bronquote:Op kosten van Rotterdam uitrusten in bossen
Daklozen voor 1,5 ton met vakantie
ROTTERDAM, zaterdag
De gemeente Rotterdam heeft vorig jaar tien daklozen in totaal zes weken op vakantie gestuurd naar de bossen van Hummelo. Voor een bedrag van ruim 150.000 euro (15.000 per dakloze) konden ze daar ’uitrusten van het jachtige leven op straat’.
De daklozen verbleven in de Ontmoeting in Hummelo, een zogeheten time-outvoorziening waar ’rust, ontspanning en bezinning’ centraal staan. ’Professionele hulpverleners proberen de gasten te stimuleren om verder aan hun problemen te werken’, zo staat te lezen op de website van het verblijf. De daklozenvakantie wordt gemeld in het ’Subsidieoverzicht 2008’, bijgevoegd bij het gemeentelijk jaarverslag.
Sinterklaas
Uit het overzicht blijkt, dat Rotterdam vorig jaar flink voor sinterklaas heeft gespeeld door in totaal 314,7 miljoen euro aan subsidies te verstrekken aan diverse organisaties.
Uit de stukken komen talloze opvallende subsidiebedragen naar voren. Zo is er bijvoorbeeld 35.000 euro besteed aan het organiseren van discussiegroepjes met zeventig vrouwen uit het oude Westen, is er dik tien mille uitgegeven aan Nederlandse taallessen van Rotterdammers die in het buitenland in de cel zitten en werd er 50.000 euro uitgetrokken om Antillianen met ’complexe zorgvragen’ te begeleiden. Eenzelfde bedrag werd weggegeven om de startkosten van een soephuis te dekken.
Daarnaast zijn er vele duizenden euro’s betaald aan bedenkers van zogeheten ’Rotterdam-ideeën’, zoals het project ’Ouders zingen voor kinderen’ en het ’Rotterdamse smileboek’. Rotterdammers met een leuk plan voor de stad en de inwoners konden vorig jaar aankloppen voor geld om het te laten uitvoeren. Het aanstellen van een hele rits ’buurtmakelaars’ kostte de gemeente miljoenen euro’s. Voor een debat, uitgezonden door de Nederlandse Moslimomroep, tussen de omstreden Tariq Ramadam en Frits Bolkestein legde de gemeente 17.000 euro neer.
De Rotterdamse oppositiepartij Leefbaar Rotterdam noemt het „onvoorstelbaar” dat er nog zo veel gemeenschapsgeld over de balk wordt gesmeten. „We geven het weg aan derden, maar controleren vervolgens nauwelijks wat die ermee doen en of sommige bedragen wel verantwoord zijn”, reageert LR-raadslid Victor Reijkersz.
Het subsidieoverzicht wordt in de eerstvolgende gemeenteraad behandeld. De geldverstrekkingen hebben plaatsgevonden onder verantwoordelijkheid van burgemeester Ivo Opstelten.
6 weken dusquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:25 schreef Manono het volgende:
sorry hoor, maar 15.000 pp -, in de bossen van Hummelo?? hebben ze daar pp 1 jaar doorgebracht ofzo?
we staan er bij en we kijken ernaar.... jeweettoch..quote:
De kogel kwam van linksquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:44 schreef kawotski het volgende:
[..]
we staan er bij en we kijken ernaar.... jeweettoch..
Belachelijk dit. Genoeg werkende mensen die niet op vakantie kunnen en een stelletje verslaafde lamzakken mogen op kosten van diezelfde werkende mensen op vakantie. Schandalig.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:20 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Duur geintje zeg. Ik denk dat daklozen begeleiden op een eventueel terugkeer in het maatschappelijk leven wel goedkoper kan. Wat een bedrag zeg.
tja je kan o en a roepenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:44 schreef kawotski het volgende:
[..]
we staan er bij en we kijken ernaar.... jeweettoch..
dan zie ik liever dat ze de hardstwerkende havenarbeider met 6 weken vakantie sturen ipv een nietsnut die er zelf voor kiest om niet te reintegreren en de handen uit de mouwen te steken. Voor dat absurde bedrag al helemaal niet. Maar dit geeft maar weer eens aan hoe overheden met ons geld omgaan, vandaar dat de 2e Hollandse Brug maar liefst 5 miljard gaat kosten, geen wonder.quote:Op zondag 5 juli 2009 00:01 schreef zquing het volgende:
..maar je moet niet vergeten dat dit geld wel terug vloeit naar de omgeving en dat het dus voor meer werkt dan alleen de daklozen
voor dat bedrag kan je iedere dakloze in Rotterdam wassen, scheren, heropvoeden, een huis geven en boodschappen laten doen....quote:Uit het overzicht blijkt, dat Rotterdam vorig jaar flink voor sinterklaas heeft gespeeld door in totaal 314,7 miljoen euro aan subsidies te verstrekken aan diverse organisaties.
De begeleiders zullen vast lekker gecashed hebben.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 23:58 schreef wapwip het volgende:
Ik snap niet echt wat die daklozen aan die eenmalige vakantie hebben, allemaal leuk en aardig, maar ze hadden dan beter een overlevingscursus op de straat kunnen geven, of had ze kleding gegeven en eten. Als ze dan toch met geld willen strooien.
Hoe kan je dat nu zeggen, al die ambtenaren, die prachtige ministeries, dat geweldige sociale omverdelen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 23:56 schreef LXIV het volgende:
Het rare is dat er 20 jaar geleden nog volop subsidies beschikbaar waren voor de "gewone" Nederlanders. De mensen die het allemaal betalen zeg maar. Toen kostte een kaartje voor het zwembad nog maar een gulden (40 eurocent), was er in ieder dorp een bibiliotheek en kon je voor een lokale hobbyclub zó wat geld aanvragen.
Al die subsidies zijn ondertussen weggeschraapt, om dit soort projecten te kunnen financieren. Wat zie je nu nog van die 30K belasting die je jaarlijks betaald terug? Ik maar zeer, zeer weinig.
Het gaat niet om de daklozen, het gaat om de organisaties.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:16 schreef YuckFou het volgende:
grappig, jullie vallen over 150.000 euro
dit staat ook in het bericht:
[..]
voor dat bedrag kan je iedere dakloze in Rotterdam wassen, scheren, heropvoeden, een huis geven en boodschappen laten doen....
Rotterdam is geen land.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ben ik toch blij dat ik belasting mag betalen in dit land.
NOT
zonder al die daklozen op straat iig een stuk mooierquote:Op zondag 5 juli 2009 10:26 schreef eleusis het volgende:
[..]
Rotterdam is geen land.
Maar een prachtige stad
Dat bedrag kun je ook gewoon minder afpakken van de hardwerkende belastingbetaler. Is toch een paar tientjes per werkende Nederlander.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:16 schreef YuckFou het volgende:
grappig, jullie vallen over 150.000 euro
dit staat ook in het bericht:
[..]
voor dat bedrag kan je iedere dakloze in Rotterdam wassen, scheren, heropvoeden, een huis geven en boodschappen laten doen....
Sociale gerechtigheid heet dat.quote:Op zondag 5 juli 2009 10:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat bedrag kun je ook gewoon minder afpakken van de hardwerkende belastingbetaler. Is toch een paar tientjes per werkende Nederlander.
Voorwaarde voor iedere subsidie zou moeten zijn dat er een soort Return On Investment wordt uitgerekend. Een verplichte evaluatie van zo'n project, in hoeverre heeft het geholpen, helpt het om bepaalde daklozen van de straat te krijgen, etc etc. Veel (verslaafde) daklozen veroorzaken namelijk een godsvermogen aan kosten waarbij deze 15k slechts een schijntje is.quote:Op zondag 5 juli 2009 11:09 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb er geen moeite mee dat wordt geprobeerd door een vakantieproject het leven van daklozen weer op de rails te helpen, maar het bedrag waarop je op uitkomt per dakloze voor zes weken vakantie is wel extreem hoog. Vraag mij ook af of het om een bewezen methode gaat en of dat geld niet op een heel andere en effectievere manier besteed had kunnen worden om daklozen vooruit te helpen.
quote:Op zondag 5 juli 2009 11:20 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Voorwaarde voor iedere subsidie zou moeten zijn dat er een soort Return On Investment wordt uitgerekend..
Nou inderdaad kneus. Vooral de SP heeft er inderdaad veel mee te maken.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik kijk hier niet eens meer van op. Dit gebeurd dagelijks, af en toe verschijnt het in het nieuws en dan wordt er vol op gereageerd en vinden mensen het niet kunne, blablabla. Maar zolang iedereen nog op de SP en PvdA stemt zal het ook niet veranderen.
idd en dat geldt bijv ook instanties als het CWI, het DWI etcquote:Op zondag 5 juli 2009 14:14 schreef DennisMoore het volgende:
Hulpverleningsindustrie is erbij gebaat zichzelf werk te verschaffen.
Zet maar 's een numerus fixus op die opleidingen.
Mwoah, het is slechts Klopkoek die dit zegtquote:Op zondag 5 juli 2009 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een vuillaken zijn jullie Fokkers.
Er wordt constant op bezuinigd en bovendien is het De Telegraaf die dit zegt.
Ah je bent afhankelijk van de subsidiekraan. Vandaar die linkse parochie.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
Ik kan dat document wat ze aanhalen trouwens niet op internet vinden dus hard maken dat de Telegraaf zaken uit haar verband rukt kan ik niet.
Wel, mis ik een gevoel van kosten bij iedereen. Ik vind 15000 euro voor een 'leervakantie' ook erg veel en vraag me het nut er vanaf zeker gezien de bezuinigingen op effectievere vormen van hulpverlening maar ikzelf, met mijn PGB'tje, vang ook al 4500 euro per jaar voor twee en half uren per week psychische hulp.
Nou daar is die subsidiekraan toch ook voor - als jij door een ongeval oid onverhoopt hulp nodig hebt ben je ook blij dat 'de linkse parochie' ervoor heeft gezorgd dat je die kan krijgen, of niet. Ik noem dat een sociaal systeem, je kan altijd naar een land verhuizen waar ze dat niet hebben, zijn er nl genoeg.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:18 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ah je bent afhankelijk van de subsidiekraan. Vandaar die linkse parochie.
Klopkoek, nu leg je het echt te dik er bovenop. Je persiflage van een extreemlinkse parasiet wordt zo wel wat ongeloofwaardig.quote:Op zondag 5 juli 2009 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
Ik kan dat document wat ze aanhalen trouwens niet op internet vinden dus hard maken dat de Telegraaf zaken uit haar verband rukt kan ik niet.
Wel, mis ik een gevoel van kosten bij iedereen. Ik vind 15000 euro voor een 'leervakantie' ook erg veel en vraag me het nut er vanaf zeker gezien de bezuinigingen op effectievere vormen van hulpverlening maar ikzelf, met mijn PGB'tje, vang ook al 4500 euro per jaar voor twee en half uren per week psychische hulp.
Zijn PGB's nou echt zo duur, tov het geld wat die zorg anders had gekost?quote:Op zondag 5 juli 2009 16:40 schreef Klopkoek het volgende:
For your info: het systeem van dure PGB's om wachtlijsten op te lossen komt uit de rechtse VVD-koker van Erica Terpstra.
quote:The Palazzo. Exclusive use of the entire property including the Five Diamond Restaurant, 19 guest rooms, and all facilities. Twenty-four hour customized service. Daily Rate from $21,000 to $35,000.
quote:Het leven van Roland
Het leven van Roland
maandag 15 september 2008 15:23
Roland (44) komt uit een welgestelde kring. Zijn vader was topman bij vliegtuigbouwer Fokker. Toch had hij niet echt een thuis. Zijn moeder liep weg toen hij vier was, en de verhouding met zijn vader leek meer op een zakelijke overeenkomst. Na de havo gaat Roland naar de Marine, om het huis uit te zijn. Na zes jaar houdt hij het voor gezien en gaat de burgermaatschappij in. Met de nodige ondernemersgeest weet hij een goed lopende multimediaonderneming op te bouwen.
Hoe werd je dakloos?
Dat heeft een lange voorgeschiedenis. Ik had een goed lopend bedrijf in Enschede. Met zo'n dertig vaste en tijdelijke medewerkers. Door vuurwerkramp in mei 2000 raakte ik alles in één klap kwijt. Zowel mijn huis als de zaak stonden in het rampgebied. Ik lag kort in het ziekenhuis met inwendig letsel. Toen ik naar huis mocht, zorgde de gemeente Enschede voor vervangende woonruimte. Dat was fantastisch geregeld!
De nasleep van de ramp was desastreus. De eerste zes maanden werd er soepel omgesprongen met gedupeerde ondernemers. Via de Kamer van Koophandel kreeg ik een aantal noodvoorzieningen. Na dat half jaar begon echter de ellende. De gemeente vroeg vijf jaar bedrijfsvoering te laten zien, om voor schadevergoeding in aanmerking te komen. De zaak bestond echter pas twee jaar. Ik nam een jurist in de arm, maar tot op de dag van vandaag heb ik nog geen cent schadevergoeding gezien.
Intussen liepen de kosten hoog op. Veel medewerkers reden in leaseauto's. Die zijn allemaal afgebrand. In de kleine lettertjes staat echter dat schade veroorzaakt door ontploffing niet vergoed wordt. ICT-apparatuur idem dito. Ik heb 't een paar jaar vol kunnen houden, totdat faillissement werd aangevraagd.
Door de ramp en de nasleep kwam mijn posttraumatische stress stoornis (PTSS) van een marinemissie weer boven. In 2004 heb ik alles achter me gelaten en ben ik naar Rotterdam vertrokken. Met alleen een tas kleren.
Wat was het meest moeilijke van dak- en thuisloos zijn?
Ik voel me in de steek gelaten door de overheid. Diezelfde overheid, waar ik zes jaar keihard voor gewerkt heb. Acht ton schuld en voortdurend de schuldeisers achter je broek laten je niet koud. Terwijl de schuld volledig buiten mezelf ligt!
Waren er voor jou lichtpuntjes/leuke dingen?
Nee, niet meer. Je leeft in een ‘wereld' waar je niet in wil wezen. Je doet dingen die je niet wil doen. In de stad ben ik in de drugshandel gerold. Puur voor levensonderhoud. Ik vloog naar allerlei landen, sliep meestal in hotels. Ik heb er ook voor gezeten, in Noorwegen en pas in Rotterdam.
Is er iemand die veel voor je betekent/betekend heeft?
Ik ben stinkend dankbaar dat ik Sjaak (veldwerker Ontmoeting) ooit ben tegengekomen. Via hem ben ik uit de misère van het straatleven gekomen.
Ook mijn dochters betekenen veel voor me. We hebben maar af en toe contact, want ze wonen in Oostenrijk.
Wat is volgens jou de belangrijkste hulp die dak- en thuislozen nodig hebben?
Voor mij was dat onderdak en hulp bij schuldsanering. Maar ik ben geen doorsnee dakloze.
Ben je zelf actief bezig met een hulpverleningstraject?
Vanuit de gevangenis ben ik naar de time-outvoorziening in Hummelo gegaan. Daar hebben we samen gekeken naar een vervolgtraject. Ik woon nu in het sociaal pension in Hoek van Holland.
Hoe zie je de toekomst?
Ik heb er niet veel hoop op dat ik nog van mijn schulden afkom. Als één partij dwarsligt, gaat schuldsanering niet door. Ik hoop verder ook begeleiding te krijgen voor mijn PTSS.
Ik heb het over geheel NL en niet specifiek over Rotterdam.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:12 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nou inderdaad kneus. Vooral de SP heeft er inderdaad veel mee te maken.
College van Rotterdam:
- 1998-2002: PvdA, GroenLinks, CDA, VVD
- 2002-2006: Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD
- 2006-april 2009: PvdA, GroenLinks, CDA, VVD
Goh, is dat even gek, de CDA en VVD zaten er altijd in, de PvdA vier jaar niet.
Maar vooral blijven zeiken op "links".
Ik weet dat het geen vereiste is om daadwerkelijk na te denken voordat je post maar jij maakt het wel heel erg bont.
Dat is dan knap zinloos in dit topic aangezien het gaat over een Rotterdamse beslissing, maar ook landelijk is er geen PvdA/SP coalitie aan de macht dus slaat je opmerking nergens op.quote:Op zondag 5 juli 2009 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb het over geheel NL en niet specifiek over Rotterdam.
Weer fout gegokt. Ik zou niet snel op de SP stemmen, waarschijnlijk nooit, maar dat betekent nog niet dat jij er onzin over hoeft te verspreiden.quote:Reageer je zo fel omdat je zelf stemt op SP of omdat je deze idiote dingen zelf krijgt voor niks?
Ok sorry, ik geloof je meteen op je woord. JIj zegt het dus het is de waarheidquote:Op zondag 5 juli 2009 17:51 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat is dan knap zinloos in dit topic aangezien het gaat over een Rotterdamse beslissing, maar ook landelijk is er geen PvdA/SP coalitie aan de macht dus slaat je opmerking nergens op.
[..]
Weer fout gegokt. Ik zou niet snel op de SP stemmen, waarschijnlijk nooit, maar dat betekent nog niet dat jij er onzin over hoeft te verspreiden.
Zet de subsidiekraan maar eens dicht, dat lijkt me veel effectiever. Dan moeten ze draaien op charity en blijven alleen de instanties over waar mensen bereid zijn geld aan te geven. Dat zullen er niet al te veel zijn. Over het algemeen houden mensen er immers niet van om geld over de balk te smijten.quote:Op zondag 5 juli 2009 14:14 schreef DennisMoore het volgende:
Hulpverleningsindustrie is erbij gebaat zichzelf werk te verschaffen.
Zet maar 's een numerus fixus op die opleidingen.
totdat henzelf iets overkomt dan, of een dierbarequote:Op zondag 5 juli 2009 21:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Over het algemeen houden mensen er immers niet van om geld over de balk te smijten.
Eigen boontjes doppen.quote:Op zondag 5 juli 2009 21:30 schreef Manono het volgende:
[..]
totdat henzelf iets overkomt dan, of een dierbare
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |