abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70912241
Vrijdag tweede gesprek gehad voor een hele interessante baan. Na thuiskomst werd ik een halfuurtje later gebeld en ik mag dinsdag mijn arbeidscontract komen ondertekenen
Salaris werd al kenbaar gemaakt, het is exact wat ik als wens had doorgegeven. Nou had ik mijn wens al wat naar beneden gesteld (naja, redelijk wat omdat het niveau wel wat lager ligt dan in mijn vorige functie).
Alleen zijn reiskosten niet ter sprake gekomen, ook al omdat we geen arbeidsvoorwaarden gesprek gevoerd hebben. Maar ze weten dat ik 60km enkele reis van het werk woon, dat vinden ze geen probleem.
Maar waar kan ik aanspraak op maken? Is er een bepaalde minimum reiskostenvergoeding wettelijk vastgelegd? Ik weet dat 0,19 belastingvrij vergoed mag worden, en dat is passend voor mij.
Maar kan het bedrijf gewoon zeggen dat ik alles zelf uit het salaris moet betalen? Dan kom ik fors geld tekort en kan ik die baan zelfs beter laten liggen
  zondag 12 juli 2009 @ 20:35:41 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70912370
Klinkt als een hele interessante baan idd:
- Onder je niveau werken
- Minder verdienen dan bij je vorige baan
- 120km reizen per dag

Serieus, waarom zou je dit willen?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70912430
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:31 schreef Osramp het volgende:
...
Maar kan het bedrijf gewoon zeggen dat ik alles zelf uit het salaris moet betalen?
...
Ja, reiskostenvergoeding is niet verplicht.
pi_70912495
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:35 schreef Rosbief het volgende:
- Onder je niveau werken
- 120km reizen per dag

Omdat je (als je de posthistorie van TS zou lezen) wellicht uit de WW zou willen komen
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70912689
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:35 schreef Rosbief het volgende:
- Onder je niveau werken
- 120km reizen per dag

Ik wil die baan hebben omdat het best interessant werk is, en er zit behoorlijk wat perspectief in. En als het me niet bevalt, kan ik altijd verder zoeken. Momenteel loopt er in mijn sector helemaal niks, dus werk vinden wordt heel, heel, heel erg moeilijk. Al 5 maanden zoek ik heel actief naar werk, maar er is gewoonweg niks. En de spaarzame functies worden bestormd door werkwilligen die net iets meer ervaring hebben, net een tikje goedkoper zijn of beide.
Deze baan staat me echt wel aan en het is nu niet zo dat ik op vmbo niveau moet gaan werken. In het begin zal het zelfs behoorlijk aanpoten zijn om me het nieuwe werk eigen te maken.
Als de banen voor het oprapen lagen, dan zocht ik wel wat dichter in de buurt. Maar het werk zelf past goed bij me, en er zijn heus wel doorgroeimogelijkheden. 120km per dag rijden is geen probleem voor me, ik heb al eens een baan gehad met dagelijks 160km enkele reis (daar word je wel gaar van).

Maar even terug naar de vraag: Is een werkgever verplicht een reiskostenvergoeding te geven?
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 20:47:34 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_70912754
Niet verplicht. Met een maar:
quote:
Als de reisafstand voor het woon-werkverkeer meer dan 150 kilometer bedraagt, bent u verplicht om de vergoeding op basis van nacalculatie toe te kennen. Dit houdt in dat u aan het einde van het kalenderjaar het exacte aantal gereden kilometers bepaalt. Als uw werknemer regelmatig naar andere plaatsen dan de vaste werkplek reist, kunt u de vergoeding ook op basis van nacalculatie berekenen.
Als het dus iets verder was geweest, was het wel verplicht geweest.
Bron

Wel goed van je dat de afstand geen bezwaar is. Het maakt natuurlijk ook wel uit of je elke dag in de file staat of dat je gewoon door kunt rijden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70912760
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:37 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, reiskostenvergoeding is niet verplicht.
Daar was ik al bang voor
Kun je nog op belastingvoordeel rekenen ofzo? En zijn er idd werkgevers die de reiskosten woon-werk echt niet vergoeden? Mijn vriendin krijgt ze idd ook niet vergoed, maar dat is omdat ze korter dan 10km bij d'r werk woont.
pi_70912768
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:45 schreef Osramp het volgende:

[..]

Maar even terug naar de vraag: Is een werkgever verplicht een reiskostenvergoeding te geven?
Zoals gezegd: als er geen CAO is waar het wél verplicht is, is het niet verplicht om te geven.
pi_70912773
quote:

Dat antwoord is al gegeven door DonJames.
pi_70912817
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:48 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat antwoord is al gegeven door DonJames.
Hij gaf dat antwoord toen ik mijn reactie aan het tikken was......
pi_70912824
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:47 schreef Karina het volgende:
[..]

Bron
Daar staat niet dat het verplicht is (er staat iets anders, namelijk over nacalculatie op basis van de werkelijke kosten, als het wél vergoed wordt)
pi_70912852
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zoals gezegd: als er geen CAO is waar het wél verplicht is, is het niet verplicht om te geven.
Niet verplicht dus, maar is het gebruikelijk dat werkgevers de reiskosten woon-werk niet vergoeden?

Heb het zelf nog nooit gehad dat er totaal geen vergoeding was.
pi_70912868
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:47 schreef Karina het volgende:
[..]

Bron
...
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Waar blijkt dit uit? wetsartikeltje wordt zeer op prijs gesteld

edit: Laat maar F_H leest wél goed
pi_70912888
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:50 schreef Osramp het volgende:

[..]

Niet verplicht dus, maar is het gebruikelijk dat werkgevers de reiskosten woon-werk niet vergoeden?

Heb het zelf nog nooit gehad dat er totaal geen vergoeding was.
Ik kom het nauwelijks tegen, maar dat zegt natuurlijk ook niet zoveel
  zondag 12 juli 2009 @ 20:52:58 #15
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70912932
quote:

[..]

Ik wil die baan hebben omdat het best interessant werk is, en er zit behoorlijk wat perspectief in. En als het me niet bevalt, kan ik altijd verder zoeken. Momenteel loopt er in mijn sector helemaal niks, dus werk vinden wordt heel, heel, heel erg moeilijk. Al 5 maanden zoek ik heel actief naar werk, maar er is gewoonweg niks. En de spaarzame functies worden bestormd door werkwilligen die net iets meer ervaring hebben, net een tikje goedkoper zijn of beide.
Ok, klinkt plausibel
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70912945
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Waar blijkt dit uit? wetsartikeltje wordt zeer op prijs gesteld
Wat ze beweert klopt ook niet (ze leest het stuk verkeerd ):

http://www.belastingdiens(...)lb22_vervoer-04.html
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 20:54:51 #17
9859 crew  Karina
Woman
pi_70912996
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

edit: Laat maar F_H leest wél goed
Ik lees ook verkeerd er staat niet dat het verplicht is, maar dat het dan verplicht is om het op basis van nacalculatie te doen.

Maar troost je TS: ik heb ook nog nooit meegemaakt dat reiskosten niet werden vergoed. Ik geef bijvoorbeeld ook elke maand het aantal kilometers op dat ik heb gereden en krijg dat dan tegen 0.19 vergoed (dat is niet alleen woon-werk maar bijvoorbeeld ook reizen naar vergaderingen o.i.d.).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_70913500
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:54 schreef Karina het volgende:
Maar troost je TS: ik heb ook nog nooit meegemaakt dat reiskosten niet werden vergoed. Ik geef bijvoorbeeld ook elke maand het aantal kilometers op dat ik heb gereden en krijg dat dan tegen 0.19 vergoed (dat is niet alleen woon-werk maar bijvoorbeeld ook reizen naar vergaderingen o.i.d.).
Ik heb zelf 4 werkgevers gehad, en ook daar werd overal reiskosten vergoed. Maarja, dit zegt ook niet alles. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er geen reiskosten vergoeding betaald werd. Behalve mijn wederhelft, die kan alles zlef betalen maar da's een kippe-eindje van 9km. Haar werk vergoedt pas boven 10km enkele reis.

Maar die onzekerheid is ook niet leuk. Als ik de reiskostenvergoeding aan 19ct/km van mijn afgesproken salaris afhaal, dan kom ik fors onder de huidige WW uitkering uit. Ook geen fijn vooruitzicht
Hopen dat het snel dinsdag wordt, dan is afgesproken het contract te tekenen. Dan weet ik meer. Ze beloven in elk geval uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden en een goed salaris. Natuurlijk had je altijd iets meer moeten vragen.....maar op dit moment ben ik blij met het hebben van werk. Meer salaris vragen is dan altijd het risico dat een ander je voorbij streeft.

[ Bericht 10% gewijzigd door Osramp op 12-07-2009 21:29:51 ]
pi_72783231
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:31 schreef Osramp het volgende:
Vrijdag tweede gesprek gehad voor een hele interessante baan. Na thuiskomst werd ik een halfuurtje later gebeld en ik mag dinsdag mijn arbeidscontract komen ondertekenen
He, van harte gefeliciteerd, jongen!
Mooi nieuws om te lezen en wens je succes in je nieuwe baan. Hoop dat die last van je afgevallen is. .
pi_72791899
He TS, kun je je potentiële nieuwe werkgever niet opbellen en vragen om een set van de arbeidsvoorwaarden, onder het mom van dat je je wilt voorbereiden op het gesprek van komende dinsdag?
Misschien kom je niet verder dan een kort gesprekje met de telefoniste of zo, maar die kan hier best wat over loslaten. Je bent tenslotte haar toekomstige collega, toch?

[edit] ik vergeet je helemaal te feliciteren! ziet er goed voor je uit!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_72792163
Essebes dat gesprek was 14 juli ......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')