Het was dan ook sarcasmequote:Op donderdag 1 oktober 2009 18:15 schreef BlaDemNL het volgende:
Ik meen te hebben gelezen dat er al wel protesten worden georganiseerd, ik kreeg er zo een bericht over op Hyves van een meisje met hetzelfde probleem.
Idd...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:16 schreef BlaatschaaP het volgende:
Iemand enig idee wat er nou uit is gekomen gister?
Sowieso is het echt onduidelijk wanneer het allemaal uberhaupt in zal gaan...
Het voorlopig verslag is voorzien voor 27 oktober 2009.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:16 schreef BlaatschaaP het volgende:
Iemand enig idee wat er nou uit is gekomen gister?
Sowieso is het echt onduidelijk wanneer het allemaal uberhaupt in zal gaan...
Ach, deze wet is op 13 oktober door de 1e kamer als hamerstuk, aangezien het op 17 september met grote meerderheid door de 2e kamer is gegaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 21:32 schreef Bierie het volgende:
Ze zijn nog best rap voor ambtenaren.![]()
Als je bedenkt dat de wet DUO op 5 oktober is voorgelegd aan de eerste kamer en ik vandaag al een brief van de IB-groep binnen heb gekregen die de samenvoeging van instanties aankondigt gaat zoiets echt bliksemsnel
Daar lijkt het wel op inderdaad.quote:Op zondag 25 oktober 2009 18:48 schreef Smart-Einstein het volgende:
schaamteloze tvpwil graag nog 2 masters doen. Is het dan slim om 1 master te doen, diploma nog niet aan te vragen, 2e master doen en dan beide diploma's aanvragen?
Niet zo handig voorstel ditquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:37 schreef wups het volgende:
Ze kunnen je toch niet verplichten je diploma aan te vragen? Je zegt gewoon dat je nog een paar vakken wil verbeteren zodat je met grote waardering je diploma krijgt. (Ik roep maar iets, meestal kan dat niet eens.) Het is dan inderdaad heel makkelijk.
Ik vind het nog steeds een bizar idee, daar Plasterk excellentie juist wil stimuleren. Dat ze die debielen die na vijf jaar hun Bachelor nog niet hebben eens aanpakken. Of de thuiswonenden met hun uitwonende stufi.
Het heeft inderdaad een hoog sluip-gehalte. Ik hoop inderdaad dat ze de ontwijkingstechnieken niet proberen tegen te werken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo 1-2-3 kan zeggen hoe ze dat anders zouden moeten tegenwerken: je kunt niet controleren of een student één vak of scriptie niet haalt omdat het hem niet lukt, of omdat hij nog een tweede master wil doen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 10:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik betwijfel of ze iets bedacht hebben om de ontwijkings- cq vertragingstactiek tegen te gaan. Ik had die amendementen ook bekeken en het komt op mij over als dat die wet er nu gewoon doorheen moet. Het sneaky-e aan dit wetsvoorstel is dat het in hoofdzaak helemaal niet gaat over collegegeld en de 2e studie, maar over een andere structuur van (inspraak) in het bestuur van Uni's etc. Vandaar de naam Wet Versterking Bestuur.
En het positieve van dat het verslag zo lang duurt, is dat ook de hele behandeling lang zal duren.... Dan gaat het hopelijk niet volgend jaar in...
Voor mijn tweede master moet ik toestemming vragen om ingeschreven te worden. Deze toestemming krijg ik pas als ik mijn eerste master heb afgerond (in verband met vrijstellingen). Zo is het mij in ieder geval uitgelegd. Maar de door jou beschreven optie is toch in principe hetzelfde als dat ik nu doe (een paar vakken van m'n tweede master)? Of bedoel je dat ik me in februari daadwerkelijk inschrijf voor de tweede master? Dat zou - als de wet in sept. 2010 ingaat - dan toch niks uitmaken lijkt me. Ik heb sowieso dan al m'n eerste master (tenzij ik dus iets uitstel), tenzij er een overgangsregeling komt.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
De 'ontwijkroute' gaan ze nu niet herstellen denk ik, ze hebben teveel haast en dan was het al in de tweede kamer gebeurd. De eerste kamer is niet zo heel erg initiatiefrijk en idd is het lastig en moeten ze echt langer na gaan denken om het op te lossen. De coalitie zal gewoon af wachten en het aankijken, denk ik en de oppositie heeft er geen belang bij om dit aan te kaarten. Eventueel herstelt de coalitie dit wel bij een evaluatie. Denk ik dan....
Mocht het idd allemaal door gaan, en mochten de uni's echt gaan verhogen dan ben ik cker wel benieuwd in die uitspraak van de HR, net als een heleboel andere studenten die dan ruw wakker worden..
Maar Maharbal, zou je niet al in februari kunnen beginnen met die master? Ben je iig binnen..
Ik hoop met je mee.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik had idd ff niet door dat je jouw 1e master wss nodig hebt om voor de 2e toegelaten te worden..![]()
Maar ook al was dat niet zo, dan had je idd jouw 1e master lang moeten uitstellen zdd je jouw 2e master kon afronden en da's ook niet erg reëel...
Nee, ik word niet vrolijk van dit wetsvoorstel![]()
Ik kan mij niet voorstellen dat dit al volgend jaar ingaat. De invoeringsdatum zou nl voor de hele nieuwe wet gelden en dus ook voor allerlei andere bepalingen, waar organisatorisch nogal wat werk aan vast zit. En of ze dat al voor elkaar krijgen voor 1 september vraag ik me sterk af. Maar we zien wel...
Weet ik helaas niet, zo ver ben ik nog niet met de studiequote:Maar was het niet zo dat er een minimale periode moet zitten tussen behandeling en invoering?
Ja hier is het andersom: voor mij is het nu te lang geleden om dat soort dingen nog te wetenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Weet ik helaas niet, zo ver ben ik nog niet met de studie
http://www.hbo-raad.nl/pe(...)tel-voor-bekostigingquote:Student betaalt wettelijk collegeldtarief tot diploma is behaald
De student betaalt collegegeld tegen het wettelijk tarief zolang hij het diploma voor de (bachelor- of master-) opleiding die hij volgt nog niet heeft gehaald. Dit ongeacht leeftijd. Het collegegeld dat de student jaarlijks betaalt is dus niet gekoppeld aan de bekostiging of de studieduur van de student. De student heeft recht op een (gratis) tweede inschrijving bij een andere opleiding en/of instelling. Als hij het getuigschrift haalt, maar tegelijkertijd nog bezig is met een tweede opleiding houdt hij recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld. Voor een student die instroomt in een opleiding terwijl hij al een bachelor (resp. master) getuigschrift heeft gehaald, mag de instelling een instellingstarief in rekening brengen. Voor bepaalde (groepen van) opleidingen kan de overheid vanwege arbeidsmarkt-tekorten een (tijdelijke) uitzondering maken. In dat geval kan de student (opnieuw) het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld krijgen voor die (groep van) opleidingen. De instelling ontvangt dan tevens (opnieuw) gedurende de normatieve cursusduur bekostiging.
je hoeft boven je 30e alleen geen instellingscollegegeld te betalen als het je eerste studie betreft . Voor een tweede studie geldt hetzelfde als voor dertigminners. Men wil dertigplussers die nog geen diploma hebben behaald de kans geven tegen het wettelijke tarief te studeren, maar dat moet wel op de eoa manier gecompenseerd worden, vandaar de beslissing om iedereen het instellingstarief te laten betalen voor een tweede studie.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 17:35 schreef BlaatschaaP het volgende:
Één van de onderdelen van deze wet is juist dat je boven je 30e géén instellingscollegegeld hoeft te betalen.. Dus voor jou zou het theoretisch goed uitpakken, ware het niet dat je wel aan een 2e master bezig bent.
Dat is iig het officiële verhaal....quote:Op donderdag 29 oktober 2009 17:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je hoeft boven je 30e alleen geen instellingscollegegeld te betalen als het je eerste studie betreft . Voor een tweede studie geldt hetzelfde als voor dertigminners. Men wil dertigplussers die nog geen diploma hebben behaald de kans geven tegen het wettelijke tarief te studeren, maar dat moet wel op de eoa manier gecompenseerd worden, vandaar de beslissing om iedereen het instellingstarief te laten betalen voor een tweede studie.
Op zich zou het dus niet zo veel uit moeten maken voor mij. Onder het oude systeem zou ik om reden X het instellingsgeld moeten betalen, en onder het nieuwe systeem ook, maar dan om een andere reden. Waar ik me alleen zorgen over maak, is dat het tarief voor 30+'ers nog onder de 2000 euro ligt, en ik nu bedragen genoemd hoor worden van 7000 euro of meer.quote:Één van de onderdelen van deze wet is juist dat je boven je 30e géén instellingscollegegeld hoeft te betalen.. Dus voor jou zou het theoretisch goed uitpakken, ware het niet dat je wel aan een 2e master bezig bent.
Dit bedoel je?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:15 schreef Maharbal het volgende:
Het hierboven aangehaalde convenant tussen de studentenvakbonden, hbo-raad etc. is het convenant van 2007 waar af en toe naar wordt gerefereerd. Hierin hebben de partijen bepaald dat 2e masters en 2e bachelors gewoon alsnog het wettelijk tarief gaan kosten.
Het probleem is echter nu dat er een mogelijkheid bestaat dat dit convenant wordt geschonden door de universiteiten, alhoewel hier en daar al naar boven komt dat de universiteiten het convenant nog eventueel willen naleven voor een 2e master, maar niet voor een 2e bachelor.
In principe heeft dit niet echt veel te maken met het op hand zijnde wetsvoorstel (althans, niet direct).
Het is dus een en al onzekerheid, want niemand kan concreet zeggen wat er gaat gebeuren.
Waarschijnlijk omdat het mag. En omdat buitenlandse studenten totaal buiten ons belastingstelsel vallen. En omdat ze met die opleiding in principe niets terug zullen doen voor onze maatschappij. Zoiets dus.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:15 schreef Joost_W het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet echt waarom er op de meeste universiteiten zo'n verschil is tussen instellingscollegegeld voor 30+'ers (rond de 2000 euro), en het instellingscollegegeld voor studenten van buiten de EU/EER (vele duizenden euro's).
Nee, dat convenant komt echt uit 2007. Verder hebben ze denk ik met zin geen overeenkomst gesloten, om gedonder met veranderende omstandigheden uit te sluiten. Het wordt gewoon tijd dat er een duidelijk lijn naar buiten wordt uitgedragen. De universiteiten moeten zeggen wat het beleid zal zijn als de regeling in zal treden. Het komt nu akelig "dichtbij" (qua wetgeving).quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit bedoel je?
http://www.vsnu.nl/Media-(...)or-tweede-master.htm
Het doel van een convenant is om het te schenden, anders had men wel een overeenkomst gemaakt
In dat geval is het trouwens andersom dan je beweert , zie de link van de VSNU dusquote:Het probleem is echter nu dat er een mogelijkheid bestaat dat dit convenant wordt geschonden door de universiteiten, alhoewel hier en daar al naar boven komt dat de universiteiten het convenant nog eventueel willen naleven voor een 2e master, maar niet voor een 2e bachelor.
Das dus echt focking kankerzooi he... Ga morgen meteen even bellen met de TU/e hoe hoog dat wordt...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 07:58 schreef wups het volgende:
Geachte heer *******,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u een vraag stelt over de hoogte van het te betalen collegegeld voor uw tweede studie als u uw eerste studie afgerond heeft.
Studenten die een afgeronde bachelor- en/of masteropleiding hebben moeten voor een nieuwe tweede bachelor-/masterstudie het collegegeld betalen die de universiteit vraagt. De hoogte van dit (instellings)collegegeld bepaalt de universiteit. Deze maatregel gaat waarschijnlijk in met ingang van het studiejaar 2010-2011.
Studenten die twee opleidingen gelijktijdig volgen mogen na afstuderen van hun eerste opleiding de tweede studie datzelfde studiejaar vervolgen tegen het wettelijk vastgesteld collegegeld. De studiejaren daarna tegen instellingscollegegeld. Er is wel een afspraak gemaakt tussen ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), VSNU (vereniging van universiteiten), HBO-raad en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVB), dat dit bedrag niet hoger mag zijn dan het wettelijk collegegeld.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
Weet iemand iets meer over die afspraak die hij op het einde noemt? Ik kan er zelf niets over vinden. Dat suggereert toch enigszins een soort overgangsregeling? Of lees ik het nu verkeerd?
Weten ze nog niet, want:quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:40 schreef ReWout het volgende:
[..]
Das dus echt focking kankerzooi he... Ga morgen meteen even bellen met de TU/e hoe hoog dat wordt...
Lees ik nou scheef, of staat daar nou precies wat ik zeg?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 18:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mijn link was dus naar aanleiding van deze opmerking van jou:
[..]
In dat geval is het trouwens andersom dan je beweert , zie de link van de VSNU dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |