abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70730695
quote:
Kunstproject: als levend standbeeld in de regen

LONDEN - Op het Londense Trafalgar Square staan studenten, huisvrouwen en een bareigenaar op een sokkel.

De eerste deelneemster van het project op Trafalgar Square. (EPA) ‘Kun je geen paraplu omhoog gooien’, roept Suren (22), gekleed in een pandaberenpak. Al drie kwartier staat hij te huppelen op een metershoge zuil in hartje Londen. ‘Ik kan hier geen kant op in de regen.’

Obsceen
Een student, een huisvrouw, een verpleger, een opticien en een bareigenaar – zij behoren maandag tot de eersten die deelnemen aan een uniek kunstproject. Obscene of schokkende toestanden blijven uit, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.

Drie maanden lang mogen gewone Britten op Trafalgar Square om beurten als levend standbeeld dienen. Elk uur is het een verrassing wie er met een kraan op het huizenhoge blok graniet wordt gehesen, dat is voorzien van een vangnet. Hoe ze de tijd besteden, mogen ze zelf weten.

In de noordwesthoek van het beroemde plein staat een sokkel die al decennialang leeg is. De laatste jaren mochten kunstenaars er bij toerbeurt hun werk tonen.

Beeldhouwer Antony Gormly (59) bedacht dat het aardig zou zijn het door militaire grandeur gedomineerde plein ‘terug te geven aan de mensen’. Hij spreekt van een ‘unieke existentiële test’ en een ‘filosofisch experiment’.

Lege zuil
Sinds hij groen licht kreeg voor zijn project One & Other, live te zien op oneandother.co.uk, hebben zestienduizend mensen van 16 tot 83 jaar zich aangemeld. Van hen mogen er tot begin oktober 2.400 – een computer deed de loting – een uur lang op de lege zuil staan.

Wapens en explosieven mogen niet mee naar boven. Maar voor de rest is bijna alles toegestaan op het zogeheten ‘vierde voetstuk’, dat ook ’s nachts bemand zal worden. De deelnemers mogen zoveel spullen meenemen als ze willen, zolang ze het maar kunnen dragen.

De eerste deelnemer is Rachel Wardell, een 35-jarige moeder uit de buurt van Nottingham. Met een plakkaat vraagt zij aandacht voor een stichting die strijdt tegen kindermishandeling. Ze wordt in de uren daarna afgelost door de meest uiteenlopende types.

Zo wil de 54-jarige Steve Platt iets doen waardoor zijn kleinzoon hem later zal herinneren. Hij heeft een schoolbord meegenomen waarop hij met krijt teksten schrijft zoals ‘Ik ben geen duif’, en ‘Wilt u stoppen met staren’.

Vijandige reacties
De eerste die vijandige reacties krijgt van het passerende publiek is Scott Illman (34). Hij is verkleed als middeleeuwse stadsomroeper, maar blijkt de tijd vooral te gebruiken om luidkeels reclame te maken voor zijn twee pubs in Londen.

‘Je hoeft niet te luisteren als het je niet aanstaat’, roept hij naar een man in het publiek. ‘Ik probeer alleen maar wat mensen naar mijn zaak te trekken. Al mijn spaargeld zit er in. We zitten middenin een recessie man!’

Vanaf de grond kijkt Antony Gormley het geamuseerd aan. ‘Ik ben heel blij met de eerste deelnemers. Dit project peilt de temperatuur in het land. We gaan precies zien wat er leeft onder mensen. Tegelijkertijd is dit een prachtig eerbetoon aan onze vrije samenleving. Tien jaar geleden was dit niet mogelijk geweest.’

Bewakers
Er wordt rekening gehouden met incidenten. Zes bewakers zijn dag en nacht aanwezig bij de zuil, waarvan beeld en geluid live wordt uitgezonden via het kunstkanaal van Sky en eerdergenoemde website.

Gormley heeft eerder gezegd dat hij arrestaties verwacht in de komende weken. ‘En ik zou teleurgesteld zijn als er niet iemand uit de kleren zou gaan. Wat een bal is voor het voetbal, is het naakt voor de kunst.’

Grappig project, en leuk om mee te kijken en te becommentarieren

http://www.oneandother.co.uk/

Nu een wat ordinaire dame met blond haar.
pi_70730901
Ik kijk.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_70731263
Er zit nu een of andere dikke vrouw met een spiegeltje?
pi_70731280
Ja, dit is wel een doos zeg, alleen bezig met bellen en kleren en een spiegel
pi_70731310
Goh die probeert wel een statement te maken hoor, heftige shit.
pi_70731316
Oeh ander camerastandpunt.. spannuuuund.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:34:41 #7
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_70731347
Hebben ze er een pudding op gezet?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_70731376
Viola Holt ?
<b><a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank">123caravanhuren.nl</a></b>
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:36:10 #9
261975 seriewoordenaar12
pas op voor fatsoenluiken
pi_70731385
Zowww waar is zij de slacht ontsnapt
Paschar; Love your neighbour till his wife gets home.
Ik heb de blauwe plekken nog steeds in m'n nek staan.
pi_70731439
Mag je een uur daar zitten, ga je je uitgebreid zitten opmaken???
pi_70731473
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 10:38 schreef karoltje het volgende:
Mag je een uur daar zitten, ga je je uitgebreid zitten opmaken???
En vervolgens twee rondjes lopen en dan weer gaan zitten.
pi_70731489
Je kan toch wel over dat net heen springen? Lijkt me geen gek idee voor deze mevrouw.
pi_70731511
Zwaait ze nou naar der fans?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:47:20 #14
246373 Idler
Simplicity!
pi_70731694
Eerst 59 minuten opmaken en dan in de laatste minuut naar beneden springen, je moet er wel goed uitzien als je er een einde aan maakt.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_70731802
Is het wel hoog genoeg?
pi_70731867
Dat betonblok zal zo wel inzakken
pi_70731897
Die bandjes van haar tent zakken ook steeds af he.
pi_70731916
Ze gaat inpakken.
pi_70731963
Springen. Nu!!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:57:02 #20
261975 seriewoordenaar12
pas op voor fatsoenluiken
pi_70732003
Ze gaat al staan
Paschar; Love your neighbour till his wife gets home.
Ik heb de blauwe plekken nog steeds in m'n nek staan.
pi_70732062
En nu allemaal met tomaten en eieren van beneden gooien naar haar
pi_70732131
Ze gaat weg
pi_70732182
Wtf komt er nu aan dan?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 11:03:39 #24
246373 Idler
Simplicity!
pi_70732195
Ziet er nu al beter uit dan de vorige!
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 7 juli 2009 @ 11:04:26 #25
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_70732224
Vind dit echt een leuk project,
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')