quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:32 schreef JurriaanK het volgende:
Ammoniak heeft als nadeel dat het enorm stinkt, en bovendien ook niet zo goed is voor de rest van de kamer.
Een mengsel van schoonmaakazijn en schuursponsjes (het gaat er om dat je een oplossing met ijzer-ionen krijgt) reageert met het looizuur in eiken. Het hout wordt dan donkergrijs/blauw/zwart.
Ik heb het toevallig net geprobeerd voor een ander project. Zelfs met 15% ammonia (van een schildersbedrijf) en een nacht intrekken (buiten, afgedekt) ben ik bij eiken niet voorbij donkerbruin gekomen, en de azijnoplossing slaat aanzienlijk minder op je luchtwegen dan 15% ammonia.
Neem geen RVS schuursponsjes (ja, ze bestaan).
Bij de Brillo sponsjes die ik bij de Blokker kocht heb ik eerst de zeep er uit gewassen met heet water.
Verder moet je het mengsel (ik nam 1 schuursponsje en een mok, dus ongeveer 200 ml, schoonmaakazijn) enige dagen laten staan.
Mocht je dit in het groot gaan doen, zet de emmer dan buiten neer, want bij de reactie ontstaat ook wat waterstofgas.
Probeer eerst een klein stukje, en bedenk dat je het er nooit meer af krijgt, dus onder een plint bijvoorbeeld?
Succes!
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:44 schreef JurriaanK het volgende:
nog een linkje naar een beschrijving van een met deze methode zwart geverfd eiken doosje http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=668
Ja, de tekst is in het Duits, maar de foto's spreken voor zich.
quote:
Zo'n leuk huisjequote:Op zondag 12 juli 2009 13:56 schreef Oblivion het volgende:
[ afbeelding ]
We gaan hier weer verder.
Foto's zijn in vorige topic te bekijken.![]()
Hier weer nieuwe foto's, als ik ze gemaakt heb!
Dank je wel!quote:
quote:
Hey Martijn!quote:
Nou, voor de herfst moet wel het dak zijn gedaan, verder de woonkamer en zeker zoonlief zijn slaapkamer.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 08:40 schreef phluphy het volgende:
Tengelraggelploertenerwijs goed bezig!![]()
Wat is jullie "tijdsplan" eigenlijk, of heb je die niet echt?
eetsmakelijkquote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:32 schreef Oblivion het volgende:
Hmmmmmmmmmmmm....![]()
*zwaai even naar de lurkers...![]()
Ben druk bezig, even lunchen!
Dank je!quote:
Dank je.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |