abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:20:27 #1
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_70860060
Vorige deel: [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).

    Wiskundig inhoudelijk:
  • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
  • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
  • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
  • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.

    OP
  • eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      vrijdag 10 juli 2009 @ 20:20:42 #2
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70860068
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
    Ik wil met de pc controleren of M in span{I,A,A^2,...,A^k} zit. I is de identiteit, alle matrices zijn nxn en n>=k.

    Eerste aanpak: alle matrices vectoriseren en vervolgens controleren mbv loodrechte projectie of M in de kolomruimte van X = [vec(I) vec(A) ... vec(A^k)] zit. Dat lukt niet: de elementen van de matrix X zijn te groot voor de pc om nauwkeurig mee te rekenen (je krijgt bv. rank(X'X) < rank(X)).

    Tweede aanpak: kijk of M en A dezelfde eigenvectoren hebben, en zoja, of de vector met eigenwaarden van M (in de juiste volgorde gezet) in de kolomruimte X zit, met X_ij = (λ_i)^(j-1) (i=1..n, j =1..k+1). Maar daarbij loop ik tegen hetzelfde probleem aan.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70860296
    gegeven:

    F(x,y,z) = 0

    bewijs:

    als als voorwaarde geldt in elke factor 1 variabele als impliciete functie de andere 2 gegeven is.
      vrijdag 10 juli 2009 @ 20:31:47 #4
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70860394
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 20:28 schreef ErictheSwift het volgende:
    gegeven:

    F(x,y,z) = 0

    bewijs: [ afbeelding ]

    als als voorwaarde geldt in elke factor 1 variabele als impliciete functie de andere 2 gegeven is.
    Wat verwacht je nog meer dan de afleiding op http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_product_rule ?

    [ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 10-07-2009 20:41:28 ]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70860836
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 20:31 schreef GlowMouse het volgende:
    tip: dx/dy =
    Wat verwacht je nog meer dan de afleiding op http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_product_rule ?
    Die gaat uit van een heleboel aannames, en ik probeer het op een wat fundamentelere manier voor elkaar te krijgen. Ik had al even gespiekt bij het artikel Implicit Function en geprobeerd of ik daar iets zinnigs mee kon.

    Nu had ik al het rijtje

    F( x, y, z(x,y) ) = 0
    F( x, y(x,z), y ) = 0
    F( x(y,z), y, z ) = 0

    van Thabit meegekregen, maar ik loop alweer tegen de volgende muur aan.
    pi_70861194
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 20:20 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]
    Je probeert daar een computationeel probleem op te lossen? Wat voor matrices zijn het precies? I.e. hoe groot zijn ze, over welke ring zijn ze gedefinieerd, etc?
      vrijdag 10 juli 2009 @ 21:06:39 #7
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70861360
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 21:00 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Je probeert daar een computationeel probleem op te lossen? Wat voor matrices zijn het precies? I.e. hoe groot zijn ze, over welke ring zijn ze gedefinieerd, etc?
    A is de adjacency matrix van een reguliere graaf, alle elementen van machten van A zijn dus niet-negatieve gehele getallen. Uiteindelijk moet het zeker werken voor grafen tot op 15 knopen maar liefst voor meer, en binnen enkele dagen moeten 50M grafen te controleren zijn.
    De grote elementen van A^k heb ik al weten te vermijden omdat ik hier weet dat J \in span{I, A, A^2, .., A^k} (met k het aantal unieke eigenwaarden plus 1 - direct gevolg van het Hoffman polynoom).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70862113
    Waarom kon de computer die berekening niet aan waarbij je de matrices in vectoren omzet? Verwacht je eigenlijk dat de matrix M vaak wel of vaak niet in het opspansel van die anderen zit?

    Kun je misschien een voorbeeld geven van een typisch geval van A, M en k waarvoor je het wil oplossen? (matrices graag als rij van rijen dus bijv. [[1, 2], [3, 4]] )
      vrijdag 10 juli 2009 @ 21:50:07 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70862547
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 21:34 schreef thabit het volgende:
    Waarom kon de computer die berekening niet aan waarbij je de matrices in vectoren omzet?
    rank(X'X) < rank(X), en de x die ||Xx-b|| minimaliseert is inv(X'X)X'b dus X'X is wel cruciaal. Een double zal wel niet precies genoeg zijn (int32/int64 gebruiken lukt niet; Matlab kan daar niet mee rekenen als het matrices betreft).

    Het stelsel [X b] vegen lukt ook niet, geeft ook problemen met precisie.
    quote:
    Op vrijdag 10 juli 2009 21:34 schreef thabit het volgende:
    Waarom kon de computer die berekening niet aan waarbij je de matrices in vectoren omzet? Verwacht je eigenlijk dat de matrix M vaak wel of vaak niet in het opspansel van die anderen zit?
    M zijn de afstandsmatrices (M_{xy} = 1 iff d(x,y) = c, en dan c variëren van 2 t/m de diameter totdat het fout gaat). Bij niet-afstandsreguliere grafen is er grote kans dat c de diameter niet haalt, en waar het fout gaat is van belang om precies te weten.
    quote:
    Kun je misschien een voorbeeld geven van een typisch geval van A, M en k waarvoor je het wil oplossen? (matrices graag als rij van rijen dus bijv. [[1, 2], [3, 4]] )
    A = [[0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 0],[0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0],[0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 1, 0, 0],[0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 1, 0],[0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 0, 1],[1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1],[0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 0],[0, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1],[1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0],[1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0],[0, 1, 0, 1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0],[0, 0, 1, 0, 1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0],[0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0],[0, 0, 0, 0, 1, 1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0]]

    M = [[0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1], [1, 0, 1, 1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 0], [1, 1, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1], [1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0], [1, 0, 1, 1, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0], [0, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0], [0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 0], [0, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 0], [0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 1], [0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 1, 1, 0, 0], [1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1], [0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 1], [0, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 1, 0, 1], [1, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 1, 1, 0]]

    k = 3

    Ik zal je een pm sturen met de complete achtergrond.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70864403
    Met SAGE kom ik eruit. . Ik ga ervan uit dat het lineaire combinaties over Q mogen zijn.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    def glowmouse_problem(A, M, k):
        powers = [A^j for j in range(k+1)]
        vectors = [vector(reduce(operator.add, map(list, x))) for x in powers]
        V = VectorSpace(QQ, len(vectors[0]))
        W = V.subspace(vectors)
        v = vector(reduce(operator.add, map(list, M)))
        return v in W

    Dan in de sage prompt kun je jouw A, M en k gewoon copy-pasten en vervolgens:
    1
    2
    sage: glowmouse_problem(matrix(A), matrix(M), k)
    True


    [ Bericht 5% gewijzigd door thabit op 10-07-2009 23:01:46 ]
      vrijdag 10 juli 2009 @ 23:00:05 #11
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70864570
    En hoelang doet hij erover?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70864635
    0.07 seconden op een brakke laptop
      vrijdag 10 juli 2009 @ 23:14:11 #13
    246148 James.Bond
    "Shaken, not stirred"
    pi_70864983
    Maple doet er 36 seconden over...

    Sage ziet er professioneel uit, ik ga hem volgend week ff uitproberen.
    "The name is Bond, James Bond"
      vrijdag 10 juli 2009 @ 23:15:41 #14
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70865016
    0.07 is wel acceptabel, morgen eens uitzoeken of ik het graaf-formaat (sparse6) ingelezen krijg in SAGE.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      zaterdag 11 juli 2009 @ 15:18:27 #15
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_70876929
    pi_70914827
    Morgen herka/repa rekenen/wiskunde.

    Kan het wel. Dat weet ik.
    Maar nog niet erg snel. Je raadt het al..... Da moet wel, eg woa.
      maandag 13 juli 2009 @ 00:18:06 #17
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_70920391
    Wat is een primitieve van tan²x ?
      maandag 13 juli 2009 @ 00:19:18 #18
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70920425
    tan x-x
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 13 juli 2009 @ 00:27:20 #19
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_70920655
    Ok.
    pi_71063956
    Beste wiskunde experts

    Ik weet eigenlijk niet veel meer van wiskunde, maar worstel al dagen met een probleem. Iets waar ik na uren googlen nog niet uit ben gekomen. Zo slecht is het dus gesteld met mijn wiskunde kennis. Ik heb een boogje en ik wil graag het middelpunt van een cirkel berekenen. De enige gegevens die ik heb, zijn 2 coördinaten die de cirkel ergens snijden. Ik wil dus de boogstraal en het middelpunt van de denkbeeldige cirkel weten.. zodat ik uiteindelijk tot de formule van het boogje kan komen.

    Aan benaderen heb ik helaas, anders was het al lang opgelost in excel. Ik heb een formule nodig, en ik ben echt niet meer thuis in deze wereld Wie kan me laten weten óf het kan, en zo ja, eventueel hoe?
      vrijdag 17 juli 2009 @ 13:12:39 #21
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71064024
    Je moet het probleem duidelijker omschrijven, of maak een plaatje met wat je nou precies hebt.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      vrijdag 17 juli 2009 @ 13:13:30 #22
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_71064064
    al geprobeerd om een tekening te maken?
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_71064118
    roger that! ik zal het strakjes ff updaten. Thnx.
    pi_71066760
    Volgens wikipedia heet wat ik bedoel een Quadratische Bezier Curve (Van de 2de graad). In mijn simpele begrip dus een curve waarvan ik de 2 buitenpunten heb met x,y coordinaat, en een derde virtuele x,y coordinaat die de "steilheid" van de curve bepaalt door hoever die naar buiten staat.

    Wikipedia illustratie:


    De wikipedia illustratie is helaas niet symetrisch (die grijze lijnen) maar bij mij is de curve altijd symetrisch waardoor je dus die curve kunt doortrekken tot een cirkel.

    Het gaat mij dus om uiteindelijk onafhankelijk van welke symetrische curve ik ingeef ik altijd een cirkel kan berekenen en complementeren, en van daaruit het middelpunt van die cirkel kan bepalen.

    (Wat ik op internet vind is wel dat je het middelpunt van een cirkel kunt bepalen als je 3 punten hebt, maar ik heb er eigenlijk dus maar 2, MAAR omdat hij symetrisch is zou je dus in theorie die curve kunnen spiegelen om een derde punt te creeeren OF het midden de curve te snijden vanuit het virtuele punt)

    In de ideale wereld geef ik als input de 2 coordinaten (P0 en P2) en het virtuele coordinaat (P1) voor de curve en krijg ik als output het coordinaat van de middelpunt van de cirkel en de straal van de cirkel.


    Ja ik weet dat het een vrij omslachtig verhaal is maar ik hoop dat toch iemand hierbij kan helpen.

    Greets

    [ Bericht 0% gewijzigd door CHEESEBURGERWALRUS op 17-07-2009 14:30:53 ]
      vrijdag 17 juli 2009 @ 14:59:52 #25
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71067994
    Als P0-P1 en P1-P2 allebei precies raken aan de cirkel, dan gaat de lijn loodrecht op P0-P1 (P0-P2) door het middelpunt.
    De lijn door P0 heeft vergelijking y = y_P0 + (X_P1-X_P0)/(Y_P1-Y_P0) * (X_P0-x) (=a+bx, echt een lijn dus).
    De lijn door P2 heeft vergelijking y = y_P2 + (X_P1-X_P2)/(Y_P1-Y_P2) * (X_P2-x)

    Je moet dus oplossen y_P2 + (X_P1-X_P2)/(Y_P1-Y_P2) * (X_P2-x) = y_P0 + (X_P1-X_P0)/(Y_P1-Y_P0) * (X_P0-x)
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_71069430
    Wow ik ga het vanavond uitgebreid testen, many thanx
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:31:44 #27
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71175991
    Priemgetal drieling p, p+2, p+4.
    Waarom is het zo dat een van deze getallen altijd deelbaar is door 3?
    Komt voor mij een beetje uit de lucht vallen...

    [ Bericht 0% gewijzigd door Borizzz op 21-07-2009 12:37:24 ]
    kloep kloep
    pi_71176160
    Ik neem aan dat je p+4 bedoelt ipv p+3? In dat geval: kijk naar de resten die je kunt krijgen bij deling door 3.
    pi_71176195
    Hoi!

    Ik ben op dit moment bezig mijn scriptie te schrijven (hij is bijna af). Ik hoopte het gebruik van statistische toetsen etc. te vermijden maar de prof wil nu toch dat ik een chi kwadraat toets toepas op een deel van de onderzoeksdata die ik verzameld heb. Nu is het al een aantal jaar geleden dat ik met SPSS heb gewerkt, of überhaupt iets met statistiek heb gedaan, vandaar deze vraag.

    Ik heb de volgende data (totale n=29)

    Object A (n=11) 10.9 X en 1.25 Y
    Object B (n=18) 11.6 X en 1.75 Y

    Hoe zou ik dit ongeveer in SPSS moeten invoeren om de chi2 toets uit te voeren (= wat de prof voorstelde). En belangrijker nog, welke output zal ik ongeveer krijgen en wat kan ik daarmee zeggen over Object A en Object B? Dus, hoe zou ik een uitkomst moeten interpreteren?

    Ik hoop dat dit in het goede topic staat aangezien het niet echt beta is. Alvast bedankt!

    [ Bericht 0% gewijzigd door vaagsel op 21-07-2009 12:44:42 ]
    Life is too short not to have fun
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:40:45 #30
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71176297
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:36 schreef thabit het volgende:
    Ik neem aan dat je p+4 bedoelt ipv p+3? In dat geval: kijk naar de resten die je kunt krijgen bij deling door 3.
    hoe doe je dat dan?
    3|p dan p=q*3
    3|p+2 dan p+2=q*3 dus p=q*3-2
    3|p+4 dan p+4=q*3 dus p=q*3-4
    maar dit helpt me niks verder..
    kloep kloep
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:46:06 #31
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71176478
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:40 schreef Borizzz het volgende:

    [..]

    hoe doe je dat dan?
    3|p dan p=q*3
    3|p+2 dan p+2=q*3 dus p=q*3-2
    3|p+4 dan p+4=q*3 dus p=q*3-4
    Kijk nou naar de rest na deling.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:48:01 #32
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71176536
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:37 schreef vaagsel het volgende:
    en wat kan ik daarmee zeggen over Object A en Object B? Dus, hoe zou ik een uitkomst moeten interpreteren?
    Kijk eerst eens wat je wilt onderzoeken, en ga dan pas denken wat voor toets je daarvoor kunt gebruiken.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:48:07 #33
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71176539
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:46 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Kijk nou naar de rest na deling.
    ja, dat zie ik dus nog niet...
    kloep kloep
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:48:44 #34
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71176561
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:48 schreef Borizzz het volgende:

    [..]

    ja, dat zie ik dus nog niet...
    Als p=q*3-2, wat krijg je dan als je p door 3 deelt? Niet -2.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:51:53 #35
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71176653
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:48 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Als p=q*3-2, wat krijg je dan als je p door 3 deelt? Niet -2.
    dus als ik p deelbaar door 3 stel, dan zijn p+2 en p+3 niet deelbaar door 3. Daar komt het dan op neer.
    gevolg: van p, p+2, p+3 is altijd eentje deelbaar door 3. Of ga ik dan te kort door de bocht.

    (ik begin net met getaltheorie dus sorry als het echt beginnersvragen zijn )
    kloep kloep
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:52:37 #36
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71176676
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:51 schreef Borizzz het volgende:

    [..]

    dus als ik p deelbaar door 3 stel, dan zijn p+2 en p+3 niet deelbaar door 3.
    p+3 is wel deelbaar door 3.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 21 juli 2009 @ 12:58:21 #37
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71176827
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:52 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    p+3 is wel deelbaar door 3.
    sorry, ik bedoelde p+4. klopt het dan zo?
    kloep kloep
      dinsdag 21 juli 2009 @ 13:08:33 #38
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71177192
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 12:58 schreef Borizzz het volgende:

    [..]

    sorry, ik bedoelde p+4. klopt het dan zo?
    Als je zelf al niet ziet dat het klopt, waarom zou je er dan genoegen mee nemen als ik zou zeggen dat het wel klopt?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 21 juli 2009 @ 13:14:21 #39
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71177392
    Als je kijkt naar
    3|p+2 dan p+2=q*3 en dus ook p=q*3-2 (niet deelbaar door 3).
    zelfde geldt voor p+4.
    dus alleen p is dan deelbaar door 3, p+2 en p+4 niet. De vraag is of dit dan klopt.
    kloep kloep
    pi_71178733
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 13:14 schreef Borizzz het volgende:
    Als je kijkt naar
    3|p+2 dan p+2=q*3 en dus ook p=q*3-2 (niet deelbaar door 3).
    zelfde geldt voor p+4.
    dus alleen p is dan deelbaar door 3, p+2 en p+4 niet. De vraag is of dit dan klopt.
    Bekijk het even heel simpel. We nemen aan dat p priem is. Dan zijn er drie mogelijkheden, namelijk dat p=3, of dat de rest bij deling van p door 3 gelijk is aan 1 of dat de rest bij deling van p door 3 gelijk is aan 2.

    Laat ik nu tevens aannemen dat p niet gelijk is aan 3. Is nu de rest bij deling van p door 3 gelijk aan 1, dan moet p+2 een drievoud zijn (want 1+2=3), en is dus p+2 niet priem. Is de rest bij deling van p door 3 gelijk aan 2, dan moet p+4 een drievoud zijn (want 2+4=6), en is dus p+4 niet priem.

    Ergo, (p, p+2, p+4) kan alleen een priemdrieling zijn als p=3.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 21-07-2009 14:02:02 ]
      woensdag 22 juli 2009 @ 15:02:38 #41
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71215753
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 13:54 schreef Riparius het volgende:

    [..]

    Bekijk het even heel simpel. We nemen aan dat p priem is. Dan zijn er drie mogelijkheden, namelijk dat p=3, of dat de rest bij deling van p door 3 gelijk is aan 1 of dat de rest bij deling van p door 3 gelijk is aan 2.

    waarom gelden dan deze 3 mogelijkheden? Waarom nu precies p=3, en niet 5 of 7. Dat zijn immers ook priemgetallen?
    ik blijf dit nog maar lastig vinden.
    kloep kloep
      woensdag 22 juli 2009 @ 15:06:51 #42
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71215893
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 13:54 schreef Riparius het volgende:

    [..]

    Laat ik nu tevens aannemen dat p niet gelijk is aan 3. Is nu de rest bij deling van p door 3 gelijk aan 1, dan moet p+2 een drievoud zijn (want 1+2=3), en is dus p+2 niet priem.
    Ook dit kan ik nog niet volgen.
    kloep kloep
      zaterdag 25 juli 2009 @ 10:35:35 #44
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71309308
    Als ik moet aantonen dat voor elk geheel getal n geldt: 6 is deler van n*(n+1)*(2n+1).

    Ik heb dit geprobeerd op 2 manieren aan te pakken.
    1) laten zien dat de factoren 2 en 3 in de priemfactorontbinding van n*(n+1)*(2n+1) zitten.
    factor 2 zit er in elk geval in omdat n en n+1 buren zijn. Maar het lukt me nog niet om te laten zien dat er een 3-voud inzit... wie maakt dit inzichtelijk? Ik dacht aan:
    stel n=2voud, dan 2n=4voud... 2n+1=4voud + 1.....
    stel n+1 =2voud, dan 2(n+1)=4voud,...

    2) Ik maakte een onderscheid in 2 situaties, n=even en n=oneven.
    als n=even geldt n=2k, k geheel getal. dan geldt n*(n+1)*(2n+1) = 16*k3+12*k2+2*k. Hier dacht ik dan een factor 6 uit te kunnen halen zodat met definitie deler het bovenstaande te bewijzen viel.
    en als n=oneven gelft n=2k+1, k geheel getal dan geldt n*(n+1)*(2n+1) = 16*k3+32*k2+20*k+4. Ook hier geen factor 6.
    kloep kloep
      zaterdag 25 juli 2009 @ 10:53:23 #45
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71309549
    Stel n en (n+1) zijn beide niet deelbaar door 3, dan is n+2 dat wel, dus is 2*(n+2) dat ook.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_71309556
    Maak ook eens onderscheid op wat n allemaal kan zijn modulo 3.
      zaterdag 25 juli 2009 @ 11:03:36 #47
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_71309723
    quote:
    Op zaterdag 25 juli 2009 10:53 schreef GlowMouse het volgende:
    Stel n en (n+1) zijn beide niet deelbaar door 3, dan is n+2 dat wel, dus is 2*(n+2) dat ook.
    Ok, dus even 'anders' bekijken.
    n+2 deelbaar door 3, dan 2n+4 ook deelbaar door 3, en 2n+1 dan ook deelbaar door 3 (ligt er 3 vandaan).
    Merci!

    Mijn tweede oplossing, met even en oneven.. is dat een zinvolle aanpak, of kan ik dat beter niet proberen? Ik heb nl. wel meerdere bewijzen gezien op een dergelijke wijze.
    kloep kloep
    pi_71430100
    Ik had laatst examen gedaan voor Wiskunde A1 VWO, maar het ging minder goed dan thuis met de examenbundels. En er kwam 1 vraag in voor waar ik niks van snapte. Ik moest de oplossing berekenen voor 2 sommen. En dat was 2 keer een soort van letter E met wat getallen er omheen. Maar ik had geen flauw idee wat dat betekent. Kan iemand me hier meer over vertellen>
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
      woensdag 29 juli 2009 @ 15:24:42 #49
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71430378
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_71430679
    ja top dat is em Bedankt! Wel jammer dat ik 1 van de 7 vragen nu niet had ingevuld en het zo makkelijk is achteraf
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:34:25 #51
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_71561331



    Ik begrijp werkelijk waar niet hoe je op de 0.129 komt.

    Zit er al tijden mee te knoeien.

    Kan iemand het mij stap voor stap uitleggen?

    Dit is de uitwerking. Originele vraag is:

    Er zijn 94 leerlingen, 22 zijn lange leerlingen, 72 zijn korte leerlingen.
    Wat is de kans bij een klas van 14 willekeurige leerlingen dat er precies 5 lang zijn en 9 kort.

    Kan een professor hier helderheid in scheppen?
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:35:20 #52
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71561353
    Dus alles snap je, alleen die 0,129 niet?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:37:18 #53
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_71561390
    welke bereekning voer je uit om aan dit antwoord te komen?
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:38:39 #54
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71561430
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:37 schreef PLAE@ het volgende:
    welke bereekning voer je uit om aan dit antwoord te komen?
    Die staat er toch Die breuk voor ~= 0,129.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:39:35 #55
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71561456
    94 leerlingen zijn er totaal. Daarvan kies je er 14 willekeurig. Je kiest elke leerling maar één keer. De volgorde maakt niet uit. Dit betekent dat je (n boven k) moet gebruiken.

    De leerlingen zijn in twee groepen te verdelen (lange), dat zijn er 22, en korte, dat zijn er 72. Nu wordt er met een vaasmodel gerekend, de lange worden voorgesteld door de rode knikkers, de korte door de witte knikkers. In totaal zijn er (94 boven 14) mogelijkheden om knikkers uit de vaas te pakken. Om aan de vraag te voldoen moet je 5 rode (= lange leerlingen) en 9 witte (= korte leerlingen pakken) Je kunt op (22 boven 5) manieren de lange pakken, en (72 boven 9) de korte. Dus in totaal (22 boven 5)*(72 boven 9) mogelijkheden. Deel dit door het totaal aantal mogelijkheden, en je hebt je kans.

    Van belang is dus dat je:
    – Doorhebt waarom je (n boven k) gebruikt (ook wel nCr toets op je rekenmachine)
    – Doorhebt dat je (aantal goede mogelijkheden) / (totaal aantal mogelijkheden) moet uitrekenen voor de kans
    – Doorhebt dat het aantal goede gegeven wordt door (22 boven 5)*(72 boven 9) en het totaal aantal door (94 boven 14).

    Hopelijk helpt dit je, in ieder geval om iets preciezer te zeggen waar het probleem zit.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71561469
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:35 schreef GlowMouse het volgende:
    Dus alles snap je, alleen die 0,129 niet?
    Hij heeft vast zo'n rekenmachine die bij 94! ERROR geeft.
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:44:59 #57
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71561596
    Dat modelantwoord, rode lange knikkers

    Maar als je komt tot "vaasmodel, 14 trekkingen zonder terugleggen, 22 rode en 72 blauwe knikkers", dan is de rest gewoon leren want het antwoord volgt eenduidig uit het model.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:48:29 #58
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71561683
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:44 schreef GlowMouse het volgende:
    Dat modelantwoord, rode lange knikkers

    Maar als je komt tot "vaasmodel, 14 trekkingen zonder terugleggen, 22 rode en 72 blauwe knikkers", dan is de rest gewoon leren want het antwoord volgt eenduidig uit het model.
    Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:50:48 #59
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_71561737
    wilt u misschien voordoen hoe u het uitrekent, het is namelijk een examenvraag, maar we komen steeds niet op het goede antwoord
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:53:34 #60
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71561822
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef PLAE@ het volgende:
    wilt u misschien voordoen hoe u het uitrekent, het is namelijk een examenvraag, maar we komen steeds niet op het goede antwoord
    Je uitwerking geeft al hoe je het uitrekent!

    Je moet iets als ((22 nCr 5)*(72 nCr 9))/(94 nCr 14) intypen op je rekenmachine en dan krijg je om en nabij 0.12860949074729214362453598345225602392997254531529 als antwoord. Het feitelijke probleem ligt 'm er dus meer in dat je niet snapt hoe je rekenmachine werkt?

    Dus: Wat type je in op je rekenmachine en wat krijg je zelf als antwoord?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      maandag 3 augustus 2009 @ 12:57:32 #61
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71561932
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:48 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.
    Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 3 augustus 2009 @ 13:03:11 #62
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71562081
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 12:57 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).
    Ja, op zich. Maar ik proef hier vooral in dat men leert het op te schrijven als vaasmodel. Dus dat men goed is in rode en witte knikkers zien maar au fond uiteindelijk niet snapt wát men nu uitrekent. Snap je een beetje wat ik bedoel? Net als dat mensen heel goed zijn om in een kwadratische vergelijking a, b en c aan te wijzen en dan de ‘abc-formule’ uit te rekenen maar uiteindelijk bijvoorbeeld geen benul hebben hoe die oplossing nou samenhangt met ontbinden in factoren.

    En dat gevoel heb ik omdat men over ‘lange rode knikkers’ spreekt en niet over ‘rode knikkers die de lange leerlingen voorstellen’.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      maandag 3 augustus 2009 @ 13:55:12 #63
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_71563352
    we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
      maandag 3 augustus 2009 @ 14:08:53 #64
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71563679
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
    we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
    a) Wat voor rekenmachine heb je?
    b) Op welke knoppen druk je?
    c) Wat komt er dan uit?

    Als je niet vertelt wat je doet, dan kan ik moeilijk helpen natuurlijk…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_71564272
    quote:
    Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
    we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
    Schrijf die breuk gewoon eens uit met faculteiten in teller en noemer, dan zie je dat je het nodige kunt vereenvoudigen. Pas daarna de rekenmachine ter hand nemen.
      maandag 3 augustus 2009 @ 17:22:39 #66
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_71568798
    M'n moeder zit op mijn account te fokken.

    Lief

    thanks voor de NCR post, die maakte het geheel duidelijk voor ons
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:21:57 #67
    134103 gebrokenglas
    Half human, half coffee
    pi_71801212
    Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.

    - een fles die exact 3 liter kan bevatten
    - een fles die exact 5 liter kan bevatten

    De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.

    Hoe krijg ik dat voor elkaar?
    How can I make this topic about me?
    pi_71802121
    Laten we de flessen namen geven: die van 3 liter heet F3 en die van 5 liter heet F5.

    Vul F5 helemaal en giet hem over in F3 totdat F3 vol zit. Gooi daarna F3 leeg en giet wat er in F5 over is wederom in F3 over. In F3 zit nu 2 liter en F5 is nu leeg. Vul F5 en giet hem over in F3 totdat F3 vol zit. In F5 zit nu precies 4 liter.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:47:43 #69
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71802129
    Die van 3 2x legen in die van 5, zit die van 5 vol en zit er nog 1L in die van 3.
    Die van 5 leeggooien, 1L overgieten in die van 5, dan nog 1x 3L in die van 5 gooien.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:47:46 #70
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_71802131
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
    Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.

    - een fles die exact 3 liter kan bevatten
    - een fles die exact 5 liter kan bevatten

    De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.

    Hoe krijg ik dat voor elkaar?
    Noem de 5-literfles fles a, en noem de 3-literfles fles b.

    Giet 5 liter in fles a. Giet het over in fles b, je hebt dan 2 en 3 liter. Gooi die 3 liter uit fles b weg en giet die 2 liter over in die fles b. Giet nu weer 5 liter in fles a. Vul met die fles a fles b verder aan (daar kan nog één liter bij), en presto, je hebt 4 liter in fles a.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:49:38 #71
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71802198
    Twee oplossingen
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:29:38 #72
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_71803472
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
    Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.
    Zat dat in die film? :|
      woensdag 12 augustus 2009 @ 20:04:35 #73
    134103 gebrokenglas
    Half human, half coffee
    pi_71828123
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 22:29 schreef Washington het volgende:

    [..]

    Zat dat in die film? :|
    Ja, maar dan in gallons en een weegschaal en een bom die binnen 5 minuten af zou gaan.
    bedankt voor de antwoorden, ik snap het nu.
    How can I make this topic about me?
    pi_71901443
    Ik heb een TI-84 plus en als ik LOG wil gebruiken gaat het fout. Het lijkt wel alsof mijn GR er automatisch een 10 voorzet.
    Dus als ik uitreken op mijn GR, log(7,5), dan krijg ik als uitkomst 0,8750. Maar dit is de uitkomst van 10log(7,5) toch? En als ik iets als 5log(7,5) moet uitrekenen dan weet ik niet wat ik moet invullen op mijn GR. Als ik invul 5log(7,5) dan krijg ik als uitkomst 4,3753, terwijl ik een uitkomst van rond 1,25 verwacht.
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
      zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:24:42 #75
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71901957
    5log(7,5) = 5*log(7,5) = 5*0.875 = 4.375

    Je zoekt log(7.5)/log(5).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_71902056
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 15:00 schreef ikvalopdikkewijven het volgende:
    Ik heb een TI-84 plus en als ik LOG wil gebruiken gaat het fout. Het lijkt wel alsof mijn GR er automatisch een 10 voorzet.
    Dus als ik uitreken op mijn GR, log(7,5), dan krijg ik als uitkomst 0,8750. Maar dit is de uitkomst van 10log(7,5) toch? En als ik iets als 5log(7,5) moet uitrekenen dan weet ik niet wat ik moet invullen op mijn GR. Als ik invul 5log(7,5) dan krijg ik als uitkomst 4,3753, terwijl ik een uitkomst van rond 1,25 verwacht.
    Je denkt kennelijk dat je zomaar het grondtal van de logaritme in kunt typen op je rekenmachine en dat die dan dat grondtal gebruikt. Maar dat is niet zo. Zoals je kunt zien resulteert het intypen van die 5 erin dat je 5 maal 10log 7,5 uitrekent, en niet 5log 7,5.

    Rekenmachines kunnen gewoonlijk maar twee soorten logaritmen uitrekenen, namelijk logaritmen met grondtal 10 (doorgaans aangegeven met LOG) en logaritmen met grondtal e, oftewel natuurlijke logaritmen (doorgaans aangegeven met LN).

    Wil je nu toch logaritmen uitrekenen met een ander grondtal dan 10 of e, dan kun je gebruik maken van de betrekking:

    glog a = blog a / blog g
    pi_71902236
    Oke bedankt! Ik heb em. Nu kan ik weer verder gaan met leren.
    -je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
    pi_71905142
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
    Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.

    - een fles die exact 3 liter kan bevatten
    - een fles die exact 5 liter kan bevatten

    De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.

    Hoe krijg ik dat voor elkaar?
    Behalve de al eerder genoemde handige knutsels, kun je zulk soort problemen ook handig aanpakken door er een graaf van te maken. Een punt stelt dan de hoeveelheden water in beide flessen voor. Er is een kant als je door middel van een enkele actie van het ene naar het andere punt kan gaan (water over gieten, bijvullen, of leeg gooien).
    De vraag in jouw probleem is dan: is er een pad van (0,0) naar (0,4)?
      dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:45:21 #79
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_71994855
    quote:
    Op zaterdag 15 augustus 2009 18:17 schreef Wolfje het volgende:

    [..]

    Behalve de al eerder genoemde handige knutsels, kun je zulk soort problemen ook handig aanpakken door er een graaf van te maken. Een punt stelt dan de hoeveelheden water in beide flessen voor. Er is een kant als je door middel van een enkele actie van het ene naar het andere punt kan gaan (water over gieten, bijvullen, of leeg gooien).
    De vraag in jouw probleem is dan: is er een pad van (0,0) naar (0,4)?
    Lineaire algebra, mooi vak.
      dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:46:57 #80
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_71994902
    quote:
    Op dinsdag 18 augustus 2009 22:45 schreef Washington het volgende:

    [..]

    Lineaire algebra, mooi vak.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:47:52 #81
    259495 Washington
    live vanuit Fryslân
    pi_71994932
    quote:
    Op dinsdag 18 augustus 2009 22:46 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    edit laat ook maar.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Washington op 18-08-2009 23:03:07 ]
      donderdag 20 augustus 2009 @ 13:43:16 #82
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72038506
    Wie oh wie wil mij met dit prachtige weer helpen met levensverzekeringswiskunde?

    Vraag:
    Een 30-jarige vrouw sluit een postnumerando erfrenteverzekering, groot ¤ 10.000, met een duur van 30 jaar tegen een betaling van een jaarpremie gedurende 15 jaar.

    A) Bereken de premie

    Uitwerking:
    P * ä30 15] = ¤ 10.000 * a30|4 - ¤ 10.000 *a30 30]
    P * (N30 - N45) / D30 = ¤ 10.000 * a30|4 - ¤ 10.000 * (N31-N61)/D30
    P * (669806 - 318025) / 30567 = ¤ 10.000 * a30|4 - ¤ 10.000 * (639239 - 119067) / 30567

    Als ik de theorie bestudeer zou ¤ 10.000 * a30|4 uitgewerkt moeten worden tot ¤ 10.000 * (1-1,0430)/0,04
    Maar ik kom never nooit niet op de premie van ¤ 238,60
    Hoe werk ik ¤ 10.000 * a30|4 uit?
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      donderdag 20 augustus 2009 @ 18:54:49 #83
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72049008
    Hoe kun je ooit 10.000 per jaar krijgen door betaling van een premie van 238 per jaar?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 20 augustus 2009 @ 20:34:29 #84
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72052761
    Misschien kan degene van de verzekeringsmaatschappij net zo slecht rekenen als ik Serieus, geen idee. Er komen wel vaker bedragen uit waarvan ik niet snap hoe ze erbij komen. Maar de berekening klopt dan en matcht met het antwoordenboek. Ben al blij dat ik zover kom.. na de vakantie zal ik wel vragen hoe het zit, nu kan het me heel erg weinig schelen Ben al blij dat ik weet hoe de formules in elkaar zitten en waar ze voor staan

    Maar erm.. supermuis, help me eens. Hoe ontleed ik dat deeltje, loop steeds vast op die stomme erfrentes.
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      donderdag 20 augustus 2009 @ 23:06:55 #85
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72058384
    Welk deeltje? En je moet die symbooltjes even uitleggen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 20 augustus 2009 @ 23:29:00 #86
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72059107
    Dat deeltje wat in mijn vraag staat. De 10.000 staat voor de uitkering, de a is postnumerando, de 30 is de leeftijd en 4 is (volgens mij) de rekenrente. Ik kan het nu niet duidelijk laten zien omdat ik via mijn mobiel Fok, maar het komt er op neer dat ik de som niet helemaal kan uitrekenen. Ik moet weten in welke vorm ik die a30|4 moet uitwerken. Is dit 10.000 * 1-1,04/0,04 of is dit N30/D30 of weer wat anders. Ik weet wat de uiteindelijke premie is, maar dat weet ik op het tentamen niet, dus ik moet weten hoe 10.000* a30|4 wordt uitgeschreven. Dan kan ik de premie verder berekenen

    edit: misschien dat dit het duidelijker maakt

    P * 11,50852226 = 10.000 * a30|4 - 170.000
    P = (10.000 * a30|4 - 170.000) / 11,50852226

    dus eigenlijk is het:

    278 = (10.000 * a30|4 - 170.000) / 11,50852226

    wat is 10.000 * a30|4?

    [ Bericht 24% gewijzigd door Maraca op 20-08-2009 23:40:01 ]
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      donderdag 20 augustus 2009 @ 23:52:42 #87
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72059914
    [Beta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic

    De definities:
    a = postnumerando (betalingen vinden steeds plaats aan het einde van de periode) (50 is de leeftijd van de man)
    |a = uitstel van periode (in dit geval 10 jaar)
    N = het aantal personen dat op leeftijd X nog leeft
    D = Het aantal personen dat op leeftijd X zal sterven
    Erfrenteverzekering: keert uit bij overlijden van de verzekerde. Deze verzekering voorziet in een periodieke uitkering voor de voorziening van de nabestaanden

    Die definities van N en D kunnen niet kloppen.

    Ik zou ¤ 10.000 * a30|4 uitwerken tot ¤ 10.000 * (1,0430-1)/0,04, met nog een correctiefactor omdat je pas na overlijden hoeft te betalen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:05:37 #88
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72060262
    D = naar het geboortejaar gedisconteerde aanral levenden (lx)
    N = gesommeerde aantal D
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:10:53 #89
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72060357
    Kom nog steeds niet uit

    10.000 * (1,04(30)-1)/0,04 = 560849,37
    kan geen sub/sup doen vandaar dat de 30 tussen haakjes staan

    P = (560849,37 - 170174,37) / 11,50852226
    P = 33946,58

    zo'n ruime 33.000 te hoog
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:33:54 #90
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72060912
    quote:
    Op vrijdag 21 augustus 2009 00:05 schreef Maraca het volgende:
    D = naar het geboortejaar gedisconteerde aanral levenden (lx)
    Ik snap die definitie helemaal niet.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:44:23 #91
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72061091
    Pff.. Hoe leg je dat uit?

    De formule is iig; Dx=Ax]4 *lx =(1,04)(-x)*lx
    (-x) is tot de macht.

    Het is ingevoerd omdat je anders reeksen van lx kreeg.
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 01:44:08 #92
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_72062023
    Jaaaaaaaaaa!! Gelukt!!!!

    typ morgen wel hoe of wat, maar ben eruit.
    Nu slapen

    edit: dit was de juiste uitwerking

    P * ä30 15] = ¤ 10.000 * a30|4 - ¤ 10.000 *a30 30]
    P * (N30 - N45) / D30 = ¤ 10.000 * a30|4 - ¤ 10.000 * (N31-N61)/D30
    P * (669806 - 318025) / 30567 = ¤ 10.000 * (1-1,04-30/0,04) - ¤ 10.000 * (639239 - 119067) / 30567
    P * 11,50852226 = ¤ 172.920.33 - ¤ 170.174,37
    P = ¤ 2.745,96 / 11,50852226
    P = ¤ 238,61

    Zo simpel eigenlijk Je moet alleen even weten dat niet elke rekenmachine hetzelfde is. Kreeg bij -30 een foutmelding, waardoor ik dacht dat het niet kon. maar heb blijkbaar ook een knopje met (-) die ook -30 gaf en waarbij ik dus de juiste berekening kreeg

    [ Bericht 61% gewijzigd door Maraca op 21-08-2009 16:15:31 ]
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_72101482
    Hoi

    Ik heb een paar vragen met betrekking tot een wiskundetoets die ik binnenkort moet maken, er zijn namelijk enkele vraagstukken waar ik niet uit kom!! Het zijn op dit moment de volgende 3:

    de X-waarde(n) berekenen/bepalen van:

    A) 1/(x-2) - 1/x = 1/4

    B) Wortel(x+4) = x - 2

    C) Log(x+2) - Log(x-2) = Log 2

    Ik zou het super op prijs stellen als iemand mij zou kunnen helpen hier mee.... Ik kom hier echt niet uit!
      zondag 23 augustus 2009 @ 17:22:23 #94
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72101708
    quote:
    Op zondag 23 augustus 2009 16:57 schreef Wiskunde1986 het volgende:
    Hoi

    Ik heb een paar vragen met betrekking tot een wiskundetoets die ik binnenkort moet maken, er zijn namelijk enkele vraagstukken waar ik niet uit kom!! Het zijn op dit moment de volgende 3:

    de X-waarde(n) berekenen/bepalen van:

    A) 1/(x-2) - 1/x = 1/4
    Eerst onder één noemer brengen, b.v. 1/(x-2) = x/(x(1-2)) en 1/x = (x-2)/(x(1-2)).
    quote:
    B) Wortel(x+4) = x - 2
    Beide zijden kwadrateren.
    quote:
    C) Log(x+2) - Log(x-2) = Log 2
    Rekenregels voor logaritmen opzoeken. log(A) - log(B) = log(A/B) b.v.
    quote:
    Ik zou het super op prijs stellen als iemand mij zou kunnen helpen hier mee.... Ik kom hier echt niet uit!
    Ik heb wat aanzetten gegeven, dat lijkt me nu het handigst. Als je preciezer bent wat je niet snapt, dan kan ik wel verder helpen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72129057
    Waarom is...





    ik zie hem gewoonweg niet... no idea why

    Heb 1ste gewoon uitgeschreven

    Maar ja daar kom ik natuurlijk geen ruk verder mee
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:26:49 #96
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72129159
    (a²-b) / (a-sqrtb)
    dat stuk vereenvoudig je mbv het merkwaardig product (x-y)(x+y).

    Daarnaast is jouw aanpak dom omdat je de noemer niet moet uitschrijven als je ziet dat één factor in het antwoord terugkomt. Voor de teller overigens hetzelfde.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 31 augustus 2009 @ 22:01:36 #97
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_72323854
    GlowMouse, weet jij een goede site met oefenopgaven voor modulo-rekenen?
    Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
      maandag 31 augustus 2009 @ 22:03:15 #98
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72323944
    nope
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 31 augustus 2009 @ 22:06:34 #99
    267150 Q.E.D.
    qat erat ad vundum
    pi_72324129
    quote:
    Op maandag 31 augustus 2009 22:03 schreef GlowMouse het volgende:
    nope
    Dan ga ik wel verder met Google zoeken.
    Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
    pi_72324329
    quote:
    Op maandag 31 augustus 2009 22:01 schreef Q.E.D. het volgende:
    GlowMouse, weet jij een goede site met oefenopgaven voor modulo-rekenen?
    Daar heb ik ook wel interesse in! Keep us posted
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')