abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70493340
quote:
Rouvoet: Secularisme is een gevaar

Volgens de christelijke minister Rouvoet bestaat er in een democratie geen verbod op orthodoxie en moet er ruimte worden gelaten voor zowel islamitische als christelijke orthodoxie (en later claimde hij ook atheïstistische orthodoxie). Dit zei hij op een ChristenUnie debat over de komst van Islam naar Nederland op dinsdagavond 23 juni in Utrecht. Rouvoet beweert zelfs dat secularisme misschien wel net zo gevaarlijk is als terrorisme en religieus extremisme.

http://www.godvoordommen.(...)risme-is-een-gevaar/

http://www.geenstijl.nl/m(...)zo_gev.html#comments

Zou hij dit echt zo bedoelen?
  maandag 29 juni 2009 @ 21:36:36 #2
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_70493461
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:34 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Zou hij dit echt zo bedoelen?
Nadat Balkenende al zei dat je zonder geloof niet kunt functioneren, ben ik er wel van overtuigd dat Rouvoet dit inderdaad zo bedoelt. Ze hebben gewoon die visie dat geloof iets essentieels is wat iedereen zou moeten hebben (en het liefst dan het gristelijke of joodse geloof).

Edit: grappig, ik zie nu dat GeenStijl ook refereert naar die uitspraak van Balkenende..
pi_70493484
quote:
secularisme misschien wel net zo gevaarlijk is als religieus extremisme
Klopt wel.

Denk aan:
Je moet een hoofddoek dragen vs je mag geen hoofddoek dragen!
  maandag 29 juni 2009 @ 21:40:29 #4
180385 Horloge
pi_70493621
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:37 schreef AmsterDamnImFine het volgende:

[..]

Klopt wel.

Denk aan:
Je moet een hoofddoek dragen vs je mag geen hoofddoek dragen!
Dat hebben ze in Turkije ook, dat je (in het openbaar) geen hoofddoek mag dragen. Naar mijn weten zijn daar nog nooit aanslagen van gekomen...
pi_70493663
Gore stink eikel dat het is.
Ook in moeilijke tijden.
pi_70493781
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:40 schreef Horloge het volgende:

[..]

Dat hebben ze in Turkije ook, dat je (in het openbaar) geen hoofddoek mag dragen. Naar mijn weten zijn daar nog nooit aanslagen van gekomen...
Wat dat betreft heeft Turkije het een stuk beter gedaan met de scheiding van kerk en staat al begint die scheiding volgens mij weer minder te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door MevrouwHopjes83 op 29-06-2009 21:52:41 ]
  maandag 29 juni 2009 @ 21:50:35 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70494108
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:44 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Wat dat betreft heeft Turkije het een stuk beter gedaan met de scheiding van kerk en staat al begint die scheiding volgens mij weer minder te weorde.
Inderdaad. Blijkbaar is de vrijheid om niet beknot en lastiggevallen te worden door religieuzen iets waar we voor moeten blijven vechten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 29 juni 2009 @ 21:51:15 #8
180385 Horloge
pi_70494153
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:44 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Wat dat betreft heeft Turkije het een stuk beter gedaan met de scheiding van kerk en staat al begint die scheiding volgens mij weer minder te weorde.
De reden daarvan is dat Atatürk daar nog altijd een halfgod is, en dat het leger zichzelf ziet als de beschermer van de (seculiere) regels die hij heeft opgesteld. In een democratisch land wil je ook niet dat het leger zoveel macht/invloed heeft. Maar het werkt wel, inderdaad.

Maar dat is meer een zijstraat, het ging mij erom dat ik niet zie hoe secularisme net zulke erge gevolgen zou kunnen hebben als religieus extremisme.

Overigens vind ik het apart dat Rouvoet niet specificeert over welke 'bepaalde elementen' uit het secularisme hij het precies heeft...
  maandag 29 juni 2009 @ 21:52:43 #9
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_70494221
Secularisme is per definitie minder gevaarlijk dan geloof omdat het geen geloof afkeurt maar juist wel garandeert dat het openbare leven, de politiek en de wetgeving vrij is van religieuze dispositionering. Tuurlijk mag iemand een hoofddoek om of met een keppeltje op rond lopen, geen probleem. Een seculiere staat verlangt echter wel gelijkheid in publieke functies, op scholen bij bedrijven. Waarom zou je dan wel een hoofddoek op mogen hebben of een keppetlje maar geen pet?. Zijn pettendragers dan bijvoorbaat kansloos als het om gelijke rechten gaat? (als ik nou het geloof van de pet opricht???)... nou indien geen gelijke rechten dan maar gelijke plichten. Als er een goede reden achter zit dan is het niet verkeerd om een religieuze dispositionering daarvoor af te schaffen. Vooral de hilarische discussie rond de rokerskerk toont maar weer eens aan hoe dom geloof is.

Dinobotten, koolstofdatering, ruimtereizen, GPS en ruimtetelescopen hebben de evolutietheorie zo goed als gelijk gegeven. Deze uitspraken eigenlijk ook..

Laat dat nou net al enkele eeuwen gaande zijn, en laat dat nou ook net de reden zijn dat er geen kuishuidgordels meer zijn, geen doodstraf meer opgelegd word en dat ook homo's en lesbiennes mogen trouwen. Sommige geloven zoals de Islam zijn wat jonger en moeten het hele verlichtingsproces nog mee maken, vandaar dat de vonken er nog van afschieten, maar omdat nou met de secularisten te vergelijken?

Ik zie Rouvoet en ook Balkenende als een verderfelijk soort polder-taliban diezelf met deze uitspraken aangeven hoe ze denken over liberalen, humanisten en atheïsten. Dat ze in 2000-jaar oude sprookjes geloven was me al bekend, maar dat ze zo dom waren...

Ab Oosterhout, de bekende viroloog was als kind ooit katholiek, nu is hij atheist en secularist, na al zijn jaren van studie en hard werken aan nieuwe medicijnen. Volgens Rouvoet is hij gevaarlijk.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:00:33 #10
251735 Lort
Je weet dat ik gelijk heb
pi_70494560
Hoe eerder Rouvoet onder de grond ligt hoe beter.
How does it feel? To treat me like you do.
pi_70494569
Fossiel.
pi_70494979
Hmm, ik ben natuurlijk wel extreem gevaarlijk als atheist.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:13:05 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_70495083
Interview met Rouvoet in de NRC afgelopen zaterdag:
quote:
De stelling van André Rouvoet: In een democratie bestaat geen verbod op orthodoxie

De ChristenUnie is deze week een debat begonnen over de islam in Nederland. „Er blijven grote verschillen tussen orthodoxe moslims en orthodoxe christenen, legt André Rouvoet uit aan Roel Janssen.

Wat beoogt een christelijke partij in een discussie met de islamitische gemeenschap?

„Het gaat niet over religie, het is een politieke discussie van een politieke partij over een maatschappelijk relevant onderwerp. Namelijk de islam in Nederland, in onze cultuur. Als partij hebben wij ons te verstaan met onderwerpen die relevant zijn. Eén van die onderwerpen is de islam en de moslimgemeenschap, inburgering en de rechtsstaat.”

Moet je die discussie niet overlaten aan geestelijken?

„De theologische discussie wel, de politieke discussie niet.”

De ChristenUnie is een partij met het geloof als uitgangspunt. Dat kun je niet scheiden.

„Voor ons is de bijbelse overtuiging de bron voor een politieke overtuiging. In het politieke debat hebben geloofsargumenten geen argumentatieve kracht. Maar de politieke overtuiging die uit ons geloof resulteert, nemen we voluit serieus.”

U praat niet met moslims als politieke organisatie, maar als geloofsgemeenschap.

„De opzet is niet zozeer om als christenen in gesprek te komen met moslims. We willen ons als politieke partij verstaan over de implicaties van de islam in Nederland. Dat is een politiek vraagstuk.”

