Het "blokjespatroon" (ik neem aan dat het een tapisparket is, gelegd in dambordpatroon) krijg je er niet uit. Donkerder maken kan wel, met een donker gekleurde olie. Of het écht donker wordt durf ik niet te zeggen. Evengoed zou ik er niks aan doen, het kost een hoop werk, en het blokjespatroon blijf je toch wel zien.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:00 schreef Nouk82 het volgende:
Even een vers topic, het topic met info over eiken vloeren was al wat ouder en bevatte niet de info die ik zocht!
Dussss...
We hebben een huis gezien. Hier ligt een eiken vloer in de woonkamer die doorloopt naar de keuken. klinkt mooi, maar helaas wel in een jaren-80 blokjespatroon. Niet helemaal onze smaak dus.
Het liefst zou ik de vloer eruit slopen en er iets naar eigen smaak in leggen, maar het kan zijn dat ons budget ontoereikend is en dat we eerst even moeten sparen voor een dergelijke actie. Tijdelijke en/of goedkopere oplossing: de vloer opknappen.
Ons idee is om de vloer op te schuren en opnieuw af te lakken, maar dan heel donker, zodat het koloniaal / wenge-kleur wordt. Heeft iemand toevallig ooit zo'n blokjesvloer in die kleur gezien en is dat wat? Ik hoop daarmee in ieder geval een stuk minder te zien van het blokjespatroon.
Of heeft er iemand anders een idee om het blokjespatroon te verbergen?
Ik las al dat lakken alleen kan als er niet geolied is. Dit weet ik (nog) niet, maar kan je een geoliede vloer op een ander manier nog echt donker krijgen? Het lijkt mij dat je met alleen olien een vloer nooit op koloniaal-kleur krijgt. Iemand ervaring hiermee?
Of de vloer nu gelakt, geolied of gewaxd is, bij alle 3 deze opties zijn er donkere lakken / oliën / waxen in de handel om alles donker te maken, dus wat je wilt is zeker mogelijk. Alleen de vraag is of het resultaat datgene wordt wat je ervan verwacht.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:00 schreef Nouk82 het volgende:
Even een vers topic, het topic met info over eiken vloeren was al wat ouder en bevatte niet de info die ik zocht!
Dussss...
We hebben een huis gezien. Hier ligt een eiken vloer in de woonkamer die doorloopt naar de keuken. klinkt mooi, maar helaas wel in een jaren-80 blokjespatroon. Niet helemaal onze smaak dus.
Het liefst zou ik de vloer eruit slopen en er iets naar eigen smaak in leggen, maar het kan zijn dat ons budget ontoereikend is en dat we eerst even moeten sparen voor een dergelijke actie. Tijdelijke en/of goedkopere oplossing: de vloer opknappen.
Ons idee is om de vloer op te schuren en opnieuw af te lakken, maar dan heel donker, zodat het koloniaal / wenge-kleur wordt. Heeft iemand toevallig ooit zo'n blokjesvloer in die kleur gezien en is dat wat? Ik hoop daarmee in ieder geval een stuk minder te zien van het blokjespatroon.
Of heeft er iemand anders een idee om het blokjespatroon te verbergen?
Ik las al dat lakken alleen kan als er niet geolied is. Dit weet ik (nog) niet, maar kan je een geoliede vloer op een ander manier nog echt donker krijgen? Het lijkt mij dat je met alleen olien een vloer nooit op koloniaal-kleur krijgt. Iemand ervaring hiermee?
Vers gekapt hout is alleen niet te vergelijken met vloerhout.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:48 schreef JurriaanK het volgende:
Mag ik daar inmiddels aan toevoegen dat europees eiken, twee weken geleden vers gekapt, bij mij duidelijk blauw werd (en dus niet zwart). Ook niet na 4x insmeren. Kwestie van uitproberen lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |