Het moet toch niet veel gekker worden met die snorrendragers.quote:China eist excuses Turkije na opmerking genocide Oeigoeren
Gepubliceerd: 15 juli 2009 10:50 | Gewijzigd: 15 juli 2009 12:07
Door onze correspondent
Shanghai, 15 juli. China eist van de Turkse premier Recep Tayyib Erdogan dat hij zijn excuses aanbiedt voor de aantijging dat er in de Chinese stad Urumqi genocide op de islamitische Oeigoeren is gepleegd.
De autoriteiten in Peking hebben gisteren een speciale gezant naar Ankara gestuurd om de Turkse regering rechtstreeks te informeren over de toedracht van de etnische rellen en het feit dat er meer Han-Chinese dan Oeigoerse inwoners zijn omgekomen.
Erdogan zei vorige week dat „de incidenten in Urumqi, simpel gesteld, neerkomen op genocide.” Feit is dat demonstrerende Oeigoeren insloegen op Han-Chineze omstanders en winkeliers en dat daarbij zeker 137 Han-Chinezen werden gedood. In daarop volgende wraakacties kwamen 46 Oeigoeren om het leven.
Het islamitische Turkije deelt taal en religie met de Oeigoeren. Turkse nationalisten zien de Chinese provincie Xinjiang als de uiterst oostelijke grens van de Turkse etniciteit. In Turkije wonen duizenden Oeigoerse immigranten.
Volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zijn de opmerkingen van Erdogan ,,onverantwoordelijk’’ en ,,op niets gebaseerd.’’ China heeft nog niet gedreigd met maatregelen als Erdogan geen excuses aanbiedt. De totale waarde van de relatief bescheidne handel tussen China en Turkije bedroeg in 2008 17 miljard dollar. In Peking wordt verwacht dat de Chinese topdiplomaat de Turkse premier snel op andere gedachten zal brengen.
Peking heeft intussen ook alle Chinese bedrijven en onderdanen in het Midden-Oosten en Noord- Afrika gewaarschuwd de nodige maatregelen te nemen ter bescherming tegen mogelijke aanslagen van Al-Qaeda of aanverwante organisaties. Al-Qaeda heeft aangekondigd de Oeigoeren die vorige week zondag werden gedood in de provincie Xinjiang (Nieuwe Gebieden) gewroken zullen worden.
Volgens het Arabische tv-station Al-Jazeera heeft de Britse risico-analyse en inlichtingenfirma Stirling Assynt bekend gemaakt dat er sprake zou zijn van een „verhoogd risico” voor Chinese onderdanen en bedrijven in de moslimwereld.
Volgens Stirling Assynt wil „Al -Qaeda geen nieuw front openen tegen China”. In Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn meer dan 300.000 Chinezen werkzaam in de energiesector en aanverwante projecten. In Pakistan en Nigeria zijn het afgelopen jaar Chinese konvooien aangevallen en sindsdien worden de Chinezen beveiligd door particuliere bedrijven.
(Bron: nrc.nl)
vergeet niet dat die info uit chinese hand komt he. Die zorgen er wel voor dat de echte cijfers een beetje worden verbloemd. Zou me niets verbazen indien er 46 han-chinesen dood zijn en 186 oeigoeren.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:18 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Sinds wanneer zijn 46 Oeigoerse slachtoffers reden om het "genocide" te noemen? Ik vind een "buslading" Oeigoeren toch geen volkerenmoord te noemen. Maar het zal wel aan mij liggen![]()
Oh, en inderdaad frappant dat Turkije dit zegt m.b.t. hun Armeense verleden *kuch*
Ach de Chinese media vertrouw ik ook voor geen meter, maar het is wel een van de enige bronnen die ik aan kan halen, aangezien ze daar toch alles censureren. Evengoed versta ik onder Genocide aardig wat meer slachtoffers dan wat er genoemd word.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:21 schreef pisnicht het volgende:
[..]
vergeet niet dat die info uit chinese hand komt he. Die zorgen er wel voor dat de echte cijfers een beetje worden verbloemd. Zou me niets verbazen indien er 46 han-chinesen dood zijn en 186 oeigoeren.
I second that.quote:
Wat is er dan precies zo pro-EU aan iets genocide noemen?quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
Dat "en dat wil dan bij de EU!" gejank van sommige Islamofoben ook altijd.
Wat is er dan precies zo anti-EU aan iets genocide noemen?
Nee, het gebrek aan institutionele zelfreflectie, dat is nogal 'anti-EU'.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
Omdat het islamitische gejank is om direct het woord "genocide" te gebruiken als er ergens een paar dooie moslims te betreuren zijn. En kijk dan eens naar onze staatssecretaris Al Bayrak die in haar broek plast als een journalist vraagt naar de turkse genocide in armenië en zich in alle mogelijke bochten wringt om zich er tussenuit te praten zonder dat woord te hoeven gebruikenquote:Op woensdag 15 juli 2009 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
Dat "en dat wil dan bij de EU!" gejank van sommige Islamofoben ook altijd.
Zie de Armeense kwestie - zeer pro EU dus.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:58 schreef qonmann het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo pro-EU aan iets genocide noemen?
(we hebben het over nog geen 200 doden)
Ik wist ook te voorspellen dat toen ik mijn "eu-opmerking" plaatste daarop commentaar zou komen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:59 schreef Flashwin het volgende:
Heb toch 3 opmerkingen in dit topic weten te voorspellen.
Wat is dat nou weer voor achterlijke vraag....quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:58 schreef qonmann het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo pro-EU aan iets genocide noemen?
(we hebben het over nog geen 200 doden)
Ik heb het even verbeterd.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zie de Armeense kwestie genocide - zeer pro EU dus.
quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:00 schreef buachaille het volgende:
onze staatssecretaris Al Bayrak die in haar broek plast
Ja, daar zijn landen als Griekenland en Italie ook echt fantastisch inquote:Op woensdag 15 juli 2009 13:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, het gebrek aan institutionele zelfreflectie,
Ow, ik kies nu ineens partij.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb het even verbeterd.
Maar dat jij, weer geheel toevallig langs religieuze lijnen partij kiest verbaast al niet meer
Hoe zou dat toch komen he?quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:59 schreef Flashwin het volgende:
Heb toch 3 opmerkingen in dit topic weten te voorspellen.
Nee, jouw reacties zijn niet voorspelbaarquote:Op woensdag 15 juli 2009 14:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb het even verbeterd.
Maar dat jij, weer geheel toevallig langs religieuze lijnen partij kiest verbaast al niet meer
Het is toch een ongelooflijk domme opmerking...of ontken je dat ?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor achterlijke vraag..... Ik zeg nergens dat het pro-EU is.
Ik vroeg mij alleen af wat de link tussen de EU en iets genocide noemen is
Jullie beginnen met je "dat wil dan bij de EU". Leg dan ook ff uit waarom precies.. Wel zo gepast bij zo'n ongekende dooddoener.
quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:04 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee, jouw reacties zijn niet voorspelbaar!!!!
Kom op zeg, je bent haast nog erger dan de TS.
Dus??quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:02 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, daar zijn landen als Griekenland en Italie ook echt fantastisch in.
Blijkbaar is 't niet zo vanzelfsprekend voor sommigen. Maargoed, hier word wel weer een bash-topic van gecreëerd.quote:
Niet haastquote:Op woensdag 15 juli 2009 14:04 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee, jouw reacties zijn niet voorspelbaar!!!!
Kom op zeg, je bent haast nog erger dan de TS.
Dus als er 200 mensen vermoord worden, dan moet men maar zwijgen. Als het er 10.000 zijn, dan pas mag je gaan praten.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Blijkbaar is 't niet zo vanzelfsprekend voor sommigen. Maargoed, hier word wel weer een bash-topic van gecreëerd.
Verder, hoe kan je in godsnaam dit gedrag van Turkije goedpraten? Het zijn idd nog niet eens 200 personen en dan zo de relaties op 't spel zetten met China. Wil iemand hier zo'n idioot backward-minded land in de EU hebben? Lijkt me niet toch..
Nee, maar het is wel handig om je woorden zorgvuldig te kiezen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus als er 200 mensen vermoord worden, dan moet men maar zwijgen. Als het er 10.000 zijn, dan pas mag je gaan praten.
Nee, maar het genocide noemen is ronduit dwaas. Of kan jij wel 200 doden door rellen volkenmoord noemen?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus als er 200 mensen vermoord worden, dan moet men maar zwijgen. Als het er 10.000 zijn, dan pas mag je gaan praten.
Turkije is wel het laatste land dat genocide in de mond mag nemen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Juist niet, gewoon zwaar aanzetten die hap. Anders krijgt het geen aandacht. Lekker overdrijven, zoals we hier ook doen met de lokale problematiek.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel handig om je woorden zorgvuldig te kiezen.
Exact, en dan hun eigen "Armeense geschiedenis". Ze mogen eerst wel 's in eigen geschiedenisboeken gaan kijken voor ze anderen bekritiseren.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Denk je?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ach je bent het alweer aan het goedpraten..quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Juist niet, gewoon zwaar aanzetten die hap. Anders krijgt het geen aandacht. Lekker overdrijven, zoals we hier ook doen met de lokale problematiek.
Hij gaat z'n gang maar, maar hij hoeft niet te rekenen op mijn steun in de EU, of als de Chineze kernkoppen op hem neerdalen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Juist niet, gewoon zwaar aanzetten die hap. Anders krijgt het geen aandacht. Lekker overdrijven, zoals we hier ook doen met de lokale problematiek.
Als het stelselmatig gaat worden wel ja.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nee, maar het genocide noemen is ronduit dwaas. Of kan jij wel 200 doden door rellen volkenmoord noemen?
Welis gehoord van het begrip: boter op je hoofd hebben?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je leeft echt in fantasialand kerel.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hij gaat z'n gang maar, maar hij hoeft niet te rekenen op mijn steun in de EU, of als de Chineze kernkoppen op hem neerdalen.
quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Nee, maar het genocide noemen is ronduit dwaas. Of kan jij wel 200 doden door rellen volkenmoord noemen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocidequote:elk van de volgende handelingen met als opzet het vernietigen, geheel dan wel gedeeltelijk, van een nationale, etnische, raciale of religieuze groepering als zodanig: 'Het vermoorden van leden van de groep; Het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; Het welbewust aan de groep opleggen van levensomstandigheden, die bedoeld zijn om de groep geheel dan wel gedeeltelijk fysiek te vernietigen; Het opleggen van maatregelen om geboortes binnen de groep te verhinderen; En het met dwang overbrengen van kinderen uit de groep naar een andere groep')
Over boter op je hoofd hebben gesproken. Uit gaan van Chinese cijfers.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welis gehoord van het begrip: boter op je hoofd hebben?
En natuurlijk voorspelbaar dat oratorisch zwakke vogeltjes als jij het ineens weer in het belachelijke trekken (Ow, je mag blijkbaar niks zeggen!), blijft immers een leuke bezigheid
, maar 200 doden kwalificeert nu eenmaal niet als een 'genocide'.
Daar zal je juist weinig over de kwestie in terugvinden.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Exact, en dan hun eigen "Armeense geschiedenis". Ze mogen eerst wel 's in eigen geschiedenisboeken gaan kijken voor ze anderen bekritiseren.
Nee jij dan, deze terminologie goedpratenquote:Op woensdag 15 juli 2009 14:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je leeft echt in fantasialand kerel.
Kun je je voorstellen dat dat niet lekker valt, bij anderen die terecht redeneren: mest je eigen stal eerst uit, voordat je het lef hebt een ander terecht te wijzen?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:10 schreef IHVK het volgende:
In principe gebruikt hij natuurlijk expres het woord genocide, omdat het juist zo omstreden is.
Dat heb je al gedaan, door het bagatelliseren van de wandaden.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nee jij dan, deze terminologie goedpratenEen land als dit in de EU is slechts imagoverkrachting, laat ze lekker daar blijven in hun eentje, mogen ze schreeuwen wat ze willen.
Ik ga m'n eigen glazen niet ingooien
Nog een reden, als ze niet eens volwassen genoeg zijn om hun eigen geschiedenis en fouten te erkennen hebben ze al HELEMAAL niks te zoeken in de EU.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar zal je juist weinig over de kwestie in terugvinden.
Hoezo ik moet rekening houden met dat het 'er wel degelijk een paar miljoen kunnen zijn!' ofzo?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Over boter op je hoofd hebben gesproken. Uit gaan van Chinese cijfers.![]()
![]()
Pak eens een woordenboek, weet je het.quote:Denken dat genocide gedefinieerd wordt door specifieke aantallen.![]()
![]()
![]()
Het aantal is niet van belang: http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocidequote:Op woensdag 15 juli 2009 14:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welis gehoord van het begrip: boter op je hoofd hebben?
En natuurlijk voorspelbaar dat oratorisch zwakke vogeltjes als jij het ineens weer in het belachelijke trekken (Ow, je mag blijkbaar niks zeggen!), blijft immers een leuke bezigheid
, maar 200 doden kwalificeert nu eenmaal niet als een 'genocide'.
toch goed ingeschat van mezelfquote:Op woensdag 15 juli 2009 13:14 schreef pisnicht het volgende:
Moslim goedpraat-brigade, kom er maar in:
Welke wandaden? Wat heeft de Chinese regering van doen met deze rellen behalve het de kop in drukken? Of heeft iedereen en alles ongelijk behalve de Turkse pers?quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat heb je al gedaan, door het bagatelliseren van de wandaden.
Natuurlijk kan ik me dat voorstellen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kun je je voorstellen dat dat niet lekker valt, bij anderen die terecht redeneren: mest je eigen stal eerst uit, voordat je het lef hebt een ander terecht te wijzen?
Voor de gein? Denk jij dat deze kwestie pas een maand speelt ofzo? De politiek van China is gericht op het verdringen van de lokale bevolking - al jaren, net als in Tibet. Denk jij dat de Chinezen duizend doden daadwerkelijk gaan melden als duizend doden.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nog een reden, als ze niet eens volwassen genoeg zijn om hun eigen geschiedenis en fouten te erkennen hebben ze al HELEMAAL niks te zoeken in de EU.
Oh en Mutant, dus jij denkt dat de Chinezen van duizenden doden voor de gein maar even 49 maken? Je kan 't ook overdrijven
Ah een naïeveling die niets weet over het beleid van China als het gaat om haar buitenste ring "regio's".quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:16 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Welke wandaden? Wat heeft de Chinese regering van doen met deze rellen behalve het de kop in drukken? Of heeft iedereen en alles ongelijk behalve de Turkse pers?roze bril?
Nee maar jij gaat van elke mug een olifant maken, je gaat er voor je eigen gemak en beargumentatie maar even van uit dat er duizenden/honderden doden gevallen zijn en dat de Chinese regering alles bij elkaar liegt. En dat Erdogan daar terecht op inspeelt door het genocide te noemen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Voor de gein? Denk jij dat deze kwestie pas een maand speelt ofzo? De politiek van China is gericht op het verdringen van de lokale bevolking - al jaren, net als in Tibet. Denk jij dat de Chinezen duizend doden daadwerkelijk gaan melden als duizend doden.
Er is daar meer aan de hand dan een beetje rellen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:16 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Welke wandaden? Wat heeft de Chinese regering van doen met deze rellen behalve het de kop in drukken? Of heeft iedereen en alles ongelijk behalve de Turkse pers?roze bril?
Klopt. Ik denk dat de structuraliteit een bepalende factor is.quote:Op woensdag 15 juli 2009 14:15 schreef vanhal het volgende:
[..]
Het aantal is niet van belang: http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |