abonnement Unibet Coolblue
pi_75806893
DNB – DSB: zit Nout fout? Een analyse van de geheime documenten

Ik heb een hekel aan personen die telkens maar weer recht breien wat krom is. Veel topbestuurders worden er op geselecteerd. DNB-president Nout Wellink heeft zich sinds het uitbreken van de crisis op de financiële markten volgens velen ontpopt tot ‘opper-recht-breier’.

Lees de column van Marcel Pheijffer, hoogleraar Nyenrode: Ik sluit me definitief bij hen aan


Waarom?
Tot nog toe heeft Nout Wellink het volk willen laten geloven dat De Nederlandsche Bank, laat staan hem persoonlijk, niets substantieels valt te verwijten.


Foutjes
Kleine foutjes maken we allemaal, zelfs Nout, maar dat is inherent aan het functioneren van de mens. Maar zijn blazoen raakt steeds meer beschadigd. Deze week vooral door RTL Nieuws, dat vele documenten openbaar heeft gemaakt over het toezicht van DNB op DSB Bank. Die documenten – door mij liefkozend ‘smoking guns’ genoemd – overtuigen mij van het feit dat er sprake is van falend toezicht onder verantwoordelijkheid van Nout Wellink.

Waarom?
Omdat onder diens leiding in dezelfde week directielid prof.dr. A. Schilder RA in staat is een waslijst van zorgpunten te uiten die de topleiding en organisatie van DSB Bank betreffen, terwijl de Afdeling Banken een positief oordeel uit over de deskundigheid en betrouwbaarheid van DSB-topman Dirk Scheringa.

Feiten
Ik zal zo de feiten benoemen opdat u zelf kunt oordelen. Kijk daarbij ook naar de datering van de stukken. Ik oordeel niet met wijsheid achteraf, maar naar de feiten die twee jaar geleden door één en dezelfde instelling werden gedocumenteerd. Oordeel als lezer dus eveneens naar de stand van zaken toentertijd.

Gesprek 4 december vastgelegd in een brief van 11 december 2007
In deze brief gaat het om de weergave door DNB-directielid Schilder van een gesprek dat hij en andere DNB-functionarissen hadden met onder meer Gerrit Zalm namens DSB Bank. Schilder vat zijn zorgpunten in de brief samen, waarvan ik hierbij de volgende selectie maak:

zie verder

http://www.rtl.nl/(/finan(...)ffer_RTL_DNB_DSB.xml
  zaterdag 19 december 2009 @ 18:46:15 #52
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_75810922
http://www.rtl.nl/(/finan(...)ge_provisies_dsb.xml

Ik heb de indruk dat de DNB een soort belangenclub van de banken is en was. Op zich is dat niet verkeerd, daar zijn ze ook voor, maar ze zijn er niet louter en alleen om op de belangen van de banken te letten. Want een mededeling van 'pas op er komen regels aan die jullie voortbestaan in gevaar brengen' geeft het ergste te denken. Een neoliberale boevenbende die DNB.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 19 december 2009 @ 18:48:32 #53
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_75811007
Ook dit bericht van eerder deze week deden mijn wenkbrouwen fronsen:
http://www.volkskrant.nl/(...)ekken_DSB-documenten
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 december 2009 @ 13:59:56 #54
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_75835589
Ex-DSB bestuur wil DNB dagen

Amsterdam, 18 dec. De voormalige bestuursleden van de failliete DSB-bank zijn een rechtszaak aan het voorbereiden tegen De Nederlandsche Bank (DNB) en een aantal directeuren en medewerkers van de toezichthouder die gewerkt hebben aan het DSB dossier.

De ex-bestuurders stellen DNB verantwoordelijk voor het faillissement van de bank van Dirk Scheringa op 19 oktober. Volgens hen was het faillissement onnodig. Met de gang naar de rechter willen ze een schadeloosstelling voor iedereen die geld heeft verloren door het faillissement.

De ex-bestuurders wachten met de aanklacht tot de onderzoeken naar het faillissement van DSB zijn afgerond. Het onderzoek van DNB en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) komt in januari. In maart volgt het rapport van hoogleraar Scheltema. Daarna willen de oud-bestuurders aan de hand van documenten aantonen dat de DSB bank failliet is gegaan door het handelen van DNB.

Volgens de oud-bestuurders (Dirk Scheringa, Robin Linschoten, Hans van Goor en Ronald Buwalda) heeft DNB onder meer gefaald omdat het niet heeft gezorgd dat de Nederlandse grootbanken een liquiditeitsnet beschikbaar stelden. Hiermee moest de uitstroom van spaargeld worden gestopt. De bestuurders gingen ervan uit dat DNB dit zou regelen en tekenden daarom op 4 oktober een overeenkomst waarin zij akkoord gingen met het aftreden van Scheringa, het aanstellen van huidig DSB-curator Joost Kuiper als nieuwe topman, en de afspraak dat Scheringa zijn aandelen in de bank zou verkopen.

http://www.nrc.nl/economi(...)estuur_wil_DNB_dagen
pi_76014160
Fout Wellink heeft schijt aan alles

Dikke vinger. Up yours. De tiefus. Krijg de kolere. Zak in de stront. De tiefus voor RTL Nieuws. Zoals ik vorige week ook al uitgebreid in de Televaag mijn pedante middelvinger naar iedereen opstak. Doe ik dat vandaag in de Volkskrant nog een keer dunnetjes over. Amigos de la Prensa. Ik ben GEWELDIG en ik BLIJF!

Pritt Stift | 24-12-09 | 08:59 | Link | Comments (189)

http://www.geenstijl.nl/m(...)eeft_schijt_aan.html
pi_76014257
http://www.foutwellink.nl/

Foutwellink.nl biedt financiële informatie die via overheidskanalen niet doorkomt. Dit blog wil ook politici mobiliseren om veranderingen door te voeren in Den Haag of Brussel om zo tot een transparanter en vrijer financieel systeem te komen.
pi_76014373
http://www.pluspost.nl/wellink-ga-toch-weg/5801

Ons financiële systeem ging vorig jaar technisch en moreel failliet. Dat is triest. Heel triest zelfs. De man die er op moest toezien dat dit nooit, nooit, nooit zou gebeuren weigert zich echter voor dit drama te verontschuldigen. Hoeft ook niet meer. Ik zou willen dat hij met een welgemeend ’sorry’ de pijn nog wat kon verlichten, maar daarvoor is het al veel te laat. Wellink heeft gefaald. Hij zou er beter aan doen de eer aan zichzelf te houden en op te stappen.

Die arme meneer Wellink. Je zou maar als verantwoordelijke toezichthouder de geschiedenisboeken in moeten gaan als een van de mannen die de meest rampzalige financiële crisis ooit heeft laten gebeuren

lees verder......
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:50:16 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_81185233
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:43 schreef Perrin het volgende:
We willen een felle waakhond die ons economisch huis bewaakt, geen schoothondje dat vrolijk kwispelend tegen inbrekers opspringt.
quote:
'DNB was schoothondje van bankensector'
DEN HAAG - De Nederlandsche Bank (DNB) was in de jaren voor de kredietcrisis niet de waakhond van de financiële sector waarvoor zij zich nu voor uitgeeft. De toezichthouder kwam vooral op voor de belangen van de banken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_81205078
In de volkskrant op zaterdag stond een uitgebreider artikel hier over. Het komt er voornamleijk op neer dat de DNB steeds meer soorten derivaten toestond terwijl banken steeds minder hoefden te melden over wat voor soort derivaten het ging en wat de risico's daarvan waren. Maar wat dan ook weer grappig is dat ze ook een reactie vande DNB vragen op dat artikel.

De reactie van de DNB is dat de hypotheek securitisaties wel hun waarde behouden hebben in tegenstelling tot de VS en GB. En dat men wel moest meegaan met die regeltjes want internationaal gebruikte ander banken ook securisaties om bazel 1 te omzeilen, wanneer de DNB het niet had toegestaan zou er een oneerlijk speelveld voor nederlandse banken tov de buitelandse concurrenten ontstaan zijn.

Nou die reactie van de DNB spreekt mijn inziens natuurlijk boekdelen. Die zitten nog steeds met hun billen tegen elkaar aan gedrukt en hopen dat de nederlandse vastgoedmarkt ook niet nog een duikvlucht gaat maken. Verder had de DNB dan ook beter internationaal aan de bel hebben kunnen trekken om het basel 1 verdrag niet meer te kunnen laten omzeilen ipv mee te gaan met het gejammer van de banken.
  zondag 9 mei 2010 @ 10:25:31 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_81205097
Beetje als een groepsverkrachting..

'Tja, de rest deed het ook'.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_81205102
quote:
Op zondag 9 mei 2010 10:23 schreef Basp1 het volgende:
De reactie van de DNB is dat de hypotheek securitisaties wel hun waarde behouden hebben in tegenstelling tot de VS en GB. En dat men wel moest meegaan met die regeltjes want internationaal gebruikte ander banken ook securisaties om bazel 1 te omzeilen, wanneer de DNB het niet had toegestaan zou er een oneerlijk speelveld voor nederlandse banken tov de buitelandse concurrenten ontstaan zijn.
Wat impliceert wat iedereen al weet, DNB heeft helemaal niks te vertellen en wandelt rustig met de internationale maatstaven mee .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 9 mei 2010 @ 11:34:21 #62
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81206284
Nout moet weg, tijd voor een andere stroman
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  maandag 10 mei 2010 @ 02:06:50 #63
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_81239628
quote:
Op zondag 9 mei 2010 11:34 schreef dramatiek het volgende:
Nout moet weg, tijd voor een andere stroman
Niet zomaar een stroman.

Eentje die de lijnen met de banken kort houdt en niet bang is om op te treden en eventuele klappen op te vangen.

Nout Wellink is in de veronderstelling dat hij correspondentieschaak speelt die al decennia duurt. En ondertussen bestudeert Wellink nog enkele situaties om te voorkomen dat hij materieel verliest.
pi_81263423
quote:
Op maandag 10 mei 2010 02:06 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Niet zomaar een stroman.

Eentje die de lijnen met de banken kort houdt en niet bang is om op te treden en eventuele klappen op te vangen.
Die lijnen worden meestal zo kort dat je bij elkaar op schoot moet kruipen. Ik denk dat Nout nog wel een blauw plekje op zijn papperige bankierskont heeft.

Ze mogen van mij zijn foto ook ingelijst aan de fotomuur hangen , geheel volgens de DNB traditie, als er maar een stuk zwart karton voor dat hoofd zit.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  Moderator maandag 10 mei 2010 @ 19:15:39 #65
236264 crew  capricia
pi_81264033
quote:
Op maandag 10 mei 2010 02:06 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Niet zomaar een stroman.

Eentje die de lijnen met de banken kort houdt en niet bang is om op te treden en eventuele klappen op te vangen.

Nout Wellink is in de veronderstelling dat hij correspondentieschaak speelt die al decennia duurt. En ondertussen bestudeert Wellink nog enkele situaties om te voorkomen dat hij materieel verliest.
Hij zit al in de directie van DNB sinds 1982. Das best wel lang.
Het zou mi niet slecht zijn om eens een andere, frissere wind te hebben.
Definitely not CIA
  dinsdag 11 mei 2010 @ 02:39:13 #66
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_81282861
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 18:46 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)ge_provisies_dsb.xml

Ik heb de indruk dat de DNB een soort belangenclub van de banken is en was. Op zich is dat niet verkeerd, daar zijn ze ook voor, maar ze zijn er niet louter en alleen om op de belangen van de banken te letten. Want een mededeling van 'pas op er komen regels aan die jullie voortbestaan in gevaar brengen' geeft het ergste te denken. Een neoliberale boevenbende die DNB.
Helemaal waar.

Wellink moet een enkeltje Lost krijgen.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 18:22:54 #67
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_81306793
Vanavond weer zijn rotkop bij Nova
http://www.novatv.nl/page(...)er+De+Wit+en+de+euro
pi_81319927
Nu dus. Hij doet een Balkenende-na-Irak, ¨ik herken me niet in de conclusies¨.

Zo, opgelost .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 12 mei 2010 @ 00:08:21 #69
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_81324032
Wellink: ECB niet gepolitiseerd

De Europese Centrale Bank (ECB) is niet onder politieke druk gezet om staatsobligaties te kopen. Dat zegt DNB-president en ECB-bestuurslid Nout Wellink in een gesprek met het Financieele Dagblad.

'Dat de ECB gepolitiseerd zou zijn geraakt, is perceptie en geen werkelijkheid.' Het is volgens Wellink juist andersom gegaan: centrale bankiers hebben er bij overheden op aangedrongen om reddingsplan van historische omvang op te tuigen. 'We hebben overheden juist gewaarschuwd voor besmettingseffecten', zegt Wellink, wijzend op de toenemende problemen bij andere landen dan alleen Griekenland.

Volgens Wellink is de ECB ervan overtuigd dat overheden de afgesproken bezuinigingen gaan doorvoeren. 'Bezuinigingen worden naar voren gehaald. Het Stabiliteitspact moet worden versterkt.'

Reddingsplan
Zonder reddingsplan, waarbij de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds samen een pakket van euro 750 mrd hebben klaargezet, zouden de kosten nog veel hoger uitvallen, stelt Wellink. Dan zouden Griekenland en wellicht andere landen schulden moeten herstructureren. Nederlandse instellingen - banken, verzekeraars en pensioenfondsen - hebben alleen al aan Grieks staatspapier voor euro 18 mrd op hun balans

http://www.fd.nl/artikel/14936399/wellink-ecb-niet-gepolitiseerd

Wat kan die lul liegen zeg
  woensdag 12 mei 2010 @ 00:13:30 #70
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_81324241
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 22:51 schreef PietjePuk007 het volgende:
Nu dus. Hij doet een Balkenende-na-Irak, ¨ik herken me niet in de conclusies¨.
Zo, opgelost .
Wellink oneens met commissie-De Wit

President Nout Wellink van De Nederlandsche Bank is het niet eens met de kritiek van de commissie-De Wit op zijn rol bij de overname van ABN Amro en de ondergang van de internetspaarbank Icesave. Dat zei hij dinsdag in het actualiteitenprogramma Nova.

Volgens Wellink is de ,,verkeerde norm aangelegd'' door de commissie. ,,Met de kennis van heden wordt beoordeeld wat wij destijds hebben gedaan'', zo stelde hij.

De commissie-De Wit stelt in haar onderzoeksrapport over de oorzaken van de kredietcrisis dat De Nederlandsche Bank en minister Wouter Bos van Financiën een andere invulling hadden kunnen geven aan hun rollen bij de gebeurtenissen rond ABN Amro en Icesave. ,,Ik ben het daar gewoon niet mee eens'', zo antwoordde Wellink in Nova op deze conclusie.

De bankpresident zei wel ,,de meeste aanbevelingen'' van de commissie ,,van harte'' te onderschrijven.

Wellink liet nog in het midden of hij zich kandidaat stelt voor een nieuwe termijn bij De Nederlandsche Bank. Eind dit jaar neemt hij daarover een besluit. ,,Ik weet niet wat ik zelf wil. Eind dit jaar ga ik erover nadenken en gaan anderen erover nadenken.'' (ANP)

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)mmissie-De-Wit.dhtml

Die l*l weet allang wat hij zelf wil nl nog 7 jaar immuniteit
De vraag is alleen of hij dat nog wel 7 jaar mag na zijn geblunder
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:20:16 #71
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_87312804
quote:
'VS moeten orde op zaken stellen'
WASHINGTON - De Verenigde Staten kunnen de problemen in de wereldeconomie niet oplossen door alleen naar China te wijzen. De Amerikanen moeten zelf ook orde op zaken stellen, door hun grote tekorten aan te pakken.

Dat zei de president van De Nederlandsche Bank (DNB), Nout Wellink, donderdagavond in Washington.

''De rest van de wereld doet aanpassingen terwijl het Amerikaanse tekort nog nooit in de geschiedenis zo lang, zo hoog is geweest'', stelde Wellink aan de vooravond van de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

''De Amerikanen hebben zich dankzij de belangrijke positie van de dollar altijd veel meer kunnen permitteren dan andere landen. Maar ze moeten nu naar zichzelf kijken en orde op zaken stellen.''
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_87313195
Nout Wellink is druk aan het solliciteren naar de functie van baas van de ECB gezien zijn eigenwijze speeches in Brussel hoe de ECB beter kan
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:09:48 #73
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_92174297
Van Wijnbergen is het (weliswaar wat aan de late kant) eens met TS ikweethetookniet.

Wellink is het uiteraard altijd geheel oneens met alle critici.

quote:
Van Wijnbergen: 'Het enige wat DNB drie jaar deed, was twijfelen'
De complete directie van De Nederlandsche Bank moet opstappen. Dit zegt econoom Sweder van Wijnbergen, hoogleraar en oud-secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken.
quote:
Nout Wellink woedend op Sweder van Wijnbergen
''Beste Sweder, Ik heb je verhaal in Het Parool gelezen. Bijna elke alinea bevat feitelijke onjuistheden. Je frustraties zijn het geleidelijk gaan winnen van je intellect. Daarom moeten ze wel groot zijn. Met vriendelijke groet, Nout.''
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')