abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70948154
Op opnamen van de Europese aardobservatiesatelliet Envisat is goed de dramatische inkrimping te zien tussen 2006 en 2009 van de kustlijn van het Aralmeer, op de grens van Kazachstan en Oezbekistan. Dat heeft het Europese Ruimtevaartbureau ESA bekendgemaakt. De uitdroging van het Aralmeer, ooit de vierde grootste binnenzee ter wereld, wordt gezien als één van de belangrijkste milieurampen van de huidige tijd.

Frank De Winne
Het Aralmeer werd vroeger gevoed door het water van de rivieren Amoe Darja (in de oudheid de Oxus) en de Syr Darja (Jaxartes), maar verregaande irrigatie heeft er de afgelopen halve eeuw voor gezorgd dat het meer onophoudelijk en dramatisch krimpt.

Langs de Syr Darja ligt overigens de lanceerbasis Bajkonoer, van waar de Belg Frank De Winne op 27 mei naar het Internationaal Ruimtestation is vertrokken.

Oostelijk deel weg
Tegen het einde van de jaren tachtig was het Aralmeer gesplitst in het Kleine Aralmeer in het noorden, gelegen in Kazachstan, en het hoefvormige Grote Aralmeer op de grens van Kazachstan en Oezbekistan.

Tegen 2000 was het Grote Aralmeer op zijn beurt in twee gesplitst, een oostelijk en een westelijk deel. Zoals op de tussen 1 juli 2006 en juli 2009 met behulp van de Medium Resolution Imaging Spectrometer (MERIS) op Envisat gemaakte foto's goed zichtbaar is, is het oostelijk deel tussen 2006 en 2008 nagenoeg verdwenen. Het lijkt ongeveer 80 procent van zijn water te hebben verloren sinds 2006, toen het oostelijk deel nog ongeveer 150 kilometer lang en 70 kilometer breed was.

Kok-Araldijk
Naar verwachting zal het zuidelijke stuk van het Aralmeer tegen 2020 helemaal opgedroogd zijn, maar men wil proberen het noordelijke stuk nog te redden.

Tussen de noordelijke en zuidelijke delen van het Aralmeer werd de Kok-Araldijk gebouwd, een gezamenlijk project van de Wereldbank en de regering van Kazachstan. De dijk verhindert dat water van het noorden naar het zuiden stroomt. Daardoor steeg het water sinds de afwerking van de dijk in 2005 in het noordelijk deel gemiddeld met vier meter.

Gezondheidsproblemen
Door het verdampen van het Aralmeer ontstond een droog wit zoutterrein met een oppervlakte van 40.000 vierkante kilometer, groter dan België. Dit gebied wordt nu de Aral-Karakoemwoestijn genoemd. Elk jaar transporteren hevige zandstormen minstens 150.000 ton zout en zand uit de Aral-Karakoem honderden kilometers verderop.

Dat zorgt voor ernstige gezondheidsproblemen bij de plaatselijke bevolking. De plaatselijke winters zijn ook kouder en de zomers heter. Om dit enigszins tegen te gaan wordt nu, waar vroeger de bodem van het Aralmeer was, vegetatie gepland die goed gedijt onder droge en zoutrijke omstandigheden.

In 2007 verkreeg Astana een nieuwe lening van de Wereldbank voor een volgende fase die de door mensen veroorzaakte milieuramp moet tegengaan. Ze omvat de bouw van een tweede dam. (belga/odbs)

Bron
pi_70948544
waarom stoppen ze het water wat ze over hebben door het stijgen van de zeespiegel enzo dan niet in dat meer
  maandag 13 juli 2009 @ 22:16:25 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70948645
Is inderdaad geen vrolijke ontwikkeling.
pi_70948647
tja, milieuramp.. zulke dingen kunnen ook gebeuren door natuurlijke omstandigheden. Men denkt nog altijd dat alles gelijk blijft, en al het afwijkende is dan automatisch een milieuramp. Kijk, als er zeldzame planten en dieren verloren gaan, dan kan ik het begrijpen, maar het opdrogen van een meer zonder verdere gevolgen voor de natuur vind ik nou niet meteen een milieuramp, ook al word het veroorzaakt door de mens. (overigens weet ik zo niet of er daadwerkelijk grote gevolgen zijn voor de flora en fauna in het gebied)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 13 juli 2009 @ 22:18:15 #5
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70948719
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:16 schreef Bensel het volgende:
tja, milieuramp.. zulke dingen kunnen ook gebeuren door natuurlijke omstandigheden. Men denkt nog altijd dat alles gelijk blijft, en al het afwijkende is dan automatisch een milieuramp. Kijk, als er zeldzame planten en dieren verloren gaan, dan kan ik het begrijpen, maar het opdrogen van een meer zonder verdere gevolgen voor de natuur vind ik nou niet meteen een milieuramp, ook al word het veroorzaakt door de mens. (overigens weet ik zo niet of er daadwerkelijk grote gevolgen zijn voor de flora en fauna in het gebied)
Met ratten (als ze daar leven) kan dat snel gebeuren, aanpassing aan het woestijnklimaat.
pi_70949598
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:13 schreef electronique het volgende:
waarom stoppen ze het water wat ze over hebben door het stijgen van de zeespiegel enzo dan niet in dat meer
omdat ver boven de zeespiegel ligt en 4000 km van de zee af

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 13-07-2009 22:46:12 ]
pi_70949741
De grootste fout was de irrigatie van de katoen plantages.
Een heel groot opgezet prestige project wat compleet mislukt is.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_70949756
quote:
verregaande irrigatie door de mens noem ik niet een natuurlijke omstandigheid. Maar ik weet ook niet hoeveel invloed dit verder heeft. Voor diersoorten denk ik ook niet bijster veel alleen is het weer een stuk verwoestijning.
pi_70950097
Eh, echt nieuws is dit niet he? Dit speelde al toen ik 30 jaar terug op school zat.
pi_70950170
Ik dacht eerst dat er Almere stond
  maandag 13 juli 2009 @ 23:05:20 #11
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_70950641
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:54 schreef Rijpie het volgende:
Ik dacht eerst dat er Almere stond
Almere is sowieso ten dode opgeschreven, onbegaanbaar gebied,
pi_70950732
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:05 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Almere is sowieso ten dode opgeschreven, onbegaanbaar gebied,
ach, het overleven laat je oer-instincten weer naar boven komen, een beetje het "I Am Legend" gevoel
pi_70971302
quote:
Vergelijk het met de noordzee. als die zou verdwijnen zou dat ingrijpende gevolgen hebben voor ons klimaat en dus voor alle flora en fauna hier.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:58:21 #14
215628 woid
let's get Friendly
pi_70972454
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juli 2009 @ 17:24:27 #15
145738 superworm
is erbij
pi_70973185
Met dank aan de Sovjets en hun volslagen idiote irrigatiekanalen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juli 2009 @ 17:30:44 #16
145738 superworm
is erbij
pi_70973446

Het volledige beeld. De zee/het meer loopt leeg, omdat de Russen de naburige omgeving bewaterden met rivierwater dat anders in het meer terecht zou zijn gekomen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_70974893
Jaren geleden zag ik hier een interessante docu over bij een college, maar kan hem online niet terugvinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')