Bronquote:Vrijspraak bijstandsfraude Marokkaanse politicus wekt woede
Een 68-jarig Marokkaan die in Utrecht een bijstanduitkering ontving terwijl hij in Marokko raadslid was en daar ook grond bezat ter waarde van bijna vijf ton, is niet schuldig aan fraude. Dat heeft de rechtbank in Utrecht maandag bepaald.
PvdA-Kamerlid Spekman vermoedt dat de Marokkaanse overheid druk op Nederland heeft uitgeoefend
Dat schrijft de Volkskrant.
Erfenis
Hoewel de man - inmiddels parlementariër in Marokko- onjuiste gegevens verstrekte, kan volgens de rechter geen opzet worden bewezen.Het stuk grond in Marokko dat de man had geërfd ter waarde van 450.000 euro, zou volgens de rechter wel zijn uitkering hebben kunnen beïnvloeden.
Maar de rechter oordeelde dat de rechtsgang te lang heeft geduurd. Ook zou de man door alle negatieve publiciteit al genoeg zijn gestraft. Een straf was volgens de rechter daardoor onnodig.
Furieus
De publiciteit ontstond door huidig PvdA-kamerlid Hans Spekman. Spekman was in 2005 wethouder in Utrecht en deed aangifte tegen de 68-jarige. In totaal zou hij 130.000 euro ten onrechte hebben ontvangen. Er is beslag gelegd op de uitkering van de parlementariër. Maar het duurt nog tot 2014 totdat al het ten onrechte uitgekeerde geld is teruggevorderd.
Spekman reageert maandag furieus over de vrijspraak. ‘Deze uitspraak riekt naar klassejustitie.' Volgens hem heeft Marokko druk uitgeoefend op Nederland om de rechtsgang te frustreren.
Een woordvoerder van het openbaar ministerie noemt het ‘uitgesloten dat er invloed van buiten is uitgeoefend op de rechtsgang’.
Onbetaalde functie
Advocaat van de Marokkaan Hans Langenberg noemt Spekman ‘niet goed wijs’. Volgens Langenberg stelt de erfenis weinig voor omdat de man die met tien anderen moest delen.
Ook zou er geen sprake zijn van bijstandsfraude. ‘Vóór 2003 had hij een onbetaalde functie. In 2003 heeft hij netjes zijn uitkering opgezegd, omdat hij geld ging verdienen als parlementariër,’ zegt Langenberg tegen het dagblad
Even voor de duidelijkheid schreeuwlelijk ik ben het absoluut niet met Wilders eens!quote:
Uitgaande van de informatie uit dit artikel wordt de ¤ 140.000 teruggevorderd, dus waarom vind jij dat fraude wordt beloond ?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:53 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Een hele trieste zaak dit fraude wordt eigenlijk gewoon beloond.![]()
Zulke nieuwsberichten helpen Wilders wel aan stemmen
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:08 schreef Zjummie het volgende:
[..]
Uitgaande van de informatie uit dit artikel wordt de ¤ 140.000 teruggevorderd, dus waarom vind jij dat fraude wordt beloond ?
Ah, geef mij 130.000 euro, en zet daarna in de krant dat ik stout ben. Dat accepteer ik graag als straf!quote:De publiciteit ontstond door huidig PvdA-kamerlid Hans Spekman. Spekman was in 2005 wethouder in Utrecht en deed aangifte tegen de 68-jarige. In totaal zou hij 130.000 euro ten onrechte hebben ontvangen. Er is beslag gelegd op de uitkering van de parlementariër. Maar het duurt nog tot 2014 totdat al het ten onrechte uitgekeerde geld is teruggevorderd.
Goede zaak dus.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:53 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Een hele trieste zaak dit fraude wordt eigenlijk gewoon beloond.![]()
Zulke nieuwsberichten helpen Wilders wel aan stemmen
Wat een rechters hebben we in Nederland.quote:Maar de rechter oordeelde dat de rechtsgang te lang heeft geduurd. Ook zou de man door alle negatieve publiciteit al genoeg zijn gestraft. Een straf was volgens de rechter daardoor onnodig.
Deze is wel gewoon veroordeeld voor fraude en die claimt ook bepaalde zaken niet geweten te hebben.quote:dinsdag, 16 juni
Raadslid fraudeert met uitkering
Door CANIS ZIJLMANS
HENDRIK-IDO-AMBACHT - Voor het verzwijgen van inkomsten als gemeenteraadslid is Ary Cramer (57) uit Hendrik-Ido-Ambacht gisteren door de politierechter in Rotterdam veroordeeld tot een werkstraf van 80 uur, waarvan de helft voorwaardelijk.
Ary Cramer van Gemeente Belangen in Hendrik-Ido-Ambacht. FOTO GEMBEL.NL
Het enig raadslid van de plaatselijke partij Gemeente Belangen ontving zes jaar lang een te hoge arbeidsongeschiktheidsuitkering, omdat hij zijn verdiensten als raadslid niet opgaf.
Het UWV is hierdoor voor ruim 18.800 euro opgelicht.
Cramer meldde door zijn chronische rugpijn geen werkstraf te kunnen uitvoeren. Daarom eiste de aanklager aanvankelijk zes weken cel. Hierop veranderde Cramer zijn opvatting en wilde hij toch een taakstraf 'proberen'.
Justitie verwijt Cramer zijn 'uitgesproken voorbeeldfunctie' opzettelijk aan zijn laars te hebben gelapt. Het raadslid was zich in de rechtszaal echter van geen kwaad bewust. ,,Mijn vrouw en ik hebben over het woord 'inkomsten' gediscussieerd. Een raadsledenvergoeding valt daar niet onder, dachten we.''
De rechter: ,,U had het gewoon als inkomsten moeten opgeven. Bij de berekening van de vergoeding voor het raadswerk wordt apart de post 'onkosten' opgeteld. Dan is duidelijk dat dit niet voor het gehele bedrag geldt.'' Cramer: ,,De onkostenvergoeding is in verkiezingstijd en met al de huisbezoeken zeker niet voldoende. Ik ben me van geen kwaad bewust en als ik het niet goed heb gedaan, spijt me dat.''
De rechter noemde ook de bewering van Cramer dat hij jaar- en belastingopgaven naar het UWV meestuurde met het vragenformulier en zo toch aan de informatieplicht voldeed, 'ongeloofwaardig'.
Gisteravond liet Cramer weten zich als gemeenteraadslid vooralsnog niet beschadigd te voelen. ,,Ik heb een administratieve fout gemaakt, een interpretatiefout. Ik heb een kruisje niet gezet. Maar ik heb nooit iets willen achterhouden. En ik ben er geen euro wijzer van geworden. Hier speelt geen integriteitsvraag.''
Cramer wil zich vandaag met zijn advocaat beraden op hoger beroep. Hij overweegt niet zijn zetel in de gemeenteraad op te geven.
Jawel. Hij is wel veroordeeld. Er is alleen geen straf opgelegd.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:10 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar hij wordt niet veroordeeld voor fraude
quote:Marokkaans parlementslid veroordeeld zonder straf
UTRECHT - De politierechter in Utrecht heeft maandag een 68-jarig parlementslid uit Marokko veroordeeld wegens uitkeringsfraude. De rechter besloot echter om geen straf meer op te leggen vanwege de lange duur van de vervolging, omdat de verdachte geschaad is door alle publiciteit en omdat de man het hele fraudebedrag terugbetaalt.
De verdachte ontving elf jaar lang bijstand van de gemeente Utrecht. Hij was echter eigenaar van een onverdeelde boedel in Marokko. Bovendien was hij daar gemeenteraadslid. De officier van justitie vroeg vrijspraak omdat de man deze informatie niet opzettelijk zou hebben achtergehouden.
De politierechter kwam toch tot een veroordeling omdat ook het onopzettelijk achterhouden van informatie een strafbaar feit is. De rechter woog ook mee dat van iemand die in Marokko een publieke functie kan uitoefenen, verwacht mag worden dat hij in Nederland onderzoekt of hij zijn papieren juist heeft ingevuld. Een straf vond de rechter niet meer op zijn plaats.
Bron: Algemeen Dagblad
Lekkere veroordeling dan...zonder straf.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 22:27 schreef freako het volgende:
[..]
Jawel. Hij is wel veroordeeld. Er is alleen geen straf opgelegd.
[..]
Lul niet, man, de zaak loopt al jaren en is in gang gezet door een PvdA'er.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:10 schreef beertenderrr het volgende:zelfs de pvda is er boos om, terwijl ze er toch echt zelf jaren voor hebben gezorgd dat het zover zou komen
Dus nu ze hun eigen fouten gaan corrigeren moet ik opeens pro pvda zijn?quote:Op woensdag 1 juli 2009 07:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lul niet, man, de zaak loopt al jaren en is in gang gezet door een PvdA'er.
Sinds wanneer is dit een fout van de PvdA?quote:Op donderdag 2 juli 2009 00:03 schreef beertenderrr het volgende:
Dus nu ze hun eigen fouten gaan corrigeren moet ik opeens pro pvda zijn?
Dit dus. Ik kan me de reactie van de advocaat ook goed voorstellen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:12 schreef Reya het volgende:
Afgezien van de aard van de uitspraak valt het natuurlijk twijfelachtig te noemen dat een Kamerlid een rechter van verkapte partijdigheid beschuldigt. Als de uitspraak de Kamer onwelgevallig is, dan kan deze middels een motie de minister ertoe aanzetten het OM opdracht te geven hoger beroep aan te tekenen, maar daar zou de invloed van de Kamer op de rechtsgang ook moeten ophouden.
Dan moeten ze veel fouten corrigeren voor ik pro PvdA wordtquote:Op donderdag 2 juli 2009 00:03 schreef beertenderrr het volgende:
Dus nu ze hun eigen fouten gaan corrigeren moet ik opeens pro pvda zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
quote:Op donderdag 2 juli 2009 19:52 schreef Martijn_77 het volgende:
Dan moeten ze veel fouten corrigeren voor ik pro PvdA wordtDan kun jij me vast uitleggen waarom dit een fout is van PvdA.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |