abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:32:24 #1
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_70556740
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil opheldering van het kabinet over berichten dat er ook in Nederland moskeeën zijn die aan shariarechtspraak doen. Deze illegale tribunalen doen op basis van islamitische wetgeving uitspraken over financiële kwesties en familiezaken.

Moskeeën die zich daaraan schuldig maken, moeten wat de PVV en SP betreft worden gesloten. Deze en andere fracties, zoals CDA, PvdA en VVD, willen dat de verantwoordelijk ministers Eberhard van der Laan (Integratie) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie) voor donderdagmiddag al hun vragen over de kwestie beantwoorden. Mogelijk volgt daarna nog een debat.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ariarechtbank__.html

Dus als je dochter niet besneden wil worden: op naar de sharia-rechtbank. Maar gelukkig is dit maar een incident en betreft het een kleine groep die het voor de grote meerderheid verpest.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:35:22 #2
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_70556834
Sluiten en uitzetten.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  Donald Duck held woensdag 1 juli 2009 @ 19:36:50 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_70556895
Ligt eraan wat ze precies doen. Als ze meer optreden als advies- en bemiddelingsbureau, alle partijen erkennen het gezag en de uitspraken zijn niet onwettelijk, dan is er niks mis mee.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:38:51 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70556967
Wat is het alternatief in Nederland om civiele geschillen op te lossen?

Vrouwenbesnijdenis is illegaal in Nederland, dus op dat punt kun je ze aanpakken. Verder zie ik niet zo direct een probleem hierin.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:39:21 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70556981
ik ben ook bezorgd, maar dan al minimaal 10-20 jaar. waarom loopt de politiek altijd achter de feiten aan en zien ze pas wat er echt speelt als het te laat is en het kwaad zich diep heeft geworteld?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70557009
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Ligt eraan wat ze precies doen. Als ze meer optreden als advies- en bemiddelingsbureau, alle partijen erkennen het gezag en de uitspraken zijn niet onwettelijk, dan is er niks mis mee.
Dit dus. Ondanks dat ik behoorlijk tegen de sharia ben en het oprukken van de islam.
Je kunt het zien als mediators. Maar zodra er ook iets onwettelijks gebeurt meteen sluiten die handel en de verantwoordelijken straffen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:40:00 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70557016
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 01-07-2009 20:13:07 ]
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:40:22 #8
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_70557028
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Dus de scheiding tussen kerk en staat is voor jou niet belangrijk?
pi_70557280
- knip -

[ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 01-07-2009 20:13:57 ]
pi_70557302
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:40 schreef Harde_Kip het volgende:

[..]

Blijkbaar niet voor die user.

Ik ben er zo blij mee als er eindelijk geen religieus gelul meer is in de politiek.
( Zoals de SGP en CU zo lopen te zeiken over de zondagsrust ).
Ik leef zo, dus ik dring iedereen mijn religieuze ideeen maar op, en iedereen moet zo leven zoals mij. Want ik heb een monopolie recht op de waarheid
Hondenpis en kattenstront
Vind men beide op de grond
Vogelschijt dat is berucht
Want dat komt vallend uit de lucht
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:50:27 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70557346
dit vraagt om stappen die links en zelfs rechts niet durven nemen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:51:22 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70557380
Ook al kamervragen over de duizenden mediators in Nederland? En over de kerkelijke rechtbanken?
Here we are now, entertain us.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:55:06 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70557519
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 01-07-2009 20:14:53 ]
pi_70557530
quote:

[..]

Vertel. Wat heeft dat hier mee te maken?
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:56:24 #15
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_70557562
Hadden we niet al een dergelijk topic.

ff serieus , mediator of niet het is een schaduwbeginsel om een zogenaamd oordeel te vellen op basis van geloofskenmerken. == > Exit strategie.
Niet dat ons strafrecht systeem nou zou heilig is.. 'au contrare'.
Maar ik vraag me wel serieus af hoe minnelijk bovengenoemde rechtspraak i.r.l. wordt gezien.
Imo.... weg ermee.
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:56:33 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70557567
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]
- knip -
Mwa, dat kan. Maar wat is er dan precies op tegen (voor moslims) om hier civiele procedures neer te leggen, in tegenstelling tot jarenlange, kostenverzwelgende procedures volgens nederlandse normen?

Denk dat het heel erg af hangt van hoe je sharia rechtbanken ziet. Weet er zelf ook niet heel veel van, maar van wat ik uit het bericht in de OP kan afleiden lijkt me er niet zoveel mis mee.

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 01-07-2009 20:15:36 ]
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 19:58:49 #17
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_70557644
quote:

[..]

En dat heeft hiermee te maken doordat...?

Simpel gezegd: in geschillen onderling mag iedereen bemiddelen die door alle partijen erkent wordt: school, kerk, jeugdvereniging, de plaatselijke motorclub. De uitkomst van deze bemiddeling mag niet in tegenspraak zijn met de Nederlandse wet. Besnijden mag niet, als een moskee zegt van wel is het nog steeds strafbaar. Polygamie mag ook niet maar de wet verbiedt niet dat een getrouwde man met meer vrouwen samenwoont als ware het zijn echtgenoten. Evt. extra huwelijken zijn dan niet geldig voor de Nederlandse wet maar kunnen wel erkend worden door een moskeebestuur. Voel je je genaaid door een bemiddeling dan staat je nog altijd de gang naar de Nederlandse rechter open.

Ik weet niet in hoeverre burgerlijke bemiddeling bindend kan zijn (de rijdende rechter claimt bv. dat wel te zijn) en of daar voorwaarden (notarisakten ed. ) aan verbonden zijn maar zo'n bemiddeling kan dus niet bindend zijn als deze tegen de wet is.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_70557669
Dat de TS vrouwenbesnijdenis met sharia linkt, toont wel aan hoe geïnformeerd hij werkelijk is.
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:00:05 #19
108336 neegij
vanmorgen vloog ik nog
pi_70557687
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:56 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Mwa, dat kan. Maar wat is er dan precies op tegen (voor moslims) om hier civiele procedures neer te leggen, in tegenstelling tot jarenlange, kostenverzwelgende procedures volgens nederlandse normen?

Denk dat het heel erg af hangt van hoe je sharia rechtbanken ziet. Weet er zelf ook niet heel veel van, maar van wat ik uit het bericht in de OP kan afleiden lijkt me er niet zoveel mis mee.
Exact. Waarom zou je je ook aanpassen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:00:51 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70557710
En een half jaar geleden in het nieuws over de Nederlandse Rabbijn Evers:
quote:
Evers tot benoemd Europees rabbinaal rechter

AMSTERDAM (ANP) - Rabbijn Evers is benoemd tot dajan (rechter) in het Europese Rabbinale Gerechtshof. Evers is de eerste Nederlander in dit pas anderhalf jaar oude orgaan.

Het gerechtshof behandelt moeilijke gevallen van gittin (echtscheiding) en gijoer (overgang tot het jodendom), die elders niet in behandeling worden genomen. Evers schat dat de nieuwe werkzaamheden hem drie tot vier dagen per jaar gaan kosten, naast zijn werk als rabbijn bij het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap en als rector van het Nederlands Israëlitisch Seminarium.
Bron: Trouw

Dit is natuurlijk niet om te beweren dat die Joodse rechtbank gesloten moet worden, maar het is natuurlijk wel weer typisch dat als het om Islam gaat iedereen op de achterste benen staat. Want deze Europese rechtbank doet uitspraak op basis van de halacha, de Joodse religieuze wet.

Prima dat nogmaals onderstreept wordt dat het Nederlands (en Europees) wettelijk kader bepaalde grenzen stelt, en dat je daar niet overheen kunt gaan zonder dat je uitspraken nietig zijn, en dat er goed in de gaten gehouden wordt hoe de strafuitvoering plaatsvindt en of er geen dwang is toegepast. Maar de Nederlandse wet biedt deze mogelijkheid simpelweg.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:01:18 #21
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_70557721
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 19:55 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Vertel. Wat heeft dat hier mee te maken?
Lijkt me vrij voor de hand liggend maar goed. Wanneer een rechtbank uitspraken doet die gebaseerd zijn op islamitisch beginselen, dan is de scheiding tussen kerk en staat toch in het geding? Of zie ik het verkeerd?
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:01:20 #22
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70557722
Het grootste deel van de discussie hebben we net al gehad toen het over de Engelse Sharia 'rechtbanken' ging.
Here we are now, entertain us.
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:01:31 #23
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_70557731
Rechtbankvragen.
[-] 1. U bent gelovig , das mooi welke kant van het geloof hangt u aan.
  • Bijbel
  • Toran
  • Qu'ran
    [-] 2. Uw slachtoffer valt niet in dezelfde rangorde (== ongelovig), dus hier is zonder meer sprake van verzachtende omstandigheden.
  • pi_70557746
    Ik heb geen moeite met die rechtbanken mits ze niet tegenstrijdig zijn met het Nederlands recht. Een islamitische rechter die een vrouw anders behandeld dan een man, bijvoorbeeld in het erfrecht, mag wat mij betreft vanwege discriminatie in de lik gegooid worden of een flinke boete krijgen.

Het afhakken van handen bij mensen die het niet erg vinden, is wat mij betreft geen bezwaar. Ik neem echter aan dat het "vrome" snel verdwenen is als men voor de keuze gesteld wordt.
      woensdag 1 juli 2009 @ 20:02:58 #25
    258335 Harde_Kip
    Ga eens aan het werk
    pi_70557761
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 20:01 schreef voyeur het volgende:
    Het grootste deel van de discussie hebben we net al gehad toen het over de Engelse Sharia 'rechtbanken' ging.
    Het verschil is dat dit in Nederland afspeelt, lijkt me toch wel een noemenswaardig verschil
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')