Je bent niet bekend met Nietzsche's werk?quote:Op maandag 13 juli 2009 12:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zie het probleem niet. Je kan bij alles vragen: "Is dit goed?" De meeste mensen stellen die vraag pas als iets ze in de weg zit.
Ik heb niets van Nietsche gelezen, alleen over hem. Wat ik op Wikipedia lees, sluit wel aan bij wat ik er over gehoord heb:quote:Op maandag 13 juli 2009 12:09 schreef Siddartha het volgende:
Ik heb redelijk veel over en van Nietzsche gelezen, maar een kenner mag ik me zeker niet noemen. Daarom weet ik niet zeker of Nietzsche zelf een passend antwoord had voor mijn 'kritiek', misschien kan iemand me daar mee helpen.
Volgens Nietzsche moet je, als je ubermensch wilt worden, eerst ondergaan. Je zult je oude waardes moeten vernietigen, pas dan kun je 'bruggen bouwen tot de ubermensch'.
Die periode van vernietiging is moeilijk en zwaar, maar volgens mij ligt het zwaarste punt pas daarna.
Als je alle oude waardes en normen hebt vernietigd, ben je volgens N. dus een leeg blad ( om het zo maar te noemen).
Maar hoe verder?
Hoe kun je nou je eigen waardes en normen gaan kiezen? Want wat accepteer jij als je waarheid?
Je kunt namelijk niet kiezen voor een waarheid als je consequent bent, want je bent immers een leeg blad. Je hebt dus geen voorkeur voor bepaalde waarheden ( bijv. een wetenschappelijke waarheid, of een religieuze waarheid).
Je zult je eigen normen en waardes moeten gaan kiezen, anders sta je letterlijk stil als leeg blad.
Om te kunnen handelen zul je immers een rede moeten hebben, een waarde.
Maar je kunt er geen kieze, want je hebt geen voorkeur. Het enige dat je weet is dat er geen De waarheid is.
Oftewel, je vervalt in Nihilisme.
Hoe je onderscheidt kunt maken tussen natuurlijk en tegennatuurlijk is me echter niet duidelijk. Misschien is dat ook wel de vraag die je stelt.quote:Nietzsche propageert aanvaarding van het leven en het lijden zoals het is, zonder berusting. Berusting was de oplossing van Schopenhauer en het boeddhisme, die Nietzsche na zijn eerste geschriften is gaan verwerpen. Nietzsche wil het menselijk bewustzijn terugplaatsen in de natuur waarin de geest een orgaan is dat dient om het leven te kunnen leven. De mens bezit kennis om hem houvast te geven en redeneervermogen voor kracht en slimheid om de werkelijkheid te beïnvloeden. Kennis en rede zijn volgens Nietzsche te ver doorgeschoten hulpmiddelen. Het terugplaatsen in de natuur is correctie daarop.
De 'grote gezondheid' is een leven dat opgaat in de natuur en alle krachten instinctief goed gebruikt zonder ze te laten aftappen door een metafysische schijnwereld. De grote gezondheid veronderstelt een radicale ommekeer in ons denken en vooral de beleving van onze waarden.
Het morele universum van de slaaf moet plaats maken voor dat van de aristocraat. De werkelijk aristocratische mens heeft eerbied voor zichzelf, voor de kracht in hem, die zich uit in zijn driften en behoeften en in de waarheden die hij projecteert op de wereld. Nietzsche ziet geweld als een deugd omdat strijd een intrinsiek gegeven van de natuur is. Geweld met open vizier staat echter boven achterbaks geweld dat, volgens Nietzsche, onder het mom van menslievendheid de mens knecht en breidelt. Dit betekent echter geen vrijbrief voor 'het blonde beest', een term uit de Genealogie van de moraal, dat door het nazisme is opgepakt.
Zeer globaal. Hoezo?quote:Op maandag 13 juli 2009 12:26 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met Nietzsche's werk?
Er bestaat geen onnatuurlijk. Alles, ook de mens, vloeit voort uit de natuur en is daar onderdeel van. Ons gedrag en onze gebouwen zijn dus ook natuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
[..]
Hoe je onderscheidt kunt maken tussen natuurlijk en tegennatuurlijk is me echter niet duidelijk. Misschien is dat ook wel de vraag die je stelt.
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er bestaat geen onnatuurlijk. Alles, ook de mens, vloeit voort uit de natuur en is daar onderdeel van. Ons gedrag en onze gebouwen zijn dus ook natuurlijk.
Volgens mij gaat het Nietzsche er om dat jij degene bent die kiest, en dat je je niet laat leiden door traditie, conventies en dat soort zaken. Je neemt het heft in handen om zelf de dingen die je belangrijk vindt na te jagen, niet omdat dit van je verwacht wordt of omdat je in die richting geduwd wordt. Er is daarmee volgens mij ook geen sprake van een tabula rasa, maar juist iemand die een volledig overzicht heeft van al zijn mogelijkheden en in staat is zichzelf onbelast vorm te geven. Kiezen is juist wel belangrijk, maar het gaat er om dat je in staat bent om te kiezen.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:53 schreef Siddartha het volgende:
Ik zie al waar het probleem ligt.
Nietzsche gaat er (blijkbaar) vanuit dat in ieder een eigen set waarden en normen zit, die onlosmakelijk bij het individu horen.
Dan krijg je ook niet het probleem dat ik in de OP stelde, dan ben je namelijk nooit een leeg blad.
Maar als je het daar niet mee eens bent, dus denkt dat ieder individu een leeg blad is waar op geschreven word, dan krijg je wel het probleem. Een leeg blad kan niet kiezen.
Het is me wel wat duideiljker geworden wat Nietzsche verstond onder de Ubermensch. Niet een totaal onbeinvloed individu, maar iemand die puur vanuit zijn eigen (aardse) waardes handelt.
Nietzsche maakte onderscheid tussen natuurlijk en onnatuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:54 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.
Mijn reactie was meer gericht op papierversnipperaar en niet zo zeer op het onderscheid dat Nietzsche maakt, maar volgens mij lijkt het toch nog wel op elkaar.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:59 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Nietzsche maakte onderscheid tussen natuurlijk en onnatuurlijk.
Natuurlijk noemde hij dat wat uit de mens voortkomt, vanuit zijn driften.
Onnatuurlijk noemde hij dat wat de mens 'verzint' om zijn bestaan 'meer inhoud' te geven, bijvoorbeeld het christendom.
Nu kan je erover discussieren of het christendom niet uiteindelijk ook een product is van onze behoeftes, maar dan zie je iets van Nietzsche over het hoofd: Nietzsche behandelt alles vanuit het individu.
Christendom komt niet vanuit het individu, maar word opgelegd/geleerd vanuit anderen. Dat is dus onnatuurlijk.
Ik wilde ook geen kritiek op jou maken, ik wilde enkel toelichtenquote:Op maandag 13 juli 2009 13:01 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Mijn reactie was meer gericht op papierversnipperaar en niet zo zeer op het onderscheid dat Nietzsche maakt, maar volgens mij lijkt het toch nog wel op elkaar.
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:10 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Ik wilde ook geen kritiek op jou maken, ik wilde enkel toelichten
Inderdaad, Nietzsche is een krachtige filosoof die veel mooie one-liners heeft opgeleverd.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:14 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.
quote:Op maandag 13 juli 2009 13:50 schreef mediaconsument het volgende:
Kun je volwassenheid dan niet gebruiken in plaats van de term ubermensch? Scheelt volgens mij flink wat weerstand.
De betekenis komt mijns inziens sterk overeen. DIt doordat het volgens mij allemaal te maken heeft met zelfvertrouwen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:01 schreef Salvad0R het volgende:
[..].
The Übermensch (German; English: Overman, Superman) is a concept in the Philosophy of Friedrich Nietzsche.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cbermensch
Neen, het komt niet overeen.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:08 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
De betekenis komt mijns inziens sterk overeen. DIt doordat het volgens mij allemaal te maken heeft met zelfvertrouwen.
Dat klopt alleen als je de mens los ziet van de natuur. Als de mens onderdeel is van de natuur komen gebouwen wel voor in de natuur.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:54 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Aangezien zowel gedrag van de mens in een samenleving als de manier waarop grondstoffen in een gebouw gearrangeerd zijn nooit in de natuur voorkomen, zijn deze onnatuurlijk.
Nee, dat is niet zo, naar mijn mening. Het probleem is dat je hier nog even moet duidelijk maken wat je onder nihilisme verstaat. Nietzsche ziet in de verwerping van het aardse door godsdiensten als het Christendom nihilisme. Christ und Nihilist, das reimt sich, das reimt sich nicht bloß… Zijn mening is over zulke godsdiensten dat zij het echte leven, het belangrijkste leven, aan genezijde van deze aarde plaatsen. Je hebt hier en nu het leven, maar dit leven is kort en eindig. Het leven hierna is oneindig.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:09 schreef Siddartha het volgende:
Je zult je eigen normen en waardes moeten gaan kiezen, anders sta je letterlijk stil als leeg blad.
Om te kunnen handelen zul je immers een rede moeten hebben, een waarde.
Maar je kunt er geen kieze, want je hebt geen voorkeur. Het enige dat je weet is dat er geen De waarheid is.
Oftewel, je vervalt in Nihilisme.
Dus niet 1 punt van hem vind jij beter onderbouwt dan menig punt nu wordt onderbouwd?quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Het spijt me zeer, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:46 schreef hardromacore het volgende:
Dus niet 1 punt van hem vind jij beter onderbouwt dan menig punt nu wordt onderbouwd?
quote:Op maandag 13 juli 2009 13:19 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Inderdaad, Nietzsche is een krachtige filosoof die veel mooie one-liners heeft opgeleverd.
God is dood klinkt lekker rebels, terwijl je je toch kunt verschuilen achter een gerespecteerde filosoof.
Net als ubermensch, volgens mij een van de meest fout geinterpreteerde begrippen ooit.
En wat is daar het probleem van dan? Ik deel jouw moraal hoogstwaarschijnlijk niet. Als we samen een wet moeten bedenken zal je toch met argumenten moeten komen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:02 schreef Bankfurt het volgende:
Nietzsche is de filosoof met de hamer:
Hij slaat alle moraal stuk .
Nietzsche kiest zelf zijn weg, hij vind dat niet abritair, want daar was hij tegen zeg jij.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
Hiermee hangt natuurlijk samen dat je ook alles waardeloos kunt achten, of arbitrair, omdat het geen basis heeft. Dat wil Nietzsche ook niet. En hij acht dat ook heel gevaarlijk.
Nu wordt God minder en minder een factor in de levens van mensen. Maar waar funderen ze dán hun waarden op? Als je dat nergens op doet krijg je ook nihilisme. Niet iets wat Nietzsche wil.
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Nee, een belangrijk deel van de wil tot macht is macht over je eigen driften te hebben. Hij vernietigt de moraal niet. Hij zoekt nieuwe grond om haar te kunnen laten wortelen.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:02 schreef Bankfurt het volgende:
Hij slaat alle moraal stuk onder het mom van "de mens moet al zijn zinnen kunnen botvieren" en "God is dood", dus nu moeten we alles zelf doen als komende uebermensch. Zo wordt het verkocht.
‘duistere, kwade figuren’?quote:Dit is complete hersenspoeling bedacht door duistere kwade figuren en zogenaamd door een meneer Nietzsche als filosofie opgeschreven op basis van zogenaamde ingevingen van de werken van Arthur Schopenhauer.
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wat is daar het probleem van dan? Ik deel jouw moraal hoogstwaarschijnlijk niet. Als we samen een wet moeten bedenken zal je toch met argumenten moeten komen.
Moraal is alleen maar een mening. Die mag je onderbouwen met argumenten. Moraal an sich is geen argument voor wetgeving.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.
Hij erkent dat het arbitrair is. Dat is juist de clou. Nietzche weet wel (volgens mij) dat hij natuurlijk zichzelf tegenspreekt door – zij het indirect – te zeggen ‘er is maar één waarheid: er is geen waarheid’.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:08 schreef hardromacore het volgende:
Nietzsche kiest zelf zijn weg, hij vind dat niet abritair, want daar was hij tegen zeg jij.
Nee, dat is niet wat ik zeg. Het is dat mensen hun waarheid en moraal en hun concept van goed op God hadden gebouwd. Maar dat God als fundament aan waarde verloren heeft. God is dood, immers. Als je niet oppast leidt dat tot een stuurloos mensdom. Om dat het hoofd te bieden moet er naar een herwaardering van waarden gezocht worden. Uiteindelijk is elke waardering arbitrair, dat ziet Nietzsche ook wel, maar daarom moeten we zien waar we waarde aan hechten. Vandaar dat Nietzsche b.v. ook ‘voorbij goed en kwaad‘ als titel van z'n boek heeft. Dat is een ‘oud’ concept.quote:Jij geeft aan dat wanneer mensen zelf kiezen dit abritair is, aangezien het niet goed onderbouwt is,
daarop stel ik de vraag vind jij dat de onderbouwing van Nietzsche bij problemen minder is dan de onderbouwing van bijv. God/ wetenschap etc. bij dezelfde problemen, er van uitgaande dat er gelijkenissen in problemen zijn.
Natuurlijk gebeuren er rampen zonder moraal. Maar de grootste rampen gebeuren als je je moraal fundeert op iets wat geen fundering is!quote:Op maandag 13 juli 2009 16:10 schreef Bankfurt het volgende:
Moraal is een cultureel, sociaal, biologisch, geestelijk erfgoed dat zorgvuldig moet worden bewaakt. Zonder moraal gebeuren de grootste rampen. Zelfs dieren hebben een moraal.
En dat terwijl juist Nietsche iemand was die een hekel had aan dat soort nationalisten.quote:Op maandag 13 juli 2009 13:14 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wel nodig, want zoals je zelf al zegt is Nietzsche erg populair maar slechts weinig mensen hebben zijn werk gelezen. Volgens mij komt dit doordat hij bekend staat als de filosoof die God dood verklaarde (hoewel die uitspraak ook verkeerd begrepen wordt door de meeste mensen) en de filosoof van de Uebermenschen, waar de "gelaarsde" Nietzschelezers mee aan de haal zijn gegaan.
Wat ik onder Nihilisme versta is als volgt:quote:Op maandag 13 juli 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo, naar mijn mening. Het probleem is dat je hier nog even moet duidelijk maken wat je onder nihilisme verstaat. Nietzsche ziet in de verwerping van het aardse door godsdiensten als het Christendom nihilisme. Christ und Nihilist, das reimt sich, das reimt sich nicht bloß… Zijn mening is over zulke godsdiensten dat zij het echte leven, het belangrijkste leven, aan genezijde van deze aarde plaatsen. Je hebt hier en nu het leven, maar dit leven is kort en eindig. Het leven hierna is oneindig.
Zo overschaduwt de toekomst het huidige leven. Het leidt ertoe dat de lichamelijkheid, voortplanting, plezier, muziek, dans met argusogen worden bekeken. Dat je nu sober en voorzichtig moet leven. Dat is wat God zou willen. In die zin wordt alles op aarde waardeloos. Je hebt er niets aan.
Hiermee hangt natuurlijk samen dat je ook alles waardeloos kunt achten, of arbitrair, omdat het geen basis heeft. Dat wil Nietzsche ook niet. En hij acht dat ook heel gevaarlijk. Als hij zegt ‘God is dood’, is dat een constatering. De westerse maatschappij heeft al haar waarden van oudsher in God gefundeerd: Rechtvaardigheid, het goede, het morele. Goddeloos heeft een bijklank van ‘slecht’.
Nu wordt God minder en minder een factor in de levens van mensen. Maar waar funderen ze dán hun waarden op? Als je dat nergens op doet krijg je ook nihilisme. Niet iets wat Nietzsche wil.
Daarom kies je zelf. En Nietzsche weet donders goed dat dat ook arbitrair is.
Nietzsche is een Individualist.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:18 schreef Iblis het volgende:
Nietzsche is denk ik wel een individualist.
Daarom is ook het gezondheids-aspect in dit verhaal zo belangrijk. Het verhaal dat jij beschrijft alszijnde Nietzsche, komt op mij over als een simpel verhaal dat uitleg geeft hoe je dmv van het aanpakken van je basiskennis, je de situatie kunt verbeteren, om zodoende een goed zelfvertrouwen te creeëren waardoor je ineens een ubermensch bent.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:11 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Neen, het komt niet overeen.
Volwassen worden heeft te maken met je eigen mening maken, groeien, zelfstandig worden etc. Maar dit alles vanuit de persoon die je bent.
Om ubermensch te worden zal je jezelf moeten vernietigen, je oude waardes vernietigen. Pas dan, als je alles en iedereen te lijf bent gegaan ( Theorien, niet mensen aub!), kun je ubermensch worden.
Zo, even kort door de bocht, als je het zo niet snapt zou ik zeggen: Ga Nietzsche lezen.
Bol.com of elke boekwinkel. Die van de 'Arbeiderspers' kosten nb een prikkie.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:33 schreef mediaconsument het volgende:
Mjah, ik hoop dat het verhaal dat Bankfurt verteld onzin is, anders zijn zijn werken meteen heel wat minder interessant. Ben er niet zo'n fan van als goede ideeën misbruikt worden tbh. Of er moeten ergens werken te vinden zijn die daadwerkelijk van zijn hand komen...
Nietzsche had zelf tal van kwalen (hoofdpijnen, .psychische klachten, aandoeningen aan de spijsvertering) dus gezondheid van lichaam en geest staat centraal in veel van zijn werk (in 'de vrolijke wetenschap' verklaart hij zich na een diep dal genezen, zowel lichamelijk als vooral filosofisch. Hij doelt hier op genezing van zijn oude idolen, zie eerdere post).quote:Een vraag overigens aan Nietzsche kenners: In hoeverre gaat hij in op de gezondheid mbt. het zelfvertrouwen?
Het is heerlijk om het gevoel van "moeten" kiezen te verliezen. Natuurlijk komt er wel iets voor in de plaats maar als je vanuit het "moeten" denkt kun je je dit misschien niet voorstellen. Het is alsof er iets anders voor je kiest, alsof gedachten voorbij komen die je niet zelf hebt bedacht, maar wel mooi zijn. Er blijft wel een keuze welke gedachten je wilt ervaren maar ze zijn allemaal hetzelfde, noch goed noch slecht, alsof je een zware last hebt losgelaten waarvan je daarvoor niet wist dat je het vasthield omdat je geen bestaan hebt gekend zonder die last.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:17 schreef Siddartha het volgende:
Wat ik onder Nihilisme versta is als volgt:
Het accepteren dat er geen waarheid is. Waardoor tijd, godsdienst, overtuiging, mening, levensstijl, handelen, etc geen zin meer hebben (immers, welke heeft waarde, welke moet je 'kiezen'?).
Dan val je volgens mij in nihilisme, een soort (filosofische) ziekte die je verlamt.
Nou, het is geen onzin als ik vertel dat de filosofie van Nietzsche NIET door Nietzsche zelf is bedacht.quote:Op maandag 13 juli 2009 21:33 schreef mediaconsument het volgende:
Mjah, ik hoop dat het verhaal dat Bankfurt verteld onzin is, anders zijn zijn werken meteen heel wat minder interessant. Ben er niet zo'n fan van als goede ideeën misbruikt worden tbh. Of er moeten ergens werken te vinden zijn die daadwerkelijk van zijn hand komen...
Een vraag overigens aan Nietzsche kenners: In hoeverre gaat hij in op de gezondheid mbt. het zelfvertrouwen?
quote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
Als de grootste macht, God, dood is, zal de mens zich voegen naar de hoogste macht die dan overblijft, of dat nu de staat, je geweten of de kampcommandant is. Ik geloof ook niet in scheppend nihilisme. Zeker, nihilisme opent een overweldigend brede waaier van mogelijkheden, maar juist daarom valt er niet te kiezen. Nihilisme te erkennen, betekent verlamming tot het uiterste.
Wie anders dan de mens heeft dan onze waarden geschapenquote:Op woensdag 15 juli 2009 19:46 schreef Wouter1989 het volgende:
Aan Siddartha: ik ben het restloos met je eens. De mens beschikt niet over het soort spontaneïteit dat hem in staat stelt zijn eigen waarden te scheppen
Een paar miljard jaar evolutie.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:20 schreef Neurot het volgende:
[..]
Wie anders dan de mens heeft dan onze waarden geschapen
Veel van onze opvattingen zijn bij dieren te vinden. Empathie komt niet omdat we rationeel hebben bedacht dat het goed is, of dat God ons speciaal dat vermogen heeft gegeven. Apen hebben het bijvoorbeeld, en er zijn aardig wat anekdotes over andere beesten. Het komt voor de meeste mensen zo ook vanzelf.quote:
Niet alleen een fysieke diersoort evolueert. Gemeenschappen ook. En een gemeenschap kent een sociaal systeem met regels. Er zijn genoeg samenlevingen uitgestorven omdat hun regels niet gunstig genoeg waren. Als je bij iedere regenbui een paar kinderen moet offeren, en je woont in het regenwoud ben je aardig in het nadeel t.o.v. een aanvallende gemeenschap die juist de komst van regen viert met een orgie.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |