Ok.quote:
En bedankt, ik heb sowieso een dergelijk boek nodig voor getaltheorie. Maar dat is later dit jaar aan de orde.quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:30 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben nu net bezig met getaltheorie, en heb naast een dictaat ook dit boek:
http://www.win.tue.nl/~bdeweger/epsilonboek.html
Boek is wel net uit en werd me aangeraden door vd Craats.
Ik denk dat je daar ook wel verder mee komt. Veel basistheorie staat er in.
Daar is ook een paragraaf aan gewijd in mijn boek.quote:
Bewijzen is geen 'onderwerp' maar een essentieel aspect van alle wiskunde ...quote:Op woensdag 2 september 2009 22:29 schreef Quishendrikson het volgende:
Ik ben bezig met wiskunde in 6V. We zijn bezig met het onderwerp 'bewijzen'.
Je kunt het alleen oefenen door het zelf veel te doen en een beetje creatief te zijn.quote:Met behulp van stellingen (omtrekshoek etc.) moet ik dus opgaven kunnen bewijzen. Dit vind ik erg lastig en zonder hulp van uitwerkingen kom ik hier niet uit. Hoe kan ik dit het beste oefenen?
Nee, dat is niet creatief. Iets herkauwen wat een ander al heeft uitgedacht of de hele tijd met een schuin oog naar de uitwerking in het boekje kijken is niet de manier om echt iets te leren. Geef eens een voorbeeld van het soort opgaven dat je aan moet kunnen.quote:
Met de uitwerkingen erbij de sommen maken, en later weer herhalen zonder uitwerkingen ofzo?
ik ga vanavond nog even flink aan het oefenenquote:Op donderdag 3 september 2009 08:45 schreef Borizzz het volgende:
Wat je met bewijzen wél kan doen is een soort van tactiekje volgen.
Stel dat A gegeven is en je moet naar B toewerken. Het einddoel is dan al bekend.
Je kunt vanuit A stapjes vooruit redeneren en bij B stapjes achteruit redeneren.
Vaak helpt dat wel wat. En dan maar hopen dat je in het midden de twee aan elkaar vast kunt knopen, en dan het bewijs mooi opschrijven.
En verder: veel oefenen! Alleen dat helpt.
De stelling van Pythagoras zegt dat in een rechthoekige driehoek de som van de kwadraten van de lengten van de beide rechthoekszijden gelijk is aan het kwadraat van de lengte van de schuine zijde (hypotenusa). Maar je weet dat de oppervlakte van een vierkant gelijk is aan het kwadraat van de lengte van een zijde (het woord kwadraat komt van het latijnse quadratus, dat vierkant betekent). Dus kun je ook zeggen dat de som van de oppervlakten van de vierkanten beschreven op de beide rechthoekszijden gelijk is aan de oppervlakte van het vierkant beschreven op de schuine zijde. Het ligt daarom voor de hand om iets te proberen met drie vierkanten beschreven op elk van de zijden. Maar er zijn talloze andersoortige bewijzen mogelijk.quote:Op donderdag 3 september 2009 18:10 schreef Quishendrikson het volgende:
Een voorbeeld is de stelling van pythagoras bewijzen. Ik heb vandaag een bewijs uitgelegd gezien door de docent. De docent had 3 vierkanten aan de zijden van de driehoek getekend. Op deze manier kon hij het bewijzen. Maar ik was daar zelf niet opgekomen.
[..]
In het algemeen moet je een nulpunt vinden. D.w.z. als je weet dat de polynoom een 0-punt heeft voor x = a kun je (x - a) eruit factoriseren (net als bij kwadratische vergelijkingen). In dit geval is het niet zo moeilijk door gewoon wat te testen, maar je kunt het systematisch aanpakken.quote:Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig
Alvast bedankt!
Duidelijk een Tilburger, 1.18b. Heb ik deze week al twee keer voorgedaan op het bordquote:Op vrijdag 4 september 2009 19:53 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe krijg ik deze in factoren ontbonden? De uitleg erbij is handig
Alvast bedankt!
Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:
A = [4a 2b+2]
[ 4 0]
De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.
Wie kan mij helpen?
1 2 | [4 0 ] |
1 2 | [2b+2 0] |
http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vectorquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:35 schreef DuTank het volgende:
Heeft er iemand verstand van lineaire algebra?
Ik loop al vast bij de fucking aller eerste opdracht van heel de studie
What is the length of the vector
[1]
[2]
[1]
die brackets moeten natuurlijk doorlopen, zodat je twee van die lange krijgt
Bedankt zo begrijp ik hetquote:Voor een symmetrische matrix geldt dat je deze kunt transponeren en dat-ie dan gelijk is, dus jij hebt:
1
2 [4a 2b + 2]
[4 0 ]
Transponeer deze eens:
1
2 [4a 4]
[2b+2 0]
Dus, a12 gaat naar a21 en omgekeerd. Wil de matrix symmetrisch zijn moet dus gelden dat a12 = a21, of wel 4 = 2b + 2, dus 2b = 1 en b = 1. Voor a kun je alles kiezen, immers, deze staat op de diagonaal en blijft het transponeren dus staan
Alweer een Tilburgerquote:Op zaterdag 5 september 2009 12:12 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij misschien helder uitleggen hoe je een symmetrische matrix kunt berekenen? Ik kom er niet echt uit stel je hebt:
A = [4a 2b+2]
[ 4 0]
De vraag is dan dat je a en b zo moet bepalen zodat er een symmetrische matrix ontstaat.
Dan is b = 1 en a kan elke waarde aannemen.
Wie kan mij helpen?
Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector#Length_of_a_vector
[ afbeelding ]
Dus hier √ (12 + 22 + 12) = √ (1 + 4 + 1) = √ 6
Iets zegt me dat je niet heel erg goed je theorie hebt gelezen.
[edit]
In feite is wat je hier doet dus gewoon Pythagoras in 3 dimensies toepassen. Als het gaat om de ruimtelijke interpretatie van zoiets kan dat goed helpen. Teken de vector eens en reken de lengte dan uit, dan zul je zien dat je hierop uitkomt.
Welk stuk tekst? Op Wikipedia? Of in je boek? Ik heb geen idee. Het is echter een heel basaal begrip bij vectoren. Dus ik vind het niet zo vreemd dat het vlot aan bod komt.quote:Op zaterdag 5 september 2009 12:43 schreef DuTank het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dat vraag 1 over het laatste deel van dat stuk tekst gaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |