FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Fietsers willen ook de weg op
Casosvrijdag 10 juli 2009 @ 10:56
quote:
Fietsers willen ook de weg op

Utrecht - Toerfietsers die in grote pelotons rijden, moeten toegang krijgen tot provinciale wegen. Verder moeten fietspaden worden verbreed en is een algemene gedragscode voor fietsers nodig.

Dat zegt Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. "De afgelopen dagen was het slecht weer en is er minder gefietst. Maar bij mooi weer rijden er grote groepen toerfietsers, vaak met flinke snelheid, voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd. Er doen zich dan ook regelmatig valpartijen voor", aldus Van der Steenhoven. Gebruikmaken van de secundaire wegen kan vooral op zondagochtend, meent hij, als het niet zo druk is met autoverkeer.

Mario Kramer, bestuurslid van de Fietsersbond in Almere, merkt ook dat pelotons snelle fietsers het soms verpesten voor anderen. "Het is van 'Opzij, opzij, we hebben vreselijke haast'. Vaak zijn de paden, dat is een feit, te smal.
Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
appelsjapvrijdag 10 juli 2009 @ 10:57
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Mee eens.
Ruudvrijdag 10 juli 2009 @ 11:06
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Erg irritant ja.
nugetvrijdag 10 juli 2009 @ 11:07
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
NEWSFLASH, IK STOP NIET VOOR WIELRENNERS, oprotten vage hardrijders... anders klapjes
Tja..1986vrijdag 10 juli 2009 @ 11:09
Wat een onzin zeg. Je kan best hard fietsen, je moet het alleen wel verantwoordelijk doen. Dus inderdaad niet in een woonwijk bijvoorbeeld. Ook die grote groepen lijken mij zeer onverstandig. Maar een fietser die gewoon hard fiets buiten de stad, ik zie het probleem niet.
Hyperdudevrijdag 10 juli 2009 @ 11:09
Doe dan gewoon eens mee met de Tour als je alleen de weg kwijt raakt, of ga anders in je ééntje tegen de wind en regen in fietsen op de Afsluitdijk.
Casosvrijdag 10 juli 2009 @ 11:10
Wordt wat moois straks op die fantatische 80 km wegen. Gezien de koppigheid en vooral stomheid van deze wielrenners (wat nou tourfietsen, tour de france bedoel je, het zijn gewoon dwazen met racefietsen) zal het aantal ongelukken flink toenemen.

Eén voordeel, het zijn dan wel de wieldebielen die over het asfalt gesmeerd worden i.p.v. kinderen en oude mensen die rustig een stukje aan het fietsen zijn.
Ruudvrijdag 10 juli 2009 @ 11:10
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:09 schreef Hyperdude het volgende:
Doe dan gewoon eens mee met de Tour
Volgend jaar, ok?
buachaillevrijdag 10 juli 2009 @ 11:13
Ik krijg altijd Karst T. neigingen als zo'n groep wielrenners voor mijn auto gaat rijden. Opzouten naar het fietspad stelletje idioten in jullie strakke nichtenpakjes.
Dr.Nikitavrijdag 10 juli 2009 @ 11:15
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
Metro2005vrijdag 10 juli 2009 @ 11:18
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u

Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:15 schreef Dr.Nikita het volgende:
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
cheqyvrijdag 10 juli 2009 @ 11:23
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Casosvrijdag 10 juli 2009 @ 11:24
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
quote:
Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]

Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Maar dan wel van de weg afblijven .
mvdejongvrijdag 10 juli 2009 @ 11:45
quote:
... voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd.
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Metro2005vrijdag 10 juli 2009 @ 11:49
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:23 schreef cheqy het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Casos het volgende:

[..]

En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
[..]

Maar dan wel van de weg afblijven .
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
woidvrijdag 10 juli 2009 @ 11:52
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:


Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
nooit gehoord van verplichte fietspaden?

terug naar de lagereschool jij
PankPinthervrijdag 10 juli 2009 @ 12:03
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u

Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]

Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Of je fietst even wat langzamer en gebruikt je bel...
Is ook goed voor je beentjes, kan je daarna extra kracht zetten om weer op snelheid te komen.

Of ben je daar als sporter te lui voor?
Zwartbaardvrijdag 10 juli 2009 @ 12:14
Wat je wel ziet is dat die wielrenners heel mans worden en megalomane trekjes krijgen als ze met een grote groep zijn.
Met 6 breed over het fietspad racen en dan woest gebarend 'AAN DE KANT KANKERLUL' schreeuwen naar alle tegenliggers die niet bij voorbaat al stil gaan staan in de berm.
Vandaar ook dat ze zelfs in het schemerdonker en als er geen insecten zijn nog een donkere zonnebril op hebben.
Kunnen ze lekker met hun latexmaatjes incognito zich als een lompe zak hooi gedragen.
Met een stoomwals er overheen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Zwartbaard op 10-07-2009 13:25:33 ]
cheqyvrijdag 10 juli 2009 @ 12:16
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
Neem me niet kwalijk dat ik het niet begrijp hoor. Maar volgens mij haal je toch echt makkelijker met de fiets dan met de auto in. Ik weet niet hoeveel ruimte jij nodig hebt?

En buiten dat, fietspaden worden aangelegd opdat 'normale fietsers' zich veilig kunnen verplaatsen, niet om daar alsnog van hun sokken gereden te worden door een stelletje tokkies.
Grippervrijdag 10 juli 2009 @ 12:20
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Casosvrijdag 10 juli 2009 @ 12:32
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
SeLangvrijdag 10 juli 2009 @ 12:33
Ik ben wel voorstander van meer rechten voor fietsers. We moeten autos toch langzaamaan beginnen uitfaseren (olie is bijna op).
Grippervrijdag 10 juli 2009 @ 12:40
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:32 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
Daarom fiets ik bijna altijd alleen. Ik kan me soms plaatsvervangend schamen voor het asociale gedrag van sommige grote groepen wielrenners. In mn eentje ben ik niet zo'n zware belasting voor de overige weggebruikers
Sapstengelvrijdag 10 juli 2009 @ 12:45
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Ja alleen wat dus irritant is. Wielrenners ergeren zich aan langzame fietsers op het fietspad en willen op de weg. Maar dan fietsen ze op de weg en zijn zij de langzame fietsers die een beetje automobilisten blokkeren.

Het lijkt me ten eerste vrij gevaarlijk, kom je met 90 een bocht om, rijden daar achter ineens een groep wielrenners met een km of 40. Dan moet je aardig hard op de rem. Maarja, misschien is er ooit een vrachtwagen die dat niet op tijd kan en zijn er weer wat van die spandexfappers minder .

En daarnaast vind ik dat fietsers niet op de weg horen, ze hebben zich maar aan te passen. Als bromfietser mag je buiten de bebouwde kom ook niet op de weg, terwijl het snelheidsverschil met fietsers ook groot is. Maar die kunnen wel gewoon normaal wachten tot ze er langs kunnen, ipv je van de weg te rijden .
FP128vrijdag 10 juli 2009 @ 12:47
Ik vind het best als fietsers op de weg rijden als wij automobilisten dan de vrijheid hebben ze van de weg
af te rijden als ze ons hinderen.
Seamvrijdag 10 juli 2009 @ 12:57
Helemaal mee eens
ultra_ivovrijdag 10 juli 2009 @ 16:43
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
Fortune_Cookievrijdag 10 juli 2009 @ 16:47
Gaan we die aso's nog hun zin geven ook?

Een paar klappen voor hun smoel kunnen ze krijgen. Grafvolk.
Fortune_Cookievrijdag 10 juli 2009 @ 16:48
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
Oooeeeee... Zullen ze je eerst moeten pakken
ultra_ivovrijdag 10 juli 2009 @ 16:50
Doen ze in België niet moeilijk over. Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
Fortune_Cookievrijdag 10 juli 2009 @ 16:58
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Doen ze in België niet moeilijk over.
Elders op de wereld kan het echter gewoon
quote:
Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
Met de auto iemand een kusje geven gaat nogal ver.
marcodejvrijdag 10 juli 2009 @ 17:03
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
PankPinthervrijdag 10 juli 2009 @ 17:10
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:

...rustig "pardon" roepen als ze er langs willen
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
Casosvrijdag 10 juli 2009 @ 17:11
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.

En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
Weltschmerzvrijdag 10 juli 2009 @ 17:14
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:45 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Precies. Van die oudjes die een beetje keuvelend en slingerend het fietspad over de hele breedte innemen, argeloos fietsen doe je maar op de hometrainer.

Je mag naast mekaar fietsen, maar alleen als je het overige verkeer niet hindert. Je moet dus gewoon een rij breed als er een snellere fietser aankomt. De schuld wordt mij hier teveel bij de wielrenners gelegd. Als die bellen moet je gewoon achter mekaar gaan fietsen, en moeten die senioren dus meteen reageren, omkijken hoeft echt niet, en moeten ze dus elkaar zoveel ruimte laten dat dat allemaal past. Ipv als een groepje van vier en dan nog eens bekijken wie er harder moet gaan en wie in moet houden om achter elkaar uit te komen.
marcodejvrijdag 10 juli 2009 @ 17:20
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:10 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door dat er iemand lang wil.

Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:11 schreef Casos het volgende:

[..]

Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.

En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
Nee hoor, ik rijd ook bij een club. En die club heeft goed beleid omtrent veiligheid: in groepen van maximaal acht tot tien man rijden, hard waar je de ruimte hebt, relatief rustig en achter elkaar waar het niet kan/smal is, rood=rood, duidelijk richting aangeven, duidelijke waarschuwingen aan elkaar geven etc. etc. En sinds kort is dus een fietsbel verplicht.

En nee, dan wordt er niet "geraced." Ja, we gaan harder, maar niet onverantwoord hard.

En we zijn zeker niet de uitzondering. De meeste clubs en renners zijn zich weldegelijk bewust van hun plaats in de omgeving.

[ Bericht 1% gewijzigd door marcodej op 10-07-2009 17:55:15 ]
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 17:39
Het grote probleem zijn de mensen die je fietsbel niet horen. Ik heb op mijn racefiets een fietsbel gemaakt, zodat ik op tijd aan kan geven dat ik er langs ga. Ik bel OOK als er genoeg ruimte is, dit puur ter waarschuwing, we willen geen ongelukken natuurlijk, en ik wil mensen ook niet laten schrikken.

Mensen horen ze vaak gewoon niet!

En dan mensen die hem wel horen.. uitgebreid om gaan kijken, dan heeeeeeeel rustig aan de kant gaan.. en als je in dit geval met peleton fietst, is dat drama, en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Hard remmen in peleton is altijd ruk.

Overigens fiets ik in Duitsland, waar uberhaupt geen fietspaden zijn altijd op openbare wegen, 80km wegen, dat gaat prima.

Oh, en dan heb je nog de mensen die heel erg boos worden OMDAT je belt.. "Je kan er toch langs, etc. etc".
LeeDavidvrijdag 10 juli 2009 @ 17:40
Pfft, rustig aan met al die generalisaties zeg.

Zien jullie nou niet dat de regels veranderen iedereen helpt? Racende fietsers op te smalle fietspaadjes houden creeert juist gevaarlijke situaties.

Dat júllie automobilsisten nou zo nodig 80 op een weg willen rijden waar je 50 mag.
Ok dat was ook een generalisatie, maar ik wil gewoon zeggen; je hebt gevaarlijke fietsers en je hebt gevaarlijke automobilisten.

Toevallig is iedereen die hier post een engeltje....hmmmm ja....

Geloof je het zelf?
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 17:41
En dan heb je ook nog de mensen die gewoon weigeren aan de kant te gaan.. "het fietspad is toch ook van ons!" Ja, dan kun je het krijgen inderdaad.

En maximum snelheden op fietspaden.. zullen we dan ook meteen MINIMUM snelheden doen? Minimum 20, maximum 40.
Weltschmerzvrijdag 10 juli 2009 @ 17:42
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:20 schreef marcodej het volgende:
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door

Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.

Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 17:45
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen.. Die snappen het echt niet.

Prima regel trouwens, peletons op de weg. In peleton kun je makkelijk > 35 rijden.. bejaardenkarretjes gaan ook zo hard. En zijn net zo breed.
LeeDavidvrijdag 10 juli 2009 @ 17:46
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is.
Bwahaha, sorry, daar moest ik even om lachen. Gaan we nu doen alsof bejaarden te dom zijn om te bedenken dat "pardon" of "tingeling" betekend: Ik wil er langs.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Zo lang verkeersregels duidelijk zijn kan het geen kwaad, zo lang iedereen zich eraan houd. Het kan in ieder geval geen kwaad sommige fietspaden te verbreden.
Tommekevrijdag 10 juli 2009 @ 17:47
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Ik zit zelf ook veel op mijn racefiets, maar ben het wel met je eens.
Tijdens toertochten merk ik ook vaak dat van die groepen denken dat de weg voor hun alleen is, en iedereen moet maar aan de kant omdat anders hun gemiddelde onder de 30 komt
Anderzijds zijn 'gewone' fietsers ook vaak gevaarlijk bezig. Ik heb een belletje op m'n racefiets, en als ik dan bel om er langs te gaan, gaan veel mensen eerst linksachter kijken en slingeren ze daarbij helemaal naar links. Volgens mij is de reden dat iemand belt, dat diegene er langs wil
Ik snap echt niet dat zulke mensen niet meteen aan de kant gaan? Sowieso zijn er veel mensen die zomaar uit het niets beginnen te slingeren. En wielrenners op de weg toelaten lijkt mij echt een slecht idee.
marcodejvrijdag 10 juli 2009 @ 17:49
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.

Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...

Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...

Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 17:53
Nouja, dat debiel is in jouw geval natuurlijk discutabel..
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 17:53
Hier in Duitsland hebben we overigens geen andere fietsers. Wel lekker rustig..
Weltschmerzvrijdag 10 juli 2009 @ 17:57
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:45 schreef Oksel het volgende:
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen.. Die snappen het echt niet.
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
marcodejvrijdag 10 juli 2009 @ 18:05
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
Ik denk dat wielrenners juist wel duidelijk communiceren. Waarom? Ze hebben geen zin om te vallen. Of dat nou via een belletje is of via een helder "pardon" maakt me dan weinig uit. Als het via asociaal schreeuwen gaat, dan is het een ander verhaal.

En communiceren betekent ook dat de medeweggebruiker openstaat voor die communicatie en een tikkie beter oplet.

De fout en verantwoordelijkheid ligt echt niet altijd bij de hardrijder, die ligt er voor beide partijen.

(Het zijn ook niet alleen de senioren hoor, maar ook de wandelaars (met hond) en hardlopers midden op fietspaden, hangjeugd met zn vieren naast elkaar etc.)
Weltschmerzvrijdag 10 juli 2009 @ 18:05
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:49 schreef marcodej het volgende:

[..]

Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...

Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...

Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
Misschien is de voorgestelde gedragscode dan toch niet zo'n onaardig idee, hoewel die komt uit de hoek van fietsers die menen argeloos te mogen zijn.

Als iedereen zich nou aan op zich heel zinnige verkeersregels zou houden, dan had je natuurlijk dat het gewoon routines worden. Het pelotonnetje belt, de oudjes gaan achter mekaar fietsen zonder om te kijken want ze weten wat er staat te gebeuren, en er hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Maar als de wielrenners een bel niet stoer vinden en dan achterop fietsen om dan te gaan roepen, dan krijg je ook dat mensen gaan omkijken wat er aan de hand is. Ik heb zelf de fietsbel herontdekt als een heel handig ding, maar wat betreft slingeren ze al die stoere fietsjes zonder bel op de bon.
marcodejvrijdag 10 juli 2009 @ 18:13
Overigens worden smalle (fiets)paden veel door groepen gemeden hoor, juist vanwege de veiligheid. Meestal wordt juist de ruimte opgezocht (bijvoorbeeld de brede wegen met fietsadviesstrook in de polder), maar soms ontkom je er niet aan dat je op een smaller pad terecht komt.
ultra_ivovrijdag 10 juli 2009 @ 18:53
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:13 schreef marcodej het volgende:
Overigens worden smalle (fiets)paden veel door groepen gemeden hoor, juist vanwege de veiligheid. Meestal wordt juist de ruimte opgezocht (bijvoorbeeld de brede wegen met fietsadviesstrook in de polder), maar soms ontkom je er niet aan dat je op een smaller pad terecht komt.
Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.
Als een fietspad de verkeersveiligheid verbeterd heb ik geen probleem hier gebruik van te maken. Als een fietspad de verkeersveiligheid verslechterd (wat helaas te vaak het geval is) kies ik voor veiligheid. Maar al te vaak zijn fietspaden totaal onoverzichtelijk, brengen ze je in gevaarlijke situatie (bijv. in de dode hoek van afslaande vrachtauto's) en zijn ze in slechte staat van onderhoud.
Bepaalde toeristische fietspaden zijn onbruikbaar op een zonnige zondagmiddag vanwege teveel verkeer.
Helemaal de topper zijn smalle fietspaden met struikelhegjes/hekjes ernaast in een afdaling. Dan breng je alles en iedereen in gevaar door er gebruik van te maken. Soms krijg ik de indruk dat fietspadontwerpers zelf niet fietsen. In het donker zijn tweerichtingsfietspaden een ander probleem. Als je dan 'tegen de richting in' moet fietsen wordt je door tegemoetkomende automobilisten totaal verblind, zeker als het fietspad wat lager ligt dan de weg.
charonvrijdag 10 juli 2009 @ 19:12
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:39 schreef Oksel het volgende:
Het grote probleem zijn de mensen die je fietsbel niet horen. Ik heb op mijn racefiets een fietsbel gemaakt, zodat ik op tijd aan kan geven dat ik er langs ga. Ik bel OOK als er genoeg ruimte is, dit puur ter waarschuwing, we willen geen ongelukken natuurlijk, en ik wil mensen ook niet laten schrikken.

Mensen horen ze vaak gewoon niet!

En dan mensen die hem wel horen.. uitgebreid om gaan kijken, dan heeeeeeeel rustig aan de kant gaan.. en als je in dit geval met peleton fietst, is dat drama, en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Hard remmen in peleton is altijd ruk.
En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.
Wat is het probleem als mensen even nodig hebben om aan de kant te gaan? Je mag bij inhalen niet hinderen, weet je nog wel?
Als je in een peleton wilt fietsen, trainen, of iets anders en je wilt geen rekening met anderen houden, doe het maar op een afgesloten weg of in een wedstrijd. Verwar het gewone verkeer daar niet mee.
En dan ben je inderdaad nog een van de nettere natuurlijk, dat is duidelijk hoor.
PankPinthervrijdag 10 juli 2009 @ 19:17
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:53 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.
Als een fietspad de verkeersveiligheid verbeterd heb ik geen probleem hier gebruik van te maken. Als een fietspad de verkeersveiligheid verslechterd (wat helaas te vaak het geval is) kies ik voor veiligheid. Maar al te vaak zijn fietspaden totaal onoverzichtelijk, brengen ze je in gevaarlijke situatie (bijv. in de dode hoek van afslaande vrachtauto's) en zijn ze in slechte staat van onderhoud.
Bepaalde toeristische fietspaden zijn onbruikbaar op een zonnige zondagmiddag vanwege teveel verkeer.
Helemaal de topper zijn smalle fietspaden met struikelhegjes/hekjes ernaast in een afdaling. Dan breng je alles en iedereen in gevaar door er gebruik van te maken. Soms krijg ik de indruk dat fietspadontwerpers zelf niet fietsen. In het donker zijn tweerichtingsfietspaden een ander probleem. Als je dan 'tegen de richting in' moet fietsen wordt je door tegemoetkomende automobilisten totaal verblind, zeker als het fietspad wat lager ligt dan de weg.
Sorry maar het zijn toch echt de snelheden en het doordouwen wat het gevaarlijk maakt, niet de breedte van een fietspad, daar kun je je op aan passen.
Een hoop wielrenners nemen gewoon onnodig risico omdat ze zo min mogelijk willen afremmen.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 19:53
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
quote:
De BBB Loud and Clear heeft een Uniek veersysteem dat het geluid van de bel enorm luid maakt!

Voorzien van een regulier bevestigingsmechanisme.

BBB fietsbellen zijn duurzaam en lichtgewicht van constructie


3,50

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 20:00
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:12 schreef charon het volgende:

[..]

En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.
Wat is het probleem als mensen even nodig hebben om aan de kant te gaan? Je mag bij inhalen niet hinderen, weet je nog wel?
Als je in een peleton wilt fietsen, trainen, of iets anders en je wilt geen rekening met anderen houden, doe het maar op een afgesloten weg of in een wedstrijd. Verwar het gewone verkeer daar niet mee.
En dan ben je inderdaad nog een van de nettere natuurlijk, dat is duidelijk hoor.
Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?

Overigens fiets ik geen races. En fietste ik in Nederland, waar dit probleem speelt, weinig in peleton, en als ik het deed, was het in de polder op de weg. Een racefietser, raced NOOIT op openbare weg. Die fietst, maar wel hard. We fietsen harder dan de rest, yep.

Jij gaat op de snelweg toch ook niet links hangen, met 100km/u, terwijl er geen max. snelheid is? Hier in Duitsland rijden we links > 160, midden 130>150, en rechts < 130. Heel simpel. Dat moet op fietspaden ook kunnen, MITS ze breed genoeg zijn. En helemaal als er DUIDELIJk gebeld wordt. Ik was in het begin ook een "schreeuwer", maar vind het zelf nogal asociaal.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 20:01
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:17 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Een hoop wielrenners fietsers nemen gewoon onnodig risico omdat ze zo min mogelijk willen afremmen aan de kant willen/gaan.
Hukkievrijdag 10 juli 2009 @ 20:10
Als ik het goed begrijp gaat het dus om rustige wegen op zondag ochtend? Dan zou het misschien wel kunnen. Anders moet ik er niet aan denken wat er zou gebeuren als dit soort gasten op een doordeweekse dag tussen het auto en vrachtverkeer de weg op gaat, en er ontstaat een valpartij. Dan moet je forensische onderzoeken gaan doen van wie welke hersenen waren enzo, lijkt me erg onsmakelijk.
Weltschmerzvrijdag 10 juli 2009 @ 20:10
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Ja jij doet je best, op jouw manier, en anderen roepen en doen op hun manier hun best, want ze vinden een bel niet stoer. Maar waar het mij om gaat is dat de wielrenner in het algemeen niet zijn best doet voor de wielrenner in het algemeen, laat staan voor het verkeer in het algemeen.

Als wielrenners nou bepaalde gedragsregels zouden hebben, ipv dat iedereen zelf ter plekke verzint wat handig is en dan maar klagen over anderen, dan kan de rest van het verkeer zich daar op instellen. Gedraag je voorspelbaar en de rest van het verkeer kan zich daarop instellen. Hoe jij het normaal doet is natuurlijk niet iets waar de bejaarde recreant wat aan heeft. Maar dat bereik je natuurlijk nooit als iedereen geobsedeerd is met zijn eigen fietsje en zijn eigen gedragsregels.
PankPinthervrijdag 10 juli 2009 @ 20:15
En hoeveel wielrenners hebben we het nou over?
Want om nou voor een select groepje mensen eventjes in heel Nederland de fietspaden aan te gaan passen lijkt me ook wat overdreven.

Geeft eigenlijk ook wel aan hoe hoog sommige van die gasten het in hun bol hebben
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 20:17
De racefietsers moet gewoon beter bellen, beetje afremmen en er langs knallen.. de mensen op het fietspad moeten beter opletten, niet verbaasd zijn en gewoon aan de kant gaan. Easy.
ultra_ivovrijdag 10 juli 2009 @ 21:20
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:15 schreef PankPinther het volgende:
En hoeveel wielrenners hebben we het nou over?
Want om nou voor een select groepje mensen eventjes in heel Nederland de fietspaden aan te gaan passen lijkt me ook wat overdreven.
Een fors deel van de veiligheidsproblemen die ik schetste rond fietspaden heb ik al in het dagelijks verkeer als ik de post rondbreng.
ultra_ivovrijdag 10 juli 2009 @ 21:23
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]


Als wielrenners nou bepaalde gedragsregels zouden hebben, ipv dat iedereen zelf ter plekke verzint wat handig is en dan maar klagen over anderen, dan kan de rest van het verkeer zich daar op instellen. Gedraag je voorspelbaar en de rest van het verkeer kan zich daarop instellen.
een peloton wielrenners is voor een inhalende automobilist behoorlijk voorspelbaar. Als ie maar let op de signalen die de wielrenners elkaar onderling geven. Ook als ik solo fiets geef ik signalen naar achteropkomend verkeer. Vaak zie je als fietser sneller of er achter de bocht verkeer komt, obstakels zijn e.d. Zat automobilisten trekken zich daar niks van aan, halen blind in in een bocht. Daar zit ook nog een stuk veiligheidswinst.
Okselvrijdag 10 juli 2009 @ 22:22
Er zijn nogal wat fietsers tegenwoordig.. 't wordt steeds populairder en toegankelijker..
charonzaterdag 11 juli 2009 @ 09:33
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:00 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?

Overigens fiets ik geen races. En fietste ik in Nederland, waar dit probleem speelt, weinig in peleton, en als ik het deed, was het in de polder op de weg. Een racefietser, raced NOOIT op openbare weg. Die fietst, maar wel hard. We fietsen harder dan de rest, yep.

Jij gaat op de snelweg toch ook niet links hangen, met 100km/u, terwijl er geen max. snelheid is? Hier in Duitsland rijden we links > 160, midden 130>150, en rechts < 130. Heel simpel. Dat moet op fietspaden ook kunnen, MITS ze breed genoeg zijn. En helemaal als er DUIDELIJk gebeld wordt. Ik was in het begin ook een "schreeuwer", maar vind het zelf nogal asociaal.
Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.
Maar ik verbaas me er steeds weer over dat vrijwel alle wielrenners, ook de 'goeie', en blinde vlek hebben op het moment dat het er om gaat te begrijpen dat de openbare weg *geen* racecircuit is. "We racen niet, maar fietsen hard", sorry, dat is wel wat te flauw.
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Fortune_Cookiezaterdag 11 juli 2009 @ 09:37
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

[..]


[..]

[ afbeelding ]

3,50
De lieftallige ernst van de rinkelende fietsbel galmde nog na in zijn gedachten toen het rubberen profiel van de renner zich naar binnen groef en een onuitwisbare indruk maakte in de diepste krochten van zijn bilspleet.
Tommekezaterdag 11 juli 2009 @ 10:14
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:

[..]

Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.
Maar ik verbaas me er steeds weer over dat vrijwel alle wielrenners, ook de 'goeie', en blinde vlek hebben op het moment dat het er om gaat te begrijpen dat de openbare weg *geen* racecircuit is. "We racen niet, maar fietsen hard", sorry, dat is wel wat te flauw.
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Als je iemand hoort bellen dien je toch gewoon aan de kant te gaan?
Waarom zou je achter je gaan kijken of er iemand aan komt, er wordt toch niet voor niets gebeld?
Ibliszaterdag 11 juli 2009 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Nope, maar onnodig links rijden is natuurlijk ook niet toegestaan. En dat kun je trouwens al meemaken als je gewoon stevig doortrapt op een gewone fiets.

Je belt – op voldoende afstand – er wordt eens omgekeken of er iemand aankomt, en warempel, het bleek niet een zeldzame vogelsoort te zijn die een belgeluid maakte, en dan moet er nog een plan van actie bedacht worden. Langzaam maar zeker breekt de paniek uit, en vervolgens is de oplossing dat de men maar iets dichter op elkaar gaat fietsen, waarbij je geacht wordt over de 2cm die overblijft maar te passeren (en meestal zijn ze nog geďrriteerd ook). Maar als het zo lang duurt, dan is het niet zo vreemd dat iemand al dicht achter je rijdt.

Terwijl het in feite allemaal niet zo ingewikkeld is. Hoor je een bel achter je, dan trapt degene aan de buitenkant even bij, terwijl degene aan de binnenkant inhoudt. Is het iemand die je tegemoet komt, dan houdt degene aan de buitenkant in, terwijl degene aan de buitenkant even bijtrapt. Zo kun je het handigst achter elkaar gaan fietsen terwijl je zo veel mogelijk ruimte voor de tegenligger of inhaler laat.
Okselzaterdag 11 juli 2009 @ 11:26
Dat dus ^
One_of_the_fewzaterdag 11 juli 2009 @ 11:36
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Dit dus.
Ik rij alleen of met 3 4 mensen.
Door een woonwijk ga ik niet hard. Inhalen doe ik met een lagere snelheid, bedank als ze ruimte maken en heb zelfs een bel.
Heb eigenlijk nooit problemen met mensen. soms mensen die mij er bewust niet langs laten ook al bel je en vraag je het. Met na een tijdje ook normale fietsers die er achter zitten terwijl echtpaar koppig 12 per uur blijft fietsen.
Iedere niet tourfietser doet hier net of alle andere weggebruikers zo net zijn, lekker hypocriet.
Frezerzaterdag 11 juli 2009 @ 11:38
Dit probleem is wel wat breder, ik heb al verschillende keren van die gasten op de motorkap kunnen hebben, en als voetganger ben je ook niet veilig voor ze. Tourfietsers moeten zich gedragen als verkeersdeelnemers; niet alsof ze aan de Tour De France bezig zijn. Dát is de oplossing.

M.i. een uiterst debiel voorstel dus, van de fietsersbond.
One_of_the_fewzaterdag 11 juli 2009 @ 11:42
renners op de weg is geen goed voorstel trouwens.
Iedere fietsdeelnemer moest zich een beetje aanpassen op het fietspad. maar dan moeten ze wel veilig zijn.
Of geschept worden bij een uitrit of aangereden op de weg..beide niet ideaal.
Joppyzaterdag 11 juli 2009 @ 11:56
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

[..]


[..]

[ afbeelding ]

3,50

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Aan de andere kant vindt een peleton wielrenners het ook raar om ingehaald te worden door een auto. Op de wat smallere wegen vinden ze het vaak nodig om de hele weg in beslag te nemen en een auto er pas na 5 minuten er langs te laten
Overigens zijn langzaam fietsende bejaarden, kuddes nordic walkende huisvrouwen en slingerde schoolkinderen ook schijtirritant op de weg
KreKkeRzaterdag 11 juli 2009 @ 12:55
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Echt he. Stoorde me er vroeger ook altijd aan toen ik als middelbarescholier naar school fietste. Veel van die heren dachten dat ze alles konden maken.

Ik moet die figuren trouwens ook niet op de autoweg, gaan ze een beetje de automobilisten lastig vallen

Laatst ook weer, stoplicht voor de fietsers staat op rood, stoplicht voor de auto's op groen, ik kom aanrijden met de auto, twee wielrenners op het fietspad. De heren zien dat ik kom aanrijden, toch willen ze doorrijden (waarschijnlijk omdat anders hun oh-zo-heilige snelste tijd niet halen). Maar goed, ik maakte geen aanstalte om te stoppen dus de heren hebben last minute toch maar geremd. En BOOS KIJKEN dat ze deden

Omgekeerde wereld. Ik rij door groen, zij door rood, en toch boos worden dat IK niet stop
Weltschmerzzaterdag 11 juli 2009 @ 15:51
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Eigenlijk wel natuurlijk. We moeten niet doen alsof het laten passeren een gunst is of een beleefdheid. Het is niet zo dat je naast mekaar mag fietsen, je mag naast mekaar fietsen mits je het overige verkeer niet hindert. Als je een heel peleton ophoudt omdat je van naast mekaar fietsen de ingewikkelde manoeuvre moet maken om achter mekaar te gaan fietsen ben je in wezen al in overtreding. Ik wil niet regelneuken, maar die regels lijken me best zinnig.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:04 schreef Iblis het volgende:

Terwijl het in feite allemaal niet zo ingewikkeld is. Hoor je een bel achter je, dan trapt degene aan de buitenkant even bij, terwijl degene aan de binnenkant inhoudt. Is het iemand die je tegemoet komt, dan houdt degene aan de buitenkant in, terwijl degene aan de buitenkant even bijtrapt. Zo kun je het handigst achter elkaar gaan fietsen terwijl je zo veel mogelijk ruimte voor de tegenligger of inhaler laat.
Precies, dat mag je ook gewoon verwachten. Alleen helpt het natuurlijk niet mee wanneer die wielrenners allemaal zelf gaan verzinnen waar iemand wanneer en hoe op moet reageren. Als een bel monteren al te veel gevraagd is, dan moet je ook niet zeuren. Als een bel monteren voor veel van je soortgenoten al te veel gevraagd is, dan moet je bij hen gaan zeuren. Als iedereen maar doet waar die zin in heeft en dan gaat klagen over de anderen, dan kan er natuurlijk nooit een routine ontstaan waardoor dat soepel verloopt.
Tommekezaterdag 11 juli 2009 @ 16:50
Vandaag haalde ik iemand in die haar ene had op haar rug had
Volgens mij om de tegenwind ofzo, alleen slingerde ze enorm over de weg, die trut
dopzaterdag 11 juli 2009 @ 20:24
volgens mij gaat het in het verkeer om geven en nemen , en vooral niet denken dat de weg persoonlijk bezit.
ik rij soms met de fietskar achter me met de kids en dan gebeurd het regelmatig dat ik niet het fietspad neem maar de openbare weg. ik doe dat waar fietspaden smal zijn en aangezien ik met kids in die kar rij niet op 80km wegen maar gewoon binnen de stad.
en natuurlijk is er dan altijd wel een aap die geen begrip heeft en denkt dat de weg alleen van hem is.
dat ik net zoveel recht heb op een stukje van de weg komt niet in hun hoofd op.

als het de veiligheid ten goede komt vind ik dat een peleton ook gebruik moet kunnen maken van de openbare weg.
Sapstengelzaterdag 11 juli 2009 @ 20:25
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:24 schreef dop het volgende:
dat ik net zoveel recht heb op een stukje van de weg komt niet in hun hoofd op.
Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
ultra_ivozaterdag 11 juli 2009 @ 20:31
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
Dat heeft hij dus wel. Llees de wegenverkeerswet er maar op na. Meersporige fietsen (dus bakfietsen) zijn uigezonderd van de fietspadplicht.
dopzaterdag 11 juli 2009 @ 20:31
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
ga de wegen en verkeerswet maar eens goed lezen , ik ben met kar breder als 80cm en mag dan gewoon op de hoofdrijbaan.
ultra_ivozaterdag 11 juli 2009 @ 20:33
Daarnaast is er ook nog het verschil tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook. Die laatste is niet verplicht.
Sapstengelzaterdag 11 juli 2009 @ 20:35
Okay dat wist ik niet.

Maarja het mag dus, alleen het lijkt mij zelf redelijk onveilig. Met 2 kinderen achter in een kaar midden op de weg. Als automobilist verwacht je het ook niet, ik bedoel je kan net zo goed rijden en precies 50, maar als er net achter een onoverzichtelijke bocht ineens een fietser op de weg rijdt, moet je vol op de rem, want zo'n groot snelheidsverschil verwacht je niet.

Daarvan afgezien vind ik dat fietsers zich niet moeten aanstellen en gewoon het fietspad op moeten gaan. Straks kan je op elke weg 20 gaan rijden omdat er de hele tijd een groep fietsers voor je zit.
dopzaterdag 11 juli 2009 @ 20:38
dit voorbeeld geeft maar weer aan dat mensen snel aan nemen dat ze meer recht hebben als een ander, maar de hele wegen en verkeerswet gaat niet over recht maar over veiligheid

ik zal met mijn kids echt wel inschatten of het veilig is of niet , maar je voorbeeld van een onoverzichtelijke bocht gaat echt niet op , stel dat niet ik daar fiets maar er een kind oversteekt. moet jij als automobilist dan 50 rijden omdat het mag of moet je je snelheid aanpassen om dat de weg onoverzichtelijk is?
Tarabasszaterdag 11 juli 2009 @ 20:41
Ik vind het al erg genoeg dat brommers binnen de bebouwde kom op de weg moeten. Ik rij zelf dik tien jaar auto, maar ben nu zelf bestuurder van een brommer voor woon-werk verkeer (vriendin heeft dan de auto nodig). Als automobilist erger ik me aan die scooters en brommers, als brommert voel ik me net een stopper die al het snelle verkeer tegen mag houden op mijn fragiele voertuigje.

En dan willen ze nu ook nog wielrenners op de weg laten, die asociale mannetjes moeten eerst maar eens normaal deel leren nemen aan het verkeer. Laatst liepen we over een markt, waar ineens een grote groep renners door het wandelend publiek reed. Al schreeuwend, duwende en vloekend natuurlijk. Hoe haal je het in je hoofd. Zij passen zich totaal niet aan, maar je mag straks wel als automobilist op de blaren zitten als je zo'n mannetje buiten je schuld om raakt