Heeft iemand al naar de verworpen amendementen gekeken? Ik zat ze eens door te nemen, en kwam dit soort dingen tegen:
Artikel I, onderdeel BW
5 (Jasper van Dijk)
Dit amendement heeft als doel de tweede studie betaalbaar te houden. Voor de tweede
studie wordt het wettelijk collegegeld gevraagd in plaats van het hogere
instellingscollegegeld.
Verworpen. Voor: SP, GroenLinks, D66, PvdD en PVV
Artikel I, onderdeel BW
24 (Jasper van Dijk)
Ingevolge dit amendement is de student die nog geen 30 jaar is geen instellingscollegegeld
verschuldigd wanneer hij reeds eerder een bachelorof mastergraad heeft behaald.
Verworpen. Voor: SP, PvdD en PVV
Artikel I, onderdeel BW
20 (Dibi en Van der Ham)
Dit amendement regelt dat studenten twee masterstudies naast elkaar kunnen doen tegen
betaling van het wettelijk collegegeld. Nederland zet in op een kenniseconomie. Dan is het
van groot belang dat studenten worden gestimuleerd om twee masterstudies te doen. Zij
verbreden daarmee hun kennis en zijn getraind om interdiscplinair te werk te gaan.
Bovendien getuigt het van excellentie als studenten twee masters doen.
Verworpen. Voor: SP, GroenLinks, D66, PvdD, PVV en lid Verdonk
Artikel I, ondereel BW
15 à 57 (van der Vlies)
Als onderdeel van de bevordering van een ambitieuze studiecultuur is het gepast om
studenten financieel te ondersteunen wanneer zij twee opleidingen tegelijk volgen. Daarbij
is het ongewenst dat studenten het afronden van de eerste opleiding opschorten ten einde
het recht op betaling van het wettelijk collegegeld voor een tweede reeds aangevangen
opleiding veilig te stellen. Betaling van het wettelijk collegegeld voor de tweede opleiding
wordt daarom tot aan de afronding van deze opleiding gegarandeerd, mits de student een
minimumdeel van deze opleiding heeft afgerond. Ten einde een meer eenduidige regeling
te creëren is in deze gewijzigde versie van het amendement de eis van het propedeutisch
examen vervangen door de helft van het aantal studiepunten voor de tweede opleiding. Dit
amendement heeft, gezien de beperkte duur van masteropleidingen, enkel betrekking op
bacheloropleidingen.
Verworpen. Voor : SP, GroenLinks, D66, PvdD, SGP, PVV en het lid Verdonk.
Voornamelijk de laatste twee zouden eventueel van belang kunnen zijn. Nu deze amendementen verworpen zijn hebben zij ongetwijfeld zicht op de eventueel te nemen ontwijkingsstappen van de studenten. Ik vraag me af of zij hier al iets op hebben bedacht om dit tegen te gaan.
Zou overigens gister niet het voorlopige verslag beschikbaar zijn? Ik kan niks vinden.
Maharbal hoopt nog steeds op een overgangsregeling / ingang vanaf 2011