abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 juli 2009 @ 18:58:48 #1
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70750383
'Rob was een geweldige vent'

door Gijsbert Termaat

AMSTERDAM - Met één vuistslag maakte een taxichauffeur zondag een einde aan het leven van Rob Sitek. De boomlange 44-jarige Amsterdammer was met zijn broer André een avondje wezen stappen toen hij zich naar zijn huis in de wijk Sloten wilde laten rijden. Maar hij kwam niet verder dan het Leidseplein, waar een harde uithaal een abrupt einde maakte aan zijn bestaan.


Rob SItek overleed zondag madat hij het aan de stok kreeg met een Marokkaanse taxichauffeur op het Amsterdamse Leidseplein. Zijn vriendin Karin vertelde gisteren op tv dat ze altijd al bang was geweest dat er iets zou gebeuren op de taxistandplaats.

"We hadden een geweldige avond gehad. Waren eindelijk weer eens met z'n tweetjes ertussenuit en hadden heerlijk bijgepraat. We waren ook nog een biertje gaan drinken in zijn lievelingscafé La Bastille. We hadden het daarna wel gehad. Rob wilde nog even een shoarmaatje gaan eten. Hoewel we eigenlijk hadden afgesproken dat ik bij hem thuis zou slapen, besloot ik toch maar naar huis te gaan. Ik woon dicht bij het Leidseplein en ben gaan lopen. Achteraf heb ik daar vreselijk veel spijt van, want een half uurtje later... Wat zou er gebeurd zijn als ik met hem mee was gegaan. Zou hij dan... Ach, ik weet het wel, het heeft geen zin jezelf verwijten te maken, maar toch."

Op de rails

André, slikt en vecht tevergeefs tegen de tranen. "Het is zo oneerlijk. Rob had zijn leven weer goed op de rails staan. Had met Karin een geweldige vriendin en was net weer vader van een elf maanden oud dochtertje, terwijl hij al twee schitterende meiden had. Onvoorstelbaar, wat een ellende. Dat hij zo aan zijn einde moest komen. Nee, daar zijn geen woorden voor. Rob was een geweldige vent. Van het type ruwe bolster, blanke pit. Hij werkte bij de calamiteitendienst van schoonmaakbedrijf Ruitenheer en stond altijd voor anderen klaar en had juist een hekel aan rottigheid. Mijn broer was gewoon een ras-Amsterdammer, een gezellige gozer bij wie je altijd terecht kon. Ach, wat zal ik hem vreselijk gaan missen...

Zuurstof

" Rob komt uit een bekend Amsterdams gezin. "We waren met vijf jongens en een zus thuis", vertelt André, die jarenlang een zeer gewaardeerde profvoetballer was bij onder andere Haarlem en enkele Zwitserse clubs, en nu onder andere als sportcorrespondent voor De Telegraaf werkt. Een andere broer, Ron, kwam vorig jaar september in het nieuws toen hij tijdens zijn werk als ambulancebroeder met de dood werd bedreigd door Abdullah S. in Amsterdam-West. "We hebben het al aardig voor onze kiezen gehad, maar de dood van Rob slaat natuurlijk alles. Toen mijn moeder het dramatische nieuws zondag hoorde, moest ze direct aan het zuurstof. Ze wordt tachtig jaar en ik vind het vreselijk dat zij dit nog moet meemaken", treurt André.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_vent___.html?p=34,1

Dode op Leidseplein, taxiwet ter discussie
Gepubliceerd: 6 juli 2009 14:36 | Gewijzigd: 6 juli 2009 16:21
Een dodelijke vuistslag op het Leidseplein leidt tot nieuwe discussie over de omstreden liberalisering van de taxibranche. „Er is een noodsituatie.”

Door een onzer redacteuren
Amsterdam, 6 juli „Taxigangsters beheren het Leidseplein”, zegt een chauffeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA) die anoniem wil blijven. „De wagen is mijn brood”, verklaart hij.

Bij de taxistandplaats voor het Centraal Station in Amsterdam is de vechtpartij met dodelijke afloop, zondagochtend vroeg, het gesprek van de dag. „We praten de hele tijd over wat er is gebeurd op het Leidseplein”, zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38).

Liberalisering

Het voorval heeft een nieuwe impuls gegeven aan de discussie over de liberalisering van het taxivervoer. Het leidde ook tot spoedoverleg, vanmorgen op het stadhuis in Amsterdam. Volgens burgemeester Job Cohen moet Den Haag nu „verdomd snel met een nieuwe taxiwet komen”.

Rond tien voor half vijf zondagochtend raakte een 44-jarige man zwaargewond nadat een 37-jarige taxichauffeur hem een vuistslag gaf. Het slachtoffer wilde vermoedelijk een taxi nemen, waarna – om nog onbekende reden – ruzie ontstond. Het slachtoffer werd ter plaatse gereanimeerd. Hij overleed zondagmiddag in het ziekenhuis.

Kickbokser

„De chauffeur is een heel aardige, rustige jongen”, zegt Refaei. „Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”

Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer, PvdA) spreekt van „een noodsituatie” in de taxiwereld. „We moeten ogenblikkelijk het tuig aanpakken. Wie zich niet aan de regels houdt, zou niet meer mogen rijden.” Maar de gemeenten staan machteloos, omdat sinds de liberalisering van het taxivervoer in 2000 de regelgeving rijksaangelegenheid is geworden. „Amsterdam wil weer gewoon een eigen verordening”, zegt wethouder Gerson. „Dan kunnen we eisen stellen en ook weer handhaven.”


Marktwerking in taxibranche: meer aanbieders, tarieven niet gedaald

Sinds 1 januari 2000 is deregulering in de taxibranche van kracht. Doel was meer marktwerking. De belangrijkste veranderingen waren een nieuw vergunningenstelsel, introductie van de chauffeurspas, vrije keuze voor de klant en een landelijk vastgesteld maximumtarief.

In eerste instantie leek de marktwerking te verbeteren. Sinds het afschaffen van de schaarse vergunningen, die in de grote steden voor tonnen van de hand gingen, zijn de toetredingsdrempels voor de taximarkt bijzonder laag. Het aantal aanbieders is sterk gestegen. Toch heeft dat niet geleid tot prijsconcurrentie. De tarieven daalden niet.

„Duidelijk is dat de liberalisering van de taximarkt niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht”, constateerde staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) een jaar gelden. De tarieven zijn niet gedaald, het totale aantal taxiritten is niet gestegen, de kwaliteit is niet verbeterd, en de waardering van de klanten is afgenomen.

Huizinga kondigde toen aan dat ze de anarchie, juist op de standplaatsen, wil gaan beteugelen. Zij zal het weigeren van ritten weer gaan verbieden in de wet, net als vroeger. Tarieven moeten duidelijker worden geadverteerd. Het gebrek aan ‘reputatierisico’ wil Huizinga doorbreken, door verplichte groepsvorming. Een stap terug, want vroeger waren taxichauffeurs ook gedwongen via een taxicentrale te werken en TCA bijvoorbeeld de dienst uitmaakte in de hoofdstad. Als individuele chauffeurs worden gedwongen onder gezamenlijke vlag te opereren, straalt wangedrag meteen op de hele groep af. Niets is, volgens Huizinga, effectievers dan groepsdruk. Deze week stuurt Huizinga de zogenoemde Taxibrief naar de Tweede Kamer.




Taxibrief

De woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) zei vanochtend dat de langverwachte Taxibrief deze week nog naar de Tweede Kamer gaat. Huizinga, voor werkbezoek in Bangladesh, laat weten „geschokt”, te zijn. In de brief, die los staat van het incident, staat dat zij gemeenten meer mogelijkheden wil geven om eisen te stellen aan chauffeurs. Het duurt nog zo’n jaar voordat de voorstellen van kracht kunnen worden.

„De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein”, zegt taxichauffeur Ismael (27), die niet wil dat zijn achternaam bekend wordt.

Ismael: „Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe. Op het Leidseplein handhaaft de politie niet, er is geen controle van de gemeente en chauffeurs hebben daar geen kwaliteitskeurmerk nodig. Als ze toezicht zouden houden zoals bij het CS, was dit niet gebeurd. Deze aanpak moeten ze overal invoeren, ook bij het Leidseplein en het Rembrandtplein.”

Ooggetuige

Een andere taxichauffeur, die zegt dat hij ooggetuige was: „Ik stond bij het Leidseplein te wachten toen ik een schreeuw hoorde. Niet zomaar een schreeuw, maar echt hard. De politie zei dat ik door moest rijden. Ik zag in mijn achteruitkijkspiegel dat er vooraan bij de taxi’s een meisje stond met lang bruin haar en een Nederlandse man. De taxichauffeur stapte uit zijn auto en begon te discussiëren. Dat werd al snel schreeuwen. Andere chauffeurs bemoeiden zich ermee. Twee agenten op paarden waren er al bij. Een stuk of vier, vijf kwamen rustig aanlopen. Maar ze grepen niet in. Toen ben ik doorgereden.”

Twee agenten waren getuige van de vechtpartij. Volgens een woordvoerder stonden ze even verderop en zagen met eigen ogen dat de 44-jarige man werd neergeslagen. Ze hebben de verdachte chauffeur meteen gearresteerd. De politie wilde nog niets zeggen over de exacte toedracht. Vandaag wordt sectie uitgevoerd op het lichaam van het slachtoffer.

TCA

„Dit is dramatisch”, zegt directeur Richard van der Veen van Taxi Centrale Amsterdam. TCA is de grootste taxicentrale in Amsterdam. Hij noemt het „buitengewoon slecht” voor het imago van de taxibranche. De betrokken chauffeur reed niet voor TCA. De meeste TCA-chauffeurs mijden volgens Van der Veen het Leidseplein wegens het wangedrag van chauffeurs daar. Die rijden meestal niet voor een centrale.

Volgens Van der Veen is het nodig dat de taximarkt anders wordt georganiseerd. Chauffeurs zouden moeten zijn aangesloten bij een centrale. Als ze zich misdragen, kunnen ze worden geschorst. Nu rijden veel chauffeurs voor zichzelf en zijn ze aan niemand verantwoording schuldig.

http://www.nrc.nl/binnenl(...)cussie?service=Print

Hier verder.
What lies in the shadow of the statue?
pi_70750447
Anders quote je het nieuwsbericht even
pi_70750934
Samenvatting?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:35:54 #4
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70751948
Verdachte taxichauffeur "kickbokser"

De taxichauffeur die Rob Sitek in Amsterdam afgelopen weekend bij een standplaats doodsloeg, is een "hele aardige rustige jongen. Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”

Dat zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38) in NRC Handelsblad. Khalid zegt zijn collega goed te kennen.

Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.

Gemeente verantwoordelijk

Taxichauffeur Ismael: "De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein. Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe".
What lies in the shadow of the statue?
pi_70752244
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:35 schreef Ghazi het volgende:
Verdachte taxichauffeur "kickbokser"

De taxichauffeur die Rob Sitek in Amsterdam afgelopen weekend bij een standplaats doodsloeg, is een "hele aardige rustige jongen. Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”

Dat zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38) in NRC Handelsblad. Khalid zegt zijn collega goed te kennen.

Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.

Gemeente verantwoordelijk

Taxichauffeur Ismael: "De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein. Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe".
Dus meer toezicht. En dat zal ook wel aangezien het eerst fout moet gaan voordat er een oplossing gezocht wordt.
pi_70752334
Was er ook eens niet een Marokkaanse jongen die door een dame van Surinaamse afkomst werd geplet tussen haar auto en een boom?
Dat was ook zo'n lieve jongen, aldus zijn vrienden.
pi_70752392
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:44 schreef plank_ het volgende:
Was er ook eens niet een Marokkaanse jongen die door een dame van Surinaamse afkomst werd geplet tussen haar auto en een boom?
Dat was ook zo'n lieve jongen, aldus zijn vrienden.
Daarentegen weten we ook genoeg over vrouwen en autorijden.
pi_70752504
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:45 schreef Anchor het volgende:

[..]

Daarentegen weten we ook genoeg over vrouwen en autorijden.
Alleen waren die vrienden wel even 'vergeten' dat meneer net uit de rechtszaal kwam ivm een geweldadige overval.
pi_70753197
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:47 schreef plank_ het volgende:

[..]

Alleen waren die vrienden wel even 'vergeten' dat meneer net uit de rechtszaal kwam ivm een geweldadige overval.
toeval of karma?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:06:54 #10
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70753545
Utrechtse keurmerk voor taxichauffeurs

UTRECHT - Utrechtse taxichauffeurs zijn vastberaden: een lokaal keurmerk gaat ervoor zorgen dat Amsterdamse situaties voorkomen worden. Daar werd afgelopen weekend een klant doodgeslagen door een taxichauffeur. Het keurmerk is een initiatief van lokale chauffeur Mijndert Eringaard die zich ergerde aan het gebrek aan service van sommige rijders in de regio. Het nieuwe initatief moet ervoor zorgen dat er één gelijk niveau van goede service in de taxibranche ontstaat. Alleen rijders van het vereiste niveau krijgen een keurmerk. Met behulp van regelmatige controles door mystery guests, die onaangekondigd meerijden, wordt het niveau gecontroleerd.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/213099
What lies in the shadow of the statue?
pi_70754729
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:35 schreef Ghazi het volgende:


Taxichauffeur Ismael: "De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein. Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe".
Duidelijker kun je het probleem niet geschetst krijgen.
pi_70755204
Lekker dat de agenten fijn bleven toekijken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:13:51 #13
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70757471
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:35 schreef waht het volgende:
Lekker dat de agenten fijn bleven toekijken.
Tja, die hadden natuurlijk belangrijkere dingen te doen dan zo'n ruzietje tussen een taxi-chauffeur en een klant.
pi_70757895
Ik hoor net uit een betrouwbare bron dat hij maar door 1 klap geraakt werd waardoor hij viel en buitenwesten raakte.

Geen idee of het hier al bekend was.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:39:02 #15
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70758870
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:21 schreef sjimz het volgende:
Ik hoor net uit een betrouwbare bron dat hij maar door 1 klap geraakt werd waardoor hij viel en buitenwesten raakte.

Geen idee of het hier al bekend was.
Dus dat verhaal van 2 klappen klopt niet ?
pi_70759077
Hij schijnt met zijn achterhoofd ongelukkig op de stoep te zijn gevallen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_70759272
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:42 schreef Mutant01 het volgende:
Hij schijnt met zijn achterhoofd ongelukkig op de stoep te zijn gevallen.
pi_70759804
quote:
In de brief, die los staat van het incident, staat dat zij gemeenten meer mogelijkheden wil geven om eisen te stellen aan chauffeurs. Het duurt nog zo’n jaar voordat de voorstellen van kracht kunnen worden.
Typisch.. Een paddoverbod kan er in luttele (2-3?) maanden doorheen gedrukt worden, maar als het om onze veiligheid gaat, kan het niet anders dan dat er jaren overheen gaan. Wat is de politiek toch mooi
pi_70759833
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:42 schreef Mutant01 het volgende:
Hij schijnt met zijn achterhoofd ongelukkig op de stoep te zijn gevallen.
Als je iemand vol in zn gezicht mept, is dat het risico dat je neemt imo.. Dan maakt het niet zoveel uit of dat er 1 of 2 waren
pi_70760059
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:55 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Typisch.. Een paddoverbod kan er in luttele (2-3?) maanden doorheen gedrukt worden, maar als het om onze veiligheid gaat, kan het niet anders dan dat er jaren overheen gaan. Wat is de politiek toch mooi
Dan kan men mooi tot die tijd de boel in de gaten houden.
pi_70760117
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:55 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Als je iemand vol in zn gezicht mept, is dat het risico dat je neemt imo.. Dan maakt het niet zoveel uit of dat er 1 of 2 waren
Tuurlijk, het doet ook niets af aan de schuld van de chauffeur, maar het is wel fijn om de feiten (zoals die bekend zijn) op een rij te zetten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_70760714
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Tuurlijk, het doet ook niets af aan de schuld van de chauffeur, maar het is wel fijn om de feiten (zoals die bekend zijn) op een rij te zetten.
Feit blijft gewoon, dat die chimpansee niet had moeten slaan.
Zeker als ex-kickbokser, dan moet je weten wat je aan kan richten en je zelfbeheersing bewaren.
pi_70760787
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:13 schreef plank_ het volgende:

[..]

Feit blijft gewoon, dat die chimpansee niet had moeten slaan.
Zeker als ex-kickbokser, dan moet je weten wat je aan kan richten en je zelfbeheersing bewaren.
Garantenstellung.
Allah Al Watan Al Malik
pi_70762082
Je moet toch wel een steekje los hebben zitten om een taxichauffeur die een dronken klant doodslaat aardig te noemen. Als taxichauffeur weet je dat je met dronken mensen te maken krijgt. Als je daar niet mee kunt omgaan, moet je geen taxichauffeur worden.
pi_70764159
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:13 schreef plank_ het volgende:

[..]

Feit blijft gewoon, dat die chimpansee niet had moeten slaan.
Zeker als ex-kickbokser, dan moet je weten wat je aan kan richten en je zelfbeheersing bewaren.
Precies. Ik mag toch wel aannemen dat hetgeen je geleerd hebt ook onthoud.

[ Bericht 7% gewijzigd door 3t op 07-07-2009 23:35:17 ]
  woensdag 8 juli 2009 @ 03:43:23 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70767680
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:13 schreef plank_ het volgende:

[..]

Feit blijft gewoon, dat die chimpansee niet had moeten slaan.
Zeker als ex-kickbokser, dan moet je weten wat je aan kan richten en je zelfbeheersing bewaren.
Precies geen professionele houding. Met uitzonderingen daargelaten eerder regel dan de norm hier in Amsterdam. Wat de taxi branche aangaat.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 juli 2009 @ 06:29:35 #27
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70767851
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:47 schreef plank_ het volgende:

[..]

Alleen waren die vrienden wel even 'vergeten' dat meneer net uit de rechtszaal kwam ivm een geweldadige overval.
Bleek dat achteraf niet een vergissing te zijn?

Er circuleerde toen een soort rapport over een bekende draaideurcrimineel met dezelfde achternaam en initialen als die jongen (was nog een hoop heisa over) maar dat bleek een ander te zijn.

Hoe dan ook, het is eigenlijk ook niet zo relevant.

Als het waar is dat het slachtoffer de dader in het gezicht heeft gespuugd (maar ja, ook dat blijft een beetje gissen vrees ik) dan vind ik dat je ook mag zeggen dat het slachtoffer zich niet van z'n beste kant heeft laten zien.

Maakt het natuurlijk niet minder treurig.
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 21:55 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Als je iemand vol in zn gezicht mept, is dat het risico dat je neemt imo.. Dan maakt het niet zoveel uit of dat er 1 of 2 waren
Oneens. Iemand een klap geven staat niet gelijk aan iemands dood wel even op de koop toe nemen. IMO
Intelligent, but fucked up.
pi_70771211
Het mag dan weliswaar een ongelukkige klap zijn geweest (van een kickboxer). Maar je kan mij niet wijsmaken dat een aardige vent zijn klanten slaat of uberhaubt iemand slaat die zijn ontevredenheid uit. En ik snap ook eigenlijk niet waarom je de moeite zou nemen om voor zo'n idioot op te komen.
pi_70771621
Er is nu een keer iemand dood, maar dit is natuurlijk niet de eerste keer dat taxi chauffeurs met personen, desnoods elkaar, op de vuist gaan.
pi_70771728
quote:
Taxidode broer belaagde ambulancier.
De doodgeslagen man bij een taxi-standplaats in Amsterdam blijkt de broer van de ambulancemedewerker die vorig jaar door een Marokkaan werd bedreigd.

Ambulancebroeder Ron Sitek werd vorig jaar gekozen tot Amsterdammer van het jaar.

Zijn 44-jarige broer werd dit weekend met een klap doodgeslagen door een taxichauffeur op een standplaats die volgens Het Parool en Telegraaf wordt gedomineerd door zeer agressieve vooral Marokkaanse taxichauffeurs.

Badhoevedorp

De bestuurder vroeg 50 euro voor een ritje naar Badhoevedorp. Toen Sitek zei dat hij dat absurd vond, werd hij doodgeslagen.

Sitek is vader van drie kinderen. Zijn nabestaanden laten AT5 weten dat ze woedend zijn op de overheid die nooit heeft ingegrepen in de taxibranche.

Vorig jaar gingen ambulance medewerkers in Amsterdam in staking toen ze met de dood werden bedreigd door Abdullah S., die daarvoor zestien dagen cel kreeg.

GroenLinks in de gemeenteraad wil de problemen oplossen door de taxistandplaats bij het Leidseplein per direct te sluiten.

bron: SpitsNieuws
Tja, leg dat maar eens aan die man uit.
pi_70772041
Ik herinderde het me gister pas weer, omdat het al enige tijd terug was, het was koninginnedag 2003, ik was bij de standplaats CS, en daar waren 2 britten die taxi naar oud-west nodig hadden (destijds koste dat euro of 12), 1 van de britten was nogal lam en was al ingestapt en was ingedut, de ander onderhandelde met de chauffeur, die wou echter 35 euro, wat de andere brit belachelijk vond, de chauffeur wou dat de ander ze taxi uitging, maar de man was nauwelijks aanspreekbaar, intussen loopt de chauffeur terug naar ze auto en pakt iets, op dat moment is de passagier de auto aan het uitkomen. De chauffeur loopt op de dronken brit af, en maakt op dat moment een stekende beweging met een priem naar de dronken brit, zijn vriend, die net aan komt lopen, kan hem nog net blokken, anders had ie in ze hoofd gestoken geweest. De taxichauffeur geeft op dat moment nog een verschrikkelijke kopstoot op de neus van de ander. Op dat moment komt de politie aan, en arresteert hem, ik ben toen nog met de britten naar het bureau geweest om aangifte/getuigenis te doen. Ook nooit meer wat van gehoord overigens....
Maar voor zelfde geld had die dode daar dus ook al kunnen vallen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:21:23 #32
138914 Slappy
ambtenaar
pi_70772091
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:35 schreef Ghazi het volgende:
Verdachte taxichauffeur "kickbokser"

De taxichauffeur die Rob Sitek in Amsterdam afgelopen weekend bij een standplaats doodsloeg, is een "hele aardige rustige jongen. Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”

Dat zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38) in NRC Handelsblad. Khalid zegt zijn collega goed te kennen.

Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.

Gemeente verantwoordelijk

Taxichauffeur Ismael: "De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein. Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe".
Lekker betrouwbaar een collega En van zelfde afkomst ook nog,die lui zeggen nooit iets verkeerds over elkaar
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_70772342
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:21 schreef Slappy het volgende:

[..]

Lekker betrouwbaar een collega En van zelfde afkomst ook nog,die lui zeggen nooit iets verkeerds over elkaar
Je ziet het toch ook hier met dat soort lui? Het is hunner cultuur om naar anderen te wijzen als er iets fout is.
pi_70772349
Ik had ook al gelezen dat een andere getuige ook gemeld heeft dat het slachtoffer de eerste klap heeft gegeven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70772637
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:29 schreef Hamilcar het volgende:

[..]

Je ziet het toch ook hier met dat soort lui? Het is hunner cultuur om naar anderen te wijzen als er iets fout is.
yep ..een keer naar zichzelf kijken is er niet bij
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  Moderator woensdag 8 juli 2009 @ 11:38:37 #36
8781 crew  Frutsel
pi_70772687
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:30 schreef raptorix het volgende:
Ik had ook al gelezen dat een andere getuige ook gemeld heeft dat het slachtoffer de eerste klap heeft gegeven.
Ook dat lijkt me goed mogelijk inderdaad. Speculaties etc etc... getuigen zullen de doorslag moeten geven in deze trieste zaak
pi_70772750
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 10:49 schreef Picchia het volgende:
Het mag dan weliswaar een ongelukkige klap zijn geweest (van een kickboxer). Maar je kan mij niet wijsmaken dat een aardige vent zijn klanten slaat of uberhaubt iemand slaat die zijn ontevredenheid uit. En ik snap ook eigenlijk niet waarom je de moeite zou nemen om voor zo'n idioot op te komen.
Yeo...Hij heeft vast al heel wat mensen tegen de vlakte geslagen ...
(maar men zegt liever dat het zo'n aardige man is, wel zo veilig)
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70772770
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:37 schreef qonmann het volgende:

[..]

yep ..een keer naar zichzelf kijken is er niet bij
Ik heb Marokkaanse familie en als er een #1 op de lijst van ergernissen is, is dat het wel ja.
pi_70773189
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:40 schreef qonmann het volgende:

[..]

Yeo...Hij heeft vast al heel wat mensen tegen de vlakte geslagen ...
(maar men zegt liever dat het zo'n aardige man is, wel zo veilig)
Iemand tijdens een wedstrijd neerslaan is een sportief aspect, ooit wel eens interviews met Remy Bonjasky gezien? In de ring dodelijk, maar erbuiten een super sympathieke vent, die zichzelf prima onder controle heeft, zelfs toen iemand hem met een blaaspijp een pijltje in hem schoot.

Zelfde geld voor Ernesto Hoost, die laatst zelfs tot ridder is benoemd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70773335
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Iemand tijdens een wedstrijd neerslaan is een sportief aspect, ooit wel eens interviews met Remy Bonjasky gezien? In de ring dodelijk, maar erbuiten een super sympathieke vent, die zichzelf prima onder controle heeft, zelfs toen iemand hem met een blaaspijp een pijltje in hem schoot.

Zelfde geld voor Ernesto Hoost, die laatst zelfs tot ridder is benoemd.

Inderdaad, meestal hebben mensen die aan vechtsporten doen zichzelf juist beter onder controle dan mensen die niet aan vechtsporten doen.......Meestal...
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:54:56 #41
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_70775199
ah, de strekking is dat het moordende marocje een hart van goud had.

Wat leuk, die konden we nog niet
&lt;signature here&gt;.
  woensdag 8 juli 2009 @ 12:58:37 #42
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_70775308
Kortom, een in een vechtsport getrainde ongehouwen aap zonder zelfbeheersing mept het licht uit de ogen van een dronken vent.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_70775339
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:57 schreef kriele het volgende:

[..]

Inderdaad, meestal hebben mensen die aan vechtsporten doen zichzelf juist beter onder controle dan mensen die niet aan vechtsporten doen.......Meestal...
Tja, marokkanen en geweld zijn wel vaker nogal verschillend van hoe normale mensen daarmee omgaan..
pi_70775407
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 12:58 schreef Scorpie het volgende:
Kortom, een in een vechtsport getrainde ongehouwen aap zonder zelfbeheersing mept het licht uit de ogen van een dronken vent.

Yep, terwijl het zijn professie is om met dronken mensen om te gaan...
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70776124
HIj gaat nu GS aanklagen omdat ze hem aantasten in zijn goede naam
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_70778726
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:21 schreef Boris_Karloff het volgende:
HIj gaat nu GS aanklagen omdat ze hem aantasten in zijn goede naam
Mijn God, het is nog waar ook

Deze moordenaar staat voor niets, geen greintje medelijden met het slachtoffer.
Hij ziet zichzelf alweer als slachtoffer, hoe onverwacht

De FP:
Taximoordenaar klaagt GeenStijl aan
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:24:25 #47
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_70778790
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:22 schreef qonmann het volgende:

[..]

Mijn God, het is nog waar ook

Deze moordenaar staat voor niets, geen greintje medelijden met het slachtoffer.
Hij ziet zichzelf alweer als slachtoffer, hoe onverwacht

De FP:
Taximoordenaar klaagt GeenStijl aan
Is het niet een geweldig iets, die 'eer-cultuur'?
&lt;signature here&gt;.
pi_70779997
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:24 schreef ExTec het volgende:
Is het niet een geweldig iets, die 'eer-cultuur'?
De cultuur om wanneer twee ruwe bolsters ruzie krijgen de donkergekleurde aan de schandpaal te nagelen vind ik ook niet zo geweldig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70780248
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De cultuur om wanneer twee ruwe bolsters ruzie krijgen de donkergekleurde aan de schandpaal te nagelen vind ik ook niet zo geweldig.
Dat was de moordenaar...is dat je ontgaan ?
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70780651
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:00 schreef qonmann het volgende:
Dat was de moordenaar...is dat je ontgaan ?
Kennelijk weet jij precies wat er gebeurd is, er is immers een Marokkaan bij betrokken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70780771
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kennelijk weet jij precies wat er gebeurd is, er is immers een Marokkaan bij betrokken.
Er is er één dood ja en we weten wie de dader is.
Dat ie niet berouw toont, intussen zijn excuses overde ongelukkige meppartij heeft aangeboden etc. is veelzeggend.
GS aanklagen heeft even prioriteit blijkbaar.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70781216
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:13 schreef qonmann het volgende:
Er is er één dood ja en we weten wie de dader is.
Dat ie niet berouw toont, intussen zijn excuses overde ongelukkige meppartij heeft aangeboden etc. is veelzeggend.
Het kan heel goed zo zijn dat de pit van onze ruwe bolster in zijn dronkenschap niet zo blank bleek en dat hij de chauffeur heeft belaagd. Als die hem dan eerst met vlakke hand slaat kun je niet zeggen dat die uit was op ernstig letsel. Als de ruwe bolster die zijn leven net weer op orde heeft dan een vuistslag geeft dan is het nog zo heel gek om er een terug te geven. Als je dan ongelukkig terecht komt dan kan dat dodelijk zijn.

Ik zeg niet dat het zo gebeurd is, maar het kan wel. Ook bij een Marokkaan.
quote:
GS aanklagen heeft even prioriteit blijkbaar.
GeenStijl is natuurlijk de 21e eeuwse variant van de heksenjacht. Er zijn zat achterlijke figuren die graag meedoen met die schandpaal, ongeacht wat er gebeurt is. Ze weten het niet en ze willen het ook niet weten. Als je dan zo afgeschilderd wordt verzet je je daartegen. Terecht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 15:31:29 #53
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_70781437
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De cultuur om wanneer twee ruwe bolsters ruzie krijgen de donkergekleurde aan de schandpaal te nagelen vind ik ook niet zo geweldig.
Volgens mij hoort de 'donkergekleurde' daar thuis. De 'lichtgekleurde' is namelijk dood, door handelen van de 'donkergekleurde'.

En dat walgelijke staaltje 'eergevoel', is precies dat, walgelijk.

Geen gram berouw, het 'heertje' is in z'n goede naam aangetast
&lt;signature here&gt;.
pi_70781489
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het kan heel goed zo zijn dat de pit van onze ruwe bolster in zijn dronkenschap niet zo blank bleek en dat hij de chauffeur heeft belaagd. Als die hem dan eerst met vlakke hand slaat kun je niet zeggen dat die uit was op ernstig letsel. Als de ruwe bolster die zijn leven net weer op orde heeft dan een vuistslag geeft dan is het nog zo heel gek om er een terug te geven. Als je dan ongelukkig terecht komt dan kan dat dodelijk zijn.

Ik zeg niet dat het zo gebeurd is, maar het kan wel. Ook bij een Marokkaan.
[..]

GeenStijl is natuurlijk de 21e eeuwse variant van de heksenjacht. Er zijn zat achterlijke figuren die graag meedoen met die schandpaal, ongeacht wat er gebeurt is. Ze weten het niet en ze willen het ook niet weten. Als je dan zo afgeschilderd wordt verzet je je daartegen. Terecht.
Vind je het niet raar dat ie niet zijn excuses heeft aangeboden etc ?
Stel dat het jou was overkomen,.dan zou je je toch rotschrikken ..en zouden je gedachten toch ook uitgaan naar vrouw en kinderen van...etc.
Het is dat aspect dat ik niet begrijp, een paar woorden in de media en enige empathie met het slachtoffer.
Niets van dat al
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70782034
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:32 schreef qonmann het volgende:
Vind je het niet raar dat ie niet zijn excuses heeft aangeboden etc ?
Stel dat het jou was overkomen,.dan zou je je toch rotschrikken ..en zouden je gedachten toch ook uitgaan naar vrouw en kinderen van...etc.
Als een of andere dronken agressieveling mij aanvalt en ik geef hem een klap dan zou het me eerlijk gezegd verder worst wezen of hij daarna overlijdt aan zijn val. Het is natuurlijk sneu maar afhankelijk van de omstandigheden is het soms ook een gevalletje eigen schuld dikke bult. Ik vind altijd dat degene die agressief is verantwoordelijk is voor de gevolgen daarvan, ook als dat een klap terug is.
quote:
Het is dat aspect dat ik niet begrijp, een paar woorden in de media en enige empathie met het slachtoffer.
Niets van dat al
Ach ja, de media. Die weten toch al wie er de brave goedgeluimde vader van bloedjes van kinderen was en wie de gewetenloze moordenaar. Daarnaast zit hij in voorarrest, dus het lijkt me niet dat hij in de gelegenheid is om een diepte-interview te geven aan GeenStijl zodat die conform hun behoefte daar genuanceerd verslag over kunnen doen. Misschien heeft hij de familie wel geschreven, misschien ook niet. Maar kennelijk moet hij aan jou berouw tonen en niet aan de familie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70783526
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
GeenStijl is natuurlijk de 21e eeuwse variant van de heksenjacht. Er zijn zat achterlijke figuren die graag meedoen met die schandpaal, ongeacht wat er gebeurt is. Ze weten het niet en ze willen het ook niet weten. Als je dan zo afgeschilderd wordt verzet je je daartegen. Terecht.
Schandpaal?

De meeste keren dat GS iets plaatst van daders van misdrijven is dat door de betrokkenen zelf op internet geplaats op verschillende profielensites. GS vergaart dus gewoon gegevens die voor iedereen al beschikbaar zijn. Hoe is dat aan de schandpaal nagelen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_70783591
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als een of andere dronken agressieveling mij aanvalt en ik geef hem een klap dan zou het me eerlijk gezegd verder worst wezen of hij daarna overlijdt aan zijn val. Het is natuurlijk sneu maar afhankelijk van de omstandigheden is het soms ook een gevalletje eigen schuld dikke bult. Ik vind altijd dat degene die agressief is verantwoordelijk is voor de gevolgen daarvan, ook als dat een klap terug is.
Waar heb jij gelezen dat het slachtoffer alls eerste aanviel? Dat is nieuw voor mij.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_70783894
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:28 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Schandpaal?

De meeste keren dat GS iets plaatst van daders van misdrijven is dat door de betrokkenen zelf op internet geplaats op verschillende profielensites. GS vergaart dus gewoon gegevens die voor iedereen al beschikbaar zijn. Hoe is dat aan de schandpaal nagelen?
Ze noemen hem bijvoorbeeld taximoordenaar, en daar bedoelen ze niet mee dat hij een taxi vermoord heeft. Hoe gemakzuchtig GS te werk gaat is natuurlijk ook geen excuus.
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
Waar heb jij gelezen dat het slachtoffer alls eerste aanviel? Dat is nieuw voor mij.
Is het niet waar dan? Of weet je het niet? Net als ik niet weet wat er precies gebeurd is, en GS dat ook niet weet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:40:14 #59
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70786038
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze noemen hem bijvoorbeeld taximoordenaar, en daar bedoelen ze niet mee dat hij een taxi vermoord heeft. Hoe gemakzuchtig GS te werk gaat is natuurlijk ook geen excuus.
[..]

Is het niet waar dan? Of weet je het niet? Net als ik niet weet wat er precies gebeurd is, en GS dat ook niet weet.
De posters met vrienden bij de politie hebben het helemaal niet over een tweede klap. Overigens, naar iemand spugen is ook niet echt onderdeel van het autochtone scala van beledigingen.
pi_70786250
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als een of andere dronken agressieveling mij aanvalt en ik geef hem een klap dan zou het me eerlijk gezegd verder worst wezen of hij daarna overlijdt aan zijn val. Het is natuurlijk sneu maar afhankelijk van de omstandigheden is het soms ook een gevalletje eigen schuld dikke bult. Ik vind altijd dat degene die agressief is verantwoordelijk is voor de gevolgen daarvan, ook als dat een klap terug is.
[..]

Ik geloof dat het voor jou erger is, dat een Marokkaanse agressieve chimpansee op GS voor gek is gezet, dan dat een familie vader dood is gemept.

Zo ja, dan ben jij ook niet veel beter dan dat stuk tuig dat met z'n handjes wappert
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:50:43 #61
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786290
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 16:30 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waar heb jij gelezen dat het slachtoffer alls eerste aanviel? Dat is nieuw voor mij.
Hij zou de 'verdachte' in het gezicht gespuugd hebben. Maar wat daar exact van waar is weet ik niet.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:51:54 #62
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786318
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:48 schreef plank_ het volgende:

[..]

Ik geloof dat het voor jou erger is, dat een Marokkaanse agressieve chimpansee op GS voor gek is gezet, dan dat een familie vader dood is gemept.

Zo ja, dan ben jij ook niet veel beter dan dat stuk tuig dat met z'n handjes wappert
Ik geloof dat ie bedoelt dat de familieman zelf ook een stukje verantwoordelijkheid droeg, maar het staat er wat ongelukkig misschien.

Dat moet ie zelf maar vertellen
Intelligent, but fucked up.
pi_70786354
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:50 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Hij zou de 'verdachte' in het gezicht gespuugd hebben. Maar wat daar exact van waar is weet ik niet.
Weet je van de rest wel exact wat er waar van is dan?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70786389
Voorlopig blijft de moordenaar nog even in zijn cel

Verdachte chauffeur taxiruzie blijft in cel
TAXIBRANCHEAMSTERDAM - De 37-jarige taxichauffeur uit Den Haag die ervan wordt verdacht dat hij zondagochtend vroeg de 44-jarige Rob Sitek zodanig heeft mishandeld dat die kwam te overlijden, blijft zeker twee weken langer vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris woensdag bepaald.

Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van zware mishandeling met de dood tot gevolg, liet ze weten. Sectie heeft uitgewezen dat het slachtoffer vermoedelijk door hersenletsel is overleden. Dat zou zijn veroorzaakt door de val op het achterhoofd.

De chauffeur zou Sitek met een vuist in zijn gezicht hebben geslagen, waarop het slachtoffer met zijn hoofd op straat viel. Hij stierf dezelfde dag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het is nog altijd onduidelijk waar de ruzie over ging.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_in_cel__.html?p=3,1
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:54:30 #65
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786397
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Weet je van de rest wel exact wat er waar van is dan?
Hij is geslagen door de verdachte en is uiteindelijk overleden. En van veel meer randzaken dan een mogelijke klodder spuug ben ik niet op de hoogte.

Maar je vormt je een beeld he? En daar praat je dan wat over op je favoriete internetforumpje.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:55:54 #66
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786444
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:54 schreef qonmann het volgende:
Voorlopig blijft de moordenaar nog even in zijn cel

Verdachte chauffeur taxiruzie blijft in cel
TAXIBRANCHEAMSTERDAM - De 37-jarige taxichauffeur uit Den Haag die ervan wordt verdacht dat hij zondagochtend vroeg de 44-jarige Rob Sitek zodanig heeft mishandeld dat die kwam te overlijden, blijft zeker twee weken langer vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris woensdag bepaald.

Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van zware mishandeling met de dood tot gevolg, liet ze weten. Sectie heeft uitgewezen dat het slachtoffer vermoedelijk door hersenletsel is overleden. Dat zou zijn veroorzaakt door de val op het achterhoofd.

De chauffeur zou Sitek met een vuist in zijn gezicht hebben geslagen, waarop het slachtoffer met zijn hoofd op straat viel. Hij stierf dezelfde dag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het is nog altijd onduidelijk waar de ruzie over ging.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_in_cel__.html?p=3,1
Hangt 'zwaar' af van de geleden schade of van de intentie van de dader?
Intelligent, but fucked up.
pi_70786470
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik geloof dat ie bedoelt dat de familieman zelf ook een stukje verantwoordelijkheid droeg, maar het staat er wat ongelukkig misschien.

Dat moet ie zelf maar vertellen
Leuk dat bla bla, feit blijft gewoon, dat die chimpansee zijn poten thuis had moeten houden.
En verdorie stop eens met dat links gedraai van want als....., dat soort gasten bedreigt klanten en probeert deze op te lichten.
pi_70786593
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:56 schreef plank_ het volgende:

[..]

Leuk dat bla bla, feit blijft gewoon, dat die chimpansee zijn poten thuis had moeten houden.
En verdorie stop eens met dat links gedraai van want als....., dat soort gasten bedreigt klanten en probeert deze op te lichten.
Tegen een uitsmijter wordt ook wel eens iets gezegd.
Daar moet hij tegen kunnen, geldt voor Taxi-chauffeurs ook.
Ik hou het voorlopig op een gevoelloze moordenaaar
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70786625
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Maar je vormt je een beeld he? En daar praat je dan wat over op je favoriete internetforumpje.
Alleen is het proces van beeldvorming nogal raar. De leemtes, en dat zijn er nogal wat, worden nogal eens ingevuld met een stelligheid die nergens op slaat, en met aannames die met die situatie niks te maken hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:01:32 #70
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786626
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:56 schreef plank_ het volgende:

[..]

Leuk dat bla bla, feit blijft gewoon, dat die chimpansee zijn poten thuis had moeten houden.
En verdorie stop eens met dat links gedraai van want als....., dat soort gasten bedreigt klanten en probeert deze op te lichten.
Klopt. En mensen moeten verdraagzaam zijn en proberen te onthouden dat we waarschijnlijk allemaal maar één keer leven en dat er heel veel verloren gaat wanneer dit leven door ook maar een enkeling in misére geleefd wordt. Daarom moeten we stoppen met het verheerlijken van macht, status en geld en toewerken naar een wereld waarin respect en gelijkwaardigheid leidend zijn en de rest slechts randzaak.

We moeten stoppen met het eten van tonijn, want daar gaan de dolfijnen KAPOT van. En zo kan ik meer topics vollullen dan jij ooit volgeluld zult worden, maar helaas kan zelfs een dergelijke storvloed aan regenboog niet op tegen de harde realiteit.

Dus ja, hij had z'n poten thuis moeten houden MAAR als hij idd in zijn gezicht werd gespuugd dan heeft ie het er wel een beetje naar gemaakt dat ie een klap krijgt. Dat hij daardoor uiteindelijk overlijdt is erg tragisch en kan de dader deels aangerekend worden.

Maar voor we bij die conclusie komen (of bij welke andere conclusie ook) moeten we de precieze feiten weten
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:01:43 #71
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70786632
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..

Hangt 'zwaar' af van de geleden schade of van de intentie van de dader?
Intentie. We kijken dus aan tegen maximaal 10 jaar in de gevangenis.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:02:08 #72
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70786648
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Alleen is het proces van beeldvorming nogal raar. De leemtes, en dat zijn er nogal wat, worden nogal eens ingevuld met een stelligheid die nergens op slaat, en met aannames die met die situatie niks te maken hebben.
Geheel waar en zéér ergerlijk. Nog ergerlijker dan dat het voorspelbaar is.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:04:16 #73
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70786703
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:01 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Klopt. En mensen moeten verdraagzaam zijn en proberen te onthouden dat we waarschijnlijk allemaal maar één keer leven en dat er heel veel verloren gaat wanneer dit leven door ook maar een enkeling in misére geleefd wordt. Daarom moeten we stoppen met het verheerlijken van macht, status en geld en toewerken naar een wereld waarin respect en gelijkwaardigheid leidend zijn en de rest slechts randzaak.

We moeten stoppen met het eten van tonijn, want daar gaan de dolfijnen KAPOT van. En zo kan ik meer topics vollullen dan jij ooit volgeluld zult worden, maar helaas kan zelfs een dergelijke storvloed aan regenboog niet op tegen de harde realiteit.

Dus ja, hij had z'n poten thuis moeten houden MAAR als hij idd in zijn gezicht werd gespuugd dan heeft ie het er wel een beetje naar gemaakt dat ie een klap krijgt. Dat hij daardoor uiteindelijk overlijdt is erg tragisch en kan de dader deels aangerekend worden.

Maar voor we bij die conclusie komen (of bij welke andere conclusie ook) moeten we de precieze feiten weten
Al die maren van jou, die tellen in een rechtszaal niet. Je mag niet terugslaan als je ook kunt weglopen. Bijvoorbeeld om die politiemannen 20 meter verderop stonden erbij te halen. Die klojo hangt gewoon.
pi_70786876
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:01 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Dus ja, hij had z'n poten thuis moeten houden MAAR als hij idd in zijn gezicht werd gespuugd dan heeft ie het er wel een beetje naar gemaakt dat ie een klap krijgt.
Er was volgens mij een getuige die zei dat hij met vlakke hand sloeg. Daarna sloeg de ruwe bolster die zijn leven weer op orde zou hebben met de vuist (wat betreft de blanke pit moeten we maar op zijn familie afgaan) waarop hij een vuistslag terugkreeg en met zijn hoofd op de stoep viel. Als het inderdaad zo gegaan is, dan is het vooral eigen schuld dikke bult.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:12:51 #75
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70786950
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er was volgens mij een getuige die zei dat hij met vlakke hand sloeg. Daarna sloeg de ruwe bolster die zijn leven weer op orde zou hebben met de vuist (wat betreft de blanke pit moeten we maar op zijn familie afgaan) waarop hij een vuistslag terugkreeg en met zijn hoofd op de stoep viel. Als het inderdaad zo gegaan is, dan is het vooral eigen schuld dikke bult.
Volgens het recht; geen noodweer, geen beroep op noodweer. ALS dat hele verhaal al waar is dan maakt het geen donder uit voor zijn schuld. Hij gaat gewoon de bak in.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:15:51 #76
261847 IshtarOptimel
Ganja in My Brain
pi_70787033
Serieus, die TT Ik kan mijn glimlach helaas niet onderdrukken.
"Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten." - Remco Campert
pi_70787072
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:12 schreef HiZ het volgende:
Volgens het recht; geen noodweer, geen beroep op noodweer.
Dat is wat kort door de bocht.
quote:
ALS dat hele verhaal al waar is dan maakt het geen donder uit voor zijn schuld. Hij gaat gewoon de bak in.
Het strafrecht is daarin vrij eigenaardig. Als je een bewusteloze met volle kracht tegen het hoofd schopt, en diegene overlijdt daar toevallig niet aan, dan kom je er met een taakstrafje vanaf. Als je iemand een knal geeft die jouw aanvalt, terwijl je weg had moeten lopen, en die overlijdt daar door een toevallige omstandigheid wel aan, dan kan de straf behoorlijk fors uitvallen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:19:18 #78
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70787124
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Al die maren van jou, die tellen in een rechtszaal niet. Je mag niet terugslaan als je ook kunt weglopen. Bijvoorbeeld om die politiemannen 20 meter verderop stonden erbij te halen. Die klojo hangt gewoon.
Die maren tellen vaak genoeg wel, maar denk gerust wat je denken wil.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:20:29 #79
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70787155
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Volgens het recht; geen noodweer, geen beroep op noodweer. ALS dat hele verhaal al waar is dan maakt het geen donder uit voor zijn schuld. Hij gaat gewoon de bak in.
Als blijkt dat dat verhaal waar is, dan maakt dat heel veel uit. Maar dat zien we tzt wel.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:24:02 #80
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70787257
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:19 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Die maren tellen vaak genoeg wel, maar denk gerust wat je denken wil.
Vertel het eens; onder welke wettelijke regel mag je aan eigenrichting doen?
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:27:12 #81
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70787335
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:24 schreef HiZ het volgende:

[..]

Vertel het eens; onder welke wettelijke regel mag je aan eigenrichting doen?
Het feit dat iemand je in gezicht spuugt en wellicht zelfs slaat maakt het feit dat je zelf uithaalt een stuk begrijpelijker.

Mensen zijn geen machines, en er zijn genoeg rechters vatbaar voor dergelijke context.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:33:14 #82
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70787532
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:27 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Het feit dat iemand je in gezicht spuugt en wellicht zelfs slaat maakt het feit dat je zelf uithaalt een stuk begrijpelijker.

Mensen zijn geen machines, en er zijn genoeg rechters vatbaar voor dergelijke context.
Onder welke wettelijke regel mag je doen aan eigenrichting? Rechters zijn ook gevoelig voor het feit dat 20 meter verderop politie staat overigens.
pi_70787729
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:33 schreef HiZ het volgende:
Onder welke wettelijke regel mag je doen aan eigenrichting?
Geen, zoals het woord al zegt. Je argument is dus eigenlijk dat het niet mag, omdat het niet mag. Maar er zijn heel veel situaties denkbaar waarin je mag slaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:48:02 #84
188345 Py
op zich
pi_70787932
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Onder welke wettelijke regel mag je doen aan eigenrichting? Rechters zijn ook gevoelig voor het feit dat 20 meter verderop politie staat overigens.
Overhangende takken van de boom van de buurman mag je zelf afzagen. Is geloof ik de enige vorm van eigenrichting die is toegestaan.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:54:16 #85
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70788123
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:48 schreef Py het volgende:

[..]

Overhangende takken van de boom van de buurman mag je zelf afzagen. Is geloof ik de enige vorm van eigenrichting die is toegestaan.
Ik geloof niet dat die taxi-hooligan het oogmerk had overhangende takken af te zagen
pi_70788312
Ik vind dat er te snel conclusies getrokken worden, ik heb in 2 stukken al gelezen waar getuigen beweren dat het slachtoffer de eerste klap heeft uitgedeeld, begrijp me niet verkeerd, het blijf triest, maar laten we geen conclusies trekken zonder dat we de ware toedracht weten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:02:24 #87
188345 Py
op zich
pi_70788371
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat die taxi-hooligan het oogmerk had overhangende takken af te zagen
Dan gaat eigenrichting niet op waarschijnlijk

Heb zelf overigens een keer gezien dat een dronken gozer de taxi dacht uit te kunnen stappen zonder te betalen. Die had zich bij ons in de straat af laten zetten en woonde om de hoek. Die taxichauffeur was een jonge gast, student waarschijnlijk, die dorst zijn klant zelf niet aan te pakken. Maar hij kon wel zijn mobilofoon gebruiken. Voordat die klant bij de hoek van de straat was, kwamen er een stuk of 4-5 taxi's uit alle hoeken aangieren. En toen ze klaar waren met die gozer heeft het zeker een paar minuten geduurd voordat die gozer overeind krabbelde en de hoek om is gestrompeld.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:07:37 #88
3542 Gia
User under construction
pi_70788538
Het is inderdaad wel duidelijk dat er meer toezicht nodig is, om dit soort escalaties te voorkomen.

