abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70647246
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:19 schreef Halcon het volgende:

Er zijn best redenen inderdaad dat ziektekiemen die het bij de mens goed doen, ook bij het varken goed doen, maar dat neemt niet weg dat varkens inderdaad nogal wat zaken kunnen overdragen aan mensen.
En 'reine' beesten net zo goed.
Nu jij weer .

Leg eens effe uit trouwens waarom het paard volgens jou onrein is? Vreet die ook stront?
  zaterdag 4 juli 2009 @ 18:26:05 #52
181126 MouzurX
Misschien?
pi_70647355
Ook snap ik niet geheel waarom gelovigen dit altijd proberen te brengen alsof de bijbel heeft gezegd dat je het niet mag eten en nu blijkt dat het idd wel ziekten bevat DUS de bijbel was geniaal/moet wel van god komen of wat voor conclusie je erbij wilt trekken...

Het kan ook zo zijn dat het gewoon algemene kennis was van bepaalde volkeren dat je een hoge kans had om ziek te worden van bepaalde dieren...
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_70647376
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:22 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En 'reine' beesten net zo goed.
Nu jij weer .

Leg eens effe uit trouwens waarom het paard volgens jou onrein is? Vreet die ook stront?
Jij eet ook weleens honden- en kattenvlees zeker?
pi_70647406
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:26 schreef MouzurX het volgende:
Ook snap ik niet geheel waarom gelovigen dit altijd proberen te brengen alsof de bijbel heeft gezegd dat je het niet mag eten en nu blijkt dat het idd wel ziekten bevat DUS de bijbel was geniaal/moet wel van god komen of wat voor conclusie je erbij wilt trekken...

Het kan ook zo zijn dat het gewoon algemene kennis was van bepaalde volkeren dat je een hoge kans had om ziek te worden van bepaalde dieren...
Dit is ook om te draaien. Waarom proberen atheisme-fundamentalisten altijd per definitie alles wat in heilige geschriften staat als onwaar te betitelen?
pi_70647674
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:26 schreef Halcon het volgende:

Jij eet ook weleens honden- en kattenvlees zeker?
Zodra honden en katten bij de AH in 't schap liggen, zal ik misschien uit nieuwsgierigheid eens proeven hoe 't smaakt .

Waarom is het paard onrein volgens jou? Vreet het stront? Brengt het ziektes over?
Vind je die vraag te moeilijk? Moet je je godsdienstleraar eerst effe raadplegen?
pi_70647751
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:27 schreef Halcon het volgende:

Dit is ook om te draaien. Waarom proberen atheisme-fundamentalisten altijd per definitie alles wat in heilige geschriften staat als onwaar te betitelen?
Bullshit. Religieuze boeken zijn geschreven door mensen, en die konden het ook vroeger wel eens bij 't rechte eind hebben, omdat ze toevallig in dezelfde wereld rondliepen en vergelijkbare observaties doen, echter met veel minder kennis en wetenschappelijke middelen.

Heel begrijpelijk dat ze dachten dat Thor met zijn hamer de donder veroorzaakte. Maar nu weten we wel beter.
pi_70647777
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Zodra honden en katten bij de AH in 't schap liggen, zal ik misschien uit nieuwsgierigheid eens proeven hoe 't smaakt .

Waarom is het paard onrein volgens jou? Vreet het stront? Brengt het ziektes over?
Vind je die vraag te moeilijk? Moet je je godsdienstleraar eerst effe raadplegen?
Dus alles wat AH in de schappen legt, eet jij klakkeloos maar op.

Een paard was in de oudheid ook een notoire verspreider van ziektes. Verder is naar mijn idee een paard een minder vuil dier dan een varken, een paard wordt natuurlijk ook op een andere manier gehouden dan een varken. Daar zit een wezenlijk verschil in.

Er zijn trouwens ook wel landen waar paardenvlees niet als consumptievlees wordt beschouwd. Mijn vrouw zegt zelfs dat het in haar land strafbaar is. Al moet ik zeggen dat ik niet weet of dat waar is.
pi_70647822
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:41 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Bullshit. Religieuze boeken zijn geschreven door mensen, en die konden het ook vroeger wel eens bij 't rechte eind hebben, omdat ze toevallig in dezelfde wereld rondliepen en vergelijkbare observaties doen, echter met veel minder kennis en wetenschappelijke middelen.

Heel begrijpelijk dat ze dachten dat Thor met zijn hamer de donder veroorzaakte. Maar nu weten we wel beter.
Vroeger had men de beschikking over heel wat minder technologie dan tegenwoordig, dus zo raar is dat allemaal niet. Neemt niet weg dat men vroeger toch heel wat dingen juist heeft gezien en sommige dingen best een goede rode draad kunnen zijn voor een samenleving.

Alcoholmisbruik is bijvoorbeeld een behoorlijk probleem. Dit probleem wordt daarnaast ook nog eens behoorlijk onderschat. Dat soort dingen had men vroeger al goed gezien, terwijl een hele hoop mensen deze dingen nu maar niet willen begrijpen, ondanks alle voorlichting, wetenschap en technologische middelen.
pi_70648067
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:42 schreef Halcon het volgende:

Dus alles wat AH in de schappen legt, eet jij klakkeloos maar op.
Zeg ik dat? Niet alles lijkt me lekker smaken. Dá's mijn voornaamste argument. En niet argumenten uit een millennia oud religieus boekwerkje, waar jij blijkbaar de voorkeur aan geeft.
quote:
Een paard was in de oudheid ook een notoire verspreider van ziektes.
En dat zuig je waarschijnlijk uit je dikke duim. Zo niet, dan mag je vertellen waarom dat wel voor het paard geldt, en niet voor de geit en voor andere 'reine' beesten.
quote:
Verder is naar mijn idee een paard een minder vuil dier dan een varken, een paard wordt natuurlijk ook op een andere manier gehouden dan een varken. Daar zit een wezenlijk verschil in.
Dus het paard is volgens jou minder vuil, maar toch is het onrein. Zeg je hier eigenlijk dat de mate van subjectieve vuilheid dus niet bepaalt of het rein of onrein is?

En eigenlijk is het niet de schuld van 't beest, maar van de mens die het op een bepaalde manier houdt? Waarom staat er dan niet in de Bijbel dat je beesten mag eten die netjes schoon op stal staan? Waarom die onzin met gespleten hoeven en herkauwen?
quote:
Er zijn trouwens ook wel landen waar paardenvlees niet als consumptievlees wordt beschouwd. Mijn vrouw zegt zelfs dat het in haar land strafbaar is. Al moet ik zeggen dat ik niet weet of dat waar is.
Ja, en elders vinden ze koeien weer heilig, of vinden ze katten heerlijk. Daarvan gaan we toch ook niet roepen dat het wetenschappelijk zou zijn?
pi_70648156
Maar honden- en kattenvlees lijkt jou wel een lekker hapje voor op de BBQ?

Het paard wordt in oude schriften ook in het rijtje genoemd, net zoals honden, katten, eekhoorns, ratten, etc...

In de Bijbel wordt het categorisch uitgelegd. Bepaalde groepen dieren hebben bepaalde eetgewoonten en daar refereert de Bijbel aan. Ik ben het er wel mee eens dat je naar elk specifiek geval specifiek zou moeten kijken en niet alles op een hoop zou moeten gooien. Maar goed, men heeft vast een goede reden gehad om het op te schrijven op de manier waarop men het opgeschreven heeft. Ik was er destijds niet bij, dus daar kan ik niet over oordelen.

Dat zeg ik niet, ik probeer slechts aan te geven dat het niet eten van bepaalde soorten vlees ergens op gebaseerd is.
pi_70648381
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:43 schreef Halcon het volgende:

Vroeger had men de beschikking over heel wat minder technologie dan tegenwoordig, dus zo raar is dat allemaal niet. Neemt niet weg dat men vroeger toch heel wat dingen juist heeft gezien en sommige dingen best een goede rode draad kunnen zijn voor een samenleving.
Voor de samenleving van toen.
Laat het aub aan de mensen van NU over hoe we NU het beste een samenleving kunnen inrichten.
quote:
Alcoholmisbruik is bijvoorbeeld een behoorlijk probleem. Dit probleem wordt daarnaast ook nog eens behoorlijk onderschat. Dat soort dingen had men vroeger al goed gezien
Toen was er minder alcoholmisbruik dan nu? Heeft dat misschien iets te maken met de verkrijgbaarheid van sterke drank in de woestijn ?
quote:
..terwijl een hele hoop mensen deze dingen nu maar niet willen begrijpen, ondanks alle voorlichting, wetenschap en technologische middelen.
Flauwekul, domme mensen zijn van alle tijden, die lieper er vroeger minstens net zoveel rond.

You're grasping for straws now...
pi_70648433
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:05 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Voor de samenleving van toen.
Laat het aub aan de mensen van NU over hoe we NU het beste een samenleving kunnen inrichten.
[..]

Toen was er minder alcoholmisbruik dan nu? Heeft dat misschien iets te maken met de verkrijgbaarheid van sterke drank in de woestijn ?
[..]

Flauwekul, domme mensen zijn van alle tijden, die lieper er vroeger minstens net zoveel rond.

You're grasping for straws now...
Mensen van nu kunnen hun samenleving best inrichten naar maatstaven die lang gelden zijn opgesteld.

Toen gaf men al aan dat je voorzichtig moet omspringen met alcohol. Kunnen heel wat figuren nu een wijze les uit trekken volgens mij.
pi_70648483
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:56 schreef Halcon het volgende:

In de Bijbel wordt het categorisch uitgelegd. Bepaalde groepen dieren hebben bepaalde eetgewoonten en daar refereert de Bijbel aan.
Onzin. Er is niets gemeenschappelijks aan de eetgewoonten van eekhoorns, paarden en honden (onrein) wat ze niet delen met koeien en geiten (rein).
De Bijbel gooit het op gespleten of ongespleten hoeven en al dan niet herkauwen .
quote:
Maar goed, men heeft vast een goede reden gehad om het op te schrijven op de manier waarop men het opgeschreven heeft. Ik was er destijds niet bij, dus daar kan ik niet over oordelen.
Omdat je er niet bij bent geweest, durf je geen uitspraak te doen of het al dan niet onzin-gehalte van bepaalde regels .
quote:
Dat zeg ik niet, ik probeer slechts aan te geven dat het niet eten van bepaalde soorten vlees ergens op gebaseerd is.
Duh. Op voornamelijk culturele gewoontes. Maar ga dan aub niet in je OP beweren dat dat religieuze boek zo wetenschappelijk was.
pi_70648561
Je moet het wel goed lezen, voor je reageert. Een verwijt dat je mij maakt, maar wat voor jou prima opgaat zo te zien. Een categorische indeling is wat anders dan een lijstje, dat begrijp je wel neem ik aan.

Nee, omdat ik er niet bij was kan ik niet overal over 100% oordelen. Dat is niet zo raar lijkt me. Of weet jij het naadje van de kous van een verkeersongeluk waar je geen getuige van was....

Ook culturele gewoontes zijn ergens op gebaseerd natuurlijk.
pi_70648562
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:

Toen gaf men al aan dat je voorzichtig moet omspringen met alcohol.
Wat een bijzondere observatie! Wat frappant dat ze toen ook al zagen dat dronkenschap niet zo'n goed idee is! Wat waren ze vroeger toch wijs , .
quote:
Kunnen heel wat figuren nu een wijze les uit trekken volgens mij.
Trek jij ook wijze lessen uit de sprookjes van Grimm? Staan ook hele mooie dingen in .
pi_70648612
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:12 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Wat een bijzondere observatie! Wat frappant dat ze toen ook al zagen dat dronkenschap niet zo'n goed idee is! Wat waren ze vroeger toch wijs , .
[..]

Trek jij ook wijze lessen uit de sprookjes van Grimm? Staan ook hele mooie dingen in .
Volgens jou zijn het een stel achterlijken. Maar dan wel een stel achterlijken die een stuk slimmer waren dan het gros van de wijze Nederlanders die nu op deze aardkloot rondlopen.

Sprookjes hebben hier niets mee te maken, maar zelfs in sprookjesverhalen zitten vaak boodschappen natuurlijk.
pi_70648614
M'goed, het niet-WFL gehalte van de OP is nu wel duidelijk, en zelfs deze TS is aan 't terugkrabbelen en relativeren geslagen en trapt nu slechts open deuren in. Mission accomplished .
pi_70648637
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:14 schreef DennisMoore het volgende:
M'goed, het niet-WFL gehalte van de OP is nu wel duidelijk, en zelfs deze TS is aan 't terugkrabbelen en relativeren geslagen en trapt nu slechts open deuren in. Mission accomplished .
Ga je dan nu elders spelen met je non-argumenten en getroll?
pi_70648852
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:15 schreef Halcon het volgende:

Ga je dan nu elders spelen met je non-argumenten en getroll?
Huilie. Je loopt in dit topic nog behoorlijk achter in het aantal argumenten .

Maar kom maar op, in Textieldrukker weigert tekst homo-sportevenement lust ik je bekrompen homofobe geblaat rauw !
pi_70648928
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 19:23 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Huilie. Je loopt in dit topic nog behoorlijk achter in het aantal argumenten .

Maar kom maar op, in Textieldrukker weigert tekst homo-sportevenement lust ik je bekrompen homofobe geblaat rauw !
Nee hoor, jij reageert slechts op dingen waar je denkt (nadruk op denkt) een weerwoordje op te hebben, de rest laat je links liggen!
pi_70653080
quote:
[b]Op zaterdag 4 juli 2009 11:35 s

In het Nederlands was het, volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal vroeger ook wel zo dat men een vleermuis een vogel noemde, en dat wordt m.b.v. een aantal citaten aangetoond:
[..]
Ik verwacht dat dat zo is omdat het in de Bijbel stond, en de Bijbel na de ondergang van het Romeinse rijk zo'n beetje de enige bron van kennis was (+ een beetje neo platonisme.) totdat men de rest van de bewaard gebleven oudheid weer herontdekte, voornamelijk via de moslims in Spanje vanaf de 11de eeuw.

maw woorden, dat die middeleeuwers iets een vogel noemden is denk ik geen nieuw argument, maar eigenlijk hetzelfde argument.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 22:43:43 #72
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70653330
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 22:34 schreef vaarsuvius het volgende:
maw woorden, dat die middeleeuwers iets een vogel noemden is denk ik geen nieuw argument, maar eigenlijk hetzelfde argument.
Ja, daar dacht ik ook aan, dat kan goed meegespeeld hebben. Maar ik acht het zeker niet onmogelijk dat het ook onafhankelijk zo ontstaan is. Immers, wanneer zou het ontdekt zijn dat vleermuizen zoogdieren zijn? Dat is namelijk het huidige criterium. Dat ze vliegen is iedereen wel duidelijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70653645
Veren, snavels, eieren? Da's ook wel iets wat bij vogels hoort, en niet bij vleermuizen.
  zondag 5 juli 2009 @ 14:49:39 #74
60456 Gesloten
Niet open
pi_70667414
Hoe zit het eigenlijk met dieren uit de nieuwe wereld?
pi_70690028
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 12:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is geen flauwekul, aan de hand daarvan kan je een dier classificeren.

Zo staat de haas bijvoorbeeld in de lijst onreine dieren omdat hij herkauwt.
Heb je weleens een haas zien herkauwen?
Hij herkauwt geen gras maar eet zijn eigen uitwerpselen op. Dit wordt vervolgens onderdeel van het dier en kan ziektes en parasieten bevatten. Dat krijg jij vervolgens weer binnen.

Over het algemeen geldt de volgende regel: roofdieren, aaseters en coprofagen zijn verboden te eten qua landdieren en vogels. Qua vissen hetzelfde plus filterdieren zoals mosselen omdat zij bestaan uit alle troep die in de zee ronddrijft. Daarom de vinnen en schubben regel.
Een haas kauwt niet op zijn uitwerpselen, die slikt ie per direct door. Daarbij wordt de klipdas ook genoemd als herkauwer, leg uit hoe onfeilbaar de bijbel hierin is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')