abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70906589
Ik heb een huisje op het oog, maar daar moet nog wel een aantal dingen aan gebeuren. Hoewel het onderhoud op zich goed is (het is een oude woning) zit ik een beetje in mijn maag met het feit dat er maar vier groepen aanwezig zijn.

Nu kom ik uit een nieuwbouwwoning en vind het op een zondag wel relaxt om de afwasmachine, wasmachine, droger en computer aan te hebben, terwijl ik ondertussen een pizzaatje bak in de oven en naar een filmpje kijk op plasmatelevisie + homecinemaset. Dat lijkt me niet te gaan lukken op vier groepen.

Ik heb zelf echt geen kaas gegeten van elektra, of sowieso van klussen. Vraag: hoe eenvoudig is het om wat (zeg: vier?) extra groepen aan te leggen en wat kost je dat? Het gaat om een bovenwoning met twee verdiepingen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_70906762
Even ervanuitgaande dat wat nu in de meterkast zit niet meer gebruikt gaat worden, kost een nieuwe groepenkast incl installatie, met 8 groepen, hoofdschakelaar en beltrafo, op basis van 1 fase je ongeveer 425 euro incl BTW. (althans, daarvoor heb ik het laten doen)

MAAR !!!

Dan heb je die groepen in de meterkast zitten. Wat dan. Hoe krijg je de elektradraad naar de gewenste gebruikers? Dat hangt heel sterk van het huis af, en is op afstand niet in te schatten. Aan materiaal zal je dan nog 100 euro oid kwijt zijn, maar de arbeid is niet in te schatten. (of je moet het zelf doen)
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 17:31:26 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_70906794
Ligt er aan van wat voor materiaal de muren en het plafond zijn; je moet namelijk wel rekening houden dat bij het aanleggen van nieuwe groepen het plafond los moet.

Ieder apparaat wat meer dan 2000 Watt gebruikt moet volgens de nen 1010 op een eigen groep (vaatwasser, wasmachine, wasdroger, elek. oven, elek. kookplaat.)

Jou meterkast moet je dan ook compleet gaan vervangen (dan ga ik ervan uit dat je een oude kast hebt met ouderwetse zekeringen) je moet dan ook gaan voldoen aan de nieuwe eisen qua aardlekschakelaars, max 4 groepen achter een aardlek, een hoofdschakelaar plaatsen enz...)

Al met al kan het wel een groot kosten plaatje worden
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 12 juli 2009 @ 17:31:45 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_70906808
4 groepen??
Wauw, wij hebben er maar 2.

Maar ik zit eigenlijk met dezelfde vraag/idee.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 17:36:51 #5
92034 crew  Vonkenboer
pi_70906959
Hier zit ook de hele woning verdeeld over 4 groepen incl. de schuur/garage/tuinhuisje en de buitenverlichting.

En eigenlijk hebben we hier thuis nog nooit problemen gehad met overbelasting .

Af en toe als vaders de elektrische cirkelzaag in de schuur aanslingerd of hevig aan het lassen is dan kun je dat merken aan de lampen in huis; die branden dan even een ms iets minder fel
pi_70906998
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:31 schreef Vonkenboer het volgende:
Jou meterkast moet je dan ook compleet gaan vervangen (dan ga ik ervan uit dat je een oude kast hebt met ouderwetse zekeringen) je moet dan ook gaan voldoen aan de nieuwe eisen qua aardlekschakelaars, max 4 groepen achter een aardlek, een hoofdschakelaar plaatsen enz...)

Al met al kan het wel een groot kosten plaatje worden
Ai, dat klinkt inderdaad als een berg werk cq. een berg aan kosten. Het vervangen van de kast zelf zullen de kosten dan niet zijn als ik het eerste berichtje zo lees (500 euro is goed te doen), maar (het leggen van) de nieuwe bedrading kan dus een erg gecompliceerd verhaal worden. Ook is het plafond (en alle wanden) net gestuukt dus om dat nu allemaal weer los te trekken lijkt me niet geweldig.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_70907413
Idd, die kast is het niet. Dat werk is goed te begroten, omdat in elk huis de situatie grofweg hetzelfde is. maar dan begint het pas.

Ik heb zelf de nieuwe groepen aangelegd (ik had de onmetelijke mazzel dat ik van een paar loze leidingen gebruik kon maken, dus dat was zo gebeurd. Ik heb slechts 1 kabel onder de kruipruimte moeten wegwerken). De kast heb ik laten doen, was 2 uur werk.

Als je een 3-fasen aansluiting hebt, dan ben je trouwens iets meer kwijt, afhankelijk of je nog extra functionaliteit nodig hebt (kookgroep). In ieder geval kost het je een extra aardlekschakelaar, maar dat is 3-4 tientjes extra.
pi_70914336
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:38 schreef nostra het volgende:

[..]

Ai, dat klinkt inderdaad als een berg werk cq. een berg aan kosten. Het vervangen van de kast zelf zullen de kosten dan niet zijn als ik het eerste berichtje zo lees (500 euro is goed te doen), maar (het leggen van) de nieuwe bedrading kan dus een erg gecompliceerd verhaal worden. Ook is het plafond (en alle wanden) net gestuukt dus om dat nu allemaal weer los te trekken lijkt me niet geweldig.
oei, dat is idd lastig. kun je nog wel onder de vloer?
ik krijg straks ook de sleutels van mijn nieuwe casa en dan frees ik \eerst alle leidingen in de muur, daarna laat ik het dichtstucen
pi_70914939
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:31 schreef Netsplitter het volgende:
4 groepen??
Wauw, wij hebben er maar 2.

Maar ik zit eigenlijk met dezelfde vraag/idee.
kastje zelf is het kosten plaatje niet.. de rest wel
  maandag 13 juli 2009 @ 11:05:49 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70927607
tvp-tje
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_70941519
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:38 schreef mista het volgende:
oei, dat is idd lastig. kun je nog wel onder de vloer?
Ik heb geen flauw benul, tijdens de bezichtiging(en) heb ik er wel kort naar gekeken, maar ben niet zo in detail getreden. Het is een typische Haarlemse rood/zwart woning, dus bij binnenkomst meteen de meterkast, een trap op voor je eerste woonlaag en een tweede trap voor de tweede. Hoe de draden vanuit die meterkast precies lopen door het huis heen en wat er dan dus los moet komen: niemand die het weet.
Best pilot in history
pi_70941565
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:56 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kastje zelf is het kosten plaatje niet.. de rest wel
Maar waar zou je worstcase een beetje aan moeten denken? Ik begrijp dat het allemaal erg individueel is, maar kom je met 2,5k een heel eind of kan het nog (veel) hoger uitvallen?
Best pilot in history
pi_70941741
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:59 schreef nostra het volgende:

[..]

Maar waar zou je worstcase een beetje aan moeten denken? Ik begrijp dat het allemaal erg individueel is, maar kom je met 2,5k een heel eind of kan het nog (veel) hoger uitvallen?
hangt er vanaf.. ga je zelf sleuven vrezen etc ( waar nodig? ) of laat je dit doen?

installatie draad vliegt er door wij hebben 100 meter gebruikt vanaf de meterkast naar de schuur en naar het tuinhuisje..

we hadden zelf berekend op 35 meter per stuk.. nouja.. dat viel tegen

puur omdat je een leiding nooit zo kan leggen zoals je het wil.
  maandag 13 juli 2009 @ 23:24:30 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70951351
Uit ervaring kan ik inmiddels stellen dat de directe electra kosten eigelijk bijzaak zijn. Die kast en het monteren zijn idd de kosten niet. Dat VD draad zal je ook de kop niet kosten.

Wat je budget opvreet is alles wat je moet slopen en later weer dient te herstellen.... Gruwel , loopt die buis toch onder de vloer door. Tsja en daar kun je er eigelijk alleen bij als je dat muurtje gaat bewerken...
mmmm, daar zit nog ijzeren buis, tsja daar kan ik niets mee, dat moet er dan dus ook uit...

Mijn advies.. breng eerst je buizen werk in kaart. Daar heb je erg handige apparaatjes voor. 5 tienjtes, zo'n zender en ontvanger systeem... Begin in de groepen kast en volg de buis doro je huis naar het einde. en dan buis nr 2 enzo voort...

Als je dan alles op papier hebt, dan kunje gaan kijken waar je wat erbij wilt hebben en wat je ervoor moet slopen.
Neem die calculatie, maal 2 en je zit wel goed...

en ja, vd draad vliegt er doorheen... Alleen in de woonkamer propte ik al 100 meter buis in de vloer... das dus daar alleen al 300 meter vd draad cat5 en tv kabel nog niet meegeteld
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_70951526
Tja en dan heb je uiteindelijk een groepenkast met 8 groepen van 16A per stuk, maar nog steeds 1 hoofdzekering van 25A, of als je geluk heb 1 van 35A.

Neem dan gelijk een 3 fase aansluiting, weet je zeker dat je alles tegelijk aan kunt zetten.
pi_70966968
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:28 schreef klipper het volgende:
Tja en dan heb je uiteindelijk een groepenkast met 8 groepen van 16A per stuk, maar nog steeds 1 hoofdzekering van 25A, of als je geluk heb 1 van 35A.

Neem dan gelijk een 3 fase aansluiting, weet je zeker dat je alles tegelijk aan kunt zetten.
precies.. wij hadden 4x 16A eindgroep in de kast en een 25A hoofdzekering.. en we kregen het met die 4 groepen al voor elkaar om de 25A er uit te trekken...

en zowarm te stoken dat de nuon service monteur nog zn vingers brande na 20 min xD
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:52:52 #17
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_70969985
tvp wij zitten hier ook over te denken, maar die verhalen van plaffonds eruit slopen zitten me niet zo lekker..
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_70971503
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:52 schreef littledrummergirl het volgende:
tvp wij zitten hier ook over te denken, maar die verhalen van plaffonds eruit slopen zitten me niet zo lekker..
hangt er vanaf wat voor plafond je hebt..

wij hebben van die beton platen.. oftewel t electra ligt in de vloer van de verdieping er boven :p
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:32:54 #19
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_70971540
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 16:31 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hangt er vanaf wat voor plafond je hebt..

wij hebben van die beton platen.. oftewel t electra ligt in de vloer van de verdieping er boven :p
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee we hebben het wel gekocht, maar zou niet weten wat voor plafond erin zit eigenlijk..
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_70971596
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 16:32 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee we hebben het wel gekocht, maar zou niet weten wat voor plafond erin zit eigenlijk..
tis bij ons dus de vloeren slopen.. of aan een verlaagdplafond beginnen..

bijde veel werk xD
  dinsdag 14 juli 2009 @ 17:44:12 #21
216524 tomegel
Geen weer voor een egel
pi_70973852
Een normale woning heeft helemaal geen 3 fase nodig. Of je moet echt machines ofzo in de schuur hebben staan. Een kookgroep is tegenwoordig vaak ook op 2x230 volt. Scheelt je weer in de kosten.
Look who's back in the wrong place at the right time
pi_70974638
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:44 schreef tomegel het volgende:
Een normale woning heeft helemaal geen 3 fase nodig. Of je moet echt machines ofzo in de schuur hebben staan. Een kookgroep is tegenwoordig vaak ook op 2x230 volt. Scheelt je weer in de kosten.
Een 3 fase aansluiting kost niets meer dan een enkele fase aansluiting, en ook dan kun je gewoon een kookgroep nemen van 2 x 230 V.
3 fase wilt niet zeggen dat je ook krachtstroom hebt, je verdeelt alleen alles over 3 hoofdzekeringen i.p.v. alles op 1 hoofdzekering.

En met mijn verbruik moet ik wel 3 fase hebben
pi_70974852
Littledrummergirl en ik willen een fornuis met een aansluitvermogen van 10,7KW plaatsen

Ik neem aan dat die niet op een standaard perilex stekker geschroefd kan worden?
pi_70975918
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Een 3 fase aansluiting kost niets meer dan een enkele fase aansluiting, en ook dan kun je gewoon een kookgroep nemen van 2 x 230 V.
3 fase wilt niet zeggen dat je ook krachtstroom hebt, je verdeelt alleen alles over 3 hoofdzekeringen i.p.v. alles op 1 hoofdzekering.

En met mijn verbruik moet ik wel 3 fase hebben
* Ou-Tannu is toch wel benieuwd naar klipmans zn verbruiken

maar idd 1x 25A kost geen drol meer dan 3x 25A
  Moderator dinsdag 14 juli 2009 @ 21:59:51 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_70982524
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Littledrummergirl en ik willen een fornuis met een aansluitvermogen van 10,7KW plaatsen

Ik neem aan dat die niet op een standaard perilex stekker geschroefd kan worden?
10,7 kW moet je zo ie zo een driefasen aansluiting hebben. Tweefase kan maximaal 7200 watt aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')