http://www.ad.nl/binnenla(...)bij_examenrsquo.htmlquote:‘Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen’
NIEUWSTADT - Autochtone vmbo- en havo- leerlingen worden ernstig benadeeld bij de beoordeling van examens Nederlands. Allochtone kandidaten met een andere moedertaal mogen ongestraft veel meer fouten maken, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.
Dat concludeert de Limburgse advocaat Roel Schreuders. Volgens hem heeft de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de versoepelde normering uitgebreid op een manier die in strijd is met het examenbesluit.
De wet staat louter toe dat allochtone scholieren met een taalachterstand een half uur langer over het examen Nederlands mogen doen en een woordenboek mogen gebruiken. Het gaat om leerlingen die minder dan zes jaar op Nederlandse scholen hebben gezeten. De CEVO heeft de correctievoorschriften bij het examen voor deze leerlingen versoepeld.
Zo mogen havisten maximaal twee fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op vijf fouten ligt.
Bij Nederlandse vmbo’ers die twee spelfouten maken wordt een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal zes spelfouten.
Volgens Schreuders is de aangepaste normering van de CEVO niet rechtsgeldig en worden autochtone leerlingen ongelijk behandeld. ,,De allochtone leerlingen mogen twee tot drie keer zoveel fouten maken.’’
Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften. Schreuders kwam er toevallig achter toen hij werd benaderd door ouders van een leerlinge, die - om andere redenen - aanvecht dat ze is gezakt. Hij sluit niet uit dat meer scholieren hiervan een zaak kunnen maken. ,,Het gaat mij om het maatschappelijk belang. De politiek moet verantwoording afleggen.’’ Het ministerie van Onderwijs kon dinsdag nog niet reageren.
Dizkriemienazie!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:42 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/binnenla(...)bij_examenrsquo.html
Waar slaat dat op?
Wat een rare opening voor een artikel.quote:bij het examen voor deze leerlingen versoepeld.
Breng ze alsjeblieft niet op het idee.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:44 schreef heiden6 het volgende:
Ik geloof er niets van, dat moet een hoax zijn, zoiets bestaat niet. Straks gaan we nog speciale rijexamens invoeren voor blinden.
Juistemquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:44 schreef heiden6 het volgende:
Ik geloof er niets van, dat moet een hoax zijn, zoiets bestaat niet. Straks gaan we nog speciale rijexamens invoeren voor blinden.
of voor vrouwenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:44 schreef heiden6 het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/923-1001-a-HA-1-c.pdfquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:44 schreef heiden6 het volgende:
Wat maakt het nu in wezen uit? 80% van de allochtonen is ongeschoold of heeft een mbo diploma.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:45 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
En als dat al zo zou zijn, wat heeft dat met dit te maken?
Denk dat je het snel genoeg zult merkenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:49 schreef eleusis het volgende:
Als er een taalachterstand is moeten ze speciale les krijgen, niet de eisen selectief verlagen.
Moet ik bij content manager sollicitaties nu gaan vragen of ze inburgerings-HAVO of standaard-HAVO niveau hebben?
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:50 schreef knowall het volgende:
50 euro @ broodje aap.
moet ik m'n rekeningnr PMen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:50 schreef Andyy het volgende:
[..]
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/923-1001-a-HA-1-c.pdf
blz 4
een allochtoon hoeft niet persé iemand te zijn die minder dan 6 jaar les heeft in Nederland, wat de titel wel suggereert
Ja, dat is waar. Het grootste probleem vooralsnog is d/t en daar heeft helaas ook onze Arische medemens geen kaas van gegetenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:50 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Denk dat je het snel genoeg zult merken.
Je krijgt gewoon teksten als : walloh jonge ik zfeer dat wij die spul verkoop.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:53 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Het grootste probleem vooralsnog is d/t en daar heeft helaas ook onze Arische medemens geen kaas van gegeten
Sterker nog, een allochtoon kan zelfs Nederlands als moedertaal hebben, WTFOMGBBQ!!11!quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:53 schreef Andyy het volgende:
Iemand die minder dan 6 jaar les in Nederland heeft gehad is vrijwel altijd een allochtoon.
alleen een allochtoon kan ook meer dan 6 jaar les hebben gehad in Nederland
Er staat gewoon een bron bij het artikel uit de OP:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:08 schreef BlueMage het volgende:
Natuurlijk is dit niet waar
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/923-1001-a-HA-1-c.pdfquote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:08 schreef BlueMage het volgende:
Want ik verzin mijn topics zelf ofzo?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:08 schreef BlueMage het volgende:
Dat is inderdaad een 8 waard, die zin.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:55 schreef DirkZz het volgende:
Je krijgt gewoon teksten als : walloh jonge ik zfeer dat wij die spul verkoop.
En voor dat soort teksten krijgen ze gewoon nog een 8 met het examen ook.
Leer lezen danquote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:34 schreef IHVK het volgende:
Dit lijkt me dus gewoon bullshit.
AD begint steeds meer een faalkrant te worden. Misschien verdienen ze die terugloop wel
Zet in plaats van een linkje gelijk even de relevante tekst neer:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:22 schreef Andyy het volgende:
[..]
http://www2.cito.nl/vo/ex2009/923-1001-a-HA-1-c.pdf
blz 4
quote:Voor een kandidaat zoals bedoeld in het Eindexamenbesluit artikel 55, derde lid, wordt een aangepaste aftrekregeling voor incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik toegepast. Dit betreft een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin het eindexamen wordt afgelegd, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland
heeft gevolgd en voor wie Nederlands niet de moedertaal is.
quote:3.
Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op:
a.
het vak Nederlandse taal en literatuur;
b.
het vak Nederlandse taal;
c.
enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is.
4.
De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal.
5.
Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie.
De gmemiddelde allochtoon woont al langer dan zes jaar in Nederland. De overgrote meerderheid zelfs. Vage Titel dus. En ik neem aan overgenomen van het AD.quote:
De TT is wat dat betreft natuurlijk wel behoorlijk onnauwkeurig. Het aantal allochtonen dat Nederlands niet als moedertaal heeft en maximaal zes jaar Nederlands onderwijs heeft genoten is een behoorlijk kleine subgroep van het totale aantal allochtonen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:50 schreef DirkZz het volgende:
Eindexamenbesluit artikel 55, derde lid:
[..]
Jij ook allochtoon is?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
De gmemiddeldeallochtoon woont al langer dan zes jaar in Nederland. De overgrote meerderheid zelfs. Vage Titel dus. En ik neem aan overgenomen van het AD.
dat dusquote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:56 schreef LoggedIn het volgende:
Als het waar is, is het een schande voor het NL onderwijs.. Maar ik betwijfel of het waar is
Ja is overgenomen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:56 schreef IHVK het volgende:
[..]
De gmemiddelde allochtoon woont al langer dan zes jaar in Nederland. De overgrote meerderheid zelfs. Vage Titel dus. En ik neem aan overgenomen van het AD.
Bullshit dus.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:50 schreef DirkZz het volgende:
Eindexamenbesluit artikel 55, derde lid:
[..]
Beetje raar dat het AD dit niet controleert en het gewoon voor waar aanneemt.quote:
Dan nog krijgen die personen een kwalificatie waar zij niet aan voldoen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
De TT is wat dat betreft natuurlijk wel behoorlijk onnauwkeurig. Het aantal allochtonen dat Nederlands niet als moedertaal heeft en maximaal zes jaar Nederlands onderwijs heeft genoten is een behoorlijk kleine subgroep van het totale aantal allochtonen.
Vreemde zaak. Kan me niet herinneren dat de 2e kamer over dit wetsvoorstel heeft gestemd.quote:‘Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen’
bij het examen voor deze leerlingen versoepeld. Zo mogen havisten maximaal twee fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op vijf fouten ligt.
Bij Nederlandse vmbo’ers die twee spelfouten maken wordt een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal zes spelfouten.
Volgens Schreuders is de aangepaste normering van de CEVO niet rechtsgeldig en worden autochtone leerlingen ongelijk behandeld. ,,De allochtone leerlingen mogen twee tot drie keer zoveel fouten maken.’’
Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften. Schreuders kwam er toevallig achter toen hij werd benaderd door ouders van een leerlinge, die - om andere redenen - aanvecht dat ze is gezakt. Hij sluit niet uit dat meer scholieren hiervan een zaak kunnen maken. ,,Het gaat mij om het maatschappelijk belang. De politiek moet verantwoording afleggen.’’ Het ministerie van Onderwijs kon dinsdag nog niet reageren.
Het AD had blijkbaar heel erg veel moeite met spellen vandaag. Hoe veel strafpunten zou zoiets kosten?quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:24 schreef DJKoster het volgende:
Ik mis wat aan het begin van dit nieuwsbericht
En als je het hele topic had gelezen, had je kunnen zien dat er een bron staat van het CITO.quote:
Hoe zet je jezelf voor lul in 1 zin?quote:
verlaagt?quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:20 schreef Megumi het volgende:
Lijkt me eerder dat je dan bijles gaat geven dan dat je de normen verlaagd.
Het lijkt me eerlijk gezegd ook een broodje aap verhaal. Maareh, moeten kinderen niet aan hun school doorgeven of ze alloch- of autochtoon zijn? Dit met het oog op extra subsidies.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap er geen fuck van. De Centrale Examencommissie houdt bij welke leerling allochtoon is en gaat op basis daarvan de normering aanpassen? Dat vind ik moeilijk te geloven eerlijk gezegd...
quote:
Mja, geen idee of dat op individueel niveau gebeurt. Maar ik geloof er niets van dat dat Chinese meisje of Pakistaanse jongen aan lagere normen moeten voldoen dan een autochtone leerling.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd ook een broodje aap verhaal. Maareh, moeten kinderen niet aan hun school doorgeven of ze alloch- of autochtoon zijn? Dit met het oog op extra subsidies.
Is toch niet nodig? de leraren die de examens cijferen weten toch wie er allochtoon is en wie niet? Voorzover ik weet zijn het nog altijd gewoon de leraren van bewuste school die de examens nakijken, met een (steekproefsgewijze?) 2e correctie door een andere leraar.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap er geen fuck van. De Centrale Examencommissie houdt bij welke leerling allochtoon is en gaat op basis daarvan de normering aanpassen? Dat vind ik moeilijk te geloven eerlijk gezegd...
quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:36 schreef Fionn het volgende:
[..]
Is toch niet nodig? de leraren die de examens cijferen weten toch wie er allochtoon is en wie niet? Voorzover ik weet zijn het nog altijd gewoon de leraren van bewuste school die de examens nakijken, met een (steekproefsgewijze?) 2e correctie door een andere leraar.
Als de normen werkelijk losser zijn voor allochtonen hoeft de 1e corrector dus alleen maar een "a" op het examen te zetten en aan te geven welke extra fouten hij door de vingers heeft gezien op basis van het allochtoon zijn om het voor de 2e corrector duidelijk te maken.
quote:Dit is al jaren zo! maar alleen voor een speciale en kleine groep van leerlingen. bij mijn dochter zaten 2 kinderen uit canada op de havo. pas naar nederland gekomen, nog geen complete kennis van het nederlands. voor hen gold deze regel.
deze regel geldt dus niet voor mensen die al langer in nederland wonen of hier geboren zijn.
Het geldt dus alleen voor allochtonen die korter dan 6 jaar in Nederland wonen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
![]()
Ik denk niet dat het zo werkt, maar het lijkt me wel een grappig idee...Trouwens, een van de reacties op AD-site:
[..]
Niet helemaal, het geldt voor leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben en maximaal zes jaar onderwijs genoten hebben in Nederland.quote:Op woensdag 8 juli 2009 08:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het geldt dus alleen voor allochtonen die korter dan 6 jaar in Nederland wonen.
Dat verdomde allochtone ras toch ook altijd.quote:Op woensdag 8 juli 2009 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
Racisten op dit forum. Je hoort ze nooit over het stelselmatige probleem dat allochtone leerlingen de goede scholen niet binnenkomen en dat zij vaak een advies onder dat van hun behaalde CITO-score krijgen.
Volgens mij hoef je tegenwoordig niet bepaald te verwachten dat de gemiddelde MBOer of HBOer taalkundig onderlegd is. Bovendien is een sollicitatiebrief en een daaropvolgend gesprek natuurlijk al een aardige indicatie.quote:Op woensdag 8 juli 2009 09:59 schreef pisnicht het volgende:
Klopt maar je mag als werkgever verwachten dat iemand ie een MBO/HBO opleiding heeft gevolgd, ook taalkundig is onderlegd. Als je om wat voor reden dan maar ook dat taalkundige deel niet beheerst, zou dat gewoon duidelijk moeten zijn op je CV zodat je niet iemand aanneemt die vervolgens tenenkrommende brieven verstuurt.
Dat bedoel ik dus met dat die examennormen heus niet zo onmenselijk streng zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:05 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij hoef je tegenwoordig niet bepaald te verwachten dat de gemiddelde MBOer of HBOer taalkundig onderlegd is.
Nou dat lijkt me wel. Beheersing van de taal is zelfs een essentieel onderdeel en daar wordt je (terecht) ook op beoordeeld. Daarnaast kan ik de sollicitatiebrief voor een bekende schrijven en heb je de werkgever al benadeeld als hij er pas bij het gesprek achter komt dat de persoon in kwestie een taalachterstand heeft.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je tegenwoordig niet bepaald te verwachten dat de gemiddelde MBOer of HBOer taalkundig onderlegd is. Bovendien is een sollicitatiebrief en een daaropvolgend gesprek natuurlijk al een aardige indicatie.
Omdat 2 jaar intensief Nederlands leren niet gelijkstaat aan je moedertaal spreken?..quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:13 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met dat die examennormen heus niet zo onmenselijk streng zijn.
En wat is er eigenlijk mis mee als een Amerikaan die een paar jaar geleden hierheen is geemigreerd eerst een jaar, of twee, of zolang als nodig is, intensief Nederlands gaat leren en dan pas z'n HAVO-examen gaat proberen te doen? Zoveel mensen verliezen een jaar (of twee, of zoveel als nodig is) door zittenblijven, ziekte, andere omstandigheden. En als hij die route volgt, hoef je niet te tornen aan de eisen voor het diploma.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:44 schreef heiden6 het volgende:
of voor allochtonenquote:
Maar het is toch veel leuker om lekker te schreeuwen over tweede of derde generatie Achmeds en Youssefs die hier schandelijk worden voorgetrokken dan daadwerkelijk met feiten bezig te zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:33 schreef GoeRoe86 het volgende:
Dit gaat niet om alle allochtonen. Dit gaat over mensen die korter dan 6 jaar in Nederland zijn.
Daar heb je gelijk in. Dat is veel leuker. Laten we doen alsof het gaat om alle allochtonenquote:Op woensdag 8 juli 2009 10:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar het is toch veel leuker om lekker te schreeuwen over tweede of derde generatie Achmeds en Youssefs die hier schandelijk worden voorgetrokken dan daadwerkelijk met feiten bezig te zijn.
Eens. Alle Turken terug naar Marokko!quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:54 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Dat is veel leuker. Laten we doen alsof het gaat om alle allochtonen
Tsja, ik kan een sollicitatiebrief ook volproppen met allerlei onwaarheden en bijvoorbeeld beweren dat ik volstrekt vloeiend Engels, Duits en Frans spreek, 5 jaar als vertaler heb gewerkt, etcetera.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:17 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Nou dat lijkt me wel. Beheersing van de taal is zelfs een essentieel onderdeel en daar wordt je (terecht) ook op beoordeeld. Daarnaast kan ik de sollicitatiebrief voor een bekende schrijven en heb je de werkgever al benadeeld als hij er pas bij het gesprek achter komt dat de persoon in kwestie een taalachterstand heeft.
Ik geloof niet zo in de heilige graadmeter van het centraal schriftelijk examen eigenlijk. Ten eerste is er natuurlijk al discriminatie op basis van schoolkeuze aangezien cijfers nog steeds voor 50% door de eigen examens worden bepaald en er nogal behoorlijk niveauverschillen zitten tussen verschillende scholen. Daarbij geldt dat eigenlijk ook nog eens voor het gehele voortraject, waarbij de ene school ook veel soepeler is dan de andere. Zoals Reya in het parallele topic in POL al aangaf is het t helemaal niet zo'n onredelijk idee, afgezien van het feit dat zes jaar wel een behoorlijk lange termijn is. Bij iemand die hier nog niet zo lang is valt te verwachten dat het taalniveau nog wel wat toe gaat nemen.quote:Dat voorkom je dus door het a) te melden of b)te toetsen. Bij a) ben je afhankelijk van de eerlijkheid van de kandidaat dus b) is de enige manier om te kunnen bekijken wat iemand echt (niet) kan.
Het merendeel van de allochtone examenkandidaten en dus niet alleen de allochtone vwo-examenkandidaten worden samen met de auchtone examenkandidaten benadeeld. Dit aangezien alleen de groep leerlingen die minder dan 6 jaar Nederlands onderwijs hebben genoten volgens het artikel meer fouten mogen makenquote:Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften.
Een brief door mij laten schrijven is wat andrs dan er onwaarheden in vermelden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tsja, ik kan een sollicitatiebrief ook volproppen met allerlei onwaarheden en bijvoorbeeld beweren dat ik volstrekt vloeiend Engels, Duits en Frans spreek, 5 jaar als vertaler heb gewerkt, etcetera.
[..]
Daar verschillen we dus duidelijk van meningquote:Ik geloof niet zo in de heilige graadmeter van het centraal schriftelijk examen eigenlijk. Ten eerste is er natuurlijk al discriminatie op basis van schoolkeuze aangezien cijfers nog steeds voor 50% door de eigen examens worden bepaald en er nogal behoorlijk niveauverschillen zitten tussen verschillende scholen. Daarbij geldt dat eigenlijk ook nog eens voor het gehele voortraject, waarbij de ene school ook veel soepeler is dan de andere. Zoals Reya in het parallele topic in POL al aangaf is het t helemaal niet zo'n onredelijk idee, afgezien van het feit dat zes jaar wel een behoorlijk lange termijn is. Bij iemand die hier nog niet zo lang is valt te verwachten dat het taalniveau nog wel wat toe gaat nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |