Met deze post haal ik waarschijnlijk de grote furie en woede van veel studenten op mijn onnozele hals maar ik schrijf deze post in alle eerlijkheid.
Ok allereerst mijn kwalificaties (of mijn gebrek er aan).
Ik spreek: Nederlands, Engels, Duits, Thais, Vietnamees en Burmees. Burmees nog niet op geweldig niveau maar de rest wel. In het Thais kan ik dus ook schrijven en lezen en dit doe ik ook op dagelijkse basis. Ik heb hier geen opleidingen voor nodig gehad maar ik woon nu al een tijdje in Azie en ik heb dus genoeg Exposure. Ik werk als vertaler (vooral kinderboeken en officiele documenten) en ook als leraar Engels en Thais. (Thais voornamelijk aan Amerikanen). Je zult nu mijn "succes" in twijfel kunnen trekken daar ik mijn taalkennis niet op scholen geleerd heb maar uit mijn ervaring leer je een taal niet fatsoenlijk op een school. Verder praat ik hier in Azie waar ik ook zit (Thai/Nam) met iedereen en krijg ik complimenten van mensen uit alle windrichtingen over mijn zogenaamde "language skills" . Maar goed; ik kom hier niet om mezelf te verheerlijken of mijn gebrek aan opleiding goed te praten. Back to business dus:
Het leren van een taal en hoe goed je wil zijn hangt allereerst helemaal af van je doelstelling. Hoe goed wil je nou eigenlijk worden? Hoe goed wil je zijn?
========================IK WIL SUPER ZIJN IN DE TAAL DIE IK WIL LEREN.. NEAR NATIVE AT LEAST
Wil je vloeiend worden en echt heel erg goed dan heb je aan een opleiding/cursus helaas niet genoeg

Als je alleen een opleiding doet (HBO whatever) of een cursus kom je al snel van een koude kermis thuis want ik heb het al vaak zat meegemaakt dat het leeuwendeel geen gesprek kan verstaan in de desbetreffende taal en dat het uitloopt in een grote teleurstelling. Dit is dus voornamelijk het geval bij ECHT vreemde talen en dus niet in bijv. Engels of Duits. Ik heb het dan ook over talen waarin elk woord een vreemd woord is en geen enkele referentie heeft met welk woord dan ook in een westerse taal.
De meeste studenten die een taal studeren op een school doen er veel meer bij (praten, elke dag lezen, films kijken etc). Dit is dan ook HOOG nodig om ook maar enigzins succesvol te kunnen zijn.
Wat je moet doen om ECHT goed te zijn in de vreemde taal die je wil leren is een lifestyle opbouwen rondom die -te leren taal. Ik ben een groot fanaat van Chomsky in deze; Exposure is alles! Elke dag dien je films te kijken, muziek te luisteren en teksten te lezen gepresenteerd in deze taal. Ook een bezoekje naar
www.sharedtalk.com om daar microfoon/skype gesprekken te voeren met native speakers hoort in je dagelijkse planning te zitten. Dit dus als reizen er niet in zit. Reizen is het ultieme maar het kan ook heel goed zonder te reizen.
Kern van dit verhaal
quote:
Het gaat er niet om HOE je studeert of zelfs niet om het feit OF je studeert. Onthoud dit goed: Het gaat erom HOE je leeft.
(ps , helaas gaat mijn Nederlands een beetje achteruit

)
=================================================IK WIL HET GEWOON EEN BEETJE KUNNEN
Als dit echter HELEMAAL niet je doel is, dan kun je idd een instap cursusje nemen

Ik zou echter geen torenhoge verwachtingen hebben dat je "slechts" met een opleiding of cursus ook maar in staat zult zijn om werkelijk ALLES te kunnen volgen, maar indien je meer wil heb je wel altijd een sterke basis om mee verder te gaan.
Wellicht is je doel gewoon: gesprekje voeren met een erg basic indeling, misschien richting vragen of wellicht gewoon language basics studeren. Dit kan heel goed met alleen een opleiding en cursus.
Het hangt allemaal een beetje van je tijd af want ik begreep dat je een taal wil leren naast je huidige studie? In dat geval zou ik idd een cursus nemen of jezelf in ieder geval inlezen en als je het echt boeiend vind komt het vast helemaal goed
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien ben je het er totaal niet mee eens maar goed. Ik spreek nogmaals uit mijn eigen ervaring en wat voor mij werkt hoeft voor een ander totaal niet te werken.
Mijn motto blijft echter
Bij het leren van een taal gaat het er niet om hoe je studeert en ook niet OF je studeert. Het gaat erom hoe je leeft.