abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2008 @ 14:00:47 #1
115666 Nouk82
Nananananananana, Batman!
pi_62049362
Even een vers topic, het topic met info over eiken vloeren was al wat ouder en bevatte niet de info die ik zocht!

Dussss...

We hebben een huis gezien. Hier ligt een eiken vloer in de woonkamer die doorloopt naar de keuken. klinkt mooi, maar helaas wel in een jaren-80 blokjespatroon. Niet helemaal onze smaak dus.

Het liefst zou ik de vloer eruit slopen en er iets naar eigen smaak in leggen, maar het kan zijn dat ons budget ontoereikend is en dat we eerst even moeten sparen voor een dergelijke actie. Tijdelijke en/of goedkopere oplossing: de vloer opknappen.

Ons idee is om de vloer op te schuren en opnieuw af te lakken, maar dan heel donker, zodat het koloniaal / wenge-kleur wordt. Heeft iemand toevallig ooit zo'n blokjesvloer in die kleur gezien en is dat wat? Ik hoop daarmee in ieder geval een stuk minder te zien van het blokjespatroon.

Of heeft er iemand anders een idee om het blokjespatroon te verbergen?

Ik las al dat lakken alleen kan als er niet geolied is. Dit weet ik (nog) niet, maar kan je een geoliede vloer op een ander manier nog echt donker krijgen? Het lijkt mij dat je met alleen olien een vloer nooit op koloniaal-kleur krijgt. Iemand ervaring hiermee?
** Hey, I don't make the rules. I just twist them to my purposes. **
**Run, my delicious little chunks of XP, Run! **
pi_62050444
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 14:00 schreef Nouk82 het volgende:
Even een vers topic, het topic met info over eiken vloeren was al wat ouder en bevatte niet de info die ik zocht!

Dussss...

We hebben een huis gezien. Hier ligt een eiken vloer in de woonkamer die doorloopt naar de keuken. klinkt mooi, maar helaas wel in een jaren-80 blokjespatroon. Niet helemaal onze smaak dus.

Het liefst zou ik de vloer eruit slopen en er iets naar eigen smaak in leggen, maar het kan zijn dat ons budget ontoereikend is en dat we eerst even moeten sparen voor een dergelijke actie. Tijdelijke en/of goedkopere oplossing: de vloer opknappen.

Ons idee is om de vloer op te schuren en opnieuw af te lakken, maar dan heel donker, zodat het koloniaal / wenge-kleur wordt. Heeft iemand toevallig ooit zo'n blokjesvloer in die kleur gezien en is dat wat? Ik hoop daarmee in ieder geval een stuk minder te zien van het blokjespatroon.

Ik las al dat lakken alleen kan als er niet geolied is. Dit weet ik (nog) niet, maar kan je een geoliede vloer op een ander manier nog echt donker krijgen? Het lijkt mij dat je met alleen olien een vloer nooit op koloniaal-kleur krijgt. Iemand ervaring hiermee?
Het "blokjespatroon" (ik neem aan dat het een tapisparket is, gelegd in dambordpatroon) krijg je er niet uit. Donkerder maken kan wel, met een donker gekleurde olie. Of het écht donker wordt durf ik niet te zeggen. Evengoed zou ik er niks aan doen, het kost een hoop werk, en het blokjespatroon blijf je toch wel zien.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 15:00:05 #3
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_62050973
gewoon zo laten en het geld dat je daarmee uitspaart (want opknappen kost ook geld) gebruiken om nog sneller de vloer te vervangen
Tenzij het echt in slechte staat verkeerd ofzo natuurlijk, maar als het er enkel niet mooi uitziet in jouw ogen zou ik het zoals DonJames al aangaf gewoon zo laten in afwachting van de nieuwe vloer.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 15:52:52 #4
115666 Nouk82
pi_62052488
Niet echt een dambord-patroon, maar meer een kort visgraat patroon.

ik zou het willen aanpassen omdat ik het ergens zonde vind om een goede eiken vloer gewoon weg te gooien, als het misschien ook mooi wordt door opknappen. Als je het patroon blijft zien, dan is het denk ik alleen leuk als het echt donker wordt en tja, of dat dus te realiseren is....

Aangezien ik de keuken misschien ook wil aanpassen (zie ander topic) is het waarschijnlijk verstandig om de vloer direct te doen, maar dan zit ik dus misschien weer met een budgetprobleem... *argh!*
pi_62053851
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 14:00 schreef Nouk82 het volgende:

Dussss...