Maar om dan de verantwoordelijkheid voor de dood van die man ook maar op de gemeente af te schuiven, gaat me te ver. Als je je vechtsportkunsten gebruikt in een gevecht, dan ben je je heel goed bewust van wat je doet. Bij elke vechtsport leer je dan ook om dit zoveel mogelijk achterwege te laten.

M.i. is de chauffeur dus volledig verantwoordelijk voor zijn daad.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:15:35 #89
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70788822
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:00 schreef raptorix het volgende:
Ik vind dat er te snel conclusies getrokken worden, ik heb in 2 stukken al gelezen waar getuigen beweren dat het slachtoffer de eerste klap heeft uitgedeeld, begrijp me niet verkeerd, het blijf triest, maar laten we geen conclusies trekken zonder dat we de ware toedracht weten.
Wat nou 'conclusies', je mag iemand gewoon niet slaan als er geen sprake is van noodweer. En er is gewoon geen mogelijkheid om noodweer vast te stellen als de politie 20 meter verderop stond (feit) en er geen levensbedreigend gevaar was (nog een feit).
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:16:11 #90
188345 Py
op zich
pi_70788840
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:07 schreef Gia het volgende:
Het is inderdaad wel duidelijk dat er meer toezicht nodig is, om dit soort escalaties te voorkomen.

Maar om dan de verantwoordelijkheid voor de dood van die man ook maar op de gemeente af te schuiven, gaat me te ver. Als je je vechtsportkunsten gebruikt in een gevecht, dan ben je je heel goed bewust van wat je doet. Bij elke vechtsport leer je dan ook om dit zoveel mogelijk achterwege te laten.

M.i. is de chauffeur dus volledig verantwoordelijk voor zijn daad.
De daad was een stomp. Daar is hij uiteraard volledig verantwoordelijk voor.
Maar is hij ook (volledig) verantwoordelijk voor zijn dood? Die is niet rechtstreeks veroorzaakt door die stomp, maar door een ongelukkige landing, die wel weer het gevolg was van die stomp.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:19:12 #91
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70788953
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:16 schreef Py het volgende:

[..]

De daad was een stomp. Daar is hij uiteraard volledig verantwoordelijk voor.
Maar is hij ook (volledig) verantwoordelijk voor zijn dood? Die is niet rechtstreeks veroorzaakt door die stomp, maar door een ongelukkige landing, die wel weer het gevolg was van die stomp.
Uit de lijkschouwing is niet gebleken dat er zich bijzondere omstandigheden voordeden, dus, ja, dan is hij ook volledig verantwoordelijk voor de dood van die man.

Ga er maar vanuit dat hij een paar jaar achter de tralies verdwijnt.
pi_70788980
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat nou 'conclusies', je mag iemand gewoon niet slaan als er geen sprake is van noodweer. En er is gewoon geen mogelijkheid om noodweer vast te stellen als de politie 20 meter verderop stond (feit) en er geen levensbedreigend gevaar was (nog een feit).
Als iemand mij slaat, en er staat 20 meter verderop politie (waarom greep die niet eerder in), dan zijn er wel degelijk mogelijkheden waar noodweer ter sprake kan komen, nogmaals ik keur dit niet goed, maar je trekt conclusies op basis van zaken waar je geen inzicht in hebt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70789002
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Uit de lijkschouwing is niet gebleken dat er zich bijzondere omstandigheden voordeden, dus, ja, dan is hij ook volledig verantwoordelijk voor de dood van die man.

Ga er maar vanuit dat hij een paar jaar achter de tralies verdwijnt.
Al weer zoiets, weet jij wat er precies gebeurt is?
Edit sterker nog, wat is je bron dat er al lijkschouwing plaats heeft gevonden?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:20:51 #94
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789005
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als iemand mij slaat, en er staat 20 meter verderop politie (waarom greep die niet eerder in), dan zijn er wel degelijk mogelijkheden waar noodweer ter sprake kan komen, nogmaals ik keur dit niet goed, maar je trekt conclusies op basis van zaken waar je geen inzicht in hebt.
Zit niet zo uit je nek te lullen. Die omstandigheden deden zich niet voor. Over feiten uit de lucht toveren gesproken.
pi_70789029
quote:
[
b]Op woensdag 8 juli 2009 19:20 schreef HiZ het volgende:[/b]

[..]

Zit niet zo uit je nek te lullen. Die omstandigheden deden zich niet voor. Over feiten uit de lucht toveren gesproken.
Ik constateer geen feiten, jij wel, waar baseer je je feiten dan op?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:22:36 #96
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789047
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Al weer zoiets, weet jij wat er precies gebeurt is?
Edit sterker nog, wat is je bron dat er al lijkschouwing plaats heeft gevonden?
De consensus is dat de enige die geslagen heeft die taxi-chauffeur is. In alle lezingen.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:23:13 #97
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_70789067
"Het zuurstof", "Utrechtse keurmerk"...

Basale taalbeheersing is voor journalisten/redacteurs kennelijk ook al geen criterium meer.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society..
pi_70789136
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:15 schreef HiZ het volgende:
Wat nou 'conclusies', je mag iemand gewoon niet slaan als er geen sprake is van noodweer.
En er kan geen noodweer zijn als een boomlange ruwe bolster je aanvalt?
quote:
En er is gewoon geen mogelijkheid om noodweer vast te stellen als de politie 20 meter verderop stond (feit) en er geen levensbedreigend gevaar was (nog een feit).
Dan geldt dat andersom ook, conclusie, hij is helemaal niet dood want er was geen levensbedreigend gevaar!
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:25:28 #99
188345 Py
op zich
pi_70789138
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Uit de lijkschouwing is niet gebleken dat er zich bijzondere omstandigheden voordeden, dus, ja, dan is hij ook volledig verantwoordelijk voor de dood van die man.

Ga er maar vanuit dat hij een paar jaar achter de tralies verdwijnt.
Daar ga ik wel vanuit ja.
Maar als ik jou goed begrijp dan is er volgens de wet geen verschil of die man was overleden rechtstreeks door die stomp, of, zoals nu, door een ongelukkige landing als gevolg van een stomp?
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:28:21 #100
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789250
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:25 schreef Py het volgende:

[..]

Daar ga ik wel vanuit ja.
Maar als ik jou goed begrijp dan is er volgens de wet geen verschil of die man was overleden rechtstreeks door die stomp, of, zoals nu, door een ongelukkige landing als gevolg van een stomp?
Niet echt nee, wat wel had kunnen uitmaken was als die chauffeur die man had geduwd. Of als hij een of andere rare ziekte had waardoor ie sneller doodging dan een normaal mens. Maar met na een klap die tot gevolg heeft dat je met je hoofd op een stoeprand knalt en dood bent? Dan kan de persoon die je geslagen heeft het wel vergeten.

@Raptorix, je zou op zijn minst de moeite kunnen doen het topic door te lezen.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:29:54 #101
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_70789306
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Uit de lijkschouwing is niet gebleken dat er zich bijzondere omstandigheden voordeden, dus, ja, dan is hij ook volledig verantwoordelijk voor de dood van die man.

Ga er maar vanuit dat hij een paar jaar achter de tralies verdwijnt.
Nee joh, die vent gaat echt niet voor jaren achter de tralies.

Ik gun het hem van harte, maar ik zie dat echt niet gebeuren. Feiten zijn er gewoon niet naar.
Geef mij maar Amsterdam
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:31:09 #102
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789344
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En er kan geen noodweer zijn als een boomlange ruwe bolster je aanvalt?
Jawel, als je in accuut en groot gevaar verkeert door die aanval, en als er geen andere uitweg mogelijk was. Zoals bijvoorbeeld heel hard wegrennen of de politie roepen (die dus 20 meter verderop stond).
quote:
Dan geldt dat andersom ook, conclusie, hij is helemaal niet dood want er was geen levensbedreigend gevaar!
Eh, hij is wel dood.
pi_70789355
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:22 schreef HiZ het volgende:

[..]

De consensus is dat de enige die geslagen heeft die taxi-chauffeur is. In alle lezingen.
Ik heb toch minimaal 2 artikelen gelezen waarbij dus beweert werd dat het slachtoffer de eerste klappen uitgedeeld heeft, ik kan helaas de bron niet meer vinden, maar het was of op het parool, of op at5.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_70789402
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik heb toch minimaal 2 artikelen gelezen waarbij dus beweert werd dat het slachtoffer de eerste klappen uitgedeeld heeft, ik kan helaas de bron niet meer vinden, maar het was of op het parool, of op at5.
Een bewering hoeft ook niet altijd waar zijn.
Van wat ik weet is dat er maar 1 klap is uitgedeeld.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:33:57 #105
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789438
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:29 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Nee joh, die vent gaat echt niet voor jaren achter de tralies.

Ik gun het hem van harte, maar ik zie dat echt niet gebeuren. Feiten zijn er gewoon niet naar.
Vertel het eens. Hem is ernstige mishandeling de dood tengevolge hebbende ten laste gelegd.

1. geen twijfel over de persoon van de dader
2. beroep op noodweer faalt
3. geen omstandigheden die hem minder verantwoordeljk maken
4. hij was kickboxer en had dus beter moeten weten
5. hij was taxichauffeur en had dus beter moeten weten

Deze meneer gaat jarenlang geen taxi meer rijden.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:35:28 #106
16715 Mylene
*schatje*
pi_70789482
quote:
Broer Rob Sitek krijgt hartverwarmende reacties:

’Een taxichauffeur bood zelfs zijn excuses aan’

De dood van Rob Sitek heeft veel losgemaakt onder de Amsterdammers. Niet alleen bij klanten, maar ook bij de taxichauffeurs zelf. André Sitek, de broer die de laatste uren met Rob doorbracht in het hoofdstedelijke uitgaansleven, heeft zelf ook al weer in een taxi gezeten. „En het was fijn. Het klinkt vreemd, maar de buitenlandse chauffeur was alleraardigst en het gesprek kwam al snel op het drama van zondagmorgen. Toen ik hem vertelde dat het mijn broer was, bood hij oprecht zijn verontschuldigingen aan en wilde niet dat ik ook maar één cent betaalde voor het ritje. Alsof hij er iets aan kon doen… Hartverwarmend, net zoals veel reacties uit de taxibranche die we als familie krijgen en trouwens ook van wildvreemde mensen uit het hele land. Ik hoop oprecht dat de dood van mijn broer iets teweeg heeft gebracht en dat we heel voorzichtig weer met een veilig gevoel een taxi durven nemen en dat de circa 100 tot 150 kolerelijers onder de chauffeurs hun vergunning wordt afgenomen.”

Vrijdag wordt Rob Sitek om 13.00 uur begraven op Westgaarde in Amsterdam.
bron
quote:
Taxichauffeurs Amsterdam onder indruk doodslag klant, maar…

’Anne Frankhuis? Nooit van gehoord!’

Het was wachten op de eerste taxidode. Zondag was het zover: Rob Sitek werd door een chauffeur doodgeslagen. Ruzie over de hoge ritprijs. Een vuistslag verwoestte het leven van de 44-jarige Amsterdammer die vriendin Karin en drie dochters in rouw achterlaat. De weduwe hoopt dat dit drama een keerpunt is, dat de taxiproblemen worden opgelost. Zes verslaggevers van De Telegraaf namen de proef op de som en namen de taxi voor een korte rit. Siteks dood blijkt velen te hebben wakker geschud. Maar de weg vinden, lukt niet iedereen…
RIT 1: De Dam, 20.39 uur.
De jonge chauffeur trapt meteen op de rem van zijn oude Mercedes als hij het handopsteken ziet. Het gaat om een kippeneindje. „Magere Brug? Geen probleem”, zegt hij en verbreekt zijn gsm-gesprek. Plopt zijn oortje uit, noteert de tijd en kijkt in de achteruitkijkspiegel. „Waar is die brug eigenlijk? O, bij Carré. Maar dat heet toch gewoon Amstel.” Wat-ie zegt.
Aan de binnenspiegel deint een geur-dennetje mee. Kort geschoren Marokkaan, in vale joggingbroek en T-shirt. Die voorkomend en beleefd vraagt: „Heeft u een fijne dag gehad vandaag, mevrouw?” De vrije rijder baalt op zijn beurt van zíjn dag: „Ja, die man die gedood is. Vind ik heel erg. En ik denk dat wij erop worden aangekeken. Ik zie ze kijken…”
RIT 2: Prinsengracht, 23.59 uur.
Met een druk op de knop wordt in café Pieper op de Prinsengracht een taxi besteld bij de taxicentrale. Ik wil naar huis. Op de De Clercqstraat. „Zo’n kort ritje…” verzucht de TCA-chauffeur. „Ook welkom”, denk ik nog. „Voor iets meer dan een kilometer vangt hij de hoofdprijs van 7,50 euro.” Gelukkig blijft zijn verzet bij die ene opmerking. Maar gemakkelijk voel je je niet. Wat deze chauffeur denkt van de klantvriendelijkheid van de Amsterdamse taxichauffeurs? „Bij TCA is die flink verbeterd de afgelopen jaren. Wij zijn aan strenge regels gebonden. Dat is alles wat ik erover wil zeggen.”
RIT 3: Het zou vragen om problemen zijn. In een taxi stappen op de standplaats Centraal Station en zeggen dat je naar de Nieuwmarkt moet. De chauffeur vertrekt geen spier, zet de meter op het goede instaptarief van 7,50 euro en rijdt richting Prins Hendrikkade. Heeft hij geen bezwaar tegen korte ritten? „Ik heb liever tien korte ritjes in een uur dan twee van twintig euro”, is het antwoord. „De meeste mensen geven een tientje voor een binnenstadsrit, heb ik honderd euro omzet per uur.”
RIT 4: Vanaf de Nieuwmarkt op zoek naar een taxi voor een kort ritje naar de Rozengracht, ter hoogte van de Westertoren. „Stap maar in”, zegt vrije taxirijder van buitenlandse komaf.
Nog geen minuut onderweg en hij haast zich in gebrekkig Nederlands te zeggen dat zijn Marokkaanse collega’s er een bende van maken. „Ik ben Turk. Ach, kan er niet mee zitten dat mensen mij ook voor een Marokkaan aanzien, ik blijf altijd correct en vriendelijk.” Hij rijdt niet onnodig om en de meter is keurig op het starttarief van ¤7,50 aangezet.
Hij kan alleen niet ophouden over zijn Noord-Afrikaanse collega’s. „Je moet een papier van goed gedrag overhandigen als je taxi wilt gaan rijden. Hoe komen zij daaraan? Het zijn allemaal inbrekers en criminelen. Als je je laat ophalen om naar Schiphol gebracht te worden, kun je er donder op zeggen dat je huis leeg is als je van vakantie terugkomt. Nee, mij niet gezien op het Leidseplein. Daar staat alleen maar gajes.”
RIT 5: Om een uur of één ’s middags pikken we een taxi op het Centraal Station in Amsterdam. Kunnen we naar de hoek van de Vijzelgracht en de Herengracht? Op een zaterdagavond probeer je het niet eens voor zo’n ritje van minder dan tien minuten. „Stap maar in”, zegt de Marokkaanse chauffeur, die tegelijk zijn wenkbrauwen optrekt: „Hoek Vijzelgracht/Herengracht? Dat ken ik niet. Bedoelt u niet Vijzelstraat/Herengracht?” verbetert hij uw verslaggever terecht en neemt de kortste route naar de bestemming.
Even later nemen we een taxi op het Leidseplein. „Anne Frankhuis graag.” „Dat ken ik niet. Heeft u adres? vraagt mijn chauffeur. Deze chauffeur spreekt beperkt Nederlands. „Ik kom uit Afghanistan en heb zes jaar internationale betrekkingen gestudeerd in Kiev. Maar hier zit ik op de taxi.” Wat vindt hij van de taxigangsters? „Men kan zoveel diploma’s hebben, maar toch een slecht mens zijn. Of men kan geen diploma’s hebben en een keurig persoon zijn.”
RIT 6: Op het Surinameplein is het zoals altijd leeg bij de standplaats. Ik houd op de trambaan een taxi aan en vraag hem of hij me naar het anderhalve kilometer verderop gelegen Mercatorplein wil rijden. De vriendelijke chauffeur van taxibedrijf MTA vindt het geen probleem.
Uit de boxen schalt klassieke muziek. De chauffeur is van Turkse afkomst en vertelt al vijf jaar op de wagen te rijden. Veel ritjes voor hotels. Het Leidseplein mijdt hij altijd in het weekend. Hij wil geen ruzie. De dader van het taxidrama kent hij, maar alleen van gezicht. Hij heeft nog nooit met hem gepraat.
Vijf minuten later staan we op het Mercatorplein. Het starttarief is 7,50 euro voor de eerste twee kilometer. Dat bedrag staat nog steeds op de teller.
bron
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:36:09 #107
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789506
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:32 schreef sjimz het volgende:

[..]

Een bewering hoeft ook niet altijd waar zijn.
Van wat ik weet is dat er maar 1 klap is uitgedeeld.
Ik ga ook uit van één klap, maar dan nog. De beweringen dat er twee klappen zijn gevallen omvatten;

1. schelden danwel spugen door het slachtoffer
2. slaan met de platte hand door de dader
3. duwen door het slachtoffer
4. vuistslag door de dader.

Zelfs de lezing die de dader zogenaamd moet ontlasten doet dat op geen enkele manier.
pi_70789763
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:31 schreef HiZ het volgende:
Jawel, als je in accuut en groot gevaar verkeert door die aanval, en als er geen andere uitweg mogelijk was. Zoals bijvoorbeeld heel hard wegrennen of de politie roepen (die dus 20 meter verderop stond).
Dat beschermt je niet altijd tegen het krijgen van een klap in een gegeven situatie. En daar mag je je tegen beschermen. Jouw verhaal gaat op als er nog geen aanval is.
quote:
Eh, hij is wel dood.
En hoe kan dat dan? Er was politie op 20 meter, dus was er geen levensbedreigende situatie, zelfs geen situatie waarin sprake van noodweer kan zijn, hoe kan er dan iemand dood zijn? Dat klopt niet met mekaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:45:35 #109
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_70789845
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Vertel het eens. Hem is ernstige mishandeling de dood tengevolge hebbende ten laste gelegd.

1. geen twijfel over de persoon van de dader
2. beroep op noodweer faalt
3. geen omstandigheden die hem minder verantwoordeljk maken
4. hij was kickboxer en had dus beter moeten weten
5. hij was taxichauffeur en had dus beter moeten weten

Deze meneer gaat jarenlang geen taxi meer rijden.
Dat hij jaren lang geen taxi meer gaat rijden weet ik indd ook wel zeker.

Eerst even vooropgesteld dat ik niet weet of de dader een bekende is van de politie, dat kan namelijk een berg schelen in de strafmaat.

Maar stel dat hij een blanco strafblad heeft ( ), gaat hij niet jaren achter de tralies voor een klap die een zeer noodlottig gevolg heeft. Er is een causaal verband tussen de klap en het overlijden, maar de klap is niet de directe oorzaak. Doodsoorzaak is het vallen op de stoep(rand).

Wat wel mee zal wegen is indd het feit dat hij een geoefend vechtsporter is. Van noodweer is indd helemaal geen sprake. Wel is er sprake, uit zeer betrouwbare bron, van meerdere getuigen die ook het slachtoffer een (slappe) klap hebben zien uitdelen.

Maar goed ik ben geen rechter, maar ik durf er wel een wedje op te leggen dat hij geen jaren vast gaat zitten.
Het ten laste leggen van zware mishandeling met de dood tot gevolg, wil ook al zeggen dat justitie uitgaat van het feit dat het niet de bedoeling was om hem dood te slaan, maar dat het de bedoeling was hem zwaar te mishandelen wat echter enorm uit de hand loopt. Anders hadden ze hem sowieso wel doodslag opgelegd.
Geef mij maar Amsterdam
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:46:36 #110
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70789886
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat beschermt je niet altijd tegen het krijgen van een klap in een gegeven situatie. En daar mag je je tegen beschermen. Jouw verhaal gaat op als er nog geen aanval is.
Beschermen is niet terugslaan.
quote:
En hoe kan dat dan? Er was politie op 20 meter, dus was er geen levensbedreigende situatie, zelfs geen situatie waarin sprake van noodweer kan zijn, hoe kan er dan iemand dood zijn? Dat klopt niet met mekaar.
Mag ik even zeggen wat je hier zit op te bouwen geen relevantie heeft? Het slachtoffer is dood, staat niet terecht en doet ook geen beroep op noodweer. Je kunt je heel slim vinden door dit op proberen te werpen maar het maakt helemaal niks uit.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:50:25 #111
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70790017
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:45 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Dat hij jaren lang geen taxi meer gaat rijden weet ik indd ook wel zeker.

Eerst even vooropgesteld dat ik niet weet of de dader een bekende is van de politie, dat kan namelijk een berg schelen in de strafmaat.

Maar stel dat hij een blanco strafblad heeft ( ), gaat hij niet jaren achter de tralies voor een klap die een zeer noodlottig gevolg heeft. Er is een causaal verband tussen de klap en het overlijden, maar de klap is niet de directe oorzaak. Doodsoorzaak is het vallen op de stoep(rand).

Wat wel mee zal wegen is indd het feit dat hij een geoefend vechtsporter is. Van noodweer is indd helemaal geen sprake. Wel is er sprake, uit zeer betrouwbare bron, van meerdere getuigen die ook het slachtoffer een (slappe) klap hebben zien uitdelen.

Maar goed ik ben geen rechter, maar ik durf er wel een wedje op te leggen dat hij geen jaren vast gaat zitten.
Het ten laste leggen van zware mishandeling met de dood tot gevolg, wil ook al zeggen dat justitie uitgaat van het feit dat het niet de bedoeling was om hem dood te slaan, maar dat het de bedoeling was hem zwaar te mishandelen wat echter enorm uit de hand loopt. Anders hadden ze hem sowieso wel doodslag opgelegd.
Artikel 302 WvS

1.
Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2.
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het voorlopige resultaat van de lijkschouwing is dat de dood het gevolg is van de val op de stoeprand. En kennelijk is men wel van mening dat er sprake was van opzet.

En kennelijk is de rechtsorde ook nog geschokt, want er geldt tengevolge van dit incident vanaf morgen een noodverordening op het Leidseplein.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:52:59 #112
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_70790105
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Artikel 302 WvS

1.
Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2.
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het voorlopige resultaat van de lijkschouwing is dat de dood het gevolg is van de val op de stoeprand. En kennelijk is men wel van mening dat er sprake was van opzet.
Ik weet wel wat zware mishandeling is hoor. Wat wil je hiermee nou precies zeggen? Denk je dat hij 10 jaar gaat zitten, zoals bv een winkelboefje altijd 4 jaar gaat zitten voor diefstal?
Geef mij maar Amsterdam
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:54:27 #113
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70790168
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:52 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Ik weet wel wat zware mishandeling is hoor. Wat wil je hiermee nou precies zeggen? Denk je dat hij 10 jaar gaat zitten, zoals bv een winkelboefje altijd 4 jaar gaat zitten voor diefstal?
Nee, geen 10 jaar, maar ik denk dat 4 jaar zeer wel mogelijk is.

Tenzij de rechter natuurlijk wel eens in een taxi in Amsterdam heeft gezeten

[ Bericht 14% gewijzigd door HiZ op 08-07-2009 19:55:09 ( ) ]
pi_70790253
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, geen 10 jaar, maar ik denk dat 4 jaar zeer wel mogelijk is.

Tenzij de rechter natuurlijk wel eens in een taxi in Amsterdam heeft gezeten
4 jaar, daarvan hoeft hij er echt geen 4 jaar te zitten hoor.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:58:25 #115
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70790295
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:57 schreef sjimz het volgende:

[..]

4 jaar, daarvan hoeft hij er echt geen 4 jaar te zitten hoor.
Ja hallo, ga je nog meer open deuren intrappen ?
pi_70790309
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja hallo, ga je nog meer open deuren intrappen ?
Dan moet je het mij ook niet zo makkelijk maken.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:59:16 #117
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70790325
een ondoordacht moment en niet alleen het leven van de nabestaanden is zwaar beschadigd, maar ook dat van jezelf.

ik vrees voor de dag dat ik ooit zo wakker zou worden. damn!

de chauffeur heeft het feit dat ie een vechtsportbeoefenaar was niet echt mee vrees ik.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 8 juli 2009 @ 20:01:37 #118
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_70790418
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, geen 10 jaar, maar ik denk dat 4 jaar zeer wel mogelijk is.

Tenzij de rechter natuurlijk wel eens in een taxi in Amsterdam heeft gezeten
Ik hoop het

Maar goed, even snel twee voorbeelden gegoogled, van andere zaken waarvan de dader 4 jaar kreeg. In beide gevallen zijn de feiten een stuk ernstiger, en worden ze veroordeeld voor een zwaarder misdrijf dan deze tokkie.
quote:
ZUTPHEN - De rechtbank in Zutphen heeft woensdag de 34-jarige Gedo S. uit Wezep tot vier jaar celstraf veroordeeld. De man doodde in oktober vorig jaar zijn eenjarige zoontje na hem maandenlang te hebben mishandeld. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste twee weken geleden zeven jaar gevangenisstraf.

De rechtbank houdt er in het vonnis rekening mee dat de man handelde uit frustratie en met het feit dat hij verder moet zonder partner en kind.

Na het onverwachte overlijden, vlak na de bevalling, van zijn partner moest hij alleen het kind verzorgen.
quote:
Vier jaar celstraf voor fatale ruzie DEN BOSCH - Het gerechtshof in Den Bosch heeft de 27-jarige Roel K. uit Baarlo woensdag een hogere straf opgelegd voor zijn rol bij de gewelddadige dood van de 17-jarige Sjoerd Rutten tijdens de paardenmarkt in Lottum in 2007. Anders dan de rechtbank oordeelde het hof dat sprake was van opzet en dus doodslag. Het hof legde vier jaar celstraf op. Tegen de man was vijf jaar cel geëist.

De rechtbank in Roermond legde Roel K. vorig jaar voor zware mishandeling met de dood als gevolg drie jaar celstraf op, waarvan een jaar voorwaardelijk. Justitie ging in hoger beroep.

Tijdens een vechtpartij tussen twee groepen jongeren uit Lottum en Baarlo sloeg de Baarlonaar Sjoerd Rutten met een houten bank in de nek. Door de zwaaiende beweging te maken naar de op korte afstand genaderde jongeren heeft de verdachte het risico genomen dat iemand fataal werd geraakt, aldus het arrest. Zijn beroep op noodweer werd afgewezen.
Ik denk echt dat je teveel vertrouwen hebt in de rechtspraak.
Geef mij maar Amsterdam
pi_70791654
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:46 schreef HiZ het volgende:
Beschermen is niet terugslaan.
Soms wel.
quote:
Mag ik even zeggen wat je hier zit op te bouwen geen relevantie heeft? Het slachtoffer is dood, staat niet terecht en doet ook geen beroep op noodweer. Je kunt je heel slim vinden door dit op proberen te werpen maar het maakt helemaal niks uit.
Ik vind vooral jouw opmerking heel dom dat je zegt dat er geen noodweer is en er geen levensbedreigende situatie kan zijn wanneer de politie 20 meter verderop staat, terwijl er in precies die situatie iemand is komen te overlijden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 juli 2009 @ 21:34:07 #120
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70793641
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Soms wel.
[..]

Ik vind vooral jouw opmerking heel dom dat je zegt dat er geen noodweer is en er geen levensbedreigende situatie kan zijn wanneer de politie 20 meter verderop staat, terwijl er in precies die situatie iemand is komen te overlijden.
Zucht, wat het dode slachtoffer had kunnen doen om niet dood te gaan is niet relevant.
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:02:37 #121
16715 Mylene
*schatje*
pi_70797210
quote:
Amsterdam komt met gebiedsverboden

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam gaat versneld een gebiedsverbod invoeren om taxichauffeurs die zich misdragen aan te kunnen pakken. De maatregel gaat donderdagavond in, een paar dagen eerder dan gepland.

De aanleiding is de vechtpartij zondagochtend bij een taxistandplaats op het Leidseplein, waarbij de 44-jarige Rob Sitek om het leven kwam.

De maatregel was oorspronkelijk bedoeld om overlast van uitgaanspubliek tegen te gaan. Wie zich misdraagt, mag zich de rest van het weekeinde niet meer in het uitgaanscentrum vertonen.

De gemeenteraad van Amsterdam vergadert donderdagavond over de dodelijke vechtpartij. VVD en CDA hebben hun collega's teruggeroepen van zomerreces.

Wantoestanden

Ze willen van burgemeester Job Cohen en wethouder Hans Gerson horen wat er precies is gebeurd en welke maatregelen worden genomen om de wantoestanden in de Amsterdamse taxibranche te bestrijden.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wil gemeenten meer bevoegdheden geven om grip te houden op de lokale taximarkt. Ze brengt donderdag haar voorstellen naar buiten.

Zware mishandeling

De rechter-commissaris bepaalde woensdag dat de 37-jarige taxichauffeur uit Den Haag die vastzit in verband met de dood van Sitek nog zeker twee weken in de cel blijft. Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van zware mishandeling met de dood tot gevolg.

De chauffeur zou Sitek op de taxistandplaats op het Leidseplein met een vuist in zijn gezicht hebben geslagen, waarop het slachtoffer met zijn hoofd op straat viel.

Hij stierf dezelfde dag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het is nog altijd onduidelijk waar de ruzie over ging.
bron
pi_70797310
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:02 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
nog een aanvulling:
Donderdag komt het aan de orde in de gemeenteraad..terug van reces dus
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:22:53 #123
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70797915
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:05 schreef qonmann het volgende:

[..]

nog een aanvulling:
Donderdag komt het aan de orde in de gemeenteraad..terug van reces dus
oei, dat gaat de amsterdamse verdienende burger veel geld kosten, al die vliegreisjes...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:19:36 #124
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70832662
Net even gekeken bij de taxistandplaats Leidseplein. Ik heb geen ordedienst gezien, maar er stonden wel zeer nadrukkelijk aan het begin van de standplaats 2 motoragenten. Ook stond er plotseling een hokje waarop een uitgebreide uitleg stond van wat wel en niet mag in een Nederlandse taxi en een lijst van gemiddelde prijzen naar veel voorkomende bestemmingen.

Het geteisem bij de taxi's straalde nog de gebruikelijke aggressie uit, maar kennelijk houden ze zich nu wel koest.

Ik blijf ze boycotten, en ik hoop van harte dat niemand ooit meer een taxi neemt daar.
pi_70832742
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:19 schreef HiZ het volgende:
Net even gekeken bij de taxistandplaats Leidseplein. Ik heb geen ordedienst gezien, maar er stonden wel zeer nadrukkelijk aan het begin van de standplaats 2 motoragenten. Ook stond er plotseling een hokje waarop een uitgebreide uitleg stond van wat wel en niet mag in een Nederlandse taxi en een lijst van gemiddelde prijzen naar veel voorkomende bestemmingen.

Het geteisem bij de taxi's straalde nog de gebruikelijke aggressie uit, maar kennelijk houden ze zich nu wel koest.

Ik blijf ze boycotten, en ik hoop van harte dat niemand ooit meer een taxi neemt daar.
Probleem een beetje..alleen wanhopigen en toeristen nemen nog een taxi.
De rest zorgt wel voor een alternatief, beetje vicieuze cirkel, steeds minder klanten etc.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:26:38 #126
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70832918
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:21 schreef qonmann het volgende:

[..]

Probleem een beetje..alleen wanhopigen en toeristen nemen nog een taxi.
De rest zorgt wel voor een alternatief, beetje vicieuze cirkel, steeds minder klanten etc.
Goed toch? Als die standplaats toch nauwelijks meer wordt gebruikt mist niemand hem als hij weggehaald wordt. En die toeristen zijn toch niet gewend aan taxistandplaatsen dus die ontdekken dat taxi's hier zo'n beetje als thuis zijn.
pi_70832949
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Goed toch? Als die standplaats toch nauwelijks meer wordt gebruikt mist niemand hem als hij weggehaald wordt. En die toeristen zijn toch niet gewend aan taxistandplaatsen dus die ontdekken dat taxi's hier zo'n beetje als thuis zijn.
Yep..en het vergunningenbestand flink uitdunnen, dan wordt het nog wel wat (en ook optreden etc.)
't Zijn ook allemaal van die dure karren, zo te zien
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70834046
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:44 schreef plank_ het volgende:
Was er ook eens niet een Marokkaanse jongen die door een dame van Surinaamse afkomst werd geplet tussen haar auto en een boom?
Dat was ook zo'n lieve jongen, aldus zijn vrienden.
Ja, dat wel.
Maar die dame had ook wel een probleem met haar agressiebeheersing. Want die had ook al meer fratsen uitgehaald.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70844844
Politie zoekt getuigen van taxiruzie

AMSTERDAM - De politie zoekt getuigen van de taxiruzie zondagochtend vroeg op het Leidseplein in Amsterdam. Daardoor kwam de 44-jarige Rob Sitek om het leven. Het rechercheteam dat onderzoek doet naar het incident wil graag alle mensen spreken die getuige van de ruzie zijn geweest, liet de politie vrijdag weten.

Inmiddels heeft de politie al diverse getuigen gehoord, onder wie een aantal agenten die in de buurt waren. Ze denkt echter dat er meer mensen zijn geweest, bijvoorbeeld taxichauffeurs, die ooggetuige waren van de mishandeling. Een 37-jarige taxichauffeur uit Den Haag zou Sitek met een vuistslag in het gezicht hebben geslagen, waarop het slachtoffer met zijn hoofd op de straat terechtkwam. Hij stierf dezelfde dag nog in een ziekenhuis aan zijn verwondingen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)xiruzie__.html?p=3,1

..dat het niet stormloopt kan ik me alles bij voorstellen.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_70865707
Overigens zit een ongeluk in een klein hoekje.
Een van mijn vrienden is kampioen boksen van Azië geweest, naar eigen zeggen. En ik geloof hem: hij ziet er naar uit. Hij is maar 1,60 hoog, maar dan wel net zo breed. Die werd geëtterd door een heel vervelend klein mannetje, ook maar 1,60 hoog, maar maar half zo breed. Maar wel etteren.
Mijn vriend hield zich in, beseffend dat hij de etter met één klap dood kon slaan.

Nou ja, ik ben er verder niet bij geweest, dus heb ook geen oordeel over slachtoffer en dader, of misschien wel andersom.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 12 juli 2009 @ 23:20:31 #131
188345 Py
op zich
pi_70918259
quote:
Eerste gebiedsverboden taxichauffeurs Leidseplein
Gepubliceerd: 12 juli 2009 18:32 | Gewijzigd: 12 juli 2009 19:10
ANP
Amsterdam, 12 juli. De politie heeft dit weekeinde aan de eerste twee taxichauffeurs een tijdelijk gebiedsverbod uitgedeeld wegens misdragingen bij de taxistandplaats op het Leidseplein in Amsterdam. Dat meldde een politiewoordvoerster vandaag.Nieuws - Extra toezicht bij taxistandplaats Leidseplein
Reportage - Dode op Leidseplein, taxiwet ter discussie
De chauffeurs kregen de ontzegging in de nacht van vrijdag op zaterdag, omdat ze zich niet aan de regels hielden bij het aansluiten in de rij met taxi's. Zij mochten zich de rest van het weekeinde niet meer in de buurt van het Leidseplein vertonen. In de nacht van zaterdag op zondag misdroeg geen enkele chauffeur zich meer, aldus de woordvoerster.

De politie kan sinds donderdag gebiedsverboden uitdelen aan mensen die zich op of rond de grote uitgaanspleinen in de hoofdstad misdragen. Deze maatregel werd versneld ingevoerd vanwege de dood van de 44-jarige Rob Sitek vorig weekeinde na een ruzie met een taxichauffeur op het Leidseplein. Vanwege dit incident houden sinds vrijdag ook vier toezichthouders van de gemeente tijdens uitgaansavonden de situatie op de standplaats in de gaten.

In het eerste weekeinde waarin de maatregelen van toepassing waren, richtte de politie zich met name op taxichauffeurs die zich misdroegen. Vanaf komende week richten de agenten zich ook specifiek op klanten van de taxi's op het Leidseplein. Want ook die gedragen zich volgens de woordvoerster „niet altijd zoals het hoort”.

http://www.nrc.nl/binnenl(...)auffeurs_Leidseplein
  zondag 12 juli 2009 @ 23:21:57 #132
188345 Py
op zich
pi_70918319
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Overigens zit een ongeluk in een klein hoekje.
Een van mijn vrienden is kampioen boksen van Azië geweest, naar eigen zeggen. En ik geloof hem: hij ziet er naar uit. Hij is maar 1,60 hoog, maar dan wel net zo breed. Die werd geëtterd door een heel vervelend klein mannetje, ook maar 1,60 hoog, maar maar half zo breed. Maar wel etteren.
Mijn vriend hield zich in, beseffend dat hij de etter met één klap dood kon slaan.

Nou ja, ik ben er verder niet bij geweest, dus heb ook geen oordeel over slachtoffer en dader, of misschien wel andersom.
Verstandige vriend.
pi_70919899
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:21 schreef Py het volgende:

[..]

Verstandige vriend.
Zeker!
Analfabeet, maar sprak wel drie talen.
Als kind de kost verdiend in Bagdad, verdreven naar Iran en in Teheran een garage gevestigd.
Gevlucht naar Nederland met twee van zijn kinderen en uiteindelijk hier weer een baan gevonden.
Hij kon in een dag een vrachtwagenmotor in elkaar zetten en dat ding zelf op zijn plaats zetten. Aansluiten, sleutel in contact, voorgloeien en lopen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 13 juli 2009 @ 01:39:19 #134
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70922443
Iedereen is blij op de bewaakte taxistandplaats
REPORTAGE, Van onze verslaggever Caspar Janssen
Gepubliceerd op 12 juli 2009 19:49, bijgewerkt op 19:51


amsterdam - Op een zaterdagavond met de taxi door Amsterdam valt bijna geen onvertogen woord. Bij het Leidseplein hangt zelfs een lacherige sfeer. ‘Niet slaan!’

‘Iedereen blij!’ roept een taxichauffeur door zijn open raampje, zaterdagnacht rond drieën, in de rij bij standplaats Leidseplein. ‘Iedereen is blij,’ zegt ook Geert Sijtzema, hoofd van het bewakingsbedrijf dat sinds donderdag toezicht houdt en klanten helpt. ‘Je ziet het: het stroomt door, er staan weer TCA’ers in de rij (leden van de grootste taxicentrale in Amsterdam, red.), en vrouwelijke chauffeurs. Ik zeg altijd maar zo: keep it clean, keep it safe.’

Er valt bijna geen onvertogen woord, deze zaterdagavond en -nacht, een week nadat Amsterdam werd opgeschikt door de dood van een klant, nadat een taxichauffeur hem had neergeslagen.

‘Goed dat ze eindelijk controleren,’ zegt taxichauffeur 1 (traject: Ferdinand Bolstraat-Centraal Station), een vrolijke TCA’er van Turkse afkomst, die de standplaats op het Leidseplein voorheen zoveel mogelijk ontweek.

Taxichauffeur 2, van Surinaamse afkomst, rijdt zonder morren, opgeruimd zelfs, de zeer korte rit van het Centraal Station naar de Keizersgracht. ‘Iedereen zag aankomen dat het een keer fout moest gaan. Voordringen, korte ritten weigeren, woekerprijzen vragen, onderlinge ruzies, altijd gerommel. Ik heb er een brief over gestuurd naar de gemeente. Nooit iets op gehoord. Nu grijpen ze dan in.’

‘Wel goed, veel te laat,’ zegt chauffeur 3 (Rozengracht-Rembrandtplein) kernachtig.

Chauffeur 4 (Rembrandtplein-Sarphatipark) vindt het maar vreemd dat die slaande chauffeur normaal in Leiden werkte en nu hier. ‘Heel raar dat dat kan.’

Stamgasten in een café aan het Sarphatipark zien het probleem niet. ‘Je moet gewoon nooit een taxi nemen op het Leidseplein of bij CS,’ zegt een van hen. ‘Je moet gewoon TCA bellen.

Taxichauffeur 5 (Ferdinand Bolstraat-Leidseplein), ook van Turkse afkomst: ‘Ik zeg altijd: het is allemaal communicatie. En vorige week was de communicatie niet 100 procent.’

Hij heeft ook weleens lastige, dronken klanten in de auto, ‘maar je moet rustig blijven.’ En ritten weigeren, dat kan er bij hem niet in. ‘Als je weigert heb je geen werk. Twee korte ritten maken ook een lange rit.’

De veroorzakers van de problemen ‘zijn nu op vakantie,’ zegt hij cryptisch.

‘Met een busje,’ zegt een toezichthoudende politieagent op het Leidseplein en hij kijkt er veelbetekenend bij.

‘Het zijn vijf Marokkaanse rotjochies die hier de dienst uitmaken,’ zegt een toekijkende ‘horecamanager’ iets minder omfloerst. ‘Nu zie je ze niet. Maar op het moment dat de bewaking weg is gaat het meteen weer fout.’

Het aantal is hoger, maar het zijn niet alleen Marokkaanse jongens, zeggen anderen. Een politieagent: ‘Er is een groep jonge taxichauffeurs, die niet is aangesloten bij een taxicentrale, die alleen lange ritten wil doen, met auto’s die niet deugen. En ze intimideren.’

Het echte probleem is de liberalisering van de markt, vindt werkelijk iedereen. Het gevolg: ‘Wildgroei,’ zegt een toekijkende TCA-medewerker en hij knikt naar een Rotterdamse taxi die net voorbij rijdt.

‘Niet slaan hoor,’ grapt een jongen, terwijl hij een taxi instapt.

Het is na drieën, het wordt drukker en chaotischer. Fietstaxi’s en fietsers lopen vast in wachtende, dronken taxiklanten op het fietspad.

Geert Sijtzema en zijn mannen dirigeren de taxi’s driftig naar voren en helpen de klanten zo efficiënt mogelijk de auto’s in. Sommige klanten lukt het toch om voor te dringen.

‘Moordenaars,’ klinkt het uit de mond van een voorbij snellende fietser.

‘Opzij, opzij,’ roept de berijder van een fietstaxi. Nog een grappende fietser: ‘Jongens, niet slaan!’

Maar het blijft rustig, er hangt zelfs een wat lacherige sfeer.

Een jongeman loopt op de beveiligers toe, steekt zijn duim omhoog en roept: ‘Complimenten! Echt waar, complimenten. Ik was even weg, maar ik ken mijn stad niet terug.’

De laatste taxichauffeur van de avond – een allervriendelijkste Indiër – krijgt een flinke fooi.

http://www.volkskrant.nl/(...)akte_taxistandplaats
What lies in the shadow of the statue?
  maandag 13 juli 2009 @ 01:42:39 #135
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70922504
binnenland
'Laat het niet voor niets zijn'
'Onze Anne was het allereerste taxislachtoffer'
door Gijsbert Termaat AMSTERDAM - Er gaat geen uur voorbij dat ze er niet aan denkt. Aan die roekeloze Amsterdamse taxichauffeur die vorig jaar oktober met meer dan honderd kilometer per uur door het rode verkeerslicht reed en daardoor op een andere taxi botste waar haar dochter in zat. De klap was enorm en Anne was vrijwel op slag dood.
Het slachtoffer Anne Bosch van Drakestein
"Met de dood van Rob Sitek komt alles weer extra naar boven. Overal lees ik dat hij de eerste taxidode was, nou voor mij geldt dat niet. Ik zie onze Anne als eerste slachtoffer. Zij is ook door een misdrijf om het leven gekomen, want deze taxichauffeur reed als een bezetene en negeerde bewust de rode stoplichten. Ik zie hem dan ook als schuldige", vertelt moeder Claudia Bosch van Drakestein.

Onbegrijpelijk

"Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze Marokkaanse chauffeur nog steeds niet voor het hekje heeft gestaan. En zelfs alweer als taxichauffeur heeft rondgereden. Zijn rijbewijs is niet ingetrokken en noch justitie, noch het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), noch de Inspectie Verkeer en Waterstaat doet iets. Ze laten het allemaal maar gebeuren, met alle risico's van dien. Want wie zegt dat hij niet weer roekeloos klanten vervoert", stelt advocaat Evert Wytema van Beer Advocaten.

Hij behartigt de belangen van de familie Bosch van Drakestein en van de drie andere slachtoffers, die bij Anne in de taxi zaten. "Ik heb gevraagd deze zaak prioriteit te geven, maar het is nu negen maanden later en er gebeurt weinig tot niets. De chauffeur zal van de rechter straks echt wel een forse straf krijgen, maar nu al had hij een rijontzegging moeten hebben", stelt Wytema. "Ik vind dat justitie onvoldoende kritisch is en met deze lakse aanpak een verkeerd signaal naar de maatschappij afgeeft. Na het incident van vorige week heeft iedereen weer zijn mening klaar en verafschuwt iedereen wat er is gebeurd. Dit mag nooit meer voorkomen, wordt er om het hardst geroepen. Nou, we zien wat er na een voorgaand geval is gebeurd!" De 27-jarige Anne kwam in de ochtend van zondag 26 oktober 2008 om het leven. Ze was uit geweest naar het Amsterdam Dance Event en wilde zich veilig door een taxi naar huis laten rijden. Alles ging goed, totdat op de kruising Haarlemmerweg-Radarweg een andere taxi hun wagen in de flank ramde. Twee andere passagiers raakten zwaargewond en zijn tot op de dag van vandaag bezig met hun revalidatie.

Moeder Claudia Bosch van Drakestein: "Ik vind dat het wangedrag van taxichauffeurs moet worden aangepakt. Onze dochter is erdoor om het leven gekomen en vorige week meneer Sitek. Ik leef vreselijk met de nabestaanden mee en weet als geen ander hoe ze zich voelen. Ik heb ze een brief geschreven en zijn broer inmiddels gesproken. Ze gaan door een hel, maar laat het niet voor niets zijn. Laten we hopen dat deze twee drama's iedereen de ogen openen en dat er schoon schip wordt gemaakt. Dat het kaf van het koren wordt gescheiden en mensen straks weer veilig de taxi in kunnen stappen..."


http://www.telegraaf.nl/b(...)r___.html?view=print
What lies in the shadow of the statue?
pi_70922638
-edit- troll/flame...etc etc etc

[ Bericht 87% gewijzigd door paddy op 13-07-2009 02:45:08 ]
pi_70955687
geweldige kerels of niet, wie zijn testosteron laat spreken kan op ongelukken wachten
Jusqu'ici tout va bien...
pi_73677525
quote:
Taxi-ruzie A'dam ging over ritprijs
De ruzie bij een taxistandplaats in Amsterdam waarbij afgelopen zomer de 44-jarige Rob Sitek om het leven kwam, ging over de ritprijs. Dat is gebleken tijdens een pro-formazitting.

Volgens het OM vond Sitek dat de chauffeur een te hoge prijs vroeg. Het OM zegt dat Sitek uiteindelijk door een klap van de chauffeur op de straat is gevallen en aan de gevolgen van die val is overleden. De taxichauffeur zou een geoefende vechtsporter zijn. Zijn advocaat zegt dat Sitek dronken was en is begonnen met vechten.

De taxichauffeur moet van de rechter voorlopig in voorarrest blijven.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 16:10:40 #139
1234 HiZ
Istanbullu
pi_73684586
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:27 schreef Aether het volgende:

[..]


Nog steeds vastgehouden dus? Ik verwacht een stevige straf voor die fijne taxichauffeur.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 21 april 2010 @ 13:22:21 #140
862 Arcee
Look closer
pi_80557119
quote:
Twee jaar cel voor taxichauffeur

***************************************
` De taxichauffeur die vorig jaar juli
in Amsterdam een fatale klap uitdeelde
aan een klant is veroordeeld tot twee
jaar cel.Het slachtoffer,de 44-jarige
Rob Sitek,viel na de klap op de grond
en overleed aan zijn verwondingen.De
chauffeur is veroordeeld voor zware
mishandeling met de dood tot gevolg.

Het OM had drie jaar cel geëist.De
rechtbank komt tot een lagere straf
omdat de dood van Sitek het resultaat
is van een noodlottige reeks van
gebeurtenissen.Ook houdt de rechtbank
rekening met de grote media-aandacht.

De twee kregen in juli 2009 ruzie over
de ritprijs,op het Leidseplein.
pi_80573140
quote:
Op woensdag 21 april 2010 13:22 schreef Arcee het volgende:

[..]
Zo te lezen een mooi, weloverwogen oordeel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80573349
Vragen om eigenrichting, maarja.
pi_80573417
quote:
Op woensdag 21 april 2010 20:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zo te lezen een mooi, weloverwogen oordeel.
Dat conludeer jij uit dat artikeltje van amper 100 woorden
pi_80573878
quote:
Op woensdag 21 april 2010 20:41 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Dat conludeer jij uit dat artikeltje van amper 100 woorden
Valt wel mee: ik hou toch een slag om de arm.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')