Ben benieuwd wat nou exact de bedoeling is en waar ik in godsnaam moet beginnen want zelfs dat ontgaat me op dit momentquote:Opdracht 2 Lineair programmeren
De fabrikant P moet vóór 20 september in de Chinese stad Z 2500 pallets van het type A en 1500 pallets type B afleveren. De fabrikant kan deze pallets vanuit zijn drie magazijnen 1, 2 en 3 (in Nederland) per vrachtwagen en daarna per vliegtuig vervoeren naar de in twee verschillende provincies liggende Chinese steden X en Y. Vanuit deze plaatsen zal dan vervoer per vrachtwagen naar Z plaatsvinden. De vliegtijd (inclusief douane afhandeling en wachttijd) bedraagt 2 dagen, de tijd voor overslag in X en Y is ongeveer 1 dag en een reis met de vrachtwagen (all-in) duurt ca. 2 dagen.
fabrikant P besluit daarom voor alle zekerheid de pallets al rond 10 september uit Nederland te versturen.
De in de magazijnen 1, 2 en 3 rond 10 september beschikbare hoeveelheden pallets zijn gegeven in de volgende tabel:
Type
te A B
Magazijn 1 1000 1200
Magazijn 2 2000 800
Magazijn 3 1800 700
Fabrikant P wil dat elk magazijn tenminste 1000 pallets levert aan Z.
De kosten van vervoer (in een gestandaardiseerde geldeenheid) zijn te vinden in de volgende tabel:
Naar
Van X Y
1 60 62
2 50 56
3 58 57
Te X en Y dienen door Fabrikant P overslagkosten van respectievelijk 2 en 3 geldeenheden per pallet betaald te worden. Rond 13 september kunnen vanuit X maximaal 3000 pallets naar Z worden getransporteerd. Er zijn daar namelijk 6 vrachtwagens beschikbaar die elk een vervoerscapaciteit van 500 pallets bezitten. Rond diezelfde datum kunnen vanuit Y maximaal 2400 pallets naar Z worden vervoerd, omdat daar dan 4 vrachtwagens, elk met een capaciteit van 600 pallets, ter beschikking van Fabrikant P staan. Een pallet A neemt evenveel ruimte in beslag als een pallet B. De huurprijs van een vrachtwagen vanuit X bedraagt 9000 geldeenheden en vanuit Y 10.000 geldeenheden. De (variabele) kosten per vervoerde pallet bedragen vanuit X 12 en vanuit Y 10 geldeenheden. De vrachtwagens hoeven niet volledig gevuld te zijn met pallets.
Fabrikant P wenst de gevraagde pallets zo goedkoop mogelijk van de magazijnen naar Z te vervoeren. Geef aan hoe je met l.p. dit probleem kunt gaan oplossen. Je hoeft het probleem dus niet op te lossen, maar je moet aangeven welke variabelen er zijn, welke voorwaarden en welke nevenvoorwaarden om tot een optimale oplossing te komen.
Nee hoor, als een topic goed loopt dan sluit ik hem niet meer.quote:Op donderdag 2 juli 2009 20:42 schreef Iblis het volgende:
Overigens verwacht ik dat je dadelijk hier verder mag: [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic.
dat had ik toch al gedaan?quote:Op donderdag 2 juli 2009 21:07 schreef xJapser het volgende:
Thanks voor de gegeven reacties tot nu toe mensen! Heb in elk geval het doel gedefinieerd nu:
Dat doel is dus volgens mij om zo goedkoop mogelijk het maximale aantal pallets op locaties X en Y te krijgen om deze dan te vervoeren naar Z. Volgens mij moet ik dan de variabelen benoemen van kosten van vervoer van magazijn 1,2 en 3 naar locaties X en Y.
Yep.. met X_1 bedoel ik aanlevering naar X vanuit 1.quote:Op donderdag 2 juli 2009 21:11 schreef xJapser het volgende:
Ik heb t nog een keer gedaan om het voor mezelf te vertalen naar woordjes, ik begrijp nu beter wat jij bedoelde
@excelsheet:quote:Op donderdag 2 juli 2009 21:07 schreef xJapser het volgende:
Thanks voor de gegeven reacties tot nu toe mensen! Heb in elk geval het doel gedefinieerd nu:
Dat doel is dus volgens mij om zo goedkoop mogelijk het maximale aantal pallets op locaties X en Y te krijgen om deze dan te vervoeren naar Z. Volgens mij moet ik dan de variabelen benoemen van kosten van vervoer van magazijn 1,2 en 3 naar locaties X en Y.
Heb het samengevat in Excel zoals inde afbeelding:
Excel Overzicht
waar blijft mijn biertje?quote:Op donderdag 2 juli 2009 21:32 schreef xJapser het volgende:
Misschien omdat elk magazijn wel minimaal 1000 pallets moet verzenden dacht ik dat het evt van belang zou zijn, gezien het feit dat totale transporttijd 5 dagen is vanaf elk van de 3 magazijnen (2 dagen vliegen, 1 dag overslag, 2 dagen vrachtwagen).
Maar ik ga hier even op broeden, morgen kom ik met wat feedback, zit nu al 3 uur te puffen en nu ff chillen met een biertje in de tuin.
thanks dude..quote:Op donderdag 2 juli 2009 21:38 schreef xJapser het volgende:
* xJapser geeft biertje aan Napalmpje. Thanks voor den tips!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |