abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75770158
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:34 schreef huhggh het volgende:
Oja: wie weet waar ik nog BBQ-briketten kan krijgen in de Haagse/Westlandse regio?
Bij de Hornbach en de Praxis hebben ze niks meer, ben ik zojuist achter gekomen.
Hooguit wil ik nog wel naar de rest van Zuid-Holland afrijden, maar daarbuiten niet voor alleen briketten.
geen intratuin in de buurt of ander tuincentrum?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_75773701
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 14:56 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

geen intratuin in de buurt of ander tuincentrum?
Ik vernam net dat ze bij de Intratuin in Pijnacker nog wat hebben liggen.
Maar bijna al dat soort zaken hebben eigenlijk geen BBQ-spul meer.
Heel jammer natuurlijk, maar wel begrijpelijk aangezien heel Nederland maar 2x BBQ'ed in de zomer, en daarna zo'n ding in de schuur laat wegroesten.
Zo, dat was weer mijn sneer naar BBQ'end Nederland voor deze week.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_75773827
Gekocht voor aanstaande zaterdag en zondag.
- Een kant-en-klare beenham met honing, mosterd en whiskey.
- Een stuk beenham zonder toevoegingen.
- Bijna alle ingredienten om zelf een BBQ-saus te kunnen maken, naar het recept die Schranseman hier postte.
Ik moet nog kijken of die worcesthershire-saus nou echt zo nodig is.
- 12 goede dikke bacon-lappen
- 2x 600 gram varkensgehakt.

Screw the snow and let the weekend come!
Faal van de eeuw.
  vrijdag 18 december 2009 @ 20:26:44 #254
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75782141
Ik bestel mijn houtskool bij Baron. Haal gelijk een zal of 5. Top spul rn zeker beter dan briketten.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_75784660
ik heb vandaag 3 kippen gehaald van net geen kilo per stuk, dat moet wel gaan passen op een 57cm OTG
2 stuks alvast schoongemaakt en in de marinade gezet

1 met soja, hoisin, honing en 5 kruidenpoeder
en 1 met een kant-en-klaar marinademengsel van Silvo waar alleen nog wat olie bij moest

morgen de laatste met het bruine suiker, peper, paprika en zout mengsel behandelen
pi_75789154
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 21:32 schreef Leipo666 het volgende:

morgen de laatste met het bruine suiker, peper, paprika en zout mengsel behandelen
Ik zie dat wel vaker he, bruine suiker.
Nu heb ik alleen maar normale kristalsuiker in huis.
Verschilt dat nou echt met bruine suiker qua smaak en gebruik?
Faal van de eeuw.
  zaterdag 19 december 2009 @ 08:15:41 #257
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_75796988
worchestershire saus is wel belangrijk in het recept, en eigenlijk elke supermarkt heeft hem wel, het is alleen een heel klein flesje, je kan het het beste even vragen, en geloof me dit is echt een hele goeie honingmosterd saus. perfect voor je beenhammetje!

aan bruine bastard suiker is een karameloplossing (verhitte suiker) toegevoegd, dus geeft het wel een andere smaak (thnxs internet!)
  zaterdag 19 december 2009 @ 08:20:21 #258
58874 macferret
pi_75797021
[/quote]Screw the snow and let the weekend come![quote]

that's the spirit!
We hebben op het bbq forum een alll night event op 8 januari, zo te horen kan je ook wel meedoen!
pi_75800765
Ik moet wel zeggen dat ik die zelfgemaakte BBQ-saus nou niet echt de eetlust opwekt qua geur.
Maar we zien wel hoe uitpakt als het vlees (bacon explosion en beehahm) na enkele uren weer uit de BBQ komt.
Faal van de eeuw.
  zaterdag 19 december 2009 @ 15:14:59 #260
58874 macferret
pi_75804792
we hebben het toch over de honing mosterd saus toch? carolina mustard sauce?
pi_75806586
Jaja, met ook nog al die andere ingredienten.
Op een of andere manier ruikt het niet zoals ik het verwacht had.
Hoe dan ook, de bacon explosion ligt er as we speak op de BBQ samen met een beenham.
Ik zie wel of het wat geworden is.

In mijn ogen ben ik nog gewoon aan het experimenteren.

Is anders alleen honing en mostard als BBQ-saus geen simpeler idee?
Faal van de eeuw.
  zaterdag 19 december 2009 @ 19:15:32 #262
58874 macferret
pi_75811959
tuurlijk kan dat, maar dat is lang niet zo lekker, en ik keek net naar het recept, alles klopt, alleen het orgineel spreekt niet van curry, maar van ketchup. alles bij mekaar gooien effe roeren en klaar, echt een fluitje van een cent.
enne wel foto's maken natuurlijk! mijn vrouw wil erg graag dat ik zo nog wat kippevleugels erop gooi......
  zondag 20 december 2009 @ 07:14:10 #263
58874 macferret
pi_75827230
peppered wings with caramelized soy and blackberry glaze
gisteravond om 10 uur! dit is zo lekker!

pi_75843454
gisteren dus 3 kippen op de weber gegooid met een bierblik in hun kont
1/3 van het onderrooster voor de briketten, 2/3 afgedekt met aluminiumfolie om de luchtstroom langs de briketten te geleiden en daarop kwamen ook de kippen te staan. achteraf gaf dit dus een groot probleem: na ruim anderhalf uur bleek de bovenkant van de kip perfect gaar (80 graden in het borststuk), maar de poten nog zo goed als rauw (max 50 graden intern). ik kon de folie ook nog met mijn handen gewoon aanraken.
de koude luchtstroom van -9 wist dus de kippen van onderen genoeg af te koelen om gewoon niet gaar te worden terwijl de thermometer van de weber 200 graden aangaf in de deksel

de poten hebben we dus maar niet gegeten (maar wat extra patat gebakken), de borststukken waren heerlijk mals en vielen goed in de smaak bij de gasten (ouders + schoonouders). de recepten werd me al gevraagd. de soja/hoisin/honing/vijfkruidenpoeder variant viel nog het meest in de smaak

volgende keer toch maar eens kijken of ik de kippen toch op het bovenste rooster krijg. met 2 kippen zou dit wel moeten lukken.
pi_75854725
Vandaag maar hamburgers gemaakt van het 60 graam restant aan varkensgehakt.
Nu weet ik ook meteen waarom supermarkten doorgaans gemengd gehakt ipv varkensgehakt verkopen, het is zonder rundergehakt zo slap dat het makkelijk uit elkaar valt.
Komend weekend, beenham met BBQ-saus en wellicht ok braadworden, ivm de (Duitse) curry die ik eergisteren gekocht heb.
Voor BBQ-saus ga ik maar gewoon iets van Jim Bean proberen.
Is die Original iets lekkers?
De helft van de bacon explosion verdwijnt in de koelkast om later met wat curry opgepeuzeld te worden.
Faal van de eeuw.
  maandag 21 december 2009 @ 06:24:56 #266
58874 macferret
pi_75866550
@ leipo, apart, nog geen last van gehad, maar ook met dit weer nog geen beercan gemaakt. probleem is dat ze op het bovenrooster niet rechtop kunnen staan onder de deksel.
http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

je kan het ook zo proberen:
http://www.bbq-nl.com/2009/11/loaf-pan-chicken.html

en nee, niet mijn site, maar wel een hele fijne voor info

@hughh, in amerika gebruiken ze varkensgehakt, omdat het vetter is en minder uitdroogd, ik gebruik gewoon half om half,voor de stevigheid, op een stuk huishoudfolie leggen en dan inpakken als een toffee, dus folie over de fatty en dan de twee uiteinden vastpakken en de fatty inrollen, zo worden de zijkanten heel strak ingerolt en de fatty extra aangedrukt. 24 opstijven in de koelkast en dan erop, werkt voor mij prima.
pi_75867023
quote:
Op maandag 21 december 2009 06:24 schreef macferret het volgende:
@ leipo, apart, nog geen last van gehad, maar ook met dit weer nog geen beercan gemaakt. probleem is dat ze op het bovenrooster niet rechtop kunnen staan onder de deksel.
http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

je kan het ook zo proberen:
http://www.bbq-nl.com/2009/11/loaf-pan-chicken.html

en nee, niet mijn site, maar wel een hele fijne voor info
ik heb wel een keer een filmpje gevonden van iemand met een 57cm OTG die 2 kippen staand op het bovenste rooster kreeg. moet wel zeggen dat het niet veel scheelde, nek zo'n beetje tegen de deksel, zoals deze:
dat ik 3 kippen moet bereiden is een uitzondering, meestal zal 1 of 2 voldoende zijn

misschien wat verzinnen met een klein plateau zodat de kip net even 5cm hoger komt te staan op het onderste rooster: dan is er nog plek zat en kan de warme luchtstroom ook onder het bierblik door. heb namelijk ook het idee dat de kou via het aluminiumfolie ook in het bierblik trok. de blikjes waren namelijk met de hand vast te pakken na de 10 minuten rust van de kippen buiten de BBQ, volgens mij zou dat niet zo snel afgekoeld moeten zijn. heb de blikjes niet vastgepakt voor die tijd (ging er vanuit dat ze heet zouden zijn )
of misschien een siliconen bakmat eronder? volgens mij geleid dat de kou ook niet zo goed en kan prima tegen de hitte van de BBQ
pi_75875678
Mmm, kippebouten lijken mij wel wat om er eens op te leggen.
Volgens mij moet dat supermakkeelijk zijn om te maken: insmeren, erop leggen en wachten maar.
Zijn er trouwens nog mensen met voorkeuren voor bepaalde braadworsten, qua merk, winkel of makelij?
Faal van de eeuw.
pi_75876432
Wat is trouwens het Nederlandse woord voor "beef brisket"?
Ik heb daar al eens miscommunicatie met mijn lokale slager over gehad.
Moet ik dan vragen naar een runder riblap?
Faal van de eeuw.
  maandag 21 december 2009 @ 14:04:27 #270
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75878223
Brisket kan je bijna niet krijgen in NL. Is een amerikaanse manier van snijden.
pi_75879741
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:04 schreef Schranseman het volgende:
Brisket kan je bijna niet krijgen in NL. Is een amerikaanse manier van snijden.
Ok, wat kan ik anders vragen wat dan wel in de buurt komt van "brisket"?
Is dat niet gewoon een riplap?

Volgens mij is dit ook een terugkomende vraag onder Nederlandse BBQ'ers.
Faal van de eeuw.
  maandag 21 december 2009 @ 14:43:54 #272
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75879946
Check deze link ff. Wellicht leuk om even langs te komen.
pi_75885502
quote:
Op maandag 21 december 2009 08:05 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

misschien wat verzinnen met een klein plateau zodat de kip net even 5cm hoger komt te staan op het onderste rooster: dan is er nog plek zat en kan de warme luchtstroom ook onder het bierblik door. heb namelijk ook het idee dat de kou via het aluminiumfolie ook in het bierblik trok. de blikjes waren namelijk met de hand vast te pakken na de 10 minuten rust van de kippen buiten de BBQ, volgens mij zou dat niet zo snel afgekoeld moeten zijn. heb de blikjes niet vastgepakt voor die tijd (ging er vanuit dat ze heet zouden zijn )
of misschien een siliconen bakmat eronder? volgens mij geleid dat de kou ook niet zo goed en kan prima tegen de hitte van de BBQ
Ik zet de kippen op het onderste plateau, maar zet ze op een aluminium schaal, die een deel van de kolen bedekt, zo wordt de hitte ook goed verspreid, en voorkom je dat de onderkant verbrand.

pi_75887516
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:43 schreef Schranseman het volgende:
Check deze link ff. Wellicht leuk om even langs te komen.
Dat forum is met die omgekeerde chronologische volgorde niet echt het werk van een genie.
Maar goed, ik heb me inmiddels al laten registreren.

Ik begrijp alleen niet zo goed wat dat "virtual event" inhoudt.
Niemand komt dus fysiek bij elkaar?
Ik zou met jullie wel eens willen tailgaten op een mooie/goede parkeer locatie bij redelijk/goed weer
Ieder met z'n eigen auto en BBQ iets moois maken, wat delen en proeven van elkaars kunsten.

Statistiekje: afgelopen weekend heb ik iets meer dan 3 kilo houtskool er doorheen gejaagd.
Faal van de eeuw.
pi_75887586
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:51 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Ik zet de kippen op het onderste plateau, maar zet ze op een aluminium schaal, die een deel van de kolen bedekt, zo wordt de hitte ook goed verspreid, en voorkom je dat de onderkant verbrand.

[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit.
Waren ze naakt, of heb je er nog iets in- of opgesmeerd?
Faal van de eeuw.
pi_75890445
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:40 schreef huhggh het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit.
Waren ze naakt, of heb je er nog iets in- of opgesmeerd?
Nee, zeker niet naakt, ik begin er al zo'n 36 uur van te voren mee.
Meestal gebruik ik natte marinades, die ik met ketjap en perpers lekker pittig maak.
Ook in het bier doe ik knoflook,ui en thijm

De eerste keer dat ik beercan chicken maakte, had ik hem wel alleen maar gezouten en gepeperd, maar dat smaakt toch minder
pi_75890554
quote:
Op maandag 21 december 2009 19:02 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Nee, zeker niet naakt, ik begin er al zo'n 36 uur van te voren mee.
Meestal gebruik ik natte marinades, die ik met ketjap en perpers lekker pittig maak.
Ook in het bier doe ik knoflook,ui en thijm

De eerste keer dat ik beercan chicken maakte, had ik hem wel alleen maar gezouten en gepeperd, maar dat smaakt toch minder
Dus alleen ketjap en peper?
Hoe smaakte het, kun je het omschrijven?
Ik ben nog opzoek naar een super simpele saus/marinade die lekker smaakt.
Faal van de eeuw.
pi_75890960
quote:
Op maandag 21 december 2009 19:05 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dus alleen ketjap en peper?
Hoe smaakte het, kun je het omschrijven?
Ik ben nog opzoek naar een super simpele saus/marinade die lekker smaakt.
Nee wel meer dan ketjap en peper,

Ik meng geperste knoflook, een geneden pepertje, ketjap, uienpoeder, gemberpoeder, en wat bruine suiker bij elkaar.
En dat zo'n flinke 24 uur marineren.

Kijk ook eens in een toko voor pittige marinades, die zijn lekker dik, en heel goed te doen
Vooral deze van Sishado

Alleen dan ken ik alleen de pittige variant, handig wanneer je wat minder tijd hebt.
  maandag 21 december 2009 @ 20:41:12 #279
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_75895431
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:39 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dat forum is met die omgekeerde chronologische volgorde niet echt het werk van een genie.

Ik begrijp alleen niet zo goed wat dat "virtual event" inhoudt.
Niemand komt dus fysiek bij elkaar?
Ik zou met jullie wel eens willen tailgaten op een mooie/goede parkeer locatie bij redelijk/goed weer
Ieder met z'n eigen auto en BBQ iets moois maken, wat delen en proeven van elkaars kunsten.

Statistiekje: afgelopen weekend heb ik iets meer dan 3 kilo houtskool er doorheen gejaagd.
Het is begonnen als virtueel event. Waarbij we een nacht hebben doorgehaa;d. Het linkje is naar een fysiek event in Haarlemmerliede!
  dinsdag 22 december 2009 @ 08:19:09 #280
58874 macferret
pi_75912867
het eerste event was via de computer, allemaal pulled pork gemaakt in een nacht, nu komen we echt bij elkaar, en gaan we los! heb er echt zin in.
enne forum werkt omgekeerd als je niet geregistreerd ben, even aanmelden en alles werkt normaal. en daar is zo veel info te vinden!
die kippevleugeltjes zijn echt super, even doormidden hakken, wat rub erop, 30 minuten indirect, ondertussen de saus maken en jammie!

