abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juli 2009 @ 18:29:14 #1
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70908555
Hoe slim is het om een huis gewoon te kopen zonder hypotheek? Zeker omdat je hier hypotheek-rente aftrek hebt enzo. Je geld gaat dan wel van box 1 naar box 3 dus dat is belastingtechnisch wel mooi natuurlijk.
Maar ik heb dan alleen niet zoveel geld meer achter de hand (a). En misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd.

Tips worden zeer op prijs gesteld
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
  zondag 12 juli 2009 @ 18:30:44 #2
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70908600
En dan nog iets
Stel dat je een rente van 5,8% hebt en die voor 42% kunt aftrekken, is je nettorente dus3,36%. Als je met je eigen geld meer rendement kunt maken (evt. rekening houden met vermogensrendementheffing), is het dus voordeliger om te lenen.

Eventuele tegenargumenten hoor ik graag
pi_70908664
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:29 schreef jortkeldert het volgende:
Hoe slim is het om een huis gewoon te kopen zonder hypotheek? Zeker omdat je hier hypotheek-rente aftrek hebt enzo. Je geld gaat dan wel van box 1 naar box 3 dus dat is belastingtechnisch wel mooi natuurlijk.
Maar ik heb dan alleen niet zoveel geld meer achter de hand (a). En misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd.

Dat valt zo niet te zeggen, hangt o.a. af van de rentestand, het belastbare inkomen, het rendement wat je op je spaargeld haalt en verwacht te halen, en niet te vergeten persoonlijke voorkeur.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:39:22 #4
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70908853
Laat ik iets gedetailleerder zijn:

Ik krijg rond de 1950 netto p/m maar daar gaat hooguit 100 euro maar aan op. (Hoe dat komt laat ik even in het midden) Daardoor zou ik in 4 jaar een ton hebben. Nu wil ik liever geen vermogensbelasting betalen maar het omzetten in iets meer tastbaars zoals een huis. Dit is tevens een investering.

@ DonJames, daar heb je gelijk in, laten we daarom de vraag wat slimmer is even varen.
Dan rest de vraag nog, waar moet je allemaal rekening mee houden.

Iets wat is las is misschien ook wel interessant

Nadeel is dat je bij verkoop een grotere overwaarde hebt, namelijk de hele opbrengst. Dat heeft dus invloed op je eventuele renteaftrek in de toekomst.

Wordt daar mee bedoeld dat je bij een volgende hypotheek dan geen renteaftrek meer krijg ofzo?
  zondag 12 juli 2009 @ 18:42:14 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70908931
Als je een huis kan kopen zonder schulden te hebben aan staatsgevaarlijke criminele organisaties is dat een plus denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 12 juli 2009 @ 18:48:26 #6
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70909092
Een crimineel verdiend vast meer dan 1950 per maand
pi_70909165
tvp, ik zit er ook aan te denken om een huis te kopen zonder hypotheek
Nothing to see here, carry on
pi_70909207
Winst die je maakt aan een huis moet je weer investeren in een ander huis. ALs je dat niet doet kun je deel van je hypotheek ter groootte van de winst niet aftrekken.
Waarom zou je geen hypotheek nemen? Je betaalt momenteel 5.8 % rente, daar gaat de aftrek nog af dus leen je netto voor zeg 4%. Het geld dat je over hebt kun je prima een hoger rendement mee halen.
Je kunt ook overwegen om een hypotheek te nemen en deze versneld af te lossen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zondag 12 juli 2009 @ 18:54:12 #9
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_70909265
@rijst Welkom bij de club
@Deetch zeer interessant! Hier kan ik wat mee

Wat trouwens ook handig is wanneer je een huis koopt als investering om het binnen 6 maanden te verkopen.
Dan krijg je een deel van je KK weer terug.

