abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70642682
Ik ben op zoek naar een formule waarmee ik de kinematische viscositeit [mē/s] van water (in vloeistof fase) kan bepalen. De variabelen waar ik over beschik zijn de temperatuur en de druk van het water. (Ik weet niet zeker of de druk van belang is).
Ik weet dat er zo'n formule bestaat, maar kan hem niet meer vinden.

Wie kan mij helpen?
pi_70643339
mē/s moet gelijk zijn aan (K)^a(kg/msē)^b

ik zie het niet gebeuren
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_70643390
je kan de kinematische visco. bepalen door de dynamische visco. te delen door de dichtheid (welkte trouwens ook verloopt met temperatuur.. maar die formules zijn goed te vinden)

aldus wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity (zie Kinematic viscosity)

de dynamische viscositeit is van dichtheid en temperatuur afhankelijk.

zie: http://webwormcpt.blogspo(...)-estimate-water.html

Heb je daar wat aan of sla ik volledig de plank mis
pi_70643602
De kinematische viscositeit is inderdaad de dynamische viscositeit gedeeld over de dichtheid.
Maar ik heb van beide gegevens nog geen exacte formule kunnen vinden!
pi_70643656
Oja, en de temperaturen van het water liggen tussen de +/- 4 en 25 graden. Daardoor is de formule die jij aangaf Robin niet te gebruiken. (die is geldig van 25-250 degC)
pi_70643779
Ok, ik zag het al ja.. dan kan ik je niet verder helpen, dit was k ergens tegengekomen toen k bezig was met een opdracht (simulatie met verlopen de temperaturen dichtheden etc etc)

succes
pi_70644996
@Robin__ In ieder geval bedankt voor de moeite.
  zondag 5 juli 2009 @ 13:08:49 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70664576
Dat bestaat niet. De viscositeit is wel empirisch te bepalen, maar je kunt materiaaleigenschappen niet met 'formules’ bepalen....

Als je de druk en temperatuur geeft, wil ik wel even in een tabellenboek opzoeken wat de ν is onder die omstandigheden...
pi_70667691
Ik meen dat er een logaritmisch verband is te vinden.
In ieder geval voor de dichtheid van water bij verschillende temperaturen bestaat er een formule:
rho = 1000(1 - (T+288.9414)/(508929.2*(T+68.12963))*(T-3.9863)^2)

Ik beschik over een groot aantal gegevens, waaronder druk en temperatuur van water in vloeistof fase. Aan de hand daarvan is het de bedoeling dat ik de viscositeit kan bepalen op verschillende momenten.

Een formule voor de dynamische viscositeit is nu te combineren met de bovenstaande formule zodat ik de kinematische viscositeit kan bepalen.
  zondag 5 juli 2009 @ 19:54:49 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70677943
Tsja, een fitcurve door empirische data. Maar dan is het toch logischer om de waarde gewoon op te zoeken, in plaats van een gekunstelde formule te zoeken?
pi_70679373
quote:
Op zondag 5 juli 2009 19:54 schreef pfaf het volgende:
Tsja, een fitcurve door empirische data. Maar dan is het toch logischer om de waarde gewoon op te zoeken, in plaats van een gekunstelde formule te zoeken?
Tsja, als het om een klein aantal gegevens zou gaan is dat inderdaad haalbaar.
Maar wanneer het gaat om >2000 temperatuurwaarden in een range tussen de 4,00 degC en 25,00 degC, dan is dat toch wel veel werk.
  zondag 5 juli 2009 @ 22:31:50 #12
42569 xootje
Pathetique
pi_70683611
Dan tik je een reeks waarden uit die tabel over in Igor Pro of een dergelijk programma en laat je 'm er een logaritmisch verband aan fitten: dan heb je je functie.

Kan je zelfs nog een beetje trots op jezelf zijn omdat je iets bijna competents hebt gedaan.

Nu nog leren hoe je dat soort triviale shit zelf verzint...
"Huh?" dacht hij nog net, voor hij zijn boek opensloeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')