Wat is de functie van een jury dan als ze verder toch geen inspraak op de strafvonnis heeft?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:04 schreef Magneet het volgende:
een jury bepaald alleen het schuldig of onschuldig, de rechter bepaalt dan nog steeds de straf. De straffen worden weer gehaald uit de wetgeving dus een jury kan nooit invloed hebben op de langte van een straf alleen of die er wel komt of niet.
De schuldvraag bepalen, maar dat lijkt me nogal logisch?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:05 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Wat is de functie van een jury dan als ze verder toch geen inspraak op de strafvonnis heeft?
De strafoplegging is na schuldigverklaring meestal aan de rechter(s), hoewel in bijvoorbeeld België en Frankrijk de jury ook inspraak heeft bij de vaststelling van de strafmaat. In de Verenigde Staten geldt dat de doodstraf alleen kan worden opgelegd indien een - andere - jury daar unaniem mee instemt. De schuld van de verdachte is dan dus al buiten gerede twijfel bewezen in de eerste fase van het proces.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
De schuldvraag bepalen, maar dat lijkt me nogal logisch?
Ik vind dit wat raar, jij vraagt:quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:13 schreef Pacmaniac het volgende:
De strafoplegging is na schuldigverklaring meestal aan de rechter(s), hoewel in bijvoorbeeld België en Frankrijk de jury ook inspraak heeft bij de vaststelling van de strafmaat. In de Verenigde Staten geldt dat de doodstraf alleen kan worden opgelegd indien een - andere - jury daar unaniem mee instemt. De schuld van de verdachte is dan dus al buiten gerede twijfel bewezen in de eerste fase van het proces.
Dus ze (kunnen) wel degelijk invloed uit oefenen op de strafmaat .
En ik zeg (dat als dat het geval is), dat ze dan alleen de schuldvraag afhandelen. En vervolgens citeer je mij om te zeggen dat de jury soms wel meebeslist over de strafmaat. Dat weet ik, vandaar dat ik ‘vaak’ zei in m'n eerste post.quote:Wat is de functie van een jury dan als ze verder toch geen inspraak op de strafvonnis heeft?
Als ze inspraak over de strafmaat hebben vind ik het primaquote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind dit wat raar, jij vraagt:
[..]
En ik zeg (dat als dat het geval is), dat ze dan alleen de schuldvraag afhandelen. En vervolgens citeer je mij om te zeggen dat de jury soms wel meebeslist over de strafmaat. Dat weet ik, vandaar dat ik ‘vaak’ zei in m'n eerste post.
Maar goed, ik begrijp dat het jou wenselijk lijkt om een jury te hebben die ook een uitspraak doet over de hoogte van de straf? En hoe moet die jury gevormd worden?
Maar:quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:22 schreef Pacmaniac het volgende:
Als ze inspraak over de strafmaat hebben vind ik het prima
Punt in die zaken is dat het soms jongetjes van 7 of 8 jaar betreft, soms tieners, maar ik kan er wat over vinden:quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:47 schreef _Flash_ het volgende:
Makkelijker en goedkoper is om de wet te veranderen v.w.b. strafmaten.
Stenen gooien vanaf een viaduct lijkt me (poging tot) zwaar lichamelijk letsel toebrengen of (poging tot) doodslag. Daar mag iemand m.i. best een paar jaartjes voor brommen.
Ik weet niet wat voor strafmaat daar nu voor staat en wat er in de praktijk gegeven wordt.
bronquote:Tegelgooiers veroordeeld voor moord
Van onze verslaggever
Gepubliceerd op 30 juni 2005 02:35, bijgewerkt op 21:15
AMSTERDAM - De Haagse rechtbank heeft de vier mannen uit Rijswijk die terecht stonden voor de ‘stoeptegelmoord’ veroordeeld tot straffen oplopend tot zes jaar. Alle vier de mannen zijn schuldig bevonden aan de moord op de 30-jarige automobiliste uit Uden. De vrouw werd op 9januari dodelijk getroffen door een stuk stoeptegel dat vanaf een viaduct over de A4 werd geworpen.
Jeroen vanG.(23) kreeg met zes jaar gevangenisstraf de hoogste straf van het viertal omdat hij wordt gezien als de leider van het stel. Het Openbaar Ministerie had negen jaar tegen hem geëist.
Wat is dit ? Het NCRV vragenuurtje voor de minister president? Systeem dat men in Frankrijk hanteert lijkt mij prima volstaan.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar:In welke gevallen wil je een jury? Wat is de samenstelling van de jury? Wordt het verplicht? Wat is de vergoeding? Wie betaalt dat? Wat zijn de eisen m.b.t. unanimiteit? Komt er ook een jury in hoger beroep? Is inspraak voldoende? M.a.w. kan de rechter vetoën, of kan de rechter b.v. maximaal een bepaald percentage afwijken?
Er zitten heel wat haken en ogen aan. Het lijkt allemaal wel zo mooi, maar zie maar eens een representatieve jury bij elkaar te krijgen!
Als de daders minderjarig zijn is het inderdaad een zaak apart.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Punt in die zaken is dat het soms jongetjes van 7 of 8 jaar betreft, soms tieners, [..]
Nou er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan zo'n systeem. Vandaar die vragen. Ik neem niet aan dat je bij elke 30 km/h te hard overtreding een jury wilt, ook niet bij winkeldiefstal.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:22 schreef Pacmaniac het volgende:
Wat is dit ? Het NCRV vragenuurtje voor de minister president? Systeem dat men in Frankrijk hanteert lijkt mij prima volstaan.![]()
In veel landen wordt het niet écht als een pleziertje gezien. Je kunt niet werken die dagen. Dus dan moet of werkgever of de staat opdraaien voor de kosten. Meestal is het namelijk wel verplicht. Dat maakt dat mensen er liever onderuit komen, maar je wilt wel een representatieve groep.quote:Een jury bijeen zoeken lukt elders trouwens ook dus waarom zou het hier opeens niet werken?
Maar wat heeft de jury dan voor nut? Wat als de jury vindt dat ze niet goed genoeg gehoord zijn door de rechter? In hoe verre mag de rechter zich met de jury bemoeien?quote:Rechter maakt uiteraard de definitieve beslissing.
Het ironische is dat rechters ook geen kaas hebben gegeten van de schuldvraag of de strafmaat. Die doen niks anders of beters of met een ander denkproces dan een jury, ze zijn alleen iets minder kwetsbaar.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:42 schreef DonJames het volgende:
Ik ben bang dat je dan vrij snel uitspraken krijgt gebaseerd op emotie, waarbij de objectiviteit al snel het raam uit wordt gegooid. Ik denk niet dat een jury exact dezelfde straf zal eisen voor stenengooien tegen een rolstoelend Nederlands weesmeisje als tegen een evenoude Mocro-gangstah (ceteris paribus). Zie bijvoorbeeld de vrijspraak van OJ..![]()
Waarom zou je juryrechtspraak wilen? Zodat Jan-met-de-pet fijn kan meebeslissen over zaken waar 'ie geen kaas van heeft gegeten?
Juist ja . Ik pleit voor meer communicatie naar de burger toe. Wij burgers hebben er niets van begrepen maar als ik de uitspraken in bepaalde zaken lees hebben de rechters eveneens geen idee wat er speelt in de samenleving en vooral ook wat een rechtvaardige straf is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ironische is dat rechters ook geen kaas hebben gegeten van de schuldvraag of de strafmaat. Die doen niks anders of beters of met een ander denkproces dan een jury, ze zijn alleen iets minder kwetsbaar.
Bij jury's zie je namelijk wel dat de ernst van het feit terugkomt in een grotere neiging tot veroordelen.
We kunnen toch zelf dingen bedenken in plaats van klakkeloos alles uit het buitenland over te nemen?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:22 schreef Pacmaniac het volgende:
Wat is dit ? Het NCRV vragenuurtje voor de minister president? Systeem dat men in Frankrijk hanteert lijkt mij prima volstaan.![]()
Omdat mensen wel vinden dat er meer moet geluisterd worden naar de stem van het volk maar geen zin hebben hiervoor hun eigen tijd aan op te geven.quote:Een jury bijeen zoeken lukt elders trouwens ook dus waarom zou het hier opeens niet werken?
Wat is dan de functie van de jury?quote:Rechter maakt uiteraard de definitieve beslissing.
We zien dan wel of mensen er ja/nee zin in hebben om daar te verschijnenquote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:52 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
We kunnen toch zelf dingen bedenken in plaats van klakkeloos alles uit het buitenland over te nemen?
[..]
Omdat mensen wel vinden dat er meer moet geluisterd worden naar de stem van het volk maar geen zin hebben hiervoor hun eigen tijd aan op te geven.
[..]
Wat is dan de functie van de jury?
Rechters hebben daar "over het algemeen" een behoorlijke studie aan gewijdt, bovendien heeft interpreteren van feiten ook gewoon met intelligentie te maken. Zou jij vrolijk worden als de juryleden die jouw zaak behandelen toevallig Kelly uit Big Brother en Bonnie St.Clair zijn?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ironische is dat rechters ook geen kaas hebben gegeten van de schuldvraag of de strafmaat.
Ik denk dat ze wel degelijk beter zijn dan "de gemiddelde Nederlander".quote:Die doen niks anders of beters of met een ander denkproces dan een jury, ze zijn alleen iets minder kwetsbaar.
En dat is goed omdat?quote:Bij jury's zie je namelijk wel dat de ernst van het feit terugkomt in een grotere neiging tot veroordelen.
Dat is in een rechtzaak toch niet het geval?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:55 schreef Pacmaniac het volgende:
Het is dictatoriaal als één man of vrouw zonder enige vorm van inspraak beslist voor een complete natie...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |