Oh BTW, we hebben het geloof ik al ns zijdelings over gehad, maar vanochtend bij het boodschappendoen vroeg ik het me weer af:
Wat is de goederenrechtelijke status tussen mij en de produkten die ik in mn karretje leg, nog voordat ik de kassa ben gepasseerd en voor die produkten heb betaald?
Als het een ordinaire leveringshandeling is, ben ik vanaf dat moment dus eigenaar, maar ik vraag me af of dat aan de orde is. Er is immers ook een titel nodig. Dat zal de koopovereenkomst zijn, maar is voldaan aan de vereisten van aanbod en aanvaarding op het moment dat je het produkt uit het schap pakt en in je karretje legt? Dan zou het je in principe niet meer (zomaar) vrijstaan om het produkt weer uit je karretje te halen en terug te plaatsen, zonder dat vernietigings- of ontbindingsgronden aanwezig zijn. Iets anders is dat het in dit geval ook volkomen toelaatbaar zou zijn dat het produkt al gebruikt wordt nog voordat het is afgerekend. Ik weet dat dat gebeurt, maar over het algemeen wordt dat niet als 'fatsoenlijk' beschouwd.
Naar mijn idee vindt de daadwerkelijke totstandkoming van de koopovereenkomst tegelijkertijd met de levering, maar pas bij de kassa waar het produkt door de kassamedewerker (in vertegenwoordiging van de winkelier) wordt gescand en door wordt geschoven op de rolband (waarmee het produkt ter beschikking wordt gesteld aan de klant = leveringshandeling).
Als het geen leveringshandeling is, ben ik geen eigenaar en heb ik in principe geen enkele (goederenrechtelijke) aanspraak op dat produkt. Juridisch beschouwd zou een andere klant een produkt uit mijn wagentje kunnen pakken en het in het zijne leggen. Dat zou niet erg fatsoenlijk zijn, maar zou het ook juridisch verkeerd zijn?
Een tussenoplossing zou zijn om te spreken van een overdracht onder eigendomsvoorbehoud. In dat geval blijft de winkel eigenaar, maar heb je wel tegenover alle overige klanten een goederenrechtelijke aanspraak op het produkt en staat het hen dus juridisch ook niet vrij om produkten uit je karretje te vissen. Het voorbehoud is dan natuurlijk het afrekenen van de produkten bij de kassa waarmee de produkten onvoorwaardelijk eigendom worden.
Kijk dit houdt mij nou bezig bij het boodschappen doen....
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.