Die staat er tochquote:Op maandag 3 augustus 2009 12:37 schreef PLAE@ het volgende:
welke bereekning voer je uit om aan dit antwoord te komen?
Hij heeft vast zo'n rekenmachine die bij 94! ERROR geeft.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:35 schreef GlowMouse het volgende:
Dus alles snap je, alleen die 0,129 niet?
Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:44 schreef GlowMouse het volgende:
Dat modelantwoord, rode lange knikkers
Maar als je komt tot "vaasmodel, 14 trekkingen zonder terugleggen, 22 rode en 72 blauwe knikkers", dan is de rest gewoon leren want het antwoord volgt eenduidig uit het model.
Je uitwerking geeft al hoe je het uitrekent!quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef PLAE@ het volgende:
wilt u misschien voordoen hoe u het uitrekent, het is namelijk een examenvraag, maar we komen steeds niet op het goede antwoord
Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.
Ja, op zich. Maar ik proef hier vooral in dat men leert het op te schrijven als vaasmodel. Dus dat men goed is in rode en witte knikkers zien maar au fond uiteindelijk niet snapt wát men nu uitrekent. Snap je een beetje wat ik bedoel? Net als dat mensen heel goed zijn om in een kwadratische vergelijking a, b en c aan te wijzen en dan de ‘abc-formule’ uit te rekenen maar uiteindelijk bijvoorbeeld geen benul hebben hoe die oplossing nou samenhangt met ontbinden in factoren.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).
a) Wat voor rekenmachine heb je?quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
Schrijf die breuk gewoon eens uit met faculteiten in teller en noemer, dan zie je dat je het nodige kunt vereenvoudigen. Pas daarna de rekenmachine ter hand nemen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
Noem de 5-literfles fles a, en noem de 3-literfles fles b.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.
- een fles die exact 3 liter kan bevatten
- een fles die exact 5 liter kan bevatten
De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Zat dat in die film? :|quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, maar dan in gallons en een weegschaal en een bom die binnen 5 minuten af zou gaan.quote:
Je denkt kennelijk dat je zomaar het grondtal van de logaritme in kunt typen op je rekenmachine en dat die dan dat grondtal gebruikt. Maar dat is niet zo. Zoals je kunt zien resulteert het intypen van die 5 erin dat je 5 maal 10log 7,5 uitrekent, en niet 5log 7,5.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:00 schreef ikvalopdikkewijven het volgende:
Ik heb een TI-84 plus en als ik LOG wil gebruiken gaat het fout. Het lijkt wel alsof mijn GR er automatisch een 10 voorzet.
Dus als ik uitreken op mijn GR, log(7,5), dan krijg ik als uitkomst 0,8750. Maar dit is de uitkomst van 10log(7,5) toch? En als ik iets als 5log(7,5) moet uitrekenen dan weet ik niet wat ik moet invullen op mijn GR. Als ik invul 5log(7,5) dan krijg ik als uitkomst 4,3753, terwijl ik een uitkomst van rond 1,25 verwacht.
Behalve de al eerder genoemde handige knutsels, kun je zulk soort problemen ook handig aanpakken door er een graaf van te maken. Een punt stelt dan de hoeveelheden water in beide flessen voor. Er is een kant als je door middel van een enkele actie van het ene naar het andere punt kan gaan (water over gieten, bijvullen, of leeg gooien).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
- een fles die exact 3 liter kan bevatten
- een fles die exact 5 liter kan bevatten
De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Lineaire algebra, mooi vak.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 18:17 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Behalve de al eerder genoemde handige knutsels, kun je zulk soort problemen ook handig aanpakken door er een graaf van te maken. Een punt stelt dan de hoeveelheden water in beide flessen voor. Er is een kant als je door middel van een enkele actie van het ene naar het andere punt kan gaan (water over gieten, bijvullen, of leeg gooien).
De vraag in jouw probleem is dan: is er een pad van (0,0) naar (0,4)?
Ik snap die definitie helemaal niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:05 schreef Maraca het volgende:
D = naar het geboortejaar gedisconteerde aanral levenden (lx)
Eerst onder één noemer brengen, b.v. 1/(x-2) = x/(x(1-2)) en 1/x = (x-2)/(x(1-2)).quote:Op zondag 23 augustus 2009 16:57 schreef Wiskunde1986 het volgende:
Hoi
Ik heb een paar vragen met betrekking tot een wiskundetoets die ik binnenkort moet maken, er zijn namelijk enkele vraagstukken waar ik niet uit kom!! Het zijn op dit moment de volgende 3:
de X-waarde(n) berekenen/bepalen van:
A) 1/(x-2) - 1/x = 1/4
Beide zijden kwadrateren.quote:B) Wortel(x+4) = x - 2
Rekenregels voor logaritmen opzoeken. log(A) - log(B) = log(A/B) b.v.quote:C) Log(x+2) - Log(x-2) = Log 2
Ik heb wat aanzetten gegeven, dat lijkt me nu het handigst. Als je preciezer bent wat je niet snapt, dan kan ik wel verder helpen.quote:Ik zou het super op prijs stellen als iemand mij zou kunnen helpen hier mee.... Ik kom hier echt niet uit!
Daar heb ik ook wel interesse in! Keep us postedquote:Op maandag 31 augustus 2009 22:01 schreef Q.E.D. het volgende:
GlowMouse, weet jij een goede site met oefenopgaven voor modulo-rekenen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |