quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:31 schreef Thisbe het volgende:Schitterend, een topic vol meningen van leken. En vooral die uitspraken van de Hoge Raad.
Je kunt het antwoord hierop gewoon in het BW vinden. Ik verneem graag als iemand het gevonden heeft.

Als leek
In beginsel zorgt die schutting voor het onthouden van zonlicht (ongeveer 60% van je raamoppervlakte bedekken merk je in je lichtopbrengst, onthouden van licht is niet toegestaan volgens 5:37 BW). Vraag is alleen, is dit onrechtmatig volgens 6:162 BW (zonder onrechtmatigheid is het gewoon toegestaan volgens 5:37 BW)? Ik zou zeggen van ja, lid 2 van dat artikel spreekt namelijk over het inbreuk maken op een recht . En blijkbaar (gezien het recht om een ondoorzichtige lichtopening te maken in een muur die binnen 2m van de erfafscheiding staat) heeft iemand wel het recht om licht naar binnen te laten komen als een muur binnen die 2m staat, maar niet het recht om "beelden" naar binnen te laten komen. Door deze schutting wordt ook het recht op licht ontnomen, niet alleen maar op "beelden"
Alleen zo makkelijk is het hier denk ik niet.
- Er is geen sprake van lichtontneming bij een ondoorzichtig, maar bij een doorzichtig raam
- Er zijn geen ondoorzichtige ramen aanwezig
Op basis van art. 5:50 lid 1 hadden die (doorzichtige) vensters er helemaal niet mogen zijn, en kan de huisarts vorderen dat ze verwijderd worden. lid 4 geeft zelfs aan dat gebouwen en werken die neergezet worden totdat dat recht tot vorderen verjaard is gewoon mogen blijven staan.
Als er gehoor gegeven zou worden aan de vordering dan spreken we dus weer over een kale muur, zonder openingen (in elk geval in de huidige situatie, dat er openingen volgens 5:51 BW zouden kunnen komen is iets van na die schutting), en bij een kale muur zonder openingen is er geen beletsel om gewoon een erfafscheiding van gebruikelijke hoogte te plaatsen. Ik vraag me dan ook serieus af of er na een vordering om die (doorzichtige) muuropeningen ongedaan te maken nog een recht op licht (volgens 6:162 BW) bestaat (immers een muur zonder openingen kent ook geen lichtinval), en daarmee of het plaatsen van die schutting nog steeds niet toegestaan is volgens 5:37 BW (tot het moment van opvolgen van die vordering door er ondoorzichtige ruiten in te plaatsen in plaats van de huidige doorzichtige).
Het zal dus een afweging worden denk ik:
- Onthouden van licht
- een muur zonder "legale" lichtinval
- een muur waarin relatief makkelijk legale lichtinval te realiseren valt (er hoeven immers alleen een paar andere ruiten in).
Al met al zou de schutting wel eens een te zwaar middel kunnen zijn, vooral als je zou kijken naar de (relatieve) makkelijkheid om de vensters te veranderen van doorzichtig naar ondoorzichtig (zou vervolgens wel geniaal zijn als de huisarts een stelling zou neerzetten van mat plexiglas, wel lichtdoorlatend, niet doorzichtig

). Bovendien is het een vorm van eigen rechter spelen. Ik kom nergens tegen dat iemand na vordering zonder tussenkomst van een rechter zelf mag gaan klussen om de situatie naar zijn zin te maken.