Maar goed, nog steeds niet heel veel bruikbare info hier tegengekomen Op internet is er ook erg weinig over te vinden.
  zondag 12 juli 2009 @ 19:09:16 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70909715
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:54 schreef jortkeldert het volgende:
Wat trouwens ook handig is wanneer je een huis koopt als investering om het binnen 6 maanden te verkopen.
Dan krijg je een deel van je KK weer terug.
Je kunt dan de overdrachtsbelasting verrekenen met de koper. Het is geen verplichting.
quote:
Maar goed, nog steeds niet heel veel bruikbare info hier tegengekomen Op internet is er ook erg weinig over te vinden.
Wat voor info zoek je dan?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_70910835
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:52 schreef Deetch het volgende:
Winst die je maakt aan een huis moet je weer investeren in een ander huis. ALs je dat niet doet kun je deel van je hypotheek ter groootte van de winst niet aftrekken.
Waarom zou je geen hypotheek nemen? Je betaalt momenteel 5.8 % rente, daar gaat de aftrek nog af dus leen je netto voor zeg 4%. Het geld dat je over hebt kun je prima een hoger rendement mee halen.
Je kunt ook overwegen om een hypotheek te nemen en deze versneld af te lossen.
Iedereen vergeet bij dit 'makkelijke rekensommetje' ('je krijgt 42% terug van al je rente!!!') even dat er zoiets bestaat als een eigen woningforfait (en deze stijgt gemiddeld genomen, dus je netto lasten ook...).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_70913726
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:29 schreef jortkeldert het volgende:

Hoezo is het belastingtechnische heel mooi als het naar box 3 gaat? Als je in box 1 zit hoef je helemaal geen belasting te betalen, alleen je woningforfait en met je hypotheekrenteaftrek krijg je gewoon een deel van je geld terug.
pi_70913949
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:18 schreef Integrity het volgende:

[..]

Hoezo is het belastingtechnische heel mooi als het naar box 3 gaat? Als je in box 1 zit hoef je helemaal geen belasting te betalen, alleen je woningforfait en met je hypotheekrenteaftrek krijg je gewoon een deel van je geld terug.
Een eigen woning valt in box 1.
pi_70914289
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een eigen woning valt in box 1.
Dat is toch geen antwoord! Dat zeg ik zelf ook.
pi_70914325
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:36 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is toch geen antwoord! Dat zeg ik zelf ook.
Je hebt het over eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek. Ik ging er vanuit dat je dacht dat een hypotheekvrije woning in box 3 kwam. (hypotheekrenteaftrek is dan natuurlijk niet van toepassing, EWF wel, maar daar krijg je een extra aftrekpost ter hoogte van het EWF voor) Al zou je het willen, dan kan het nog niet.
pi_70914363
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt het over eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek. Ik ging er vanuit dat je dacht dat een hypotheekvrije woning in box 3 kwam. Al zou je het willen, dan kan het nog niet.
Nee joh, ik bedoel... als je 1 huis koopt met hypotheek, zit je in box 1. Dus niet in box 3. Dan is het toch niet handig als je meteen in box 3 komt, omdat je dan vermogensbelasting betaalt en als je in box 1 zit krijg je geld terug over je hypotheekrente. Dus wel een hypotheek erop.
pi_70914428
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:39 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nee joh, ik bedoel... als je 1 huis koopt met hypotheek, zit je in box 1. Dus niet in box 3. Dan is het toch niet handig als je meteen in box 3 komt, omdat je dan vermogensbelasting betaalt en als je in box 1 zit krijg je geld terug over je hypotheekrente. Dus wel een hypotheek erop.
Een huis zonder hypotheek valt óók in box 1. Dus dan verhuis je je spaargeld van box 3 naar 1.

ik blijf het zeggen: geen hypotheek is in de regel beter dan één hypotheek
pi_70914508
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een huis zonder hypotheek valt óók in box 1. Dus dan verhuis je je spaargeld van box 3 naar 1.

ik blijf het zeggen: geen hypotheek is in de regel beter dan één hypotheek
Momentje hoor. Als jij een huis bezit, is dat kapitaal. Dat zit in box 3. Als jij inkomsten uit je huis haalt, dan is het box 1. Dus als je het verhuurt. Hoe wilde je anders je eigen huis als inkomsten rekenen? Behalve je fictieve wod-waarde voor je woningforfait.
pi_70914556
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:43 schreef Integrity het volgende:

[..]

Momentje hoor. Als jij een huis bezit, is dat kapitaal. Dat zit in box 3. Als jij inkomsten uit je huis haalt, dan is het box 1. Dus als je het verhuurt. Hoe wilde je anders je eigen huis als inkomsten rekenen?
Erm.... gewoon heel simpel: een eigen woning is uitgesloten in box 3, dus zit het in box 1.
pi_70914596
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm.... gewoon heel simpel: een eigen woning is uitgesloten in box 3, dus zit het in box 1.
Pensioen en Praktijk 2 gehad? Ik weet dat je ook in pensioenen werkt.

Nee hoor, een huis is een onroerend goed en valt in box 3.

http://www.allesoverhypot(...)ren-en-beleggen.html

Als je inkomsten uit je woning haalt is dat box 1.
pi_70914731
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

Pensioen en Praktijk 2 gehad? Ik weet dat je ook in pensioenen werkt.

Nee hoor, een huis is een onroerend goed en valt in box 3.

http://www.allesoverhypot(...)ren-en-beleggen.html

Als je inkomsten uit je woning haalt is dat box 1.

Nee. Echt niet, je hoeft het verder niet aan te nemen
(dan zou het dus volgens jou zinvol zijn om een hypotheek van ¤1 te nemen om hem zo in box 1 te laten vallen )
(ik werk niet in pensioenen, ben FFP'er)
pi_70914805
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee. Echt niet, je hoeft het verder niet aan te nemen
(dan zou het dus volgens jou zinvol zijn om een hypotheek van ¤1 te nemen om hem zo in box 1 te laten vallen )
(ik werk niet in pensioenen, ben FFP'er)
Wil je me eens uitleggen hoe het ongeveer zit? Met box 1 en box 3. Ik denk dat ik m nog niet helemaal heb.
pi_70914834
quote:
endementsgrondslag

Uw rendementsgrondslag wordt gevormd door de gemiddelde waarde van uw bezittingen min uw schulden op de peildata 1 januari en 31 december in een kalenderjaar.
Bezittingen
Bezittingen zijn onder meer:
spaargeld
een 2e woning
aandelen
Tot uw bezittingen behoren niet:
uw eigen woning
spullen die u persoonlijk gebruikt, zoals meubelen, een auto of caravan
http://www.belastingdiens(...)rofouderbent-10.html

Verder heb je bij een hypotheekvrije woning te maken met de Wet Hillen. Je inkomsten eigen woning bestaan in dat geval uit het Eigenwoningforfait, maar omdat je geen hypotheek hebt, krijg je een extra aftrekpost ter hoogte van datzelfde eigenwoningforfait in box 1.
pi_70915242
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

http://www.belastingdiens(...)rofouderbent-10.html

Verder heb je bij een hypotheekvrije woning te maken met de Wet Hillen. Je inkomsten eigen woning bestaan in dat geval uit het Eigenwoningforfait, maar omdat je geen hypotheek hebt, krijg je een extra aftrekpost ter hoogte van datzelfde eigenwoningforfait in box 1.
Oke.. maar als je dus een kleine hypotheek hebt op je huis, betaal je dus wel gewoon je woningforfait.. maar heb je ook recht op een deel hypotheekrenteaftrek mits binnen de 30 jaar toch?
pi_70915765
quote:
Op zondag 12 juli 2009 22:04 schreef Integrity het volgende:

[..]

Oke.. maar als je dus een kleine hypotheek hebt op je huis, betaal je dus wel gewoon je woningforfait.. maar heb je ook recht op een deel hypotheekrenteaftrek mits binnen de 30 jaar toch?
Als jouw aftrekbare hypotheekrente lahger is dan het EWF, dan krijg je een extra aftrekpost van het verschil.

Hypotheekrenteaftrek blijf je gewoon houden. Alleen: mensen staren zich blind op de HRA: ja, je 'krijgt' een deel terug, maar uiteindelijk betaal je gewoon rente.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')