Dat valt zo niet te zeggen, hangt o.a. af van de rentestand, het belastbare inkomen, het rendement wat je op je spaargeld haalt en verwacht te halen, en niet te vergeten persoonlijke voorkeur.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:29 schreef jortkeldert het volgende:
Hoe slim is het om een huis gewoon te kopen zonder hypotheek? Zeker omdat je hier hypotheek-rente aftrek hebt enzo. Je geld gaat dan wel van box 1 naar box 3 dus dat is belastingtechnisch wel mooi natuurlijk.
Maar ik heb dan alleen niet zoveel geld meer achter de hand (a). En misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd.
Tips worden zeer op prijs gesteld
Je kunt dan de overdrachtsbelasting verrekenen met de koper. Het is geen verplichting.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:54 schreef jortkeldert het volgende:
Wat trouwens ook handig is wanneer je een huis koopt als investering om het binnen 6 maanden te verkopen.
Dan krijg je een deel van je KK weer terug.
Wat voor info zoek je dan?quote:Maar goed, nog steeds niet heel veel bruikbare info hier tegengekomenOp internet is er ook erg weinig over te vinden.
Iedereen vergeet bij dit 'makkelijke rekensommetje' ('je krijgt 42% terug van al je rente!!!') even dat er zoiets bestaat als een eigen woningforfait (en deze stijgt gemiddeld genomen, dus je netto lasten ook...).quote:Op zondag 12 juli 2009 18:52 schreef Deetch het volgende:
Winst die je maakt aan een huis moet je weer investeren in een ander huis. ALs je dat niet doet kun je deel van je hypotheek ter groootte van de winst niet aftrekken.
Waarom zou je geen hypotheek nemen? Je betaalt momenteel 5.8 % rente, daar gaat de aftrek nog af dus leen je netto voor zeg 4%. Het geld dat je over hebt kun je prima een hoger rendement mee halen.
Je kunt ook overwegen om een hypotheek te nemen en deze versneld af te lossen.
Hoezo is het belastingtechnische heel mooi als het naar box 3 gaat? Als je in box 1 zit hoef je helemaal geen belasting te betalen, alleen je woningforfait en met je hypotheekrenteaftrek krijg je gewoon een deel van je geld terug.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:29 schreef jortkeldert het volgende:
Hoe slim is het om een huis gewoon te kopen zonder hypotheek? Zeker omdat je hier hypotheek-rente aftrek hebt enzo. Je geld gaat dan wel van box 1 naar box 3 dus dat is belastingtechnisch wel mooi natuurlijk.
Maar ik heb dan alleen niet zoveel geld meer achter de hand (a). En misschien zie ik nog wat dingen over het hoofd.
Tips worden zeer op prijs gesteld
Een eigen woning valt in box 1.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Hoezo is het belastingtechnische heel mooi als het naar box 3 gaat? Als je in box 1 zit hoef je helemaal geen belasting te betalen, alleen je woningforfait en met je hypotheekrenteaftrek krijg je gewoon een deel van je geld terug.
Je hebt het over eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek. Ik ging er vanuit dat je dacht dat een hypotheekvrije woning in box 3 kwam. (hypotheekrenteaftrek is dan natuurlijk niet van toepassing, EWF wel, maar daar krijg je een extra aftrekpost ter hoogte van het EWF voor) Al zou je het willen, dan kan het nog niet.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:36 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is toch geen antwoord! Dat zeg ik zelf ook.
Nee joh, ik bedoel... als je 1 huis koopt met hypotheek, zit je in box 1. Dus niet in box 3. Dan is het toch niet handig als je meteen in box 3 komt, omdat je dan vermogensbelasting betaalt en als je in box 1 zit krijg je geld terug over je hypotheekrente. Dus wel een hypotheek erop.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt het over eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek. Ik ging er vanuit dat je dacht dat een hypotheekvrije woning in box 3 kwam. Al zou je het willen, dan kan het nog niet.
Een huis zonder hypotheek valt óók in box 1. Dus dan verhuis je je spaargeld van box 3 naar 1.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:39 schreef Integrity het volgende:
[..]
Nee joh, ik bedoel... als je 1 huis koopt met hypotheek, zit je in box 1. Dus niet in box 3. Dan is het toch niet handig als je meteen in box 3 komt, omdat je dan vermogensbelasting betaalt en als je in box 1 zit krijg je geld terug over je hypotheekrente. Dus wel een hypotheek erop.
Momentje hoor. Als jij een huis bezit, is dat kapitaal. Dat zit in box 3. Als jij inkomsten uit je huis haalt, dan is het box 1. Dus als je het verhuurt. Hoe wilde je anders je eigen huis als inkomsten rekenen? Behalve je fictieve wod-waarde voor je woningforfait.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een huis zonder hypotheek valt óók in box 1. Dus dan verhuis je je spaargeld van box 3 naar 1.
ik blijf het zeggen: geen hypotheek is in de regel beter dan één hypotheek
Erm.... gewoon heel simpel: een eigen woning is uitgesloten in box 3, dus zit het in box 1.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:43 schreef Integrity het volgende:
[..]
Momentje hoor. Als jij een huis bezit, is dat kapitaal. Dat zit in box 3. Als jij inkomsten uit je huis haalt, dan is het box 1. Dus als je het verhuurt. Hoe wilde je anders je eigen huis als inkomsten rekenen?
Pensioen en Praktijk 2 gehad?quote:Op zondag 12 juli 2009 21:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm.... gewoon heel simpel: een eigen woning is uitgesloten in box 3, dus zit het in box 1.
quote:Op zondag 12 juli 2009 21:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Pensioen en Praktijk 2 gehad?Ik weet dat je ook in pensioenen werkt.
Nee hoor, een huis is een onroerend goed en valt in box 3.
http://www.allesoverhypot(...)ren-en-beleggen.html
Als je inkomsten uit je woning haalt is dat box 1.
Wil je me eens uitleggen hoe het ongeveer zit? Met box 1 en box 3. Ik denk dat ik m nog niet helemaal heb.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Nee. Echt niet, je hoeft het verder niet aan te nemen
(dan zou het dus volgens jou zinvol zijn om een hypotheek van ¤1 te nemen om hem zo in box 1 te laten vallen)
(ik werk niet in pensioenen, ben FFP'er)
http://www.belastingdiens(...)rofouderbent-10.htmlquote:endementsgrondslag
Uw rendementsgrondslag wordt gevormd door de gemiddelde waarde van uw bezittingen min uw schulden op de peildata 1 januari en 31 december in een kalenderjaar.
Bezittingen
Bezittingen zijn onder meer:
spaargeld
een 2e woning
aandelen
Tot uw bezittingen behoren niet:
uw eigen woning
spullen die u persoonlijk gebruikt, zoals meubelen, een auto of caravan
Oke.. maar als je dus een kleine hypotheek hebt op je huis, betaal je dus wel gewoon je woningforfait.. maar heb je ook recht op een deel hypotheekrenteaftrek mits binnen de 30 jaar toch?quote:Op zondag 12 juli 2009 21:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)rofouderbent-10.html
Verder heb je bij een hypotheekvrije woning te maken met de Wet Hillen. Je inkomsten eigen woning bestaan in dat geval uit het Eigenwoningforfait, maar omdat je geen hypotheek hebt, krijg je een extra aftrekpost ter hoogte van datzelfde eigenwoningforfait in box 1.
Als jouw aftrekbare hypotheekrente lahger is dan het EWF, dan krijg je een extra aftrekpost van het verschil.quote:Op zondag 12 juli 2009 22:04 schreef Integrity het volgende:
[..]
Oke.. maar als je dus een kleine hypotheek hebt op je huis, betaal je dus wel gewoon je woningforfait.. maar heb je ook recht op een deel hypotheekrenteaftrek mits binnen de 30 jaar toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |