon doorrijden. Dat heb ik maar gedaan. Daar reden we dan, drie ‘collarbones boys’ in Amerika.”
Hij laat het uitstekende bot op zijn schouder zien: „ Opereren kan nu niet meer. De pijn is er nog wel, maar ze zeggen dat die met drie tot zes maanden verdwijnt. Dat wachten we dan maar af. Ik heb een vrij hoge pijngrens.”
Een paar dagen na die val, rijdend op de motor in Arizona, belde Heracles- voorzitter Jan Smit op. Of Verbeek wilde praten over een comeback in Almelo. Na terugkomst in Nederland kwam dat gesprek er. En er kwam een akkoord, niet nadat er op voorwaarde van Verbeek een goede oplossing werd gevonden voor Gert Heerkes.
De doelstelling is duidelijk. Verbeek is niet naar Almelo gekomen om louter te overleven in de eredivisie. Hij wil de komende jaren omhoog met de club: „We willen Heracles echt op de kaart zetten. Dat kan alleen door te groeien. Kijk eens naar Heerenveen en FC Twente. Dat vliegwieleffect van een nieuw stadion. Ik heb die ontwikkeling zelf meegemaakt bij Heerenveen. Dat willen we hier ook.”
Om die missie in te vullen, krijgt Gertjan Verbeek meer verantwoordelijkheid en een vrijere hand. Hij is de trainer-coach die is gevraagd om, in het belang van de missie, mee te denken over allerlei andere zaken.
Nee, hij vindt zichzelf geen controlfreak.
Verbeek: „Dat is iemand die alles zelf wil doen en niets aan anderen wil overlaten. Ik wil niets aan het toeval overlaten. Ik kan goed delegeren, maar het moeten wel capabele mensen zijn.”
Een van die capabele mensen waar Verbeek op doelt is assistent- coach Hendrie Krüzen. Het is bekend dat Verbeek en Krüzen goed met elkaar kunnen opschieten. Een band die is ontstaan in de vorige periode van Verbeek bij Heracles.
Verbeek: „Hendrie was ook dolblij dat ik terugkwam. We vullen elkaar goed aan, denken op dezelfde wijze over voetbal en kunnen privé goed met elkaar overweg. We liggen elkaar gewoon goed.”
Allemaal leuk en aardig, maar vanavond staat AZ op de stoep van het Polman Stadion. En moet Gertjan Verbeek aan de slag met een team dat nog niet compleet is.
Er zal voor sluiting van de transfermarkt (31 augustus) op zijn minst nog een creatieve middenvelder moeten komen en een ( linker) verdediger. Want de selectie is klein, kwetsbaar en (na het vertrek van Klavan, Van den Bergh, Boakye, Wuytens, De Vries en Smit) kwalitatief minder dan vorig jaar.
Wordt Gertjan Verbeek niet met een onmogelijke opdracht op pad gestuurd?
Verbeek: „Er is niks onmogelijk, maar de voorwaarden zijn niet optimaal. We hebben de geschikte mensen nog niet gevonden. Los daarvan verwachten wij wel uit de bestaande groep meer te halen. Jongens als Willie Overtoom, Bas Dost, Everton, Mark-Jan Fledderus en Tim Breukers kunnen zich verder ontwikkelen. Maar er zal versterking en aanvulling moeten komen. Daarvoor zijn we afhankelijk van tipgevers, zaakwaarnemers, vrijwilligers. En we kunnen ons geen miskoop permitteren. Er is werk aan de winkel. Maar wat denk je: het hoofd scouting is op vakantie......”
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | Breukers Maertens vd Linden Looms Quansah Fledderus Overtoom Hakola Dost Everton |
Kratje bier als het gebeurt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:31 schreef Blawh het volgende:
Ik voorspel 2 goals van Dost en een 2-1 of 2-2 gelijkspel. Gras opvreten zullen ze, onder leiding van Koning Kwame, Birger, Antoine en Mark-Jan.
En weer niet. Wel allemaal lastige tegenstanders steeds trouwens.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 17:18 schreef Blawh het volgende:
We hebben nog maar 1 openingswedstrijd verloren sinds de terugkeer in de Eredivisie, is toch altijd een speciale wedstrijd.
2005/ 2006: Heracles 1-1 PSV
2006/ 2007: Heracles 3-0 Twente
2007/ 2008: Heracles 0-2 PSV
2008/ 2009: Heracles 3-1 Feyenoord
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |