Je bent niet bekend met Nietzsche's werk?quote:Op maandag 13 juli 2009 12:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zie het probleem niet. Je kan bij alles vragen: "Is dit goed?" De meeste mensen stellen die vraag pas als iets ze in de weg zit.
Ik heb niets van Nietsche gelezen, alleen over hem. Wat ik op Wikipedia lees, sluit wel aan bij wat ik er over gehoord heb:quote:Op maandag 13 juli 2009 12:09 schreef Siddartha het volgende:
Ik heb redelijk veel over en van Nietzsche gelezen, maar een kenner mag ik me zeker niet noemen. Daarom weet ik niet zeker of Nietzsche zelf een passend antwoord had voor mijn 'kritiek', misschien kan iemand me daar mee helpen.
Volgens Nietzsche moet je, als je ubermensch wilt worden, eerst ondergaan. Je zult je oude waardes moeten vernietigen, pas dan kun je 'bruggen bouwen tot de ubermensch'.
Die periode van vernietiging is moeilijk en zwaar, maar volgens mij ligt het zwaarste punt pas daarna.
Als je alle oude waardes en normen hebt vernietigd, ben je volgens N. dus een leeg blad ( om het zo maar te noemen).
Maar hoe verder?
Hoe kun je nou je eigen waardes en normen gaan kiezen? Want wat accepteer jij als je waarheid?
Je kunt namelijk niet kiezen voor een waarheid als je consequent bent, want je bent immers een leeg blad. Je hebt dus geen voorkeur voor bepaalde waarheden ( bijv. een wetenschappelijke waarheid, of een religieuze waarheid).
Je zult je eigen normen en waardes moeten gaan kiezen, anders sta je letterlijk stil als leeg blad.
Om te kunnen handelen zul je immers een rede moeten hebben, een waarde.
Maar je kunt er geen kieze, want je hebt geen voorkeur. Het enige dat je weet is dat er geen De waarheid is.
Oftewel, je vervalt in Nihilisme.
Hoe je onderscheidt kunt maken tussen natuurlijk en tegennatuurlijk is me echter niet duidelijk. Misschien is dat ook wel de vraag die je stelt.quote:Nietzsche propageert aanvaarding van het leven en het lijden zoals het is, zonder berusting. Berusting was de oplossing van Schopenhauer en het boeddhisme, die Nietzsche na zijn eerste geschriften is gaan verwerpen. Nietzsche wil het menselijk bewustzijn terugplaatsen in de natuur waarin de geest een orgaan is dat dient om het leven te kunnen leven. De mens bezit kennis om hem houvast te geven en redeneervermogen voor kracht en slimheid om de werkelijkheid te beïnvloeden. Kennis en rede zijn volgens Nietzsche te ver doorgeschoten hulpmiddelen. Het terugplaatsen in de natuur is correctie daarop.
De 'grote gezondheid' is een leven dat opgaat in de natuur en alle krachten instinctief goed gebruikt zonder ze te laten aftappen door een metafysische schijnwereld. De grote gezondheid veronderstelt een radicale ommekeer in ons denken en vooral de beleving van onze waarden.
Het morele universum van de slaaf moet plaats maken voor dat van de aristocraat. De werkelijk aristocratische mens heeft eerbied voor zichzelf, voor de kracht in hem, die zich uit in zijn driften en behoeften en in de waarheden die hij projecteert op de wereld. Nietzsche ziet geweld als een deugd omdat strijd een intrinsiek gegeven van de natuur is. Geweld met open vizier staat echter boven achterbaks geweld dat, volgens Nietzsche, onder het mom van menslievendheid de mens knecht en breidelt. Dit betekent echter geen vrijbrief voor 'het blonde beest', een term uit de Genealogie van de moraal, dat door het nazisme is opgepakt.
Zeer globaal. Hoezo?quote:Op maandag 13 juli 2009 12:26 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met Nietzsche's werk?
Er bestaat geen onnatuurlijk. Alles, ook de mens, vloeit voort uit de natuur en is daar onderdeel van. Ons gedrag en onze gebouwen zijn dus ook natuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
[..]
Hoe je onderscheidt kunt maken tussen natuurlijk en tegennatuurlijk is me echter niet duidelijk. Misschien is dat ook wel de vraag die je stelt.
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er bestaat geen onnatuurlijk. Alles, ook de mens, vloeit voort uit de natuur en is daar onderdeel van. Ons gedrag en onze gebouwen zijn dus ook natuurlijk.
Volgens mij gaat het Nietzsche er om dat jij degene bent die kiest, en dat je je niet laat leiden door traditie, conventies en dat soort zaken. Je neemt het heft in handen om zelf de dingen die je belangrijk vindt na te jagen, niet omdat dit van je verwacht wordt of omdat je in die richting geduwd wordt. Er is daarmee volgens mij ook geen sprake van een tabula rasa, maar juist iemand die een volledig overzicht heeft van al zijn mogelijkheden en in staat is zichzelf onbelast vorm te geven. Kiezen is juist wel belangrijk, maar het gaat er om dat je in staat bent om te kiezen.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:53 schreef Siddartha het volgende:
Ik zie al waar het probleem ligt.
Nietzsche gaat er (blijkbaar) vanuit dat in ieder een eigen set waarden en normen zit, die onlosmakelijk bij het individu horen.
Dan krijg je ook niet het probleem dat ik in de OP stelde, dan ben je namelijk nooit een leeg blad.
Maar als je het daar niet mee eens bent, dus denkt dat ieder individu een leeg blad is waar op geschreven word, dan krijg je wel het probleem. Een leeg blad kan niet kiezen.
Het is me wel wat duideiljker geworden wat Nietzsche verstond onder de Ubermensch. Niet een totaal onbeinvloed individu, maar iemand die puur vanuit zijn eigen (aardse) waardes handelt.
Nietzsche maakte onderscheid tussen natuurlijk en onnatuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:54 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.
Mijn reactie was meer gericht op papierversnipperaar en niet zo zeer op het onderscheid dat Nietzsche maakt, maar volgens mij lijkt het toch nog wel op elkaar.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:59 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Nietzsche maakte onderscheid tussen natuurlijk en onnatuurlijk.
Natuurlijk noemde hij dat wat uit de mens voortkomt, vanuit zijn driften.
Onnatuurlijk noemde hij dat wat de mens 'verzint' om zijn bestaan 'meer inhoud' te geven, bijvoorbeeld het christendom.
Nu kan je erover discussieren of het christendom niet uiteindelijk ook een product is van onze behoeftes, maar dan zie je iets van Nietzsche over het hoofd: Nietzsche behandelt alles vanuit het individu.
Christendom komt niet vanuit het individu, maar word opgelegd/geleerd vanuit anderen. Dat is dus onnatuurlijk.
Ik wilde ook geen kritiek op jou maken, ik wilde enkel toelichtenquote:Op maandag 13 juli 2009 13:01 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Mijn reactie was meer gericht op papierversnipperaar en niet zo zeer op het onderscheid dat Nietzsche maakt, maar volgens mij lijkt het toch nog wel op elkaar.
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:10 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Ik wilde ook geen kritiek op jou maken, ik wilde enkel toelichten
Inderdaad, Nietzsche is een krachtige filosoof die veel mooie one-liners heeft opgeleverd.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:14 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.
quote:Op maandag 13 juli 2009 13:50 schreef mediaconsument het volgende:
Kun je volwassenheid dan niet gebruiken in plaats van de term ubermensch? Scheelt volgens mij flink wat weerstand.
De betekenis komt mijns inziens sterk overeen. DIt doordat het volgens mij allemaal te maken heeft met zelfvertrouwen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:01 schreef Salvad0R het volgende:
[..].
The Übermensch (German; English: Overman, Superman) is a concept in the Philosophy of Friedrich Nietzsche.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cbermensch
Neen, het komt niet overeen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
De betekenis komt mijns inziens sterk overeen. DIt doordat het volgens mij allemaal te maken heeft met zelfvertrouwen.
Dat klopt alleen als je de mens los ziet van de natuur. Als de mens onderdeel is van de natuur komen gebouwen wel voor in de natuur.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:54 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.
Nee, dat is niet zo, naar mijn mening. Het probleem is dat je hier nog even moet duidelijk maken wat je onder nihilisme verstaat. Nietzsche ziet in de verwerping van het aardse door godsdiensten als het Christendom nihilisme. Christ und Nihilist, das reimt sich, das reimt sich nicht bloß… Zijn mening is over zulke godsdiensten dat zij het echte leven, het belangrijkste leven, aan genezijde van deze aarde plaatsen. Je hebt hier en nu het leven, maar dit leven is kort en eindig. Het leven hierna is oneindig.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:09 schreef Siddartha het volgende:
Je zult je eigen normen en waardes moeten gaan kiezen, anders sta je letterlijk stil als leeg blad.
Om te kunnen handelen zul je immers een rede moeten hebben, een waarde.
Maar je kunt er geen kieze, want je hebt geen voorkeur. Het enige dat je weet is dat er geen De waarheid is.
Oftewel, je vervalt in Nihilisme.
Dus niet 1 punt van hem vind jij beter onderbouwt dan menig punt nu wordt onderbouwd?quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Het spijt me zeer, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:46 schreef hardromacore het volgende:
Dus niet 1 punt van hem vind jij beter onderbouwt dan menig punt nu wordt onderbouwd?
quote:Op maandag 13 juli 2009 13:19 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Inderdaad, Nietzsche is een krachtige filosoof die veel mooie one-liners heeft opgeleverd.
God is dood klinkt lekker rebels, terwijl je je toch kunt verschuilen achter een gerespecteerde filosoof.
Net als ubermensch, volgens mij een van de meest fout geinterpreteerde begrippen ooit.
En wat is daar het probleem van dan? Ik deel jouw moraal hoogstwaarschijnlijk niet. Als we samen een wet moeten bedenken zal je toch met argumenten moeten komen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:02 schreef Bankfurt het volgende:
Nietzsche is de filosoof met de hamer:
Hij slaat alle moraal stuk .
Nietzsche kiest zelf zijn weg, hij vind dat niet abritair, want daar was hij tegen zeg jij.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
Hiermee hangt natuurlijk samen dat je ook alles waardeloos kunt achten, of arbitrair, omdat het geen basis heeft. Dat wil Nietzsche ook niet. En hij acht dat ook heel gevaarlijk.
Nu wordt God minder en minder een factor in de levens van mensen. Maar waar funderen ze dán hun waarden op? Als je dat nergens op doet krijg je ook nihilisme. Niet iets wat Nietzsche wil.
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Nee, een belangrijk deel van de wil tot macht is macht over je eigen driften te hebben. Hij vernietigt de moraal niet. Hij zoekt nieuwe grond om haar te kunnen laten wortelen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:02 schreef Bankfurt het volgende:
Hij slaat alle moraal stuk onder het mom van "de mens moet al zijn zinnen kunnen botvieren" en "God is dood", dus nu moeten we alles zelf doen als komende uebermensch. Zo wordt het verkocht.
‘duistere, kwade figuren’?quote:Dit is complete hersenspoeling bedacht door duistere kwade figuren en zogenaamd door een meneer Nietzsche als filosofie opgeschreven op basis van zogenaamde ingevingen van de werken van Arthur Schopenhauer.
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wat is daar het probleem van dan? Ik deel jouw moraal hoogstwaarschijnlijk niet. Als we samen een wet moeten bedenken zal je toch met argumenten moeten komen.
Moraal is alleen maar een mening. Die mag je onderbouwen met argumenten. Moraal an sich is geen argument voor wetgeving.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.
Hij erkent dat het arbitrair is. Dat is juist de clou. Nietzche weet wel (volgens mij) dat hij natuurlijk zichzelf tegenspreekt door – zij het indirect – te zeggen ‘er is maar één waarheid: er is geen waarheid’.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:08 schreef hardromacore het volgende:
Nietzsche kiest zelf zijn weg, hij vind dat niet abritair, want daar was hij tegen zeg jij.
Nee, dat is niet wat ik zeg. Het is dat mensen hun waarheid en moraal en hun concept van goed op God hadden gebouwd. Maar dat God als fundament aan waarde verloren heeft. God is dood, immers. Als je niet oppast leidt dat tot een stuurloos mensdom. Om dat het hoofd te bieden moet er naar een herwaardering van waarden gezocht worden. Uiteindelijk is elke waardering arbitrair, dat ziet Nietzsche ook wel, maar daarom moeten we zien waar we waarde aan hechten. Vandaar dat Nietzsche b.v. ook ‘voorbij goed en kwaad‘ als titel van z'n boek heeft. Dat is een ‘oud’ concept.quote:Jij geeft aan dat wanneer mensen zelf kiezen dit abritair is, aangezien het niet goed onderbouwt is,
daarop stel ik de vraag vind jij dat de onderbouwing van Nietzsche bij problemen minder is dan de onderbouwing van bijv. God/ wetenschap etc. bij dezelfde problemen, er van uitgaande dat er gelijkenissen in problemen zijn.
Natuurlijk gebeuren er rampen zonder moraal. Maar de grootste rampen gebeuren als je je moraal fundeert op iets wat geen fundering is!quote:Op maandag 13 juli 2009 16:10 schreef Bankfurt het volgende:
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.
En dat terwijl juist Nietsche iemand was die een hekel had aan dat soort nationalisten.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:14 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.
Wat ik onder Nihilisme versta is als volgt:quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo, naar mijn mening. Het probleem is dat je hier nog even moet duidelijk maken wat je onder nihilisme verstaat. Nietzsche ziet in de verwerping van het aardse door godsdiensten als het Christendom nihilisme. Christ und Nihilist, das reimt sich, das reimt sich nicht bloß… Zijn mening is over zulke godsdiensten dat zij het echte leven, het belangrijkste leven, aan genezijde van deze aarde plaatsen. Je hebt hier en nu het leven, maar dit leven is kort en eindig. Het leven hierna is oneindig.
Zo overschaduwt de toekomst het huidige leven. Het leidt ertoe dat de lichamelijkheid, voortplanting, plezier, muziek, dans met argusogen worden bekeken. Dat je nu sober en voorzichtig moet leven. Dat is wat God zou willen. In die zin wordt alles op aarde waardeloos. Je hebt er niets aan.
Hiermee hangt natuurlijk samen dat je ook alles waardeloos kunt achten, of arbitrair, omdat het geen basis heeft. Dat wil Nietzsche ook niet. En hij acht dat ook heel gevaarlijk. Als hij zegt ‘God is dood’, is dat een constatering. De westerse maatschappij heeft al haar waarden van oudsher in God gefundeerd: Rechtvaardigheid, het goede, het morele. Goddeloos heeft een bijklank van ‘slecht’.
Nu wordt God minder en minder een factor in de levens van mensen. Maar waar funderen ze dán hun waarden op? Als je dat nergens op doet krijg je ook nihilisme. Niet iets wat Nietzsche wil.
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Nietzsche is een Individualist.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:18 schreef Iblis het volgende:
Nietzsche is denk ik wel een individualist.
Daarom is ook het gezondheids-aspect in dit verhaal zo belangrijk. Het verhaal dat jij beschrijft alszijnde Nietzsche, komt op mij over als een simpel verhaal dat uitleg geeft hoe je dmv van het aanpakken van je basiskennis, je de situatie kunt verbeteren, om zodoende een goed zelfvertrouwen te creeëren waardoor je ineens een ubermensch bent.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:11 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Neen, het komt niet overeen.
Volwassen worden heeft te maken met je eigen mening maken, groeien, zelfstandig worden etc. Maar dit alles vanuit de persoon die je bent.
Om ubermensch te worden zal je jezelf moeten vernietigen, je oude waardes vernietigen. Pas dan, als je alles en iedereen te lijf bent gegaan ( Theorien, niet mensen aub!), kun je ubermensch worden.
Zo, even kort door de bocht, als je het zo niet snapt zou ik zeggen: Ga Nietzsche lezen.
Bol.com of elke boekwinkel. Die van de 'Arbeiderspers' kosten nb een prikkie.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:33 schreef mediaconsument het volgende:
Mjah, ik hoop dat het verhaal dat Bankfurt verteld onzin is, anders zijn zijn werken meteen heel wat minder interessant. Ben er niet zo'n fan van als goede ideeën misbruikt worden tbh. Of er moeten ergens werken te vinden zijn die daadwerkelijk van zijn hand komen...
Nietzsche had zelf tal van kwalen (hoofdpijnen, .psychische klachten, aandoeningen aan de spijsvertering) dus gezondheid van lichaam en geest staat centraal in veel van zijn werk (in 'de vrolijke wetenschap' verklaart hij zich na een diep dal genezen, zowel lichamelijk als vooral filosofisch. Hij doelt hier op genezing van zijn oude idolen, zie eerdere post).quote:Een vraag overigens aan Nietzsche kenners: In hoeverre gaat hij in op de gezondheid mbt. het zelfvertrouwen?
Het is heerlijk om het gevoel van "moeten" kiezen te verliezen. Natuurlijk komt er wel iets voor in de plaats maar als je vanuit het "moeten" denkt kun je je dit misschien niet voorstellen. Het is alsof er iets anders voor je kiest, alsof gedachten voorbij komen die je niet zelf hebt bedacht, maar wel mooi zijn. Er blijft wel een keuze welke gedachten je wilt ervaren maar ze zijn allemaal hetzelfde, noch goed noch slecht, alsof je een zware last hebt losgelaten waarvan je daarvoor niet wist dat je het vasthield omdat je geen bestaan hebt gekend zonder die last.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:17 schreef Siddartha het volgende:
Wat ik onder Nihilisme versta is als volgt:
Het accepteren dat er geen waarheid is. Waardoor tijd, godsdienst, overtuiging, mening, levensstijl, handelen, etc geen zin meer hebben (immers, welke heeft waarde, welke moet je 'kiezen'?).
Dan val je volgens mij in nihilisme, een soort (filosofische) ziekte die je verlamt.
Nou, het is geen onzin als ik vertel dat de filosofie van Nietzsche NIET door Nietzsche zelf is bedacht.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:33 schreef mediaconsument het volgende:
Mjah, ik hoop dat het verhaal dat Bankfurt verteld onzin is, anders zijn zijn werken meteen heel wat minder interessant. Ben er niet zo'n fan van als goede ideeën misbruikt worden tbh. Of er moeten ergens werken te vinden zijn die daadwerkelijk van zijn hand komen...
Een vraag overigens aan Nietzsche kenners: In hoeverre gaat hij in op de gezondheid mbt. het zelfvertrouwen?
quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
Als de grootste macht, God, dood is, zal de mens zich voegen naar de hoogste macht die dan overblijft, of dat nu de staat, je geweten of de kampcommandant is. Ik geloof ook niet in scheppend nihilisme. Zeker, nihilisme opent een overweldigend brede waaier van mogelijkheden, maar juist daarom valt er niet te kiezen. Nihilisme te erkennen, betekent verlamming tot het uiterste.
Wie anders dan de mens heeft dan onze waarden geschapenquote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
Aan Siddartha: ik ben het restloos met je eens. De mens beschikt niet over het soort spontaneïteit dat hem in staat stelt zijn eigen waarden te scheppen
Een paar miljard jaar evolutie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:20 schreef Neurot het volgende:
[..]
Wie anders dan de mens heeft dan onze waarden geschapen
Veel van onze opvattingen zijn bij dieren te vinden. Empathie komt niet omdat we rationeel hebben bedacht dat het goed is, of dat God ons speciaal dat vermogen heeft gegeven. Apen hebben het bijvoorbeeld, en er zijn aardig wat anekdotes over andere beesten. Het komt voor de meeste mensen zo ook vanzelf.quote:
Niet alleen een fysieke diersoort evolueert. Gemeenschappen ook. En een gemeenschap kent een sociaal systeem met regels. Er zijn genoeg samenlevingen uitgestorven omdat hun regels niet gunstig genoeg waren. Als je bij iedere regenbui een paar kinderen moet offeren, en je woont in het regenwoud ben je aardig in het nadeel t.o.v. een aanvallende gemeenschap die juist de komst van regen viert met een orgie.quote:
bron?quote:Als de grootste macht, God, dood is, zal de mens zich voegen naar de hoogste macht die dan overblijft.
Bron?quote:Zeker, nihilisme opent een overweldigend brede waaier van mogelijkheden, maar juist daarom valt er niet te kiezen. Nihilisme te erkennen, betekent verlamming tot het uiterste.
Zoals Iblis al aangeeft zijn veel van de basale mechanismen die ons in staat stellen tot het vormen van stelsels van normen en waarden terug te vinden bij andere diersoorten. Zelfs stelsel van normen en waarden zijn, hetzij in een wat primitievere vorm, ook in het dierenrijk te vinden bij sociale dieren.quote:
Het kan wel natuurlijk. We zijn geen slaven van onze genen, maar je moet denk ik niet onderschatten dat medelijden bijvoorbeeld enigszins ingebouwd is. En dat bepaalde verzamelingen van waarden ook evolutionair voordeel hebben. Uiteindelijk is in tijden van oorlog heel veel te overwinnen, je stompt ook af, en daarom zijn kindsoldaten ook zo vormbaar, op een heel onprettige manier.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:07 schreef hardromacore het volgende:
Dus, het is onmogelijk om zelf enigszins spontaan waarden te scheppen ( die eventueel losstaan van eventuele geschiktheid voor een samenleving?)
Oh dat is wel degelijk mogelijk natuurlijk. Toch blijven de gulden leefregel en het ingroup en outgroup concept de basis voor alle moraliteit m.i.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:07 schreef hardromacore het volgende:
Dus, het is onmogelijk om zelf enigszins spontaan waarden te scheppen ( die eventueel losstaan van eventuele geschiktheid voor een samenleving?)
Ja, sorry, dit is filosofie, ik kan me niet licht een bron voorstellen die als knock-down-argument werkt. Ik geloof inderdaad dat mensen zich niet kunnen onttrekken aan macht van iets anders. Die macht kan zich voordoen als echtgenoot, maatschappij of über-ich. Maak niet de fout te denken dat 'macht' mi per definitie slecht is.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:02 schreef hardromacore het volgende:
Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
bron?
Mensen kunnen zich daar niet aan onttrekken?
Elk persoon ''verlangt'' naar een hogere macht? ()
[..]
Bron?
Je zou moeten kiezen onder nihilisme?
Zijn deze zinnen nog enigszins objectief?
Volgens mij kunnen waarden niet zonder meer geconflateerd worden met de moraal. Zoiets als de gulden regel of de categorische imperatief is geen ding waar je op zich voor kan leven, het is alleen een (rationele) bewerkingen van iets irrationeels, noem het wil, drift of libido. Het voorwerp van laatstgenoemden lijkt me pas echt waarde.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh dat is wel degelijk mogelijk natuurlijk. Toch blijven de gulden leefregel en het ingroup en outgroup concept de basis voor alle moraliteit m.i.
Waarom zou een waarde iets moeten zijn waar je 'op zich voor kan leven'?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:59 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen waarden niet zonder meer geconflateerd worden met de moraal. Zoiets als de gulden regel of de categorische imperatief is geen ding waar je op zich voor kan leven, het is alleen een (rationele) bewerkingen van iets irrationeels, noem het wil, drift of libido. Het voorwerp van laatstgenoemden lijkt me pas echt waarde.
Maar goed, in dat geval kun je inderdaad zeggen dat 'waarden' voortkomen uit zaken als drift, schaamte, behoefte aan status, etcetera. Zaken die net zo goed via evolutionaire processen tot stand komen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:11 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik wil er geen quaestie van woorden van maken, maar volgens mij is dat het soort waardes dat centraal staat in dit topic.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder 'menselijke spontaniteit' verstaat. Dat de basale mechanismen een fundament bieden voor waarden betekent natuurlijk niet dat er een deterministisch verband zou zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:41 schreef Wouter1989 het volgende:
Juste. Dan zijn we het er over eens dat er geen menselijke spontaneïteit bij is komen kijken.
Tjsa, dat soort karikaturen van wat men maar al te graag als determinisme afdoet zijn weinig zinvol. Kleine effecten van schijnbare willekeur zorgen voor de oplossing van zo'n situatie. Het idee van het ezeltje van Buridan is dat bij de 'gelijke stimulans' geen keuze gemaakt zou kunnen worden. Ten eerste is het natuurlijk de vraag of je een dergelijke gelijke stimulans in een continu spectrum uberhaupt zou kunnen bereiken, maar daar naast houdt het ook geen rekening met een soort van 'toss mechanisme' in de zin van 'indien er onvoldoende onderscheid is tussen twee keuzes, gooi dan een muntje op'.quote:Het ezeltje van Buridan moet trouwens ook genoemd worden.
Ik denk ook dat dat in wezen een overschatting is geweest van de mens en zijn kunnen. Nietzsche loste het op met het concept Ubermensch (in wezen erkende hij dus dat het existentialisme onzalig is voor de gewone mens), maar meer dan een fantasie is het in feite vooralsnog niet. Maar toch is er wel wat te zeggen voor het existentialisme, dwz de basisopvatting dat de existentie vooraf gaat aan de essentie, ipv dat de essentie (een God, ethiek, een wet) vooraf gaat aan de existentie. Hoe dit verder ingevuld dient te worden is natuurlijk iets waarover de 'existentialisten' onderling verschilden, er is toch wel een groot contrast tussen Kierkegaard en Nietzsche bijv.quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
. De mens beschikt niet over het soort spontaneïteit dat hem in staat stelt zijn eigen waarden te scheppen, en waar existentialisten zo hoog van opgegeven. Als de grootste macht, God, dood is, zal de mens zich voegen naar de hoogste macht die dan overblijft, of dat nu de staat, je geweten of de kampcommandant is. Ik geloof ook niet in scheppend nihilisme. Zeker, nihilisme opent een overweldigend brede waaier van mogelijkheden, maar juist daarom valt er niet te kiezen. Nihilisme te erkennen, betekent verlamming tot het uiterste.
Echtgenoot? .. scheiden er dan geen mensen?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:54 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik geloof inderdaad dat mensen zich niet kunnen onttrekken aan macht van iets anders. Die macht kan zich voordoen als echtgenoot, maatschappij of über-ich.
Wat Mono hier over replied,quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:41 schreef Wouter1989 het volgende:
Juste. Dan zijn we het er over eens dat er geen menselijke spontaneïteit bij is komen kijken.
'Menselijke spontaneïteit' is natuurlijk een vaag woord, maar in de geschriften van kampioenen ervan wordt niet veel duidelijker wat we er onder moeten verstaan. Ik meen dat die kreet niet beantwoordt aan iets bestaands.quote:Op donderdag 16 juli 2009 00:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk aan wat je onder 'menselijke spontaniteit' verstaat. Dat de basale mechanismen een fundament bieden voor waarden betekent natuurlijk niet dat er een deterministisch verband zou zijn.
[..]
Tjsa, dat soort karikaturen van wat men maar al te graag als determinisme afdoet zijn weinig zinvol. Kleine effecten van schijnbare willekeur zorgen voor de oplossing van zo'n situatie. Het idee van het ezeltje van Buridan is dat bij de 'gelijke stimulans' geen keuze gemaakt zou kunnen worden. Ten eerste is het natuurlijk de vraag of je een dergelijke gelijke stimulans in een continu spectrum uberhaupt zou kunnen bereiken, maar daar naast houdt het ook geen rekening met een soort van 'toss mechanisme' in de zin van 'indien er onvoldoende onderscheid is tussen twee keuzes, gooi dan een muntje op'.
Je kan wel scheiden, maar dat moet niet gezien worden als een epische daad van menselijke vrijheid.quote:Op donderdag 16 juli 2009 08:37 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Wat Mono hier over replied,
+ dus de verlichting is niet spontaan ontstaan?
Maar, zoals de rest van de discussie zich al ontwikkelde, hoe komen wij dan aan de huidige waarden?quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
Aan Siddartha: ik ben het restloos met je eens. De mens beschikt niet over het soort spontaneïteit dat hem in staat stelt zijn eigen waarden te scheppen, en waar existentialisten zo hoog van opgegeven. Als de grootste macht, God, dood is, zal de mens zich voegen naar de hoogste macht die dan overblijft, of dat nu de staat, je geweten of de kampcommandant is. Ik geloof ook niet in scheppend nihilisme. Zeker, nihilisme opent een overweldigend brede waaier van mogelijkheden, maar juist daarom valt er niet te kiezen. Nihilisme te erkennen, betekent verlamming tot het uiterste.
Waarom heb je als nickname trouwens de naam van de ultieme nihilist?
Je leeft niet voor waardes op zich, maar zij zijn wel de drijvende factor. Zoals ik een post eerder zei,quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom zou een waarde iets moeten zijn waar je 'op zich voor kan leven'?
Zoals ik al zei zijn die waardes voor een deel terug te voeren op basale emotionele mechanismen die in de loop der jaren geëvolueerd zijn. Daarnaast wordt de autonomie van het individu, de ik of de vrije wil ook nog wel eens behoorlijk overschat m.i. Naast basale emotionele mechanismen spelen ook invloeden van andere mensen een behoorlijke rol. Natuurlijk is er altijd sprake van speelruimte voor het individu, maar die is naar mijn mening een stuk kleiner dan vaak gedacht wordt. De essaybundel 'Waarom wij onszelf zoeken, maar niet vinden' van Coen Simon is ook wel aardig in dat opzicht.quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:51 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Je leeft niet voor waardes op zich, maar zij zijn wel de drijvende factor. Zoals ik een post eerder zei,
leef je volgens mij door een soort drift, ook wel wil genoemd. Vanuit die wil schep je waardes,
vanuit waardes schep je normen.
Waardes zijn de redenen waarom je iets doet. Zonder waardes doe je dus niets.
(Natuurlijk ligt het iets moeilijker, maar daar komt de wil bij kijken)
Of medelijden in onze natuur zit ( in de directe zin van het woord), weet ik niet.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kan wel natuurlijk. We zijn geen slaven van onze genen, maar je moet denk ik niet onderschatten dat medelijden bijvoorbeeld enigszins ingebouwd is. En dat bepaalde verzamelingen van waarden ook evolutionair voordeel hebben. Uiteindelijk is in tijden van oorlog heel veel te overwinnen, je stompt ook af, en daarom zijn kindsoldaten ook zo vormbaar, op een heel onprettige manier.
Ah, begrijp me niet verkeerd!quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zijn die waardes voor een deel terug te voeren op basale emotionele mechanismen die in de loop der jaren geëvolueerd zijn. Daarnaast wordt de autonomie van het individu, de ik of de vrije wil ook nog wel eens behoorlijk overschat m.i. Naast basale emotionele mechanismen spelen ook invloeden van andere mensen een behoorlijke rol. Natuurlijk is er altijd sprake van speelruimte voor het individu, maar die is naar mijn mening een stuk kleiner dan vaak gedacht wordt. De essaybundel 'Waarom wij onszelf zoeken, maar niet vinden' van Coen Simon is ook wel aardig in dat opzicht.
Nou dan zijn we het wel aardig eens in onze kritiek op Nietzsche. Mijn voornaamste kritiek is dat Nietzsche's filosofie gebaseerd is op het concept van de tabula rasa. Misschien niet zozeer in de zin dat de mens a priori een tabula rasa is, maar dat deze dit zou kunnen zijn door simpelweg zijn natuur overboord te gooien. Daarnaast geldt m.i. voor veel aspecten en deelgebieden van filosofie dat de wetenschap haar heeft ingehaald. Waar vroeger fysica gewoon een deel was van de Griekse filosofie is zij duidelijk achterhaald door de hedendaagse wetenschap en evenzo geldt voor veel filosofie met betrekking tot 'nature versus nurture' dat deelgebieden van de biologie een nuttigere bijdrage leveren.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:08 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Ah, begrijp me niet verkeerd!
Ik heb nergens gezegd dat we waardes zelf kunnen kiezen! Juist dat is mijn kritiek op Nietzsche, we kunnen geen waardes zelf kiezen. Alleen onze genen, externe factoren, geluk,etc bepalen zoiets, die maken hoe wij zijn waardoor 'zelf kiezen' een soort productis van die eerder genoemde factoren.
Er moet toch een persoon begonnen zijn met te denken: '' Vrijheid voor allen bijv.( in deze context) ''quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:29 schreef Wouter1989 het volgende:
De toename van welvaart lijkt me de voornaamste factor te zijn geweest. Maar wat bedoel je precies met 'spontaan'?
Inderdaad. Ik denk nu ook dat in het licht van de gevoerde discussie, de openingspost ook wat duidelijker is.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou dan zijn we het wel aardig eens in onze kritiek op Nietzsche. Mijn voornaamste kritiek is dat Nietzsche's filosofie gebaseerd is op het concept van de tabula rasa. Misschien niet zozeer in de zin dat de mens a priori een tabula rasa is, maar dat deze dit zou kunnen zijn door simpelweg zijn natuur overboord te gooien. Daarnaast geldt m.i. voor veel aspecten en deelgebieden van filosofie dat de wetenschap haar heeft ingehaald. Waar vroeger fysica gewoon een deel was van de Griekse filosofie is zij duidelijk achterhaald door de hedendaagse wetenschap en evenzo geldt voor veel filosofie met betrekking tot 'nature versus nurture' dat deelgebieden van de biologie een nuttigere bijdrage leveren.
Nou nee. De wetenschap heeft natuurlijk wel haar basis in de (wetenschaps)filosofie. Nou kun je natuurlijk filosofie definiëren als 'de zoektocht naar kennis' of iets dergelijks en dan valt wetenschap ook binnen die definitie. Tegenwoordig wordt het onderscheid tussen filosofie en wetenschap echter wel degelijk gemaakt. Met 'wetenschap heeft de filosofie ingehaald' bedoel ik hier dan ook dat alle claims van filosofen als Nietzsche over de menselijke natuur inmiddels gewoon in het empirische domein vallen en daarom de wetenschap meer geschikt is om de materie te bestuderen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:02 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk nu ook dat in het licht van de gevoerde discussie, de openingspost ook wat duidelijker is.
Maar 'wetenschap de filosofie ingehaald'?
Een lerares van mij hamerde er altijd op dat filosofie immanent was aan de wetenschap. Wat ze ermee bedoelde was dat wetenschap niet alleen voortvloeit uit filosofie, maar ook door de filosofie word behelst.
Nu komt het misschien een beetje raar over, aangezien wetenschap veel meer inzichten en vernieuwingen lijkt te brengen dan de filosofie, die vastgeroest lijkt. Maar wetenschap IS een onderdeel van filosofie.
De materie?quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:00 schreef Monolith het volgende:
Met 'wetenschap heeft de filosofie ingehaald' bedoel ik hier dan ook dat alle claims van filosofen als Nietzsche over de menselijke natuur inmiddels gewoon in het empirische domein vallen en daarom de wetenschap meer geschikt is om de materie te bestuderen.
De materie van 'Nature versus Nurture' in de zin van wat is inherent aan de mens en wat is 'aangeleerd'. Het gaat niet zozeer om het idee dat alles verklaard zou kunnen worden door de wetenschap, maar om het gegeven dat de claims die filosofen als Nietzsche op dit gebied doen tegenwoordig prima empirisch te toetsen zijn en dat dit in veel gevallen ook al vaak genoeg gebeurd is.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:12 schreef hardromacore het volgende:
[..]
De materie?
Alles zou verklaard kunnen worden door wetenschap?
Desalniettemin zal er altijd een vrije omgeving zijn voor de filosoof die niet wetenschappelijk getoetst kan worden.
Wetenschap en filosofie gaan over compleet andere zaken. Wetenschap produceert theorieen over de wereld, filosofie gaat over de concepten die achter de theorien schuilgaan. Een goed voorbeeld is het boek "Philosophical Foundations of Neuroscience". Waarin bijvoorbeeld uitgelegd wordt dat wetenschappers zeggen dat de hersenen kunnen voelen/zien etc. Dat is niet correct, ze vallen in de mereologische valkuil. Dergelijke (psychologische) predicaten gelden niet voor een deel van, maar slechts voor de hele mens.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:02 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk nu ook dat in het licht van de gevoerde discussie, de openingspost ook wat duidelijker is.
Maar 'wetenschap de filosofie ingehaald'?
Een lerares van mij hamerde er altijd op dat filosofie immanent was aan de wetenschap. Wat ze ermee bedoelde was dat wetenschap niet alleen voortvloeit uit filosofie, maar ook door de filosofie word behelst.
Nu komt het misschien een beetje raar over, aangezien wetenschap veel meer inzichten en vernieuwingen lijkt te brengen dan de filosofie, die vastgeroest lijkt. Maar wetenschap IS een onderdeel van filosofie.
Zo simpel ligt dat niet. De ideeén van Anaxagoras zijn al lang en breed achterhaald door de hedendaagse natuurkunde. Evenzo geldt het met betrekking tot dit topic dat veel claims van filosofen over 'de menselijke natuur' ingehaald zijn door de biologie. Natuurlijk zijn er ook genoeg gebieden waar wetenschap en filosofie niet overlappen. De manier waarop Russell filosofie definieert vind ik wel aardig. Hij positioneert de filosofie tussen de theologie en de wetenschap. Net als theologie houdt de filosofie zich bezig met speculaties over onderwerpen waarover definitieve kennis tot dusver niet te verkrijgen is. Net als de wetenschap beroept filosofie zich niet op de autoriteit van traditie of openbaring, maar op de menselijke ratio.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 11:57 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
Wetenschap en filosofie gaan over compleet andere zaken. Wetenschap produceert theorieen over de wereld, filosofie gaat over de concepten die achter de theorien schuilgaan. Een goed voorbeeld is het boek "Philosophical Foundations of Neuroscience". Waarin bijvoorbeeld uitgelegd wordt dat wetenschappers zeggen dat de hersenen kunnen voelen/zien etc. Dat is niet correct, ze vallen in de mereologische valkuil. Dergelijke (psychologische) predicaten gelden niet voor een deel van, maar slechts voor de hele mens.
Zo zijn filosofie en wetenschap wel met elkaar verbonden, maar de een is geen onderdeel van de ander. Ook is de een niet ingehaald door de ander.
Dat klopt, maar zo simpel ligt het ook weer nietquote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo simpel ligt dat niet. De ideeén van Anaxagoras zijn al lang en breed achterhaald door de hedendaagse natuurkunde.
Binnen de wetenschappen zijn er ook veel claims over de wereld en de menselijke natuur die later weer ingehaald werden/gaan worden, al dan niet met behulp van filosofie(zie Philosophical Foundations of Neuroscience, hoewel dat boek ook nog wel redelijk controversieel is). Ik begrijp niet goed wat je ermee wil zeggen.quote:Evenzo geldt het met betrekking tot dit topic dat veel claims van filosofen over 'de menselijke natuur' ingehaald zijn door de biologie. Natuurlijk zijn er ook genoeg gebieden waar wetenschap en filosofie niet overlappen. De manier waarop Russell filosofie definieert vind ik wel aardig. Hij positioneert de filosofie tussen de theologie en de wetenschap. Net als theologie houdt de filosofie zich bezig met speculaties over onderwerpen waarover definitieve kennis tot dusver niet te verkrijgen is. Net als de wetenschap beroept filosofie zich niet op de autoriteit van traditie of openbaring, maar op de menselijke ratio.
Ik had het misschien wat uitgebreider moeten formuleren. Het is niet zo zozeer dat de ideeën van Anaxagoras nog een plaats zouden hebben in de hedendaagse filosofie, maar dat het niveau waarop Anaxagoras zich bezighield met de cosmologie tegenwoordig het domein van de fysica is en niet van de filosofie.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 08:13 schreef CaMeRooN het volgende:
[..]
Dat klopt, maar zo simpel ligt het ook weer niet, hoewel sommige filosofen (nog steeds) vreemde ideeen aanhangen, kan ik me moeilijk een hedendaagse filosoof indenken die de ideeen van Anaxagoras aanhangt. De ideeen van Anaxagoras zijn niet alleen lang en breed achterhaald door de hedendaagse natuurkunde, ook de hedendaagse filosofie is ver voorbij dat punt.
Wat ik wil zeggen is dat claims die je veel bij filosofen als Nietzsche en Kant ziet vrij gedetailleerde claims over de menselijke natuur zijn. Nou zijn dat claims uit tijden waarin de wetenschap nog maar erg weinig zinnigs te melden had over 'de menselijke natuur'. Dat is tegenwoordig wel anders en dat biedt ook de mogelijkheid om dergelijke claims te contrasteren met kennis uit de wetenschap. De analytische benadering is wat mij betreft ondergeschikt aan de empirische benadering indien die mogelijk is.quote:[..]
Binnen de wetenschappen zijn er ook veel claims over de wereld en de menselijke natuur die later weer ingehaald werden/gaan worden, al dan niet met behulp van filosofie(zie Philosophical Foundations of Neuroscience, hoewel dat boek ook nog wel redelijk controversieel is). Ik begrijp niet goed wat je ermee wil zeggen.
Het is een rationele beschrijving. De initiële motivator om bepaald gedrag te vertonen is meestal emotie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:59 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen waarden niet zonder meer geconflateerd worden met de moraal. Zoiets als de gulden regel of de categorische imperatief is geen ding waar je op zich voor kan leven, het is alleen een (rationele) bewerkingen van iets irrationeels, noem het wil, drift of libido. Het voorwerp van laatstgenoemden lijkt me pas echt waarde.
Waardes zijn mi meer achteraf-verklaringen voor gedrag.quote:Op donderdag 16 juli 2009 10:51 schreef Siddartha het volgende:
Waardes zijn de redenen waarom je iets doet. Zonder waardes doe je dus niets.
(Natuurlijk ligt het iets moeilijker, maar daar komt de wil bij kijken)
Een ubermensch moet het goede en het kwaad erkennen en daarin leven zodat alles erkend wordt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 01:06 schreef sneakypete het volgende:
Ik denk ook dat dat in wezen een overschatting is geweest van de mens en zijn kunnen. Nietzsche loste het op met het concept Ubermensch (in wezen erkende hij dus dat het existentialisme onzalig is voor de gewone mens), maar meer dan een fantasie is het in feite vooralsnog niet.
En dat lijkt jou haalbaar?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:19 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Een ubermensch moet het goede en het kwaad erkennen en daarin leven zodat alles erkend wordt.
Al dit is toch niet moeilijk? Zeer zeker haalbaar!
Maar dan wel moeten wij leren van het verleden, hedendaagse waarden schrappen, waarden van de hedendaagse mens herorienteren en nergens voor wijken.
Ja, de wetenschap gaat ons antwoorden geven waar wij in de toekomst niet om heen zouden kunnen draaien, wat nu al aan de gang is. Om een ubermenschen maatschappij te bouwen, een maatschappij naar het goed en kwaad, dient het liberalisme over te gaan naar het streven naar de ubermensch. Een maatschappij die mi naar de menselijke waarheid geschapen is.quote:
Het valt mij op in Aldus sprak Z. dat het gebracht wordt op een manier zoals bijv. in de Bijbel. Dit doet hij mi enkel als tegenhanger van dat verfoeide geloof vandaar miss jouw Messias referentie.quote:Op woensdag 22 juli 2009 20:49 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat is natuurlijk ook een schrijnende paradoxie in Nietzsches werk. Hij geeft af op mensen die een reden voorbij de sterren zoeken om te handelen, maar de Übermensch wordt zelf een soort messias.
Aangaande jouw (hardromacores) toekomstvisie: een übermensch is zo ongeveer per definitie een Einzelgänger, toch? Bovendien door de tijd heen aan zichzelf niet gelijk (hoe gaat dat ene gedicht van hem: ik ben als een vlam en waar ik geweest ben, is as, oid?). Hoe kun je nou een maatschappij van zulke wezens onderhouden?
Dus ubermenschen moeten vriendjes zijn?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:08 schreef Wouter1989 het volgende:
En dat tweede punt dan? Dat een übermensch niet aan zichzelf gelijk is door de tijd heen, betekent dat twee übermenschen op het zelfde tijdstip geen vriendjes hoeven te zijn.
Ja ik leg er enigszins mijn eigen gedachten erin, maar die kloppen wel aardig in mijn voorgaande post.quote:Leg je er niet je eigen gedachten in? Daar is niets mis mee, maar geef dan wel aan waar Nietzsche ophoudt, en jouw uitwerking begint.
Ik realiseer me nu opeens dat Nietzsches kritiek op de geschiedenis, bijvoorbeeld uit zijn Unzeitgemässe Betrachtungen het essay 'Vom Nutzen und Nachteil der Historie fur das Leben' eigenlijk op precies hetzelfde neerkomt (met 'toekomst' vervangen door 'verleden' natuurlijk).quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo, naar mijn mening. Het probleem is dat je hier nog even moet duidelijk maken wat je onder nihilisme verstaat. Nietzsche ziet in de verwerping van het aardse door godsdiensten als het Christendom nihilisme. Christ und Nihilist, das reimt sich, das reimt sich nicht bloß… Zijn mening is over zulke godsdiensten dat zij het echte leven, het belangrijkste leven, aan genezijde van deze aarde plaatsen. Je hebt hier en nu het leven, maar dit leven is kort en eindig. Het leven hierna is oneindig.
Zo overschaduwt de toekomst het huidige leven. Het leidt ertoe dat de lichamelijkheid, voortplanting, plezier, muziek, dans met argusogen worden bekeken. Dat je nu sober en voorzichtig moet leven. Dat is wat God zou willen. In die zin wordt alles op aarde waardeloos. Je hebt er niets aan.
Hiermee hangt natuurlijk samen dat je ook alles waardeloos kunt achten, of arbitrair, omdat het geen basis heeft. Dat wil Nietzsche ook niet. En hij acht dat ook heel gevaarlijk. Als hij zegt ‘God is dood’, is dat een constatering. De westerse maatschappij heeft al haar waarden van oudsher in God gefundeerd: Rechtvaardigheid, het goede, het morele. Goddeloos heeft een bijklank van ‘slecht’.
Nu wordt God minder en minder een factor in de levens van mensen. Maar waar funderen ze dán hun waarden op? Als je dat nergens op doet krijg je ook nihilisme. Niet iets wat Nietzsche wil.
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Dat is het aloude argument dat tegen elk relativisme wordt ingezet. Elk relativisme relativeert zichzelf immers meteen, net zoals het historisme zichzelf historiseert en daarmee (volgens Leo Strauss althans) zichzelf ongeloofwaardig maakt. Nu heb ik laatst een weerlegging hiervan gelezen, waarin uiteengezet werd dat er een mogelijkheid is om dit anders te zien. Ik kan hem echter niet terugvinden. Heb jij misschien enig idee Iblis?quote:Op maandag 13 juli 2009 16:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hij erkent dat het arbitrair is. Dat is juist de clou. Nietzche weet wel (volgens mij) dat hij natuurlijk zichzelf tegenspreekt door – zij het indirect – te zeggen ‘er is maar één waarheid: er is geen waarheid’.
[..]
Nee, dat is niet wat ik zeg. Het is dat mensen hun waarheid en moraal en hun concept van goed op God hadden gebouwd. Maar dat God als fundament aan waarde verloren heeft. God is dood, immers. Als je niet oppast leidt dat tot een stuurloos mensdom. Om dat het hoofd te bieden moet er naar een herwaardering van waarden gezocht worden. Uiteindelijk is elke waardering arbitrair, dat ziet Nietzsche ook wel, maar daarom moeten we zien waar we waarde aan hechten. Vandaar dat Nietzsche b.v. ook ‘voorbij goed en kwaad‘ als titel van z'n boek heeft. Dat is een ‘oud’ concept.
Nietzsche is denk ik wel een individualist. Maar hij is naar mijn mening niet per se iemand die zegt ‘alles is goed’. Hij stipt vaak aan dat iets ook ‘maar’ een bepaalde manier van de wereld zien is, om aan te geven dat uiteindelijk je systeem niet te funderen valt. Dat geldt natuurlijk ook voor de wetenschap. Maar ook (en dat is mijn invulling) bepaalde vormen van wetenschap zijn wel succesvoller dan andere. Zijn wel zinniger. Je kunt niet zeggen dat de natuurkunde au fond correct is. Maar ze verklaart wel veel, en werkt als een tierelier. Dat je weliswaar alleen met modellen werkt is wat dat betreft niet zo bezwaarlijk (naar mijn mening).
Als je iets leuks wilt lezen over nihilisme zoals jij dat hier beschrijft dan raad ik je een prachtig werk van Dostojevski aan. Het heet 'Herinneringen uit het ondergrondse' (soms ook 'aantekeningen', afhankelijk van de vertaling), en wat mij betreft is het één van de toegankelijkste sleutels tot zijn oeuvre. De eerste helft van het boek is een razende monoloog, het tweede deel is een meer traditionele roman, waarin de spreker uit het eerste deel de protagonist is.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:17 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Wat ik onder Nihilisme versta is als volgt:
Het accepteren dat er geen waarheid is. Waardoor tijd, godsdienst, overtuiging, mening, levensstijl, handelen, etc geen zin meer hebben (immers, welke heeft waarde, welke moet je 'kiezen'?).
Dan val je volgens mij in nihilisme, een soort (filosofische) ziekte die je verlamt.
Ik noem het een ziekte omdat het ook zo voelt. Ergens weet je dat je gewoon moet leven, dat je verder moet gaan. Maar door het nihilisme gaat het niet, je weet immers niet welke kant op.
Als het kiezen ook arbitrair is, wat voor waarde heeft dat dan? Wat voor zin heeft het dan om het hele proces te ondergaan? ( Ik neem aan dat je Nietzsche hebt gelezen en dus ook zijn idee over hoe je een ubermensch moet worden?)
Je zou dan bijvoorbeeld stukken uit 'Götzendammerung' kunnen lezen (Twilight of the Idols), daarin heeft hij het expliciet over gezondheid, voeding en dat soort zaken. Ook haalt hij een leuke truc uit met het omdraaien van oorzaak en gevolg. Zo 123 lijkt me dat de beste en meest toegankelijke tekst over gezondheid en vertrouwen/potentie.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:33 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Een vraag overigens aan Nietzsche kenners: In hoeverre gaat hij in op de gezondheid mbt. het zelfvertrouwen?
Uiteraard, maar kijk naar onze maatschappij, zijn we daarin allemaal vrienden?quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:26 schreef Wouter1989 het volgende:
Nou, als je er een 'maatschappij' van wilt opzetten, lijkt het me dat wel handig. Toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |