abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70838545
Gisteravond had ik het met mn moeder over allerlei levensbeschouwelijke dingetjes, en ze vertelde me iets waar ik een beetje mee in mn maag zit: de laatste tijd is ze zich erg aan het interesseren in zaken als de nieuwe wereld orde, de eindtijd, en andere conspiracy theorieën.

Mn ouders zijn gelovige mensen, en zo hebben ze mij ook opgevoed. Sinds mn 16e doe ik daar echter niks meer mee, en via dat onderwerp, ze vroeg of ik nou eigenlijk wel geloofde dat er "iets" is, of dat zelfs dat niet meer aan de orde is, kwamen we terecht op haar huidige interesses. Sindskort is ze helemaal bezig met internet en mailen (wat goed is natuurlijk), en door een kennis in de kerk is ze geattendeerd op van die nieuwssites die het nieuws brengen wat door de normale media wordt geboycot. De massa moet tenslotte dom gehouden worden, en dus wordt er nieuws achtergehouden door de Bilderberggroep.
Noem een xandernieuws, Niburu, en eindtijd.nl

Ik, als nuchtere en analytische hollander kan maar 1 ding denken van dat soort angstzaaiers, en dat is een dikke welgemeende .
Ze vertelde dat mn pa er niet eens naar wil kíjken, wat me niks verbaast . Wat dat betreft, zitten hij en ik wel op 1 lijn: als het te fantastisch is om waar te zijn, is het niet waar.

Maar intussen zit ze er wel continue op rond te neuzen. Ik weet niet of ze er in gaat doorslaan, en straks ook met een aluminiumhoedje op en een neusklem tegen de chemtrails gaat rondlopen, maar hoe kun je op een constructieve manier proberen uit te leggen dat het allemaal grote kolder is?
Saillant detail: mede dankzij mn eigen ontdekking van het internet destijds, kwam ik tot de conclusie dat het geloof voor mij dikke onzin is. Dus als mams nu iets te diep graaft, komt ze misschien die informatie ook wel tegen.

Ik wist even niet goed of dit nou in BNW of in WFL moest, maar omdat ze nog altijd in de eerste plaats Christen is, en pas daarna dit akkevietje, heb ik maar gegokt op het laatste.
Uiteraard hoop ik op wat constructieve tips, ipv :
"TS moeder is maf "

Het kan ook zijn dat ik me helemaal nergens zorgen om moet maken, en het lekker op zn beloop moet laten. Je doet er tenslotte niemand kwaad mee als je alleen maar kennis neemt van bizarre theorieën.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:33:52 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_70838904
Als ze vatbaar is voor geloof, is ze ook vatbaar voor andere onzin
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:39:37 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70839042
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:33 schreef wijsneus het volgende:
Precies.

Geef d'r eens een natuurkundeboek of zo, heeft ze enige fundamenten om op te bouwen.
censuur :O
pi_70839140
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:33 schreef wijsneus het volgende:
Dat is ook zo. Ik heb me er bijvoorbeeld altijd over verbaasd dat mn pa (techneut, wil analyseren, berekenen, dingen pas voor waar aannemen als ie ze ziet) nou net in dit ene geval klakkeloos aanneemt wat er in de bijbel staat. Mn ouders zeggen kritisch te zijn, te onderzoeken wat de goede weg is om als gelovigen toch ook nog een beetje in de normale wereld te staan.
Ik zeg dan: je bent dus kritisch, maar je bent even 1 moment compleet niet-kritisch geweest toen je zomaar aannam dat de bijbel de waarheid vormt? En vanaf dat punt ging je weer over in de kritisch mode?

maar nu gaat het over écht idiote dingen. Concentratiekampen die in Amerika al klaar zouden liggen voor iedereen die niet wil gehoorzamen enzo. de 11 september aanslagen die door Amerika zelf gepleegd zouden zijn. (bijna alles in de theorieën gaat over Amerika, dat schijnt echt de bron van alle kwaad te zijn)
mijn argument dat zulke logistiek complexe en enorm grote dingen niet geheim te houden zijn, en waarom nou net uitgerekend ene jan piet knutsel uit lutjebroek ontdekt hoe het werkelijk zit, en dat dat toch wel apart is, maakt niet zoveel indruk...
Mijn foto's op Flickr!
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:47:40 #5
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70839253
* MikeyMo wacht op lambiekje
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:52:28 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70839388
Ik denk dat je _Led_ een middagje op de thee moet uitnodigen. Een algemeen boek hierover, of tegen, is The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark. Maar volgens mij wordt dat vooral gelezen door mensen die toch al kritisch zijn.

Op Fok! zijn onderwerpen zoals 9/11 ‘inside job’ ook al een paar keer aan de orde gekomen, en dan wordt er meestal ook wel tegenin gegaan met zinnige argumenten. Daar kun je je messen wat proberen te slijpen. Maar helaas blijkt uit die threads ook dat er een groot aantal mensen voor wie het credo ‘I want to believe’ wel bijna lijkt te gelden. Het maakt niet uit hoeveel tegenbewijs ze krijgen, het glijdt van ze af alsof ze geheel in teflon ondergedompeld zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:55:50 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_70839480
tja het is een soort van religie natuurlijk
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_70839760
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:55 schreef MikeyMo het volgende:
tja het is een soort van religie natuurlijk
Ik vind 1 religie al genoeg...
beste wat ik misschien kan doen als we het er eens over hebben is wat tegen-info aanbieden, die ze zelf kan bekijken. Zodat ze niet klakkeloos aanneemt dat alles wat op een niburu staat waar is, maar ook een site als zapburu (de ontkrachters) raadpleegt om te zien wat voor kijk je er nog meer op zou kunnen hebben.

Ik vind het vooral zonde van dr tijd dat ze zich er zo druk en bezorgd om maakt wat voor ellende er in de wereld zal kunnen gaan plaatsvinden. Volgens mij doen echte conspiracy denkers geen oog dicht 's nachts
Ze maakt zich al genoeg zorgen omdat ik het geloof heb losgelaten, als de zorgen hierom er nog bij komen wordt ze er misschien niet gezelliger op in de dagelijkse omgang...
Mijn foto's op Flickr!
pi_70839817
Ze zal zelf na er veel over gelezen te hebben uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat het allemaal dikke vette onzin is. Dat zal ze van jou niet aannemen, dat moet ze voor zichzelf uitvogelen.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is inderdaad haar links naar discussies sturen waarin goede tegenargumenten gegeven worden tegen die niburuquatsch.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_70839990
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Precies.

Geef d'r eens een natuurkundeboek of zo, heeft ze enige fundamenten om op te bouwen.
Leuke zin. Ietsje aanpassen. Dan heeft ze echte fundamenten om op te bouwen. Want geloven hebben ook fundamenten, weliswaar van drijfzand, maar men noemt het fundamenten...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:13:40 #11
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_70840000
Ut benne zo ongeveer exact de verhalen die ik bijna dagelijks van mijn collega moet aanhoren..
Da's een klein portugeesje. Die heeft in Portugal een stuk land gekocht en daar heeft die ook hele nood voorraad klaar staan voor als de wereld vergaat..

Zodra journalisten vermoord gaan worden moeten we als het goed is pas op gaan passen, want dan gaat het echte feest pas beginnen..

Ik ben er zelf in ieder geval al achter gekomen dat het weinig zin heeft om er tegen in te gaan. Soms heeft die stellingen die met een hele simpele vraag terug een verhaal van een half uur kunnen ontkrachten. Maar 2 keer klikken op zo'n site en hij heeft weer een ander verhaal gevonden om erin te geloven..

Zolang mensen zo stoiccijns in dit soort zaken blijven geloven kan je weinig anders dan je schouders ophalen en hun in hun waarde te laten. Af en toe ze ff laten denken door een simpele vraag terug te stellen, maar that's it..
pi_70840075
Misschien kun je proberen uit te leggen dat sites zoals niburu vaak artikelen plaatsen zonder al te goede onderbouwing en bronnen. Ik kom er gelukkig niet al te vaak, maar het laatste artikel wat ik daar las ging over de gevaren van vaccinatie en hoe de media omgaat met de Mexicaanse griep, maar behalve een lijst met linken naar soortgelijke sites stond er geen enkele bron bij.
En dat is het probleem ook meteen van dit soort sites, ze nemen elkaar over als bron of schrijven verhalen vanuit onderbuik gevoelens. Goed degelijk onderzoek ontbreekt vaak en ze trekken conclusies op basis van heel weinig kennis van zaken.

Maar onthou ook een ding, sommige mensen willen dit soort dingen gewoon geloven, een soort bescherming tegen de boze wereld daarbuiten misschien? Je kunt ze misschien overtuigen dat een theorie op bepaalde punten niet deugd, maar dan komen ze wel weer met nieuwe dingen aanzetten en even later heb je er een dagtaak aan.
-
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:17:50 #13
130803 Gripper
Get a grip
pi_70840125
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:13 schreef ursel het volgende:
...
Portugal, een leuk huisje aan de kust... Er zijn slechtere plekken om het eind van de wereld te ondergaan!
Morgen kom ik wel even naast je fietsen om tegentheorieën te bedenken
Mijn foto's op Flickr!
pi_70840138
Ik vind het overigens wel frapant dat die conspiracy gelovers een simpele blog of vaag youtube filmpje voor keiharde waarheid aannemen, maar een goed onderbouwde wetenschappelijke bron moet heel kritisch worden bekeken en wordt op voorhand al gewantrouwd.
-
pi_70840348
Nou, die FEMA-kampen liggen er dus wel degelijk. Zijn ooit gebouwd om Jappen in te stoppen tijdens WOII. Daarna zijn ze nog volledig gerenoveerd en ready to roll. Waarom zouden ze die kampen anders hebben liggen overal in de US? (en je kunt er zo heen, foto's staan op internet).

Maar idd, als je vatbaar bent voor een sprookje zoals de bijbel ben je ook vatbaar voor NWO, Niburu en shapeshifting lizards
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:35:48 #16
63192 ursel
pi_70840666
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:17 schreef Gripper het volgende:

[..]

Portugal, een leuk huisje aan de kust... Er zijn slechtere plekken om het eind van de wereld te ondergaan!
Morgen kom ik wel even naast je fietsen om tegentheorieën te bedenken
Mja, tegentheorieën..
Ut is zo'n beetje een net zo'n zware klus als een gelovige proberen te overtuigen dat er een geloof ook een sprookje is. Onbegonnen werk dus.

En waarom zou je mensen ook uit die wereld willen helpen. Zolang ze er niemand kwaad mee doen of zichzelf schaden lekker laten gaan en in hun normen laten. Enigste dat je kan doen is ze af en toe aan het denken zetten.

Collegaatje kwam dus met een of andere theorie dat de regering ook de atoomklok regelde ofzoiets. En gezien alle klokken daarmee synchroniseerden konden ze daar invloed op uit oefenen ofzo. (Tis alweer paar maande geleden dat die het verteldde).

Maar een simpele vraag waarom de zon op steeds hetzelfde moment omhoog komt en radar horloges ook de tijd aangaven was die met die theorie ook weer klaar.. Ondanks dat die in het begin van het verhaal er echt van overtuigd was..

Maar hebben morgen wel ff over ja..
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:38:02 #17
63192 ursel
pi_70840725
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:25 schreef LaTiNo het volgende:
Nou, die FEMA-kampen liggen er dus wel degelijk. Zijn ooit gebouwd om Jappen in te stoppen tijdens WOII. Daarna zijn ze nog volledig gerenoveerd en ready to roll. Waarom zouden ze die kampen anders hebben liggen overal in de US? (en je kunt er zo heen, foto's staan op internet).

Maar idd, als je vatbaar bent voor een sprookje zoals de bijbel ben je ook vatbaar voor NWO, Niburu en shapeshifting lizards
Ik zal ook nooit ontkrachten dat de verhalen niet bestaan. De vraag is echter hoeveel procent van het verhaal erbij verzonnen is.

Elk verhaal heeft altijd wel iets van waarheid erin zitten. Maar als ik een vallende ster zie gaan wil dat echt nog niet betekenen dat de aliëns ons aanvallen..
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:40:00 #18
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70840800
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:52 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat je _Led_ een middagje op de thee moet uitnodigen.
zzz
pi_70841053
Wat ik nu ga zeggen zal me wel belachelijk maken onder velen op dit forum/in deze thread maar dat interesseert me eigenlijk niet. Maar dan weten jullie in ieder geval dat ik me bewust ben van de bizarheid van wat ik ga zeggen. En dan hoop ik dat ik geen kleine kinderen reacties krijg die het thread vervuilen.

Ik heb zelf hetzelfde onderzoek gedaan en na lange zoektocht kwam ik zelf bij de bijbel uit als waarheid en heb me bekeerd tot het christelijk geloof. Dit omdat voor mij bewezen was dat de eindtijd profeties in vervulling gaan en we vlak voor de terugkomst van Christus leven.

De conspiracy is een complot tegen de God van de bijbel door Satan en aanhangers. De mensen die er betrokken bij zijn weten dat zelf over het algemeen echter niet, ze zijn misleid, geloven over het algemeen dat ze hele goede dingen bezig zijn, een betere wereld maken, terwijl ze meewerken aan het bouwen van een tyranniek regime dat elk gebod van God overtreedt, een ultiem zondige wereld. Slechts de top weet waar het werkelijk om gaat en zij denken ook succesvol te gaan zijn, terwijl de bijbel zegt dat God uiteindelijk een einde aan dit alles zal maken.

Er zijn allerlei alternatieve verklaringen te noemen voor dergelijke ideeen, ook daar ben ik mij bewust van. Zoals een psychologische verklaring voor waarom men in complotten of God gelooft, allerlei verklaringen waarom bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden in de wereld. Ik heb er zelf echter geen een kunnen ontdekken die strookt met de wereld om mij heen en mijn eigen manier van handelen.

Op dit moment vindt er een enorme vergroting van kennis plaats, mensen krijgen een groter begrip van hoe de wereldpolitiek werkelijk in elkaar steekt, en men begrijpt ook de spirituele connectie. Ook dit is in lijn met bijbelprofetie en er zijn dan ook heel veel mensen die zich bekeren als gevolg hiervan.

Je hoeft je geen zorgen te maken om je moeder denk ik, zij ontvangt nu broodnodige informatie voor de toekomst en dat is hartstikke goed. Ik denk dat je je beter zorgen om jezelf kan maken aangezien er voor ons allemaal moeilijke tijden te wachten staan, die niet zomaar even goed gaan komen. Jouw voorstellingsvermogen is geen grens voor wat mogelijk of waar is. Die fout lijken veel mensen te maken, om zonder feitenkennis iets af te doen als 'dat kan toch niet'. Misschien is het beter om daar eerst wat informatie over te verzamelen en dan een conclusie trekken.

Ik geloof dat er veel zin en onzin te vinden is op het internet maar als je moeder al gelovig is, zal God haar naar de waarheid leiden, zoals Hij dat altijd doet.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:50:20 #20
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_70841192
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dat elk gebod van God overtreedt, een ultiem zondige wereld.
Je bedoelt waar sex, drugs, rock 'n roll en technofeesten wel mogen ?
Sign me up !
zzz
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:11:43 #21
130803 Gripper
Get a grip
pi_70841943
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik nu ga zeggen zal me wel belachelijk maken onder velen op dit forum/in deze thread maar dat interesseert me eigenlijk niet. Maar dan weten jullie in ieder geval dat ik me bewust ben van de bizarheid van wat ik ga zeggen. En dan hoop ik dat ik geen kleine kinderen reacties krijg die het thread vervuilen.
Goed dat je zo'n post plaatst, geeft in ieder geval stof tot nadenken.
quote:
Ik heb zelf hetzelfde onderzoek gedaan en na lange zoektocht kwam ik zelf bij de bijbel uit als waarheid en heb me bekeerd tot het christelijk geloof. Dit omdat voor mij bewezen was dat de eindtijd profeties in vervulling gaan en we vlak voor de terugkomst van Christus leven.
Waarom ben je van alle mogelijke geloven, overtuigingen en ideologieën uitgerekend bij het Christendom uitgekomen? Hoe is het voor jou bewezen, of is het woord "overtuiging" hier misschien niet beter op zn plaats? Ik heb altijd geleerd dat zodra er dingen te bewijzen zijn, geloof ook niet meer bestaat. geloof is per definitie iets wat je niet zeker kunt weten.
quote:
De conspiracy is een complot tegen de God van de bijbel door Satan en aanhangers. De mensen die er betrokken bij zijn weten dat zelf over het algemeen echter niet, ze zijn misleid, geloven over het algemeen dat ze hele goede dingen bezig zijn, een betere wereld maken, terwijl ze meewerken aan het bouwen van een tyranniek regime dat elk gebod van God overtreedt, een ultiem zondige wereld. Slechts de top weet waar het werkelijk om gaat en zij denken ook succesvol te gaan zijn, terwijl de bijbel zegt dat God uiteindelijk een einde aan dit alles zal maken.
Nou houdt mn moeder zich nu even vooral bezig met hoe je de huidige gebeurtenissen in de wereld kunt interpreteren aan de hand van bijbelse profetieën en beschrijvingen. Maar eigenlijk zijn de conspiracy denkers die net dachten dat ze de antwoorden op alle wereldvragen hebben gevonden dus zelf de foute jongens? En wat vinden ze van dat etiket? dat wordt ruzie
quote:
Er zijn allerlei alternatieve verklaringen te noemen voor dergelijke ideeen, ook daar ben ik mij bewust van. Zoals een psychologische verklaring voor waarom men in complotten of God gelooft, allerlei verklaringen waarom bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden in de wereld. Ik heb er zelf echter geen een kunnen ontdekken die strookt met de wereld om mij heen en mijn eigen manier van handelen.
Op dit moment vindt er een enorme vergroting van kennis plaats, mensen krijgen een groter begrip van hoe de wereldpolitiek werkelijk in elkaar steekt, en men begrijpt ook de spirituele connectie. Ook dit is in lijn met bijbelprofetie en er zijn dan ook heel veel mensen die zich bekeren als gevolg hiervan.
[/quote]

Je bedoelt dat door de toegang tot internet nu elke gek iets kan roepen wat door andere mensen voor waar aangenomen kan worden? Er wordt heel veel informatie aangeboden, maar of dat allemaal nuttige kennis oplevert...
quote:
Je hoeft je geen zorgen te maken om je moeder denk ik, zij ontvangt nu broodnodige informatie voor de toekomst en dat is hartstikke goed. Ik denk dat je je beter zorgen om jezelf kan maken aangezien er voor ons allemaal moeilijke tijden te wachten staan, die niet zomaar even goed gaan komen. Jouw voorstellingsvermogen is geen grens voor wat mogelijk of waar is. Die fout lijken veel mensen te maken, om zonder feitenkennis iets af te doen als 'dat kan toch niet'. Misschien is het beter om daar eerst wat informatie over te verzamelen en dan een conclusie trekken.

Ik geloof dat er veel zin en onzin te vinden is op het internet maar als je moeder al gelovig is, zal God haar naar de waarheid leiden, zoals Hij dat altijd doet.
Ik weet dus niet of het goed is dat ze alles te weten komt over de toekomst. Alles weten maakt niet gelukkig, en zeker als je denkt dat wat die maffe lui verkondigen daadwerkelijk is wat er allemaal gaat gebeuren, dan zou ik niet meer rustig kunnen doorleven zoals ik nu doe.
Zorgen maken om mezelf doe ik niet. OK, mn baan staat misschien straks wel op de tocht, want met ons bedrijf gaat het niet zo best. Maar ik ben gelukkig, heb een lieve vriendin, ben gezond en voel me een nuttig zandkorreltje op het strand. Ik ben er voor mn vrienden, en ik hoop dat zij wat aan mij hebben.
Mijn foto's op Flickr!
pi_70842437
De duit in het zakje van Ali Kanibali is nu precies hetzelfde als waar Gripper zich zorgen om maakt, althans wat betreft de denkwereld van zijn moeder.
Dreigen met hel en verdoemenis, de mensen angstig maken en dom houden is te veel de tactiek van het christendom en de islam met als enig doel uitoefening van macht en het genereren van geldstromen.
pi_70842546
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_70842703
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:25 schreef Schonedal het volgende:
De duit in het zakje van Ali Kanibali is nu precies hetzelfde als waar Gripper zich zorgen om maakt, althans wat betreft de denkwereld van zijn moeder.
Dreigen met hel en verdoemenis, de mensen angstig maken en dom houden is te veel de tactiek van het christendom en de islam met als enig doel uitoefening van macht en het genereren van geldstromen.
Wat hij zei.

Overigens denk ik dat er weinig aan te doen valt dat je moeder geïnteresseerd is in dit soort dingen. Als je in een geloof kunt geloven dan is een conspiracy theorie helemaal koek en ei. Een tip: zorg er voor dat ze uit TRU hier blijft

En bereid je anders voor op:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:57:03 #25
33189 RM-rf
1/998001
pi_70843554
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:25 schreef Schonedal het volgende:

'de tactiek van het christendom en de islam' ...
zulk een woordkeuze is natuurlijk zélf evenzeer een complottheorie, als je hiermee wilt beweren dat er een welbewuste afweging is hoe mensen te gan controleren en er kennelijk een duidelijke specificeerbare 'dader' of 'entiteit' achter steekt die verantwoordelijk zou zijn voor deze manipulatie . (als je dat gelooft, kun je die entitiet makkelijk zelf 'goddelijke' eigenschappen gaan toekennen; 'alwetendheid' en 'omnipotentie' )

Persoonlijk ben ik eerder de mening dat deze 'dader' van zulke manipulatie niet bestaat of zo eenvoudig te specificeren is ... religies als het christendom en de islam komen vooral voort uit de behoeftes van mensen zélf en vanuit die behoefte bestaat en soort van zucht naar 'verklaring' van alles....

Waarbij het domweg zo is dat een hoop mensen liever niet willen inzien dat een hoop dingen die gebeuren domweg helemaal niet zo 'stuurbaar' en 'voorspelbaar' zijn, dat er geen duidelijk aanwijsbare 'boze krachten' achter steken, of er bewust zulk een kwad gedaan is ....

Een hoop complotgelovers geloven vooral in deze complotten omdat die voorzien in een 'eenvoudig' werldbeeld met een strakke 'goed-fout-verdeling' en bovenal een omnipotente en alwetende macht die schijnbaar de hele realiteit 'controleert en van bovenaf beinvloedden kan.

Imho is het onmogelijk en zelfs niet eens nuttig te verwachten dat deze natuurlijke behoefte aan zulke 'complot-gedachtes' (of evenzeer 'religieus gedachtegoed' te noemen; deze hebben namelijk een hele hop overeenkomsten en gedeelde noemers) weg te halen bij mensen..
Het is gewoonweg een deel van de menselijke natuur.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')