En 'reine' beesten net zo goed.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:19 schreef Halcon het volgende:
Er zijn best redenen inderdaad dat ziektekiemen die het bij de mens goed doen, ook bij het varken goed doen, maar dat neemt niet weg dat varkens inderdaad nogal wat zaken kunnen overdragen aan mensen.
Jij eet ook weleens honden- en kattenvlees zeker?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:22 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En 'reine' beesten net zo goed.
Nu jij weer.
Leg eens effe uit trouwens waarom het paard volgens jou onrein is? Vreet die ook stront?
Dit is ook om te draaien. Waarom proberen atheisme-fundamentalisten altijd per definitie alles wat in heilige geschriften staat als onwaar te betitelen?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:26 schreef MouzurX het volgende:
Ook snap ik niet geheel waarom gelovigen dit altijd proberen te brengen alsof de bijbel heeft gezegd dat je het niet mag eten en nu blijkt dat het idd wel ziekten bevat DUS de bijbel was geniaal/moet wel van god komen of wat voor conclusie je erbij wilt trekken...
Het kan ook zo zijn dat het gewoon algemene kennis was van bepaalde volkeren dat je een hoge kans had om ziek te worden van bepaalde dieren...
Zodra honden en katten bij de AH in 't schap liggen, zal ik misschien uit nieuwsgierigheid eens proeven hoe 't smaaktquote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:26 schreef Halcon het volgende:
Jij eet ook weleens honden- en kattenvlees zeker?
Bullshit. Religieuze boeken zijn geschreven door mensen, en die konden het ook vroeger wel eens bij 't rechte eind hebben, omdat ze toevallig in dezelfde wereld rondliepen en vergelijkbare observaties doen, echter met veel minder kennis en wetenschappelijke middelen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:27 schreef Halcon het volgende:
Dit is ook om te draaien. Waarom proberen atheisme-fundamentalisten altijd per definitie alles wat in heilige geschriften staat als onwaar te betitelen?
Dus alles wat AH in de schappen legt, eet jij klakkeloos maar op.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Zodra honden en katten bij de AH in 't schap liggen, zal ik misschien uit nieuwsgierigheid eens proeven hoe 't smaakt.
Waarom is het paard onrein volgens jou? Vreet het stront? Brengt het ziektes over?
Vind je die vraag te moeilijk? Moet je je godsdienstleraar eerst effe raadplegen?
Vroeger had men de beschikking over heel wat minder technologie dan tegenwoordig, dus zo raar is dat allemaal niet. Neemt niet weg dat men vroeger toch heel wat dingen juist heeft gezien en sommige dingen best een goede rode draad kunnen zijn voor een samenleving.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:41 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Bullshit. Religieuze boeken zijn geschreven door mensen, en die konden het ook vroeger wel eens bij 't rechte eind hebben, omdat ze toevallig in dezelfde wereld rondliepen en vergelijkbare observaties doen, echter met veel minder kennis en wetenschappelijke middelen.
Heel begrijpelijk dat ze dachten dat Thor met zijn hamer de donder veroorzaakte. Maar nu weten we wel beter.
Zeg ik dat? Niet alles lijkt me lekker smaken. Dá's mijn voornaamste argument. En niet argumenten uit een millennia oud religieus boekwerkje, waar jij blijkbaar de voorkeur aan geeft.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:42 schreef Halcon het volgende:
Dus alles wat AH in de schappen legt, eet jij klakkeloos maar op.
En dat zuig je waarschijnlijk uit je dikke duim. Zo niet, dan mag je vertellen waarom dat wel voor het paard geldt, en niet voor de geit en voor andere 'reine' beesten.quote:Een paard was in de oudheid ook een notoire verspreider van ziektes.
Dus het paard is volgens jou minder vuil, maar toch is het onrein. Zeg je hier eigenlijk dat de mate van subjectieve vuilheid dus niet bepaalt of het rein of onrein is?quote:Verder is naar mijn idee een paard een minder vuil dier dan een varken, een paard wordt natuurlijk ook op een andere manier gehouden dan een varken. Daar zit een wezenlijk verschil in.
Ja, en elders vinden ze koeien weer heilig, of vinden ze katten heerlijk. Daarvan gaan we toch ook niet roepen dat het wetenschappelijk zou zijn?quote:Er zijn trouwens ook wel landen waar paardenvlees niet als consumptievlees wordt beschouwd. Mijn vrouw zegt zelfs dat het in haar land strafbaar is. Al moet ik zeggen dat ik niet weet of dat waar is.
Voor de samenleving van toen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:43 schreef Halcon het volgende:
Vroeger had men de beschikking over heel wat minder technologie dan tegenwoordig, dus zo raar is dat allemaal niet. Neemt niet weg dat men vroeger toch heel wat dingen juist heeft gezien en sommige dingen best een goede rode draad kunnen zijn voor een samenleving.
Toen was er minder alcoholmisbruik dan nu? Heeft dat misschien iets te maken met de verkrijgbaarheid van sterke drank in de woestijnquote:Alcoholmisbruik is bijvoorbeeld een behoorlijk probleem. Dit probleem wordt daarnaast ook nog eens behoorlijk onderschat. Dat soort dingen had men vroeger al goed gezien
Flauwekul, domme mensen zijn van alle tijden, die lieper er vroeger minstens net zoveel rond.quote:..terwijl een hele hoop mensen deze dingen nu maar niet willen begrijpen, ondanks alle voorlichting, wetenschap en technologische middelen.
Mensen van nu kunnen hun samenleving best inrichten naar maatstaven die lang gelden zijn opgesteld.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:05 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Voor de samenleving van toen.
Laat het aub aan de mensen van NU over hoe we NU het beste een samenleving kunnen inrichten.
[..]
Toen was er minder alcoholmisbruik dan nu? Heeft dat misschien iets te maken met de verkrijgbaarheid van sterke drank in de woestijn?
[..]
Flauwekul, domme mensen zijn van alle tijden, die lieper er vroeger minstens net zoveel rond.
You're grasping for straws now...
Onzin. Er is niets gemeenschappelijks aan de eetgewoonten van eekhoorns, paarden en honden (onrein) wat ze niet delen met koeien en geiten (rein).quote:Op zaterdag 4 juli 2009 18:56 schreef Halcon het volgende:
In de Bijbel wordt het categorisch uitgelegd. Bepaalde groepen dieren hebben bepaalde eetgewoonten en daar refereert de Bijbel aan.
Omdat je er niet bij bent geweest, durf je geen uitspraak te doen of het al dan niet onzin-gehalte van bepaalde regelsquote:Maar goed, men heeft vast een goede reden gehad om het op te schrijven op de manier waarop men het opgeschreven heeft. Ik was er destijds niet bij, dus daar kan ik niet over oordelen.
Duh. Op voornamelijk culturele gewoontes. Maar ga dan aub niet in je OP beweren dat dat religieuze boek zo wetenschappelijk was.quote:Dat zeg ik niet, ik probeer slechts aan te geven dat het niet eten van bepaalde soorten vlees ergens op gebaseerd is.
Wat een bijzondere observatie! Wat frappant dat ze toen ook al zagen dat dronkenschap niet zo'n goed idee is! Wat waren ze vroeger toch wijsquote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:
Toen gaf men al aan dat je voorzichtig moet omspringen met alcohol.
Trek jij ook wijze lessen uit de sprookjes van Grimm? Staan ook hele mooie dingen inquote:Kunnen heel wat figuren nu een wijze les uit trekken volgens mij.
Volgens jou zijn het een stel achterlijken. Maar dan wel een stel achterlijken die een stuk slimmer waren dan het gros van de wijze Nederlanders die nu op deze aardkloot rondlopen.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:12 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wat een bijzondere observatie! Wat frappant dat ze toen ook al zagen dat dronkenschap niet zo'n goed idee is! Wat waren ze vroeger toch wijs,
.
[..]
Trek jij ook wijze lessen uit de sprookjes van Grimm? Staan ook hele mooie dingen in.
Ga je dan nu elders spelen met je non-argumenten en getroll?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:14 schreef DennisMoore het volgende:
M'goed, het niet-WFL gehalte van de OP is nu wel duidelijk, en zelfs deze TS is aan 't terugkrabbelen en relativeren geslagen en trapt nu slechts open deuren in. Mission accomplished.
Huilie. Je loopt in dit topic nog behoorlijk achter in het aantal argumentenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:15 schreef Halcon het volgende:
Ga je dan nu elders spelen met je non-argumenten en getroll?
Nee hoor, jij reageert slechts op dingen waar je denkt (nadruk op denkt) een weerwoordje op te hebben, de rest laat je links liggen!quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:23 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Huilie. Je loopt in dit topic nog behoorlijk achter in het aantal argumenten.
Maar kom maar op, in Textieldrukker weigert tekst homo-sportevenement lust ik je bekrompen homofobe geblaat rauw!
Ik verwacht dat dat zo is omdat het in de Bijbel stond, en de Bijbel na de ondergang van het Romeinse rijk zo'n beetje de enige bron van kennis was (+ een beetje neo platonisme.) totdat men de rest van de bewaard gebleven oudheid weer herontdekte, voornamelijk via de moslims in Spanje vanaf de 11de eeuw.quote:[b]Op zaterdag 4 juli 2009 11:35 s
In het Nederlands was het, volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal vroeger ook wel zo dat men een vleermuis een vogel noemde, en dat wordt m.b.v. een aantal citaten aangetoond:
[..]
Ja, daar dacht ik ook aan, dat kan goed meegespeeld hebben. Maar ik acht het zeker niet onmogelijk dat het ook onafhankelijk zo ontstaan is. Immers, wanneer zou het ontdekt zijn dat vleermuizen zoogdieren zijn? Dat is namelijk het huidige criterium. Dat ze vliegen is iedereen wel duidelijk.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 22:34 schreef vaarsuvius het volgende:
maw woorden, dat die middeleeuwers iets een vogel noemden is denk ik geen nieuw argument, maar eigenlijk hetzelfde argument.
Een haas kauwt niet op zijn uitwerpselen, die slikt ie per direct door. Daarbij wordt de klipdas ook genoemd als herkauwer, leg uit hoe onfeilbaar de bijbel hierin is?quote:Op zaterdag 4 juli 2009 12:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen flauwekul, aan de hand daarvan kan je een dier classificeren.
Zo staat de haas bijvoorbeeld in de lijst onreine dieren omdat hij herkauwt.
Heb je weleens een haas zien herkauwen?
Hij herkauwt geen gras maar eet zijn eigen uitwerpselen op. Dit wordt vervolgens onderdeel van het dier en kan ziektes en parasieten bevatten. Dat krijg jij vervolgens weer binnen.
Over het algemeen geldt de volgende regel: roofdieren, aaseters en coprofagen zijn verboden te eten qua landdieren en vogels. Qua vissen hetzelfde plus filterdieren zoals mosselen omdat zij bestaan uit alle troep die in de zee ronddrijft. Daarom de vinnen en schubben regel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |