Ze dénken dat ze bewust kiezen, dat is juist één van de waanideeën die die ziekte in hun hoofd brengt. In werkelijkheid zouden ze niet kunnen kiezen om wel te eten.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:10 schreef starla het volgende:
[..]
Menselijk aspect....kwam mama niet op tijd toen je je grote teen stootte, waardoor je nu je
misantropie projecteert op witte jassen?
Het is één alinea
[..]
Ja, depressieve mensen kiezen niet om neerslachtig te zijn. Anorexia's kiezen bewust om niet te eten.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:23 schreef kwakveense het volgende:
starla: je kunt wel gelijk hebben dat het geen psychiatrische ziekte is, omdat het te maken heeft met bewuste keuzes meer dan een neuropathologische/neurobiologische oorzaak, maar dat betekent toch neit dat mensen met een eetstoornis dus niet "ziek" zijn en niet geholpen hoeven te worden?
alsof alles waar je zelf (verkeerde) keuzes maakt je meteen uitsluit van hulp. hulp om bijvoorbeeld te leren andere keuzes te maken. iemand die niet klinisch depressief is kan alsnog wel depressieve gevoelens hebben en baat hebben bij psychologische hulp, om betere levenskeuzes te maken of anders naar zichzelf te kijken bijvoorbeeld.
dus nee, misschien is het geen "ziekte" maar het is wel een stoornis die danig heftig is dat mensen er niet zomaar "makkelijk" vanaf komen. juist omdat het geen "ziekte" is in jouw definitie zijn er óók geen pilletjes om er vanaf te komen.
Oh, dan zul jij wel obesitas hebben aangezien je zo over mensen met anorexia praat!quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:19 schreef starla het volgende:
Volgens mij zit ik hier met een stel anorexia's...
*schudt de hand*
Ga lekker trollen bij een minder ernstig onderwerp. Er zijn mensen die geliefden verliezen aan deze ziekte.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:24 schreef starla het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Advocaat van de duivel spelen is lastig zegDat na al die jaren Fok en internet mensen nog steeds niet een troll eruit kunnen halen
![]()
die tips van haar site zijn trouwens rectstreeks vertaald van een pro ana website die ik ooit las toen ik een presentatie gaf over de pro-ana movement..quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:25 schreef cerror het volgende:
Oftewel. Iedereen is het er wel mee eens dat de website uit de OP eigenlijk gewoon offline moet.i
Ehh... Volgens mij kun je beter ergens anders zoeken naar afvaltiips, hoorquote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:31 schreef F04 het volgende:
Ik vind het zelf wel handige tips, ik word zelf alleen maar dikker en dikker, dit motiveert mij om af te vallen.![]()
Ja goed, ik had niet door dat het zó veel los zou maken bij mensen. Ook wel interessant om te zien hoe snel mensen naar achterbakse technieken grijpen om iemand monddood te maken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:26 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ga lekker trollen bij een minder ernstig onderwerp. Er zijn mensen die geliefden verliezen aan deze ziekte.
Alleen als het standpunt van de persoon in kwestie dermate belachelijk is dat het niet eens meer mogelijk is om er met rationele argumenten tegenin te gaan.quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:31 schreef starla het volgende:
[..]
Ja goed, ik had niet door dat het zó veel los zou maken bij mensen. Ook wel interessant om te zien hoe snel mensen naar achterbakse technieken grijpen om iemand monddood te maken.
Verder is het inderdaad NIET leuk om te zien. Als ik heel eerlijk ben heb ik zelf een tijdje problemen gehad met eten, maar ik zei op een dag gewoon tegen mezelf: 'kom op joh, weer normaal eten', gelukkig kon ik dat. Ach, welke vrouw heeft niet zo'n superonzekere periode zeg maar. Verder vind ik dat er veel meer aandacht besteed moet worden aan anorexia, dus op zich meende ik wel iets van wat ik eerder schreef. Niemand doet er iets aan, dat al een dergelijke site bestaat zegt al genoeg.
Wie is er hier nu achterbaks?quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:31 schreef starla het volgende:
Ja goed, ik had niet door dat het zó veel los zou maken bij mensen. Ook wel interessant om te zien hoe snel mensen naar achterbakse technieken grijpen om iemand monddood te maken.
WTF, die benen!quote:
ik vond jou persoonlijk veel achterbakser en op de man spelend in je reacties...quote:Op woensdag 8 juli 2009 12:31 schreef starla het volgende:
[..]
Verder is het inderdaad NIET leuk om te zien. Als ik heel eerlijk ben heb ik zelf een tijdje problemen gehad met eten, maar ik zei op een dag gewoon tegen mezelf: 'kom op joh, weer normaal eten', gelukkig kon ik dat. Ach, welke vrouw heeft niet zo'n superonzekere periode zeg maar. Verder vind ik dat er veel meer aandacht besteed moet worden aan anorexia, dus op zich meende ik wel iets van wat ik eerder schreef. Niemand doet er iets aan, dat al een dergelijke site bestaat zegt al genoeg.
Dan zou je alle suïcidalen gewoon lekker van de brug moeten laten springenquote:Op woensdag 8 juli 2009 13:25 schreef Ringo het volgende:
Ik heb heel veel moeite om volk dat op dit soort sites "tips" aan lotgenoten geeft, op wat voor manier ook serieus te nemen. Wat dat betreft kan ik het cynisme van starla goed begrijpen. Er zijn schrijnender gevallen denkbaar, gevallen die meer hulp verdienen, dan degenen die zichzelf (en anderen) moedwillig de afgrond in gooien. Wat voor begrip moet je daarvoor nog op kunnen brengen? En wat is nog de invloed van een arts, als zo iemand koste wat kost probeert de omgeving te misleiden en te bedriegen?
Het is niet moedwillig, dat is het punt nou juist.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:25 schreef Ringo het volgende:
Ik heb heel veel moeite om volk dat op dit soort sites "tips" aan lotgenoten geeft, op wat voor manier ook serieus te nemen. Wat dat betreft kan ik het cynisme van starla goed begrijpen. Er zijn schrijnender gevallen denkbaar, gevallen die meer hulp verdienen, dan degenen die zichzelf (en anderen) moedwillig de afgrond in gooien. Wat voor begrip moet je daarvoor nog op kunnen brengen? En wat is nog de invloed van een arts, als zo iemand koste wat kost probeert de omgeving te misleiden en te bedriegen?
Misschien wel.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:26 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dan zou je alle suïcidalen gewoon lekker van de brug moeten laten springen.
Het enge is juist dat ze aan de ene kant een enorme discipline en wilskracht op kunnen brengen, maar die gebruiken voor de verkeerde doelen. Qua werk en studie kunnen het heel intelligente mensen zijn, maar op dat ene gebied zien ze de dingen toch echt niet zoals ze zijn. Als het gaat om welke doelen ze zichzelf stellen zou je ze dus wel willoos kunnen noemen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Misschien wel.
Maar het gaat mij erom, dat rondom dit fenomeen al te vaak een groots opgezet zieligheidscircus hangt. Ja, het ziet er eng en meelijwekkend uit en nee, ik zou niet graag willen dat ik het zelf had, laat staan iemand uit mijn omgeving. Maar kennelijk, gelet op dit soort sites, moet je de wilsbekwaamheid van dit type hongerlijdsters niet onderschatten. Het zijn niet zomaar willoze slachtoffers van een externe aandoening.
Je mag ze best met gepaste scepsis tegemoet treden.
Ik heb soms het idee dat sommige vrouwen vanuit hun eigen psyche teveel begrip opbrengen voor de denk- en handelwijze van anorexiapatiënten, en dat daarmee hun kritische blik wordt vertroebeld.
Maar is het niet het kenmerk van alle fanatici (op wat voor terrein ook), dat ze een wereld- en zelfbeeld creëren dat voor de buitenwacht volstrekt niet rijmt met de werkelijkheid? Een zelfmoordterrorist is ook overtuigd van zijn goede handelen, hoewel hij zichzelf en anderen doelbewust de dood injaagt en dus haast per definitie "slecht" genoemd kan worden. In hoeverre wordt zo iemand gedreven door eigen ambities en verlangens? Of is zo iemand begeesterd door een demon die hem/haar tot het kwade brengt?quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:39 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Het enge is juist dat ze aan de ene kant een enorme discipline en wilskracht op kunnen brengen, maar die gebruiken voor de verkeerde doelen. Qua werk en studie kunnen het heel intelligente mensen zijn, maar op dat ene gebied zien ze de dingen toch echt niet zoals ze zijn. Als het gaat om welke doelen ze zichzelf stellen zou je ze dus wel willoos kunnen noemen.
Waarom anders zou iemand zichzelf bijna dood hongeren? Zelfs als je niet naar gezondheid kijkt maar puur naar (in hun ogen) mooi zijn is het niet logisch want je krijgt er lelijke huid van, je haar en je tanden vallen uit, dus om mooi te zijn helpt het ook niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |