AMSTERDAM - Het draaiorgel dreigt definitief uit het Amsterdamse straatbeeld te verdwijnen. De kromme regelgeving en de weerstand van passanten en stadsbewoners beginnen de laatste orgelman op te breken.
![]()
Sinds enkele jaren is het draaien van orgelmuziek aan strenge banden gelegd. Een orgelman krijgt een vergunning voor een bepaald gebied waar hij mag spelen, met daarbij de duur en op welke dag. Door alle regelgeving én onduidelijkheid die dat met zich meebrengt bij verschillende autoriteiten zoals politie en het stadsdeel, hebben al vele orgeldraaiers er de brui aan gegeven. Henk ten Hoeve is de laatste ras-Amsterdammer die nog altijd het hoofd biedt aan alle ellende en blijft spelen.
"Maar het eind lijkt nu wel in zicht kan ik je vertellen. Ik kan weer een hoofdstuk toevoegen aan de soap." Sinds twee maanden wordt hem het draaien onmogelijk gemaakt op het Damrak, nabij de C&A passage. "Het is één van weinige plekken waar ik mijn centen nog kan verdienen, aangezien ik ook al niet meer op het Centraal Station mag spelen vanwege de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Maar er is nu sinds kort een kantoor gevestigd boven de winkels en nu klagen die werknemers! De politie lijkt, ondanks mijn vergunning, aan hun kant te staan en dreigt mijn vergunning af te pakken als ik nog één keer voor 'overlast' zorg."
Ten Hoeve moet de speelplek nu links laten liggen omdat hij het zich niet kan veroorloven drie maanden lang zijn vergunning kwijt te raken, aangezien het zijn brood is.
"De buurtregisseur en het stadsdeel zouden bemiddelen, want het gaat tenslotte maar om een halfuurtje! Ik mag zelfs twee keer op een dag een halfuur op die plek spelen, maar die tweede keer kom ik al niet eens meer, dus waar gaat het over? Ik word er echt een beetje moedeloos van, maar ja, de liefde voor het orgel lijkt het altijd weer te winnen."
Het Stadsdeel Centrum laat weten de orgelman niet kwijt te willen. "De buurtregisseur en het stadsdeel zijn in gesprek met deze meneer. Doel is nog duidelijker te krijgen waar hij mag staan en hoe lang. Dan is er ook bij de dienstdoende agenten duidelijkheid over de al dan niet terechte klachten", laat een woordvoerder weten. "Draaiorgels horen in de binnenstad en zijn een bijzondere vorm van straatmuziek."
Het stadsdeel wil het draaiorgel graag in het straatbeeld houden. Hierdoor is er ook een aparte regelgeving en vallen draaiorgels niet onder de algemene regels voor straatmuzikanten.
Morgen in de Amsterdamse bijlage een interview met de laatste Amsterdamse orgeldraaier
bronToen jij de titel las, zat je vol met vooroordelen?