Ook al ga je niet terug naar de Kruistochten en de val van Constantinopel (1453), beide godsdiensten hebben elkaar heftig bestreden.

„Vanuit religieus perspectief is er een fundamenteel onderscheid tussen christendom en islam. Dat zit met name vast op de vraag of je wel of niet aanvaardt dat Jezus Christus de zoon van God is. Vanuit het geloofsperspectief zijn het twee werelden, ook al zijn er gemeenschappelijke elementen. Maar er zijn allerlei morele en politieke kwesties waarover we het wel of niet eens kunnen worden.”

Voelt de ChristenUnie zich verwant met landen waar geloof en politieke macht samenvallen?

„In islamitische landen is als uitvloeisel van religieuze opvattingen sprake van een verwevenheid van de religieuze en politieke macht. Die verwevenheid is vreemd aan de christelijke politiek.”

Dat zie je toch ook bij de ChristenUnie? Uw partij baseert zich op de Bijbel.

„Het feit dat we onze politieke opvattingen baseren op geloofsveronderstellingen is iets anders dan dat je wereldlijke en geestelijke macht bij elkaar zou brengen. Vanuit de optiek van de ChristenUnie is het ondenkbaar dat de ayatollahs zoals in Iran het in Nederland voor het zeggen zouden krijgen. De scheiding van kerk en staat is een ‘geloofsartikel’ van de ChristenUnie. We zijn daar principieel voor omdat we niet willen dat de kerk op de stoel van de overheid gaat zitten – maar omgekeerd ook niet.”

Moslims in Nederland komen uit landen die deze traditie niet kennen. Ze hebben daar een andere kijk op.

„Dat klopt. Voor veel moslims is de scheiding van kerk en staat niet vanzelfsprekend. Elk islamitisch land dat zijn burgers belemmert in hun godsdienstvrijheid of in hun recht om hun godsdienst vaarwel te zeggen, moet je daarop aanspreken. Iran heeft een formeel voorbehoud gemaakt op VN-verdragen dat apostasie (geloofsafval) niet is toegestaan.

„Dat is een van de punten waarop je in Nederland met moslims in discussie moet gaan.”

U gaat in discussie met mensen uit landen die het christenen moeilijk maken hun geloof te beleven.

„Wij kunnen niet accepteren dat regimes, vanuit welke ideologie of religie ook, geen recht doen aan de internationale vrijheidsrechten, waaronder de vrijheid van godsdienst en het recht om godsdienst vaarwel te zeggen. Moslims hoeven zich net zo min als humanisten of atheïsten of christenen te verontschuldigen voor hun overtuigingen. Maar ze moeten niet vergoelijkend spreken over beperkingen van de vrijheid van godsdienst in landen als Iran. Daar kunnen we niet akkoord mee gaan. Ik protesteer als een overheid verbiedt dat iemand van geloof verandert.”

Dat klinkt heel seculier. Hoe komt het dat de ChristenUnie zich desondanks vaak moet verdedigen tegen seculiere opvattingen? Daar zitten parallellen tussen de ChristenUnie en de moslimgemeenschap.

„Met alle verschillen die er zijn over de geloofsbeleving, zijn er punten waarin we elkaar herkennen. Zowel moslims als christenen staan principieel op het standpunt dat er in een overwegend seculiere omgeving ruimte moet zijn voor geloofsopvattingen. Er is geen verbod op orthodoxie, opvattingen zijn vrij. Ik ken orthodoxe seculiere opvattingen en orthodoxe religieuze opvattingen en beide zijn legitiem. Dat is de essentie van democratie.”

Er zijn orthodoxe opvattingen waarvan de democratie zegt, die willen we niet in Nederland. Zoals discriminatie van homoseksualiteit of een verbod op euthanasie.

„Binnen de grenzen van de rechtsstaat is er ruimte voor alle soorten opvattingen: dogmatische, atheïstische, christelijke of islamitische opvattingen. De rechtsstaat geldt zonder onderscheid voor iedereen. Maar bij het claimen van ruimte voor opvattingen die niet stroken met die van de meerderheid, zie ik overeenstemming tussen christenen en moslims.”

Als orthodoxe christenen en moslims elkaar vinden, gebruikt de ChristenUnie islamitische standpunten dan als een vooruitgeschoven post om zijn eigen posities af te bakenen?

„Nee, want er blijven grote verschillen. Ik stel wel vast dat er op bepaalde punten overeenstemming is, bijvoorbeeld op het gebied van de gemeenschap en het gezin. Moslimgemeenschappen zijn vaak hecht. Over de waarde van het leven kunnen we elkaar makkelijk vinden. Maar er zijn ook verschillen. Zoals over de positie van de vrouw. Dus bewaar me ervoor dat de ChristenUnie een soort vooruitgeschoven post is van de islam.”

Omdat u het op ethische kwesties en over het gezin met elkaar eens bent.

„Op andere punten heb ik verwantschap met de PvdA, het CDA of de VVD. Er zijn momenten van herkenning en van vervreemding. Maar die heb ik met iedereen.”

Ook met de Franse president Sarkozy? Hij zei deze week dat het dragen van een boerka in Frankrijk niet aanvaardbaar is.

„Als regering hebben we gezegd dat een boerka niet acceptabel is in situaties waarin je elkaar moet kunnen aanspreken en herkennen. Maar ik ben genuanceerder dan liberalen, want ik vind niet dat je mensen kunt verbieden op straat een boerka te dragen. Ik heb er ook geen enkele moeite mee als meisjes met een hoofddoekje rondlopen, of het nu cultureel of religieus is ingegeven. De vraag is of we het acceptabel vinden als ze zo achter een loket van de burgerlijke stand zouden zitten.”

Maar boerka’s?

„Het publieke en private domein maakt een verschil. Je kunt niet gecontroleerd worden in de tram door iemand in een boerka.”

Sarkozy zegt: in de Franse Republiek is de boerka niet toegestaan.

„Dat heeft alles te maken met de Franse opvatting over laïcité. Die kennen we in Nederland niet. In Nederland is religie niet taboe. Dat moeten we vooral zo houden, omdat geloof voor veel mensen een belangrijke inspiratiebron is. We moeten grenzen stellen aan de wijze waarop je daar in het publieke domein wel of niet uiting aan kunt geven. Maar we moeten niet doorschieten. Ik ben niet van de afdeling die zegt: je bent pas volledig geïntegreerd als je je in al je uitingen en opvattingen assimileert aan de seculiere liberale meerderheid in het land.”

Omdat u bang bent dat het ook gaat gelden voor christelijk-orthodoxe minderheden?

„Nee, het is een principieel, niet een opportunistisch standpunt. Je bent niet een geslaagde Nederlander als je je hebt aangepast aan wat de meerderheid vindt. Aan wie pas je je aan? Is een Marokkaanse jongere pas geïntegreerd als hij net als zijn Hollandse leeftijdgenoten in een coffeeshop of zuipkeet komt? Dat is toch idioot!”

Dat is een karikatuur.

„Bij Nederlandse jongeren spelen problemen als alcoholmisbruik en eetstoornissen, Marokkaanse jongeren hebben andere problemen. Maar integratie is niet hetzelfde als assimilatie. Ik weiger mee te gaan in de gedachte dat we een probleem hebben op het gebied van veiligheid dat één op één gekoppeld kan worden aan de moslims. Bij de islam hebben we vragen op het gebied van de rechtsstaat en grondrechten. Daarnaast hebben we een veiligheidsprobleem, dat gekoppeld is aan de multiculturele samenleving. Je hebt ook Antillianen en autochtone Nederlanders die problemen geven.”

Het is ook een islamprobleem.

„Er moeten twee dingen uit elkaar gehouden worden: enerzijds vragen hoe de islam als ideologie omgaat met zaken die samenhangen met de rechtsstaat, vrijheid en de scheiding van kerk en staat. En anderzijds kwesties als veiligheid, onveiligheid en onbehagen in de samenleving. Het tweede moet niet gekoppeld worden aan de islam, maar heeft raakvlakken met de multiculturele samenleving.”

Krijgt u uit uw achterban te horen: minaretten horen niet in een land met een christelijke cultuur?

„Het onbehagen heeft óók te maken met de islam, maar wat me stoort in het publieke debat is dat het gevoel van onveiligheid rechtstreeks gekoppeld wordt aan de islam.”

Marokkaanse jongeren zijn toch oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers?

„Er is een oververtegenwoordiging van allochtone groepen maar dat is niet hetzelfde als de islam. Antillianen zijn geen moslims en hebben ook een fors aandeel in criminaliteitscijfers. Ik kan niet uitleggen dat er een causaal verband is tussen godsdienst en criminaliteit.”

Dat is wel wat Wilders doet.

„Ja, dat doet hij structureel en intentioneel. Daarmee vervuilt hij de discussie. Je kunt niet volhouden dat criminaliteit een rechtstreekse relatie heeft met de religie die iemand aanhangt. De wet geldt voor iedereen, ongeacht of je Marokkaan, Antilliaan of autochtone Nederlander bent. We zeggen over Nederlandse criminelen of voetbalhooligans toch ook niet dat je ze ‘door de knieën’ moet schieten? Dat zijn sharia-methoden.”
pi_70496103
Vieze reli-fundi is die Rouvoet. Op zoek naar overeenkomsten om de religieuze dogma's in de maatschappij op te dringen, maar daar houdt de samenwerking met de islam op. Hij is zo hypocriet, hij ziet gewoon niet dat zijn partij standpunten inherent doorwerken in de politiek, ergo, geen scheiding van de statelijke beginselen en de religieuze beginselen.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_70496306
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:35 schreef _Qmars_ het volgende:
Vieze reli-fundi is die Rouvoet. Op zoek naar overeenkomsten om de religieuze dogma's in de maatschappij op te dringen, maar daar houdt de samenwerking met de islam op. Hij is zo hypocriet, hij ziet gewoon niet dat zijn partij standpunten inherent doorwerken in de politiek, ergo, geen scheiding van de statelijke beginselen en de religieuze beginselen.
Zo gelijk!
Ook in moeilijke tijden.
pi_70496981
huphup, weg met die man, religie heeft GEEN plaats in de politiek

en zo graaft dit kabinet een steeds diepere kuil...
pi_70497703
Het is inderdaad een gevaar, voor hem. Hij ziet de staat graag als een goddelijke instelling die het ware geloof moet bevorderen (geen Scheiding tussen Kerk en Staat). Zolang kerk en staat gescheiden zijn (secularisme) is de staat een bedreiging/gevaar voor hem en zijn kerk en zo moet het zijn. Om ze (Mullah Rouvoet, Bakellende en de rest van de gristen-taliban) behoorlijk in toom te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stoomhamer op 01-07-2009 20:59:00 ]
  maandag 29 juni 2009 @ 23:09:08 #18
180385 Horloge
pi_70497716
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:35 schreef _Qmars_ het volgende:
Inderdaad. Als het om geloofsstandpunten gaat, dan mag er wél ruimte zijn voor (zijn eigen!) minderheidsopvattingen, maar als het om een gewone mening gaat niet. Zoals hierboven ook opgemerkt kun je met het voorbeeld van de rokerskerk (of het vliegende spaghettimonster) aantonen dat dat volledig onzinnig is.

Die arrogante assumptie dat een geloofsopvatting per definitie meer intrinsieke waarde heeft dan een normale opvatting, steekt mij als niet-gelovige enorm. Rob Wijnberg heeft in Tegenlicht al eens een lans gebroken voor het gelijkstellen (ook wettelijk) van geloof en normale meningen, maar ik zie het er voorlopig niet van komen met die Rouvoet-figuren in de politiek.
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:54 schreef Apogist het volgende:
en zo graaft dit kabinet een steeds diepere kuil...
Dat geldt niet voor de CU, want dit is juist wat zijn achterban wil horen. Middels dit soort uitspraken kan hij ook CDA-aanhangers trekken die het christelijke profiel minder zien in de huidige CDA.
  maandag 29 juni 2009 @ 23:37:41 #19
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_70499128
Ik kan het me enigszins voorstellen dat hij dit betoogt, aangezien secularisme impliceert dat religieuze overtuiging een uiting is, enkel binnen de private levenssfeer.
Artikel 6 van de Nederlandse Grondwet wordt dan overbodig. De religieus geïnspireerde mening heeft dan geen grotere vrijheid dan een 'gewone' mening.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_70499723
quote:
Wel ruimte laten voor atheïstische orthodoxie maar niet voor secularisme?
Kortom: alle ruimte voor mensen die het geloof van anderen willen beperken en volledige beperking voor mensen die anderen ruimte voor hun geloof willen geven.
Nee, daar wil ik geen ruimte voor geven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70500543
Ik dacht dat secularisme, in de mate zoals wij die in Nederland kennen, juist een uitermate geschikt middel was om personen van verschillende stromingen door één deur te kunnen laten gaan. Alleen wanneer je een bepaalde stroming als bedreiging ziet of wanneer je bepaalde stromingen wenst te bevoordelen of te benadelen kan secularisme een bedreiging zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Picchia op 30-06-2009 00:20:06 ]
pi_70500754
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 00:13 schreef Picchia het volgende:
Ik dacht dat secularisme er juist voor was bedoelt om personen van verschillende stromingen door één deur te kunnen laten gaan. Alleen wanneer je een bepaalde stroming als bedreiging ziet of wanneer je bepaalde stromingen wenst te bevoordelen of te benadelen kan secularisme een bedreiging zijn.
Ik zie binnen secularistische standpunten juist meer ruimte voor vrijheid van het individu. Ik vind dat secularisme een liberalistische stroming is, waarin vrijheid voor het individu bovenaan staat. Natuurlijk stellen wetten grenzen aan vrijheid, maar die moet je zo sterk mogelijk benaderen. Ik ben voor vrijheid van het individu, en ik zal ook nooit iemand veroordelen voor het geloof wat zij hebben.

Maar ik begin wel een beetje de neiging te krijgen de laatste 5 jaar, waarin religie steeds sterker weer op de voorgrond terecht is gekomen. Rouvoet moet begrijpen dat de vrijstelling van onderwijs van religie misschien mensen dichter bij elkaar kan brengen. Kennis van stromingen is belangrijk voor begrip voor elkaar. Dat kan op een openbare school beter worden uitgedragen. De waarden waar wij allen in geloven zijn universeel, en niet te koppelen aan een geloof. Juist nu merk je dat een nieuwe verzuiling aan het onstaan is, met eigen zenders, eigen feesten en zo waar voor wie de meeste invloed heeft, invoering van wetten die verkapt het religieuze standpunt ondersteunen.

Waar individuen elkaar beginnen te beperken door religieuze dogma's, gaat het behoorlijk fout imo. De CU en het CDA weten wetten zo te buigen alsof het lijkt dat het 'wetten ten goede van de gehele gemeenschap zijn', maar ze dienen alleen religieuze standpunten.

Misschien is het wel een reactie op de secularisering zelf. Toen mensen de eerste trein zagen rijden in het Verenigd Koninkrijk, dachten ze ook dat het duivels was. Ze zijn bang voor hun eigen positie, maar als je sterk in je geloof staat...dan vormen seculiere mensen toch geen bedreiging?
  dinsdag 30 juni 2009 @ 00:23:08 #23
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70501586
Rouvoet is een groot gevaar. Pas als hij op het Binnenhof aan een mooie galg hangt, zijn wij tevreden.

Kankerlijer.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_70501848
Ik vind de uitspraken en opvattingen van Rouvoet minstens zo gevaarlijk als het secularisme dat hij vreest. Ik pleit voor een strikte scheiding van politiek en religie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')