Stukje met Vorthoren in de Dordtenaar:
quote:
Niels Vorthoren voelt zich nu al thuis bij FC Den Bosch
Een kleine tien minuten na rust komt Niels Vorthoren, de nieuwe aanwinst van FC Den Bosch, tijdens de oefenwedstrijd tegen zaterdag-eersteklasser Nivo Sparta in het veld. Met rugnummer 10 en spelend centraal op het middenveld zet de 21-jarige Werkendammer en voormalig jeugdinternational een aantal keer een ploeggenoot vrij voor het doel. In de laatst minuut bepaalt hij zelf de eindstand op 6-0.
JAN VOLWERK
WERKENDAM
,,Ik ben niet tevreden,’’ reageert Vorthoren over zijn eigen optreden direct na afloop. ,,De passes waren oké, maar ik heb twee schietkansen op de rand van het strafschopgebied verprutst en een enorme kans voor open goal gemist. Ik moet voor het doel veel scherper worden. Ik wil belangrijk voor FC Den Bosch worden en dan ben ik dus niet tevreden met één doelpuntje en een paar goede steekballen.’’
Zelfkritiek heeft Vorthoren altijd gehad. Hij wil vooruit. ,,Ik heb voor FC Den Bosch gekozen omdat ik elke wedstrijd wil spelen, me verder wil ontwikkelen en daarna slagen in de eredivisie. Ik zie FC Den Bosch dan ook als springplank, of misschien haal ik met deze club wel de eredivisie. Die ambitie hebben ze hier. Daarom heb ik FC Den Bosch altijd al als een mooie club gezien. Ik ben er net, maar ik voel me al thuis. Of ik goed genoeg ben voor de eredivisie? Ik geloof daar nu heilig in, ik heb daar alles voor over, maar de tijd zal het wel leren.’’
Niels Vorthoren - begonnen bij Kozakken Boys, daarna al snel weggeplukt door Willem II, waar hij in september 2007 uit bij Feyenoord debuteerde in de eredivisie - hoefde niet weg uit Tilburg. ,,In februari kreeg ik te horen dat mijn optie voor nog twee jaar Willem II niet werd gelicht. Ik kreeg een nieuwe aanbieding voor één seizoen. Uit die aanbieding bleek niet dat de club vertrouwen in mij had en ik besloot direct om het elders te proberen. Fred van der Hoorn, manager voetbalzaken bij FC Den Bosch, hing al snel aan de lijn. Het klikte direct. Ik heb nog wel even getwijfeld, want bij Willem II kreeg ik van de nieuwe trainer Alfons Groenendijk, die in februari hoofdtrainer Andries Jonker verving, ineens speeltijd. Veel speeltijd zelfs. Groenendijk vroeg me ook bij Willem II te blijven en er kwam zelfs een nieuwe aanbieding voor twee jaar. Maar ik had mijn woord al aan Den Bosch gegeven en ik wilde niet nog een jaar dertiende of veertiende man zijn. Ik wil een betere voetballer worden en dan moet ik spelen.’’
Vorthoren, die nu sinds twee weken bij FC Den Bosch is, merkt wel dat hij een niveau lager acteert. ,,Maar dat is dan ook het enige verschil. In organisatorisch opzicht heeft FC Den Bosch z’n zaken prima voor elkaar. Alles is perfect geregeld, de trainingsaccommodatie is top en het trainingskamp in Zaltbommel, waar we sinds maandag vertoeven, bevalt me prima. Veel beter dan het trainingskamp met Willem II vorig jaar in Dresden, waar we alleen een voetbalveld en bomen hebben gezien. En ik vind onze groep van een zeer behoorlijk niveau. Het is met negen nieuwkomers en een aantal jeugdspelers wel wennen, maar zeker tijdens een trainingskamp zie je snel progressie. Ik heb veel vertrouwen in het nieuwe seizoen; wij gaan zeker om de prijzen meedoen.’’
De versie in de krant was overigens nog iets langer, daarin vertelde hij nog over zijn liefde voor voetvolley en beachsoccer, maar daar was hij door het schema van Den Bosch nog niet echt aan toe gekomen.