Of de vloer nu gelakt, geolied of gewaxd is, bij alle 3 deze opties zijn er donkere lakken / oliën / waxen in de handel om alles donker te maken, dus wat je wilt is zeker mogelijk. Alleen de vraag is of het resultaat datgene wordt wat je ervan verwacht.
Het blokjespatroon komt door toepassing van diverse typen eikenhout met verschillende kleuren. Als je deze donker gaat maken zullen deze blokjes ook donkerder worden, maar waarschijnlijk zul je nog steeds het verschil tussen de blokjes zien.
Wat misschien wel een optie is, is om de vloer dekkend te schilderen, maar dat kan alleen als de vloer niet in de olie of wax staat.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 14:49:22 #6
115666 Nouk82
pi_62077656
Hmm, dekkend schilderen, stel dat de vloer daar geschikt voor is: kan dat in elke kleur? Of is dat van die specifale verf waar je dan alleen keuze hebt uit wit/zwart/bruin ofzo? En moet je er dan nog overheen lakken of is het met die verf alleen al af?

en nog belangrijker: Is dat budgetwise een slimme oplossing.
pi_62100444
hallo

je moet toch eerst weten wat voor behandeling de vloer heeft gehad voor wij ideen lkunnen aandragen.

groeten peter
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:45:37 #8
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_62101017
Er zijn hier al een aantal dingen genoemd die allemaal waar zijn, misschien is een samenvatting handig:

1) Achterhaal eerst wat voor behandeling de vloer heeft gehad, (hard)wax, olie of lak
2) Vloeren zijn donkerdeur te kleuren door de vorige laag te verwijderen en een donkerdere lak, olie of wax toe te passen
3) Het patroon zal nooit geheel verdwijnen, tenzij dekkend geschilderd. Maar ik denk dat vrijwel iedereen, en jjijzelf misschien ook wel, dat jammer zou vinden van een goede en dure houten vloer.
Wel is het zo dat hoe donkerder je de vloer maakt, hoe minder verschillen je te zien krijgt.

Nog een laatste idee, je kan de vloer ook donkerder krijgen door 'm te behandelen met amoniak. Dan moet de vloer eerst geheel geschuurd zijn en dan hang je (afhankelijk van hoe donker je de vloer wil hebben) een nachtje een potje amoniak in de lucht. Het hout reageert hiermee en kleurt duidelijk donkerder...alleen schuren van zo'n vloer heeft weer alleen zin als het (hard)wax of lak is wat er op de vloer zit
pi_62115546
Ammoniak heeft als nadeel dat het enorm stinkt, en bovendien ook niet zo goed is voor de rest van de kamer.

Een mengsel van schoonmaakazijn en schuursponsjes (het gaat er om dat je een oplossing met ijzer-ionen krijgt) reageert met het looizuur in eiken. Het hout wordt dan donkergrijs/blauw/zwart.

Ik heb het toevallig net geprobeerd voor een ander project. Zelfs met 15% ammonia (van een schildersbedrijf) en een nacht intrekken (buiten, afgedekt) ben ik bij eiken niet voorbij donkerbruin gekomen, en de azijnoplossing slaat aanzienlijk minder op je luchtwegen dan 15% ammonia.

Neem geen RVS schuursponsjes (ja, ze bestaan).
Bij de Brillo sponsjes die ik bij de Blokker kocht heb ik eerst de zeep er uit gewassen met heet water.

Verder moet je het mengsel (ik nam 1 schuursponsje en een mok, dus ongeveer 200 ml, schoonmaakazijn) enige dagen laten staan.

Mocht je dit in het groot gaan doen, zet de emmer dan buiten neer, want bij de reactie ontstaat ook wat waterstofgas.

Probeer eerst een klein stukje, en bedenk dat je het er nooit meer af krijgt, dus onder een plint bijvoorbeeld?

Succes!
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_62115870
nog een linkje naar een beschrijving van een met deze methode zwart geverfd eiken doosje http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=668

Ja, de tekst is in het Duits, maar de foto's spreken voor zich.
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:53:08 #11
115666 Nouk82
pi_62170618
Oeh, dat ziet er wel mooi uit, dat met die schoonmaakazijn! (en het lijkt me idd wat beter als werken met ammoniak)

Ik kan woensdag vragen wat er met de vloer gebeurd is, kijken wat dan mogelijke oplossingen zijn.

Bedankt voor de info!
pi_62242586
Mag ik daar inmiddels aan toevoegen dat europees eiken, twee weken geleden vers gekapt, bij mij duidelijk blauw werd (en dus niet zwart). Ook niet na 4x insmeren. Kwestie van uitproberen lijkt me.
pi_62251414
vers gekapt eiken gebruik je niet op een vloer dus die vergelijking kan je niet maken.

groeten peter
pi_62252388
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef JurriaanK het volgende:
Mag ik daar inmiddels aan toevoegen dat europees eiken, twee weken geleden vers gekapt, bij mij duidelijk blauw werd (en dus niet zwart). Ook niet na 4x insmeren. Kwestie van uitproberen lijkt me.
Vers gekapt hout is alleen niet te vergelijken met vloerhout.
Normaal gesproken laat je vers hout een hele tijd (minimaal een half jaar, maar zeker bij eiken is één of twee jaar beter) in het water liggen om alle houtsappen eruit te krijgen en schimmelvorming te voorkomen. Vervolgens wordt het hout grof gezaagd en teruggedroogd in een geconditioneerde ruimte. Dan zal e.e.a worden gezaagd, geschaafd en gaat het de handel in.

Dus eiken hout wat 2 weken geleden gekapt is, zit nog vol met houtsappen en die reageren heel anders op azijn als gedroogd hout.
pi_62272302
Ik ben het helemaal met jullie eens, hoewel ik me afvraag hoeveel vloerhout nu nog gewaterd wordt; daarom schreef ik ook 'uitproberen' - ik kan immers niet uit eigen ervaring zeggen of het inderdaad zwart wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')