abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70825777
Komend jaar start ik met een non-talen studie. Gezien ik best wel van talen houd, wil ik graag een taal erbij leren.
Nu is de vraag, hoe doe je dat het beste? Een soort Loi cursus doen, vrije universiteit of zelfstudie (lijkt me niet zo slim gezien mijn ...discipline) ?
Een taalreisje lijkt me niks gezien in het wel rustig aan wil doen qua leren, maar wel enigsinds progressie wil maken.
Hoeveel tijd ben je in een week kwijt als je (serieus) een taal gaat leren?
pi_70825874
welke universiteit ga je studeren?
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_70826020
Hai
Vreemde taal leren

Graag gedaan.
pi_70826029
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:29 schreef Californium het volgende:
welke universiteit ga je studeren?
Leiden, mooie talenstudies hebben ze daar
pi_70826201
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:32 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Hai
Vreemde taal leren

Graag gedaan.
Ik ga het eens proberen

btw
Is een textboek+workbook enzo kopen handig?
pi_70826232
nice misschien een 'raar' antwoord... maar je kan misschien 2 studies volgen? Of is dat weer te overdreven? betaal je toch maar 1 keer schoolgeld (of is dat reeds veranderd? )
pi_70826699
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:38 schreef Californium het volgende:
nice misschien een 'raar' antwoord... maar je kan misschien 2 studies volgen? Of is dat weer te overdreven? betaal je toch maar 1 keer schoolgeld (of is dat reeds veranderd? )
Kán, alleen krijg je veel cultuur en onderzoek erbij
Ik twijfel eigenlijk tussen 2 talen.
Eentje wat ik al beheers, wel saai om te leren, maar de cultuur/politiek klimaat wel leuk vind (Hele studie is dan wel een optie. Mijzelf erin verbeteren is handig voor later (moet lezen/schrijven beter beheersen)
Andere spreek ik niet, ken wel de principes (grammaticaal) en kan bv heul snel tellen tot honderd en klok kijken:P Wél leuk om te leren gezien het een nieuwe taal is. Verder wil ik niks met de taal doen qua toekomst, behalve reizen en tv programma's eventueel verstaan Daarom wil ik hier alleen het spreken leren.

Oja het is inderdaad veranderd
pi_70826737
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef MiFi het volgende:

[..]

Kán, alleen krijg je veel cultuur en onderzoek erbij
Ik twijfel eigenlijk tussen 2 talen.
Eentje wat ik al beheers, wel saai om te leren, maar de cultuur/politiek klimaat wel leuk vind (Hele studie is dan wel een optie. Mijzelf erin verbeteren is handig voor later (moet lezen/schrijven beter beheersen)
Andere spreek ik niet, ken wel de principes (grammaticaal) en kan bv heul snel tellen tot honderd en klok kijken:P Wél leuk om te leren gezien het een nieuwe taal is. Verder wil ik niks met de taal doen qua toekomst, behalve reizen en tv programma's eventueel verstaan Daarom wil ik hier alleen het spreken leren.
ah duidelijk! mag ik uit interesse vragen tussen welke 2 talen je twijfelt
pi_70826837
Arabisch en Japans Vind het altijd dom om te zeggen dat je Japans wil leren, maar ik vind het zo'n mooie taal Mandarijn lijkt me eigenlijk ook leuk (veel chinese vrienden) maar o zo moeilijk
Verder heb je Frans

Laten we zeggen dat ik elke taal wel weet te waarderen
pi_70826958
toe maar! heel veel succes ermee... zeker 2 mooie talen!
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:08:03 #11
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70827350
C is een leuke om mee te beginnen
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70827459
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:08 schreef Rosbief het volgende:
C is een leuke om mee te beginnen
Maar ik hou meer van D

Ben livemocha aan het proberen, ziet er wel goed.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:30:49 #13
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_70979531
Ik zou eens informeren bij je universiteit, zeker omdat zij super degelijke taalopleidingen aanbieden. Vaak is het geen probleem om vrijblijvend bij lessen van andere opleidingen aan te schuiven. Daarnaast kunnen ze je vast een goeie richting in wijzen wat betreft boeken en ander materiaal. Dikke bibliotheek met boeken in de talen ook, vast ook toegankelijk omdat je student bij de uni bent.

Aanschuiven bij lessen is volgens mij wel een goeie, helpt ook een beetje bij je discipline probleem (ik ken het...), omdat je met een enkele les niet ver komt en dus waarschijnlijk enigszins gepushed wordt om meerdere lessen te volgen.

Als ik je post zo lees lijkt het er niet op dat je per se diploma's of iets dergelijks wilt, het is meer voor jezelf. Dan is dat dus vast een optie.

Succes!
Every super woman needs a superman; here I am.
pi_70996861
Gewoon 2e studie doen, of alleen delen van die studie volgen (zoals de taalvaardigheid, en niet de cultuurlessen enzo) taalstudies zijn niet zo lastig en makkelijk erbij te doen.
pi_70997343
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:27 schreef MiFi het volgende:
Komend jaar start ik met een non-talen studie. Gezien ik best wel van talen houd, wil ik graag een taal erbij leren.
Nu is de vraag, hoe doe je dat het beste? Een soort Loi cursus doen, vrije universiteit of zelfstudie (lijkt me niet zo slim gezien mijn ...discipline) ?
Een taalreisje lijkt me niks gezien in het wel rustig aan wil doen qua leren, maar wel enigsinds progressie wil maken.

Zelfstudie werkt voor mij prima.
pi_71001127
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:27 schreef MiFi het volgende:
Komend jaar start ik met een non-talen studie. Gezien ik best wel van talen houd,
wil ik graag een taal erbij leren.
Nu is de vraag, hoe doe je dat het beste? Een soort Loi cursus doen, vrije universiteit
of zelfstudie (lijkt me niet zo slim gezien mijn ...discipline) ?
Een taalreisje lijkt me niks gezien in het wel rustig aan wil doen qua leren, maar wel
enigsinds progressie wil maken.

Afhankelijk van je inzet en wil. Alles valt of staat daarmee.Wil je echt snel je talenknobbel
verbeteren dan is de beste optie een zomer bij een gastfamilie te gaan inwonen. Dan moet
je wel elke dag je met de taal bezigen.
75 topics = FIN
pi_71007941
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:38 schreef MiFi het volgende:

[..]

Ik ga het eens proberen

btw
Hangt er helemaal vanaf wat van wat voor een methode die boeken zijn. De boeken Frans die ik dit jaar had waren bijvoorbeeld echt waardeloos, maar de methode die ik vanaf de 1e t/m de 5e gebruikte waren wel superhandig.
Maar alleen tekstboek en werkboek heb je ook niet veel aan he? Je moet ook weten hoe je woorden uitspreekt, dus iig een audio-iets erbij .
Dat Rosetta Stone trouwens! Dat is daar onwijs handig voor. -- nee doen we niet-- Is een pakket met o.a. dus Arabisch, Chinees, Japans en Frans, en die talen wilde je leren toch?

[ Bericht 4% gewijzigd door GlowMouse op 15-07-2009 18:23:04 ]
  woensdag 15 juli 2009 @ 18:18:46 #18
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_71008778
-- zie edit --

[ Bericht 98% gewijzigd door GlowMouse op 15-07-2009 18:23:15 ]
pi_71009807
[SES FB] Meld nakijkfouten om een hoger cijfer te krijgen

[ Bericht 46% gewijzigd door GlowMouse op 15-07-2009 19:09:53 ]
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:06:03 #20
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_71010149
Heeft je uni een eigen talencentrum? Die verzorgen meestal cursussen in een hoop talen voor verschillende niveaus, en je krijgt als student korting.
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:07:45 #21
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71010186
Volgens mij verzorgen die talencentra geen cursussen Japans en Arabisch hoor.

Moet je tegenwoordig dubbel collegegeld betalen als je twee studies volgt? Bron? .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:08:20 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71010200
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:45:12 #23
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_71011292
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:07 schreef Viking84 het volgende:

Moet je tegenwoordig dubbel collegegeld betalen als je twee studies volgt? Bron? .
Ze zijn bezig met een regeling om een 2e studie duurder te maken. Dit geldt echter voor een tweede master of bachelor na een al afgeronde. Doe je ze gelijktijdig, dan gaat dit niet op en betaal je dus netjes 1 keer collegegeld. Meer info hier.

Dat is dus wel een optie, en dan gewoon de niet-talen opleiding zeg maar als hoofdopleiding zien, dus die zeker halen en van de andere gewoon zoveel mogelijk meepikken.

@Glow: sorry!
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:48:50 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71011379
Wat ontzettend stom. En net nu ik met het plan rondloop om nog een master achter m'n afgeronde studie aan te plakken, omdat ik maar niet aan het werk kom nu .
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:21:20 #25
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_71012311
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:48 schreef Viking84 het volgende:
Wat ontzettend stom. En net nu ik met het plan rondloop om nog een master achter m'n afgeronde studie aan te plakken, omdat ik maar niet aan het werk kom nu .
Als ik het goed begrijp heb je dus nu al een master en zou dit de tweede worden? Dan moet je inderdaad oppassen met die regeling.

Yep, wel jammer. Ik zat ook te denken aan iets met talen als tweede studie, maar ik durf het niet meer aan. Dadelijk word je halverwege zo'n beetje gedwongen om of te stoppen, of om een dikke studieschuld op te bouwen. Ik ga nu gewoon proberen zoveel mogelijk van andere opleidingen mee te nemen in mijn (eerste) master, desnoods doe ik er wat langer over en ga ik een half jaar naar het buitenland of zo. Nu of nooit!

Het jaartal 2011 wordt veel genoemd, dus als je nu begint met een master zou het misschien net kunnen. Ook kan het zijn dat ze nog een regeling in het leven roepen voor degenen die al voor 2011 begonnen zijn. En er is nog een heel kleine kans dat het niet doorgaat
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:22:55 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71012349
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:21 schreef Nexie het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp heb je dus nu al een master en zou dit de tweede worden? Dan moet je inderdaad oppassen met die regeling.

Yep, wel jammer. Ik zat ook te denken aan iets met talen als tweede studie, maar ik durf het niet meer aan. Dadelijk word je halverwege zo'n beetje gedwongen om of te stoppen, of om een dikke studieschuld op te bouwen. Ik ga nu gewoon proberen zoveel mogelijk van andere opleidingen mee te nemen in mijn (eerste) master, desnoods doe ik er wat langer over en ga ik een half jaar naar het buitenland of zo. Nu of nooit!

Het jaartal 2011 wordt veel genoemd, dus als je nu begint met een master zou het misschien net kunnen. Ook kan het zijn dat ze nog een regeling in het leven roepen voor degenen die al voor 2011 begonnen zijn. En er is nog een heel kleine kans dat het niet doorgaat
Áls ik het ga doen, begin ik in feb 2010 of sept 2010. Eerder zit er helaas niet in. Dus ik hoop idd dat ik de dans ontspring en verder ga ik me er nog geen zorgen over maken voor het definitief is en duidelijk is wanneer de regeling ingaat . Maar het is te zot voor woorden, zeker in deze tijden van crisis .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:58:33 #27
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_71032705
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:07 schreef Viking84 het volgende:

Op de Radboud bieden ze bijvoorbeeld ook Arabisch, Chinees en Russisch en nog een boel meer gebruikelijke talen.
pi_71141944
Cool, reacties

@Viking84, Ik kwam er ook laatst achter dat Leiden óók taalcursussen heeft (duurder dan UU/Boswelll)
Waarschijnlijk ga ik dat proberen volgend jaar en dat van lessen aanschuiven is wellicht een goed idee
pi_71143347
Met deze post haal ik waarschijnlijk de grote furie en woede van veel studenten op mijn onnozele hals maar ik schrijf deze post in alle eerlijkheid.

Ok allereerst mijn kwalificaties (of mijn gebrek er aan).
Ik spreek: Nederlands, Engels, Duits, Thais, Vietnamees en Burmees. Burmees nog niet op geweldig niveau maar de rest wel. In het Thais kan ik dus ook schrijven en lezen en dit doe ik ook op dagelijkse basis. Ik heb hier geen opleidingen voor nodig gehad maar ik woon nu al een tijdje in Azie en ik heb dus genoeg Exposure. Ik werk als vertaler (vooral kinderboeken en officiele documenten) en ook als leraar Engels en Thais. (Thais voornamelijk aan Amerikanen). Je zult nu mijn "succes" in twijfel kunnen trekken daar ik mijn taalkennis niet op scholen geleerd heb maar uit mijn ervaring leer je een taal niet fatsoenlijk op een school. Verder praat ik hier in Azie waar ik ook zit (Thai/Nam) met iedereen en krijg ik complimenten van mensen uit alle windrichtingen over mijn zogenaamde "language skills" . Maar goed; ik kom hier niet om mezelf te verheerlijken of mijn gebrek aan opleiding goed te praten. Back to business dus:

Het leren van een taal en hoe goed je wil zijn hangt allereerst helemaal af van je doelstelling. Hoe goed wil je nou eigenlijk worden? Hoe goed wil je zijn?

========================IK WIL SUPER ZIJN IN DE TAAL DIE IK WIL LEREN.. NEAR NATIVE AT LEAST

Wil je vloeiend worden en echt heel erg goed dan heb je aan een opleiding/cursus helaas niet genoeg
Als je alleen een opleiding doet (HBO whatever) of een cursus kom je al snel van een koude kermis thuis want ik heb het al vaak zat meegemaakt dat het leeuwendeel geen gesprek kan verstaan in de desbetreffende taal en dat het uitloopt in een grote teleurstelling. Dit is dus voornamelijk het geval bij ECHT vreemde talen en dus niet in bijv. Engels of Duits. Ik heb het dan ook over talen waarin elk woord een vreemd woord is en geen enkele referentie heeft met welk woord dan ook in een westerse taal.
De meeste studenten die een taal studeren op een school doen er veel meer bij (praten, elke dag lezen, films kijken etc). Dit is dan ook HOOG nodig om ook maar enigzins succesvol te kunnen zijn.

Wat je moet doen om ECHT goed te zijn in de vreemde taal die je wil leren is een lifestyle opbouwen rondom die -te leren taal. Ik ben een groot fanaat van Chomsky in deze; Exposure is alles! Elke dag dien je films te kijken, muziek te luisteren en teksten te lezen gepresenteerd in deze taal. Ook een bezoekje naar www.sharedtalk.com om daar microfoon/skype gesprekken te voeren met native speakers hoort in je dagelijkse planning te zitten. Dit dus als reizen er niet in zit. Reizen is het ultieme maar het kan ook heel goed zonder te reizen.

Kern van dit verhaal
quote:
Het gaat er niet om HOE je studeert of zelfs niet om het feit OF je studeert. Onthoud dit goed: Het gaat erom HOE je leeft.
(ps , helaas gaat mijn Nederlands een beetje achteruit )

=================================================IK WIL HET GEWOON EEN BEETJE KUNNEN

Als dit echter HELEMAAL niet je doel is, dan kun je idd een instap cursusje nemen Ik zou echter geen torenhoge verwachtingen hebben dat je "slechts" met een opleiding of cursus ook maar in staat zult zijn om werkelijk ALLES te kunnen volgen, maar indien je meer wil heb je wel altijd een sterke basis om mee verder te gaan.

Wellicht is je doel gewoon: gesprekje voeren met een erg basic indeling, misschien richting vragen of wellicht gewoon language basics studeren. Dit kan heel goed met alleen een opleiding en cursus.
Het hangt allemaal een beetje van je tijd af want ik begreep dat je een taal wil leren naast je huidige studie? In dat geval zou ik idd een cursus nemen of jezelf in ieder geval inlezen en als je het echt boeiend vind komt het vast helemaal goed

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien ben je het er totaal niet mee eens maar goed. Ik spreek nogmaals uit mijn eigen ervaring en wat voor mij werkt hoeft voor een ander totaal niet te werken.

Mijn motto blijft echter

Bij het leren van een taal gaat het er niet om hoe je studeert en ook niet OF je studeert. Het gaat erom hoe je leeft.
pi_71148537
Ben ik met je eens, Flammie. Sowieso moet je tijdens je studie de krant lezen/vertalen, media opzoeken, over de cultuur lezen of de vreemde taal proberen te praten met natives. Nog beter is als je er echt helemaal 'in' zit. Daar ben ik het dus met je eens . Schijnt trouwens dat autisten met asperger een taal zo obsessief leren.

<had eerst heel plan neergezet, knipt het naar notepad*. >

Ik zie dat het inderdaad zoveel tijd in beslag gaat nemen

Ik ga eens even mijn plan uitwerken

Oja even een vraagje over het 'verstaan' gedeelte. Je zegt dat het heel moeilijk is om een gesprek te volgen. Dat geloof ik best, maar wat is de beste training hiervoor? Helpt het kijken van cartoons (voor kleine kinderen, niet anime voor jeugd) ? Of moet je echt conversaties proberen te houden. Japans bijvoorbeeld wil ik alleen kunnen verstaan en wat basis dingen kunnen zeggen)
Bij Arabisch gaat het mij meer om lezen. Oefeningen daarvoor lijken mij helder (voor iemand die het al kan lezen maar veeery slow)

[ Bericht 13% gewijzigd door MiFi op 20-07-2009 14:12:55 ]
pi_71154003
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:22 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Áls ik het ga doen, begin ik in feb 2010 of sept 2010. Eerder zit er helaas niet in. Dus ik hoop idd dat ik de dans ontspring en verder ga ik me er nog geen zorgen over maken voor het definitief is en duidelijk is wanneer de regeling ingaat . Maar het is te zot voor woorden, zeker in deze tijden van crisis .
Alsof een extra master zo relevant is voor het vinden van een baan.
pi_71154923
quote:
Op maandag 20 juli 2009 16:54 schreef thabit het volgende:

[..]

Alsof een extra master zo relevant is voor het vinden van een baan.
In bepaalde sectoren vast wel. (lees: waar ze genoeg mensen hebben die werk zoeken en dus moeten selecteren)
pi_71158165
Ik ga op mijn eigen houtje Arabisch proberen te leren, echt een mooie taal (volgens sommige bronnen een van 'de rijkste' talen ter wereld) maar gigantisch moeilijk voor elke Europeaan met weinig kennis van Semitische talen. Bijvoorbeeld het script heeft geen klinkers: 'mn vrwcht ds dt j t mtn snpt'.

Heb Rosetta Stone Arabic I, II en III gekopieerd van een vriend en verder nog wat additionele boeken. Hopelijk kan ik na twee jaar het redelijk spreken.
pi_71158221
een taal leren is moeilijk en hoe dan ook, je zult er wel motivatie en discipline voor nodig hebben.
Als je bij voorbaat al weet dat je die niet hebt, begin er dan ook niet aan!

Ik heb op school engels, frans en spaans. Je moet echt weten waar je mee bezig bent, want je haalt ze zo door elkaar.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_71159545
Ik wil op zich best graag Japans leren, en Frans ook trouwens omdat het een mooie taal is en handig is om te kennen naast Engels. Ik heb er alleen de discipline niet voor. Wanneer ik ga studeren aan de Radboud Universiteit ga ik daar een taalcursus doen, denk ik. Dan heb ik een soort stokje achter de deur. Ik moet dan presteren voor de volgende bijeenkomst en dat soort dingen. Dan ben ik meer geneigd om te werken.
pi_71161769
Een goed grammatica boek kopen en daarna een berg leuke tijdschriften in de taal naar keuze doorspitten
pi_71165860
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:43 schreef MeloD het volgende:
Een goed grammatica boek kopen en daarna een berg leuke tijdschriften in de taal naar keuze doorspitten
Dat is op zich nog niet zo een gek idee.
Het enige 'nadeel' is dat ik voornamelijk wetenschappelijke tijdschriften lees. Of het nou zo een goed idee is om een vreemde taal via dat soort tijdschriften te leren.....
pi_71166961
Afhankelijk van de taal kan je ook wel stripverhaalachtige dingen vinden. Ik heb zelf toen ik nog geen Duits kreeg bvb een Duitse Donald Duck omnibus gekocht, stak ik nog best wat van op! Ook bladen als de Cosmopolitan (en dergelijke), Mijn Geheim, Party (en dergelijke) en Elsevier zijn vrij gemakkelijk te verkrijgen in andere talen in kiosken. Voordeel van die luchtige bladen is dat de tekst zo ontzettend voor de hand ligt dat je niet constant een woordenboek nodig hebt
pi_71170786
Wat vind je leuk om te lezen in je eigen taal?
Lees dat in de taal die je wil leren. Je moet gewoon doen alsof je de taal leeft. Ik ga ook geen stomme boeken in het Nederlands leren (dingen die me niks interesseren) en wanneer je boeken leest die je daadwerkelijk leuk vind om te lezen zal het ook sneller blijven hangen.

Ik had btw ook eerst dat ik Thais en Vietnamees door elkaar ging halen Elke vietnamese zin eindigen met krab haahahahha. Dat gebeurd me niet meer
pi_71170934
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:38 schreef MiFi het volgende:

[..]

Ik ga het eens proberen

btw
doe ik ook voor spaans werkt prima als je tijd hebt boeken weer pakken, gaat voortvarend!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')