Beercans zien er ook goed uit trouwens!

ik heb gisteren eens in mijn vriezer gekeken en vond nog kippebouten, ingesmeerd met een combi van appelmoes en worchestershire saus en wat rubkruiden, in een allu schaaltje, beetje de horizontale variant van de beercan chicken. smaak was heel verassend lekker!

ps tailgaten lijkt me ook wel een keer leuk!
dan is deze super! bubba keg, kan op de trekhaak!
pi_75912928
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:39 schreef huhggh het volgende:

[..]

onderaan de pagina kun je instellen dat je het oudste bericht eerst wil hebben
pi_75993468
Vraag over braadworsten:
Altijd krijgen mijn braadworsten, als ik ze uit de BBQ haal en naar binnen breng, zo'n rimpelige buitenkant.
Je ziet dan ook echt het velletje aan de buitenkant.
Ze hebben dan overigens vantevoren ook in warm water gelegen, mocht men dat zich afvragen.
En vaak laat ik ze indirect grillen.
Maar wat doe ik hier nou fout, als ik dit niet meer wil hebben?

Ligt dit aan mijn manier van bereiden (voor zover dat fout kan gaan bij braadworsten), of aan de worsten zelf (slechte/goedkope kwaliteit)
Ik werd me daar weer eens van bewust toen ik onderstaande eetlust-wekkende foto zag:

Sjek deze worsten dan...

[ Bericht 5% gewijzigd door huhggh op 23-12-2009 23:23:40 ]
Faal van de eeuw.
  zondag 27 december 2009 @ 07:40:35 #283
58874 macferret
pi_76094857
geen idee, ik heb er geen last van volgens mij, ik haal ze bij de lidl of appie heijn, alleen doe ik ze direct, 1x omdraaien, niks voorweken. lekker op een broodje, zuurkool, ketchup mosterd! krijg nu al honger!

Dit was ons kerstdiner, lam mechouie

zelf gevlinderd

ingesmeerd met boter, vermengd met knoflook, mintblaadjes, komijn etc

jammie jammie
pi_76163638
Eergisteren de naturale beenham indirect gegrilled.
Tijdens het BBQ'en nog een beetje ingesmeerd in honing.
Al met al is ook deze beenham weer gelukt, alhoewel ik niks proefde van de honing.
Toch moet ik kwijt dat zo'n beenham eigenlijk niet fout kan gaan, en wordt daarom hier dan passend "the unjust meal" genoemd.
Want je hoeft niks te doen, niks te kneden of in elkaar te knutselen. Vervolgens dan een paar uur op je luie reet wachten en het vlees is echt het beste wat ik tot nu toe ooit van de BBQ heb gegeten.
Al met al een zeer gemakkelijk te maken maaltijd en erg onrechtvaardig tegenover al die andere zaken/recepten die veel voorbereiding of verdere aandacht vereisen en hier nog niet aan kunnen tippen.
Smaak en moeite staan dan ook onevenredig met elkaar in verhouding als het om de beenham gaat.
De Honing/whisky-beenham van de Plus-markt is echt een aanrader.

Vandaag de braadworsten (in stukjes) met curry-saus opgepeuzeld. De Duitse manier van eten is inmiddels een beetje aan me gegroeid.
In 2010 hoop ik eindelijk ook foto's te kunnen posten.
Ik ben vooralsnog de enige Nederlander zonder digitale camera, zo lijkt het.
Faal van de eeuw.
  dinsdag 29 december 2009 @ 06:14:59 #285
58874 macferret
pi_76169061
haha, beenham is altijd goed, de grap is natuurlijk dat het al gaar is, maar net wa je zegt, er kan weinig aan fout gaan, maar dat maakt het niet minder lekker! bradwursten zijn altijd lekker! het hoeft ook niet altijd ingewikkeld te zijn als de smaak maar goed is. heb gisteren weer hamburgers gemaakt, vind ik zelf het lekkerste snelle ding wat er van een bbq af kan komen. weinig werk, met veel voldoening!

kleine kolenstarter van de appie, perfecte hoeveelheid voor mijn compact 47

hamburgers 70 gram elk

zo maak ik ze

Mijn vrouw kan het toch net wat beter!
pi_76170883
Lekkere broodjes.
Hoe heten deze, en waar heb je ze gehaald?

[ Bericht 0% gewijzigd door huhggh op 30-12-2009 15:36:28 ]
Faal van de eeuw.
  dinsdag 29 december 2009 @ 18:13:59 #287
58874 macferret
pi_76188828
komen bij de appie vandaan, zijn wat groter dan normaal, volgens mij luxe vloercadetten, 4 per pak.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:49:46 #288
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_76451342
Vrijdag op zaterdag dus een nachtje doorhalen bij de BBQ! het wordt -6! ahhh
  dinsdag 5 januari 2010 @ 21:15:27 #289
58874 macferret
pi_76456359
yep heb er nu al zin in, 20 gekken en hun bbq's....
pi_76578871
De spareribs liggen in hun honing mosterd ketjap marinade, de kip ligt in zijn Surinaamse marinade, lekker morgen in de vroege avond met gezelschap erop gooien

Alhoewel ik denk dat het door de weersvoorspellingen wel extreme bbq-en wordt

Mocht het leuke plaatjes opleveren, post ik ze
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:51:18 #291
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_76611765
Zo, de hele nach geBBQed met nog 20 enthousiastelingen waaronder een Belgisch BBQ team. Was zeer gezellig en heb er een Big Green Egg mini aan overgehouden. Dit was de 2e prijs bij de Brisket wedstrijd.

Hier staan een heleboel foto´s

Bier is na 1 uur bevroren

Brisket

Het was zeer gezellig in Haarlemmerliede!!!
pi_76624178
Ik had het weer veel extremer verwacht, gisteren was ik voorbereid op het ergste, maar uiteindelijk konden we lekker rustig bbq-en

Leuke foto's trouwens Schranseman
pi_76669100
ik wil ook zo'n BBQ-aanhanger
  maandag 11 januari 2010 @ 10:19:14 #294
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_76669325
Het was erg gaaf om een prof team aan het werk te zien. De hele organisatie en de manier van bereiden. top!
pi_76670017
Belgen hé zo te zien .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_76671791
is het trouwens ook mogelijk om pulled pork te maken zonder dat de buiten kant zwart wordt? ziet er namelijk nogal onsmakelijk uit zo die buitenkant

en mijn vriendin krijg ik nooit zover iets te eten dat zwart geblakerd er uit ziet
  maandag 11 januari 2010 @ 14:53:48 #297
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_76679185
Pulled Pork hoort zwart te zijn aan de buitenkant. Dat is de bark. Als je het gepulled heb zie je er trouwens niets meer van terug, en al helemaal niet als je het op een broodje hebt gedaan met wat salade en BBQ saus.
pi_76679577
Heb nog een tijd in een barbeque gewoond...

Had best z'n charmes.
Bats.Bats..Bats...Baaats!
pi_76679922
quote:
Op maandag 11 januari 2010 14:53 schreef Schranseman het volgende:
Pulled Pork hoort zwart te zijn aan de buitenkant. Dat is de bark. Als je het gepulled heb zie je er trouwens niets meer van terug, en al helemaal niet als je het op een broodje hebt gedaan met wat salade en BBQ saus.
jij noemt het bark, ik noem het verbrand
  maandag 11 januari 2010 @ 15:21:31 #300
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_76680313
Oké, het is namelijk niet verbrand en zo smaakt het al helemaal niet. Maar de beste test is het om het